[HUN] Vadászgépek beszerzése

Akkor most szeretném ideidézni @Parapitecus szellemét, hogy elmagyarázza neked, hogy miért is jó nekünk egy anyahajó a Balatonra.
Szerintem beszélgessétek meg egymás között a problémáidat. Hja és ne feljtsd el a "doktor úrnak" elmondani azt az ügyedet, hogy tüzérségi járművet akarsz MINDEN gyalogsági járműből faragni. :rolleyes: (Jelige: 'Mert azzal jól lehet pusztítani' )
Legutóbb Halálcsillagot álmodtam a Balcsi fölé, az anyahajó már kiment a divatból, mert tudni kell nagyot álmodni.
 
A gép teljes várható élettartamára szetteríve a gép árát az jön ki, hogy a Gripen messze az USAF árszínvonal felett repül itthon úgy, hogy ahhoz képest nagyon sok minden nincs hozzá meg...
Azt is leírtam, hogy az USAF F-16 miért lehet olcsóbb. De ez engem meg nem érdekel.
Amikor az egyes típusok repült óra költségét hasonlítod össze akkor - ha csak nem vagy szándékosan elfogult vagy teljesen hülye - érdemes valami közös nevezőt találni különben az almát a körtével fogod összehasonlítani.
Amikor azt mondjuk hogy a Gripen repült óra költsége X, az F-16-é meg Y akkor javaslom hogy ezt a RAND által javasolt metodika szerint tegyük.
https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR1100/RR1178/RAND_RR1178.pdf

Ebben vannak üzemeanyag, karbantartás, pilóta fizetés klts.ek, de LÍZING DÍJ sehol nincs benne, mert az nem repülőgép, hanem ország specifikus.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas
Amikor az egyes típusok repült óra költségét hasonlítod össze akkor - ha csak nem vagy szándékosan elfogult vagy teljesen hülye - érdemes valami közös nevezőt találni különben az almát a körtével fogod összehasonlítani.
Amikor azt mondjuk hogy a Gripen repült óra költsége X, az F-16-é meg Y akkor javaslom hogy ezt a RAND által javasolt metodika szerint tegyük.
https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR1100/RR1178/RAND_RR1178.pdf

Ebben vannak üzemeanyag, karbantartás, pilóta fizetés klts.ek, de LÍZING DÍJ sehol nincs benne, mert az nem repülőgép, hanem ország specifikus.
Miért linkeled azt, amit ismerek és a Gripen anyag mellékletében is ott van?
Az USAF F-16-os értékhez, ha a gépek vételárát is beleszámítom akkor sem lesz eszementen drága, mert nagyon sokat repülnek.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Legutóbb Halálcsillagot álmodtam a Balcsi fölé, az anyahajó már kiment a divatból, mert tudni kell nagyot álmodni.
Én úgy gondolom, hogy maradjunk meg a realitásoknál és az értelemes célkitűzéseknél. A repülőgép-hordozónak a Balatonon nincs túl sok értelme, ellenben egy Imperial osztályú csillagrombolóra mindenképp szükséges lenne Magyarországnak. A Halálcsillag megépítése szerintem feleslegesen terhelné meg most költségvetést.
 
Ez valamilyen mértékig igaz lehet, de bizonyos költség fölött már csak az ár számít. Ha nem így lenne mindenki RollsRoyce autókkal gurulna az úton, mert ugye vitathatatlanul az adja a legtöbbet eleganciában, biztonságban, kényelemben, luxusban, stb:):D. Aztán mégis milyen ritkán látni RR-ot az utakon, mert hiába csúcs, csak hát a költségei ... :eek::(:mad:
Általában ritkán van olyan döntés, ahol nincs kompromisszum. Meg akarod venni a világ legjobb vadászgépét? Akkor az drága lesz. Vagy választasz egy olcsóbb megoldást, de akkor tudod hogy nem a legjobbat vetted. Erre jó példa a Szlovák F16. Tőlük nyilatkozta valaki, hogy az F35 beszerzése + 30 éves üzemeltetése kb. kétszeresébe került volna, mint az F16 -nál ugyanez.
 
Általában ritkán van olyan döntés, ahol nincs kompromisszum. Meg akarod venni a világ legjobb vadászgépét? Akkor az drága lesz. Vagy választasz egy olcsóbb megoldást, de akkor tudod hogy nem a legjobbat vetted. Erre jó példa a Szlovák F16. Tőlük nyilatkozta valaki, hogy az F35 beszerzése + 30 éves üzemeltetése kb. kétszeresébe került volna, mint az F16 -nál ugyanez.
Tegyük hozzá, hogy a mostani szlovák F-16-os beszerzés is elviszi minden egyéb beszerzés elől a levegőt.
Akarhatsz te B2-es bombázót, meg F-22-t, ha értelmetlen pénzpazarlás.
Senki nem az F-35-ös képességeit kicsinyelné itt szerintem, inkább az a kérdés, hogy vegyünk-e hitelre bazi nagy "plazma TV"-t, mert a Jockey TV azon látszik csak igazán!
 
Általában ritkán van olyan döntés, ahol nincs kompromisszum. Meg akarod venni a világ legjobb vadászgépét? Akkor az drága lesz. Vagy választasz egy olcsóbb megoldást, de akkor tudod hogy nem a legjobbat vetted. Erre jó példa a Szlovák F16. Tőlük nyilatkozta valaki, hogy az F35 beszerzése + 30 éves üzemeltetése kb. kétszeresébe került volna, mint az F16 -nál ugyanez.
Ezért mondom azt, hogy ne akarjuk mi egyszerre a legjobb és legnagyobbat (választani kell), csak akkor ha majd a miénk lesz a legjobb és legnagyobb gazdaság - ha nem is a világon, de minimum Közép-Európában. Addig meg lehet taposni, hogy gazsaságilag MEGPRÓBÁLJUK elérni azt a szintet ... aztán vagy sikerül, vagy ...
 
Akinek ma nincs pénze F-35-re, de nem is elsődlegesen fontos az alacsony észlelhetőség, a fő feladatköre pedig egy maximum 100K+ négyzetkm-nyi légtér védelme és mellesleg a földi csapatok támogatása, annak pont jó az F-16C aktuális változata (F-16V).
A C/D Gripenbe most már nem érdemes belevágni, visszalépés lenne, az E Gripen lényegében az F-16V drágább opciója, a Typhoon/Rafale/Super Hornet indokolatlanul drága, a legújabb (nevezzük így) F-15EX szóba se jöhet, az F-35A pedig pont azokban tud többet az F-16V szintjénél, ami kihasználhatatlan.
 
Akinek ma nincs pénze F-35-re, de nem is elsődlegesen fontos az alacsony észlelhetőség, a fő feladatköre pedig egy maximum 100K+ négyzetkm-nyi légtér védelme és mellesleg a földi csapatok támogatása, annak pont jó az F-16C aktuális változata (F-16V).
A C/D Gripenbe most már nem érdemes belevágni, visszalépés lenne, az E Gripen lényegében az F-16V drágább opciója, a Typhoon/Rafale/Super Hornet indokolatlanul drága, a legújabb (nevezzük így) F-15EX szóba se jöhet, az F-35A pedig pont azokban tud többet az F-16V szintjénél, ami kihasználhatatlan.
Igen, csakhát ott a Gripen C/D+, amihez nem kell gyakorlatilag semmilyen típusváltás, lényeges előrelépés a jelenlegi konfigurációhoz. Még talán a gatyánk sem megy rá. Úgy tudunk gépszámot bővíteni is akár, hogy nem rokkanunk bele. Sőt akár abban az esetben még talán ki sem kellene fizetni az új gépeket, hanem szimplán egy hasonló lízing konstrukcióban megállapodni a svédekkel, mint ami most fut. Mert ugye a jelenlegi Gripenek maradnak. Onnantól pedig bármi más lesz, az már a 2 típusos üzemeltetés szépségeit fogja magával vonni. :rolleyes:
 
Akinek ma nincs pénze F-35-re, de nem is elsődlegesen fontos az alacsony észlelhetőség, a fő feladatköre pedig egy maximum 100K+ négyzetkm-nyi légtér védelme és mellesleg a földi csapatok támogatása, annak pont jó az F-16C aktuális változata (F-16V).
A C/D Gripenbe most már nem érdemes belevágni, visszalépés lenne, az E Gripen lényegében az F-16V drágább opciója, a Typhoon/Rafale/Super Hornet indokolatlanul drága, a legújabb (nevezzük így) F-15EX szóba se jöhet, az F-35A pedig pont azokban tud többet az F-16V szintjénél, ami kihasználhatatlan.
A jelenlegi Gripenekben még mennyi üzemidő tartalék van? Van értelme még korszerűsíteni őket?
 
Röviden:)

Van még bőven üzemidő tartalék,igen van értelme korszerűsíteni őket,és meg is van rá a technikai lehetőség:).Bőven kihúzhatjuk velük min 2035-2040-g
Akkor szerintem mindenképpen érdemes tovább üzemeltetni őket. És ebben az esetben ha növelni akarjuk a gépek számát, akkor vagy Gripen, vagy F35.
 
az a baj, hogy valójában nem tudom te most mi mellett is akarsz érvelni...

Izraelt felhozni példának ami egy katonaállam, és a GDP nagyon magas részét költi hadseregre és hozzánk képest azért nagyságrendekkel ellenségesebb államokkal van körülvéve az mennyiben is példa számunkra? ennyi erővel miért nem azzal érvelsz, hogy Izrael is vett f35-öt...

De főleg azért nem értem mit is akarsz mondani, mert a korábbi hsz-edben te magad írtad azt, hogy miután mindezeket leírtad rájössz, hogy bilibe lóg a kezed...

én megpróbáltam egy ésszerű fejlesztési roadmap-et felírni a Gripen-re, ami nem jelentene sem óriási költséget, és a belátható időn belül a térségben biztosítaná azt, hogy a Gripen egy potens gép maradjon (megjegyzem egy arexis pod/britecloud-os, aesa radaros meteor-os gripen szerintem a szu 50-en kívül bármelyik szóba jöhető orosz gép ellen is elegendő lenne)

értem én, hogy egy tanker force multiplier-ként működhet azzal, hogy több gépet tudsz a levegőben tartani....csak az a kérdés, hogy egy A330 mrtt-vel vagy +3/4 darab Gripennel jössz-e ki jobban árban/képességben...én a magam részéről inkább azt preferálnám, hogy 2025 után a felszabaduló svéd griepenek-ből kellene még vásárolni egy 8-10 darabot és inkább a Nato tanker flottából vennék üzemidőt...

én a magam részéről azt gondolom, hogy egy sdb-s (a Gripen elvileg a 8 sdb mellett vihetne még magával 2-2 darab Meteor/amraam-ot és iris-t, egy ilyen gép lelövéséhez sok szerencsét bármelyik közeli államban lévő gép részére), fejlett SAR képességű radaros, britecloud-os Gripen sokkal nagyobb ellensúlyt jelent mondjuk a román Himars "fenyegetéssel" szemben, mint a 200 darab lynx, amiből ténylegesen bevethető alakulat még a holdban van
A megoldás az S-3 Viking.
Alapból rendelkezik buddy packkel, van ew változata, bombakamrája, (I)SAR radarja, kibocsájtható FLIR tornya, indíthat SLAM-ER robotrepülőgépet.
Kb 100 db van letárolva a boneyardban.
Csak fel kéne újítani.
 
A megoldás az S-3 Viking.
Alapból rendelkezik buddy packkel, van ew változata, bombakamrája, (I)SAR radarja, kibocsájtható FLIR tornya, indíthat SLAM-ER robotrepülőgépet.
Kb 100 db van letárolva a boneyardban.
Csak fel kéne újítani.

1978-ban gyártották az utolsót. Csak Amerika rendszeresítette, de 2016-ban kivonta. Biztos olyan jó ötlet ~45 éves gépeket felújítani?
Most állította le a Honvédség a hasonló korú An-26-osokat. Pedig ahhoz több alkatrész és javítási lehetőség volt a közelben.
 
1978-ban gyártották az utolsót. Csak Amerika rendszeresítette, de 2016-ban kivonta. Biztos olyan jó ötlet ~45 éves gépeket felújítani?
Ráadásul rephordozón üzemeltek, biztos "jót tett" nekik a sós tengeri pára meg a fedélzeti odavágós leszállások!! Persze tényleg fel lehetne ilyen gépeket is javítani, "alig" is kerülne többe mint a Dárius kincse!! :(
 
1978-ban gyártották az utolsót. Csak Amerika rendszeresítette, de 2016-ban kivonta. Biztos olyan jó ötlet ~45 éves gépeket felújítani?
Most állította le a Honvédség a hasonló korú An-26-osokat. Pedig ahhoz több alkatrész és javítási lehetőség volt a közelben.

Viszont prímán tudnánk vele a Balcsiban ellenséges tengeralattjárókat levadászni.
:D
 
Ráadásul rephordozón üzemeltek, biztos "jót tett" nekik a sós tengeri pára meg a fedélzeti odavágós leszállások!! Persze tényleg fel lehetne ilyen gépeket is javítani, "alig" is kerülne többe mint a Dárius kincse!! :(
Azért "annyira" nem lehettek romosak, mert pár éve /az F-35 cserehajtóművek hajófedélzetre juttatása kapcsán/ szóba került a szállítógéppé alakításuk. - Gondolom roncsként szóba se kerülhettek volna...!

/Végül aztán semmi sem belőle, mert a Villám hajtóműveit Osprey-k fogják szállítani.../
 
Azért "annyira" nem lehettek romosak, mert pár éve /az F-35 cserehajtóművek hajófedélzetre juttatása kapcsán/ szóba került a szállítógéppé alakításuk. - Gondolom roncsként szóba se kerülhettek volna...!

/Végül aztán semmi sem belőle, mert a Villám hajtóműveit Osprey-k fogják szállítani.../
Elvileg bőven van még bennük repidő, a Navy morgott is a kivonásuk miatt.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord