@TerminatorÉn erre már nem mernék megesküdni...
Nem te linkeltél egyszer egy parlamenti kérdésre adott választ, amiben ez volt?
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
@TerminatorÉn erre már nem mernék megesküdni...
@Terminator
Nem te linkeltél egyszer egy parlamenti kérdésre adott választ, amiben ez volt?
Benne van a Hende Csaba válaszlevele a molinebalage által írt Gripen Faq-ban, és oda van írva hogy 2001-es szerződés szerint ez egy zárt végű lízing szerződés.Valaki más linkelte. Én azt szoktam mondani, hogy az abban a pillanatban lehet hogy igaz volt, de azóta több szerződésmódosítás is volt, így nem tudhatjuk hogy most mi a helyzet.
Benne van a Hende Csaba válaszlevele a molinebalage által írt Gripen Faq-ban, és oda van írva hogy 2001-es szerződés szerint ez egy zárt végű lízing szerződés.
https://www.parlament.hu/irom40/02857/02857-0001.pdfValaki más linkelte. Én azt szoktam mondani, hogy az abban a pillanatban lehet hogy igaz volt, de azóta több szerződésmódosítás is volt, így nem tudhatjuk hogy most mi a helyzet.
2015 - a fenti képviselői kérdésre adott válasz óta - nullaszorÉs azóta szerinted hányszor volt szerződésmódosítás
Soxorhányszor kérdezték meg a honvédelmi minisztertől hogy mi van a szerződésben..
A JAS-39C/D egyik vitathatatlan előnye - legalábbis a közzétett adatok alapján - hogy a 3000 liter belső és a további, mintegy kb 3600 liternyi külső tartályokban (és ezáltal természetesen nagyobb légellnállással és extra tömeggel) hordozott kerozin készletével az átrepülési távolsága közel azonos az F-35A átrepülési távolságával, amihez ennek a gépnek több, mint 8 tonnányi kerozinra van szüksége. Még úgy is, hogy azt 100 százalékban belül hordozza.Hja meg van benne egy 63%-kal erősebb motor, meg úgy 35%-kal nagyobb felszállótömeg. Nyilván nem a Gripen fog többet zabálni
2015 - a fenti képviselői kérdésre adott válasz óta - nullaszor
Soxor
Ó én nem mentem volna ilyen mélyen bele az F-16/Gripen összehasonlításba. Pláne nem hasonlítgattam volna az F-35-höz.A JAS-39C/D egyik vitathatatlan előnye - legalábbis a közzétett adatok alapján - hogy a 3000 liter belső és a további, mintegy kb 3600 liternyi külső tartályokban (és ezáltal természetesen nagyobb légellnállással és extra tömeggel) hordozott kerozin készletével az átrepülési távolsága közel azonos az F-35A átrepülési távolságával, amihez ennek a gépnek több, mint 8 tonnányi kerozinra van szüksége. Még úgy is, hogy azt 100 százalékban belül hordozza.
Namost ez az átrepülési távolság, nem pedig a levegőben eltöltött idő.
Ez egy elméleti, maximális érték, ahol a hajtómű az útvonalrepülés legnagyobb hányadában a gép pillanatnyi tömegéhez és légellenálláshoz mérten végig a lehető legoptimálisabb üzemmódon dolgozik.
Ha a Gripen-nek ezzel a konfigurációval konkrétan harcászati feladatot kellene végrehajtania, amiben különféle repülési magasságok, váltakozó sebességek és hajtómű rezsimek szerepelnek, akkor már jelentősen csökkenne a levegőben eltöltött idő, mert bár a póttartályok ledobhatóak, a fegyverzet légellenállásával még számolni kell.
Mivel a Gripen a külső tartályaiban több üzemanyagot tud elvinni, mint a belső mennyiség, így az is látszik, hogy az objektív képhez azt sem árt tudni, hogy egy adott felszállási számra vetítve, hányféle pótratály kombináció, ennek megfelelően tulajdonképpen milyen kerozin töltések és ezekhez kapcsolódóan milyen levegőben eltöltött repülési óraszámok tartoznak.
Vagyis csak a maximális átrepülési távolságokból egyátalán nem lehet valódi képet kapni arról, hogy a két gép közül melyiknek mennyi lesz egy adott repülési óraszámra vetítve a felhasznált kerozinmennyisége.
Totálisan életszerűtlen gondolatkísérlet, de jól mutatja az arányokat:
Az F-35A 50 százalékos töltése az kb megegyezik a Gripen 100 százalékos belső töltés plusz egy darab 1200 literes póttartályával.
Tegyük fel, hogy van párhuzamosan egy egyszázados F-35A és mellette egy egyszázados Gripen flottánk.
Az F-35A csapatnak egy éven át tilos utánégetést kapcsolnia, de a kerozintöltés gépenként nem lehet több, mint amit a Gripenes csapat kap a plusz egy függesztett tartályával.
Kérdés, hogy a Gripen így mennyivel lesz majd szélesebb körben használható (repülési sebesség, repülési magasság, elfogásokhoz szükséges emelkedőképeség és gyorsulás, hordozott függesztmények nagysága és tömege) és felszállásonként hogyan alakul a két típus levegőben eltöltött ideje.
Ha kiderül, hogy az F-35-ös így nem képes a Gripennel azonos spektrumban harcászkodni, vagy az utánégető használatával képes lesz ugyan, de akkor meg az 50 százaléknyi töltés lesz kevés, egyből láthatóvá válik, hogy az egységnyi F-35-ös flottánk kerozin igénye magasabb lesz, mint a Gripeneké.
Viszont ha több lesz, akkor meg kell nézni, hogy ez a plusz mennyiség mennyi többletképességet biztosít (ha biztosít egyátalán) és arra van-e szükségünk.
https://www.kormany.hu/hu/honvedelm...pari-egyuttmukodeserol-egyeztettek-budapestenPedig még írtak is az egyikről 2017 februárjában...
Er...Not.https://www.kormany.hu/hu/honvedelm...pari-egyuttmukodeserol-egyeztettek-budapesten
Amire Te gondolsz az az 2 összetört gép pótlása volt, de az nem érintette a lízing szerződés alapvető pontjaiat és pláne nem volt titkosítva.
Lsd: "...Legutóbb a Magyar Honvédség két Gripenjének 2015-ös balesetei miatt volt szükség a bérleti szerződés módosítására..."
Ez az iskolapéldája annak, mikor valaki belegabalyodik a saját okoskodásába Valóban írhattam volna egy egyszerűbb példát is.Ó én nem mentem volna ilyen mélyen bele az F-16/Gripen összehasonlításba. Pláne nem hasonlítgattam volna az F-35-höz.
Én annyi kísérletet végeztem volna el, hogy azonos fegyverzeti konfigurációban (2 rakétás AP), felküldesz egy iskolakörre (mondjuk 100km átmérőjű) egy Gripent, és egy F-16-ot, akkor szerintem mindig a Gripen fog kevesebbet fogyasztani.
Még amikor 2000 táján a ment a 4 potenciális gép (F16,Gripen,F18, Mirage) összehasonlítása, voltak ilyen adatok valamelyik újságban. Nem az üzemanyag fogyasztást volt a lényeg, hanem a hatósugár azonos fegyverzettel. Az egyik konfiguráció 2 tonna bomba és 2 légiharc rakéta volt. Ez a Gripennél ki volt húzva. (Ez még a Gripen A volt)Ó én nem mentem volna ilyen mélyen bele az F-16/Gripen összehasonlításba. Pláne nem hasonlítgattam volna az F-35-höz.
Én annyi kísérletet végeztem volna el, hogy azonos fegyverzeti konfigurációban (2 rakétás AP), felküldesz egy iskolakörre (mondjuk 100km átmérőjű) egy Gripent, és egy F-16-ot, akkor szerintem mindig a Gripen fog kevesebbet fogyasztani.
Ez már megint hogy jön ide?Még amikor 2000 táján a ment a 4 potenciális gép (F16,Gripen,F18, Mirage) összehasonlítása, voltak ilyen adatok valamelyik újságban. Nem az üzemanyag fogyasztást volt a lényeg, hanem a hatósugár azonos fegyverzettel. Az egyik konfiguráció 2 tonna bomba és 2 légiharc rakéta volt. Ez a Gripennél ki volt húzva. (Ez még a Gripen A volt)
A Gripen kevesebbet fogyaszt, de kevesebbet is tud.
Amiben összességben az üzemanyag nem komoly tétel a Gripen lízing költsége mellett. Nincs 10% sem.Ez már megint hogy jön ide?
Fenntartási költségekről folyt a diskurzus!
Te foglalkoztál az üzemanyag fogyasztással. Én meg megírtam, hogy kevesebben fogyaszt, de kevesebbet is tud. Nem csak a költséget kell nézni, hanem azt is, hogy mit kapsz érte.Ez már megint hogy jön ide?
Fenntartási költségekről folyt a diskurzus!
Ez valamilyen mértékig igaz lehet, de bizonyos költség fölött már csak az ár számít. Ha nem így lenne mindenki RollsRoyce autókkal gurulna az úton, mert ugye vitathatatlanul az adja a legtöbbet eleganciában, biztonságban, kényelemben, luxusban, stb. Aztán mégis milyen ritkán látni RR-ot az utakon, mert hiába csúcs, csak hát a költségei ...Te foglalkoztál az üzemanyag fogyasztással. Én meg megírtam, hogy kevesebben fogyaszt, de kevesebbet is tud. Nem csak a költséget kell nézni, hanem azt is, hogy mit kapsz érte.
Akkor most szeretném ideidézni @Parapitecus szellemét, hogy elmagyarázza neked, hogy miért is jó nekünk egy anyahajó a Balatonra.Te foglalkoztál az üzemanyag fogyasztással. Én meg megírtam, hogy kevesebben fogyaszt, de kevesebbet is tud. Nem csak a költséget kell nézni, hanem azt is, hogy mit kapsz érte.
Gratulálok az ismételt személyeskedéshez...Hogy a pöcsbe jön már megint ide a Gripen lízing költsége?
Komolyan, mintha egy gyenge elméjűvel diskurálna az ember.
45x kell neked elmondani, hogy a beszerzés költségeit óriási hiba az üzemeltetés költségei közé keverni. Vagy ha összekevered, akkor keverd hozzá a versenytársak költségeibe. Az mekkora kreténség, hogy az USAF F-16-osainak repült óra költségét összehasonlítod a Gripen után fizetett és a repült órákra leosztott költségekkel.
Szerinted azok az F-16-osok a USAF-nak csak úgy LESZNEK? Vagy szüretelik Kalifornia lankáin?
Azt gondolod, hogy ha F-16-ot választunk annak idején, akkor azt nem csak részletre tudtuk volna megvenni?
Annak részleteit, kamatokkal meg a Jóistenke fizeti ki? Arról ne is beszéljünk, hogy maga a részletfizetés lehetősége is csak most lett engedélyezve az amerikai hadiipari eladások kapcsán.
Tehát, ha F-16-ot akartunk volna, akkor szépen újra a nemzetközi piacról kellett volna kölcsönt felvenni, annak minden piaci költségével együtt.
Lehet, hogy neked ez jobban nézett volna ki, mert nem a HM költségvetésében jelent volna meg ennek törlesztése, hanem az Államadosság Kezelő Központnál.
Saját forrásból tudod, hogy mi jutott volna? Az, ami a harmadik ikernek...
Ehhez képest a svédek egy kedvezményes kamatú lízingdíjat kalkuláltak a gépekre, ráadásul a saját fenntartási szerződésükben maradtak a gépek, ami biztosan sokkal kedvezőbb, mintha a Lockheed 14 gépre kiszámolt egyedi szolgáltatását vennénk igénybe.