[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 723
5 786
113
Igen ez tűnik logikus választásnak, főleg ha a szomszédok F-16-ig mennek. 2 százados légierőt a jelenlegi tervekből ki lehet alakítani és 2%-os GDP-ből fent lehet tartani.
Ez logikusan max. 12-14 további Gripen E-t jelentene és kihasználni a meglévő lehetőségeket a C upgradehez.
Beszerezni, használni hozzá, amit lehetne de nem költöttünk eddig erre.
Amellett beszállhatunk akár az új európai vadászgéprogiba.

@molnibalage
F-35 beszerzés anyagi korlátairól. Mivel 4 milliárd dollárból kb. 24 gép és a megfelelő szokásos support kijönne, ezért nem sci-fi csak politikai döntés kérdése. Ezt évek alatt kellene kicsengetni. Az ellenzéki kiszivárogtatás szerint át is ment egy hasonló kaliberű engedély a honvédelmi bizottságon.

De döntés nincs, csak tárgyalás, viszont minden lehetőség nyitott. Van rá még laza 2 évük.

Egyetértek.
Annyi, hogy ha maradunk a Gripen-nél, kétülésesböl (D) is beszereznék még vagy 4-et.

(Meg hát akkor ezesetben el kell fogadni, hogy a déli-délkeleti légvédelmi rendszerek zárójelbe teszik az elméleti magyar légifölény lehetöségét is.)
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag 1586

Guest
F-35 beszerzés anyagi korlátairól. Mivel 4 milliárd dollárból kb. 24 gép és a megfelelő szokásos support kijönne, ezért nem sci-fi
Teljesen sci-fi...
Az F-35 öt nem csak megvenni kéne hanem üzemeltetni is.
A repóra költsége sokkal magasabb minden minden más technikánál.
get

2 F-35 század üzemeltetési költsége, erős jóindulattal viseltetve az F35 felé, annyiba kerülne mint 8 Gripen századé
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 876
91 406
113
Teljesen sci-fi...
Az F-35 öt nem csak megvenni kéne hanem üzemeltetni is.
A repóra költsége sokkal magasabb minden minden más technikánál.
get

2 F-35 század üzemeltetési költsége, erős jóindulattal viseltetve az F35 felé, annyiba kerülne mint 8 Gripen századé
Ez 2012-es adat, valahol olvastam nemrég aktuálisat, de nem találom.

Cserében erre a képzési nehézségre, extraköltségre akadtam.


Google ford.

"Az F-35A esetében azonban csak az Egyesült Államokban kell számolni átfogó pilóta képzéssel. Nem biztos (egyelőre nem jelentették be), hogy valóban létrejön-e egy teljes értékű oktatóközpont az F-35 pilóták átfogó képzéséhez - az F-35 pilóták minden kiképzése jelenleg az Egyesült Államokban zajlik. Csak a nagyon drága F-35 3D szimulátorok és elegendő számú tapasztalt oktató jelent óriási beruházást.

Éppen ezért az európai F-35 üzemeltetők (Hollandia, Belgium, Norvégia, Dánia stb.) Pilótáik kezdettől fogva teljesen képzettek az USA-ban képzett T-6 és T-38 gépeken. Végül is egy kétüléses F-35 hiánya állt az amerikai légierő azon követelménye mögött, amely a T-7 Red Hawk kiképzéséhez valóban nagyon magas repülési teljesítményt (vagy egy úszó gémmel rendelkező tankerből való tankolás képességét illeti). Úgy tűnik, még a fejlett olasz M-346 edzőgép sem képes teljesen felkészíteni az F-35 pilótáit.

Az F-35A-n való képzés tehát teljesen más dimenzió, mint például a cseh JAS-39 Gripen edzés. Csehországban a pilótáknak csak három hónapra és körülbelül 15 repülésre van szükségük a Gripen átképzéséhez. Ez teljesen irreális az F-35A esetében. "
 
M

molnibalage

Guest
Teljesen sci-fi...
Az F-35 öt nem csak megvenni kéne hanem üzemeltetni is.
A repóra költsége sokkal magasabb minden minden más technikánál.
get

2 F-35 század üzemeltetési költsége, erős jóindulattal viseltetve az F35 felé, annyiba kerülne mint 8 Gripen századé
Jaj, ne már. Rudi, ezt a szutyok diagramot tőled nem vártam volna.
A mesékben van x4 árdifi. Ezt a magyar lízing díj is mutatja. A Gripen C legjobb esetben is talán USAF F-16C árából reptethető. Az a 4700-as érék kb. a keróköltésge a gépnek... A mesében van benne az, ami az "includes" alatt felsorol.

Az EF esetéln 7-8 éve 60 ezer eurós teljes repóra költségekről lehetett olvasni. a 18000 is romáb népmese.

Az F-16 7700 értéke is hónnan a búbánatos f*szból jön...?


Ezt a balfasz diagramot kérem úgy felejtse el mindenki, ahogy van.
T-Ö-M-É-N-Y M-A-R-H-A-S-Á-G.

A Gripen és Hovnédelem cikknél ott vannak a mellékletben az USAF F-16 költségek. 20k USD/óra tája.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ez 2012-es adat, valahol olvastam nemrég aktuálisat, de nem találom.

Az arányok 2012 óta nem változtak érdemben.
Annyi hogy az F35A esetében a $21 ezer / óra egy elérendő célként volt meghatározva aminek nem sok realitása volt / van.
2018 ban a NYT szerint ez az érték inkább $44 ezer / óra volt
Jaj, ne már. Rudi, ezt a szutyok diagramot tőled nem vártam volna.
Mert nem olvastad a grafikon mögött a Janes elemzést....
Tedd meg!
Ha gondolod írj egy hasonló mélységű, forrásokkal alátámasztott munkát, de addig én inkább őket tekintem hitelesnek
 
M

molnibalage

Guest
Az arányok 2012 óta nem változtak érdemben.
Annyi hogy az F35A esetében a $21 ezer / óra egy elérendő célként volt meghatározva aminek nem sok realitása volt / van.
2018 ban a NYT szerint ez az érték inkább $44 ezer / óra volt

Mert nem olvastad a grafikon mögött a Janes elemzést....
Tedd meg!
Ha gondolod írj egy hasonló mélységű, forrásokkal alátámasztott munkát, de addig én inkább őket tekintem hitelesnek
A Gripen FAQ mellé tett árakat (egy már sajnos) halott linkről szedtem le, de a RAND egész metódusa is oda van téve.
A mesékben 7700 USD az F-16.
És innentől fogva többi nem is érdekel. Tömény marhaság a feltételekkel is. A táblázat, amit említettem TÉNYEKET tartalmaz. Az USAF adatai.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 876
91 406
113
Az arányok 2012 óta nem változtak érdemben.
Annyi hogy az F35A esetében a $21 ezer / óra egy elérendő célként volt meghatározva aminek nem sok realitása volt / van.
2018 ban a NYT szerint ez az érték inkább $44 ezer / óra volt

Mert nem olvastad a grafikon mögött a Janes elemzést....
Tedd meg!
Ha gondolod írj egy hasonló mélységű, forrásokkal alátámasztott munkát, de addig én inkább őket tekintem hitelesnek
Mennyiért reptetjük évente a jelenlegi gépeinket? Hogy legyen vmi bázis.
Tavaly 25 milliárdba fájt a Gripen század. De ebben lizing, minden venne van.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Mennyiért reptetjük évente a jelenlegi gépeinket? Hogy legyen vmi bázis.
Tavaly 25 milliárdba fájt a Gripen század. De ebben lizing, minden venne van.
Gondilom a költségvetés egyik sorát vetted adatnak, de ebből nem igazán derül ki hogy ebből mennyi volt a gépek tényleges repült óra klts.e mondjuk a Jane's tematikájának megfelelően (értsd: alkatrész, üzemanyag, javítási klts.ek)
 
M

molnibalage

Guest
Gondilom a költségvetés egyik sorát vetted adatnak, de ebből nem igazán derül ki hogy ebből mennyi volt a gépek tényleges repült óra klts.e mondjuk a Jane's tematikájának megfelelően (értsd: alkatrész, üzemanyag, javítási klts.ek)
Számomra a repül óra költség az összes kiadás / repóra.
Pont.
Mert ezt kell elkölteni a gépre.
Az, hogy ebből masszív tételeket lehúzva parádéznak egyesek nevetséges számokkal engem röhögésre késztet.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag 1586

Guest
Számomra a repül óra költség az összes kiadás / repóra.
Pont.
Mert ezt kell elkölteni a gépre.
Az, hogy ebből masszív tételeket lehúzva parádéznak egyesek nevetséges számokkal engem röhögésre késztet.
Primitív megközelítés aminek az az eredménye hogy semmit nem fogsz tudni semmivel összehasonlítani.
A 25 milliárdban jó eséllyel még a kecskeméti őrkutya költsége is benne van...

De jó röhögést...
az minket is jókedvre derít :)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Mennyiért reptetjük évente a jelenlegi gépeinket? Hogy legyen vmi bázis.
Tavaly 25 milliárdba fájt a Gripen század. De ebben lizing, minden venne van.
Keró-költség is benne van? Ráadásul hiába tudnánk minden fillért, tudjuk az évi össz rep-órát?
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 888
12 429
113
Ha van 4-5 milliard beszerzesre, tovabbi 10 uzemeltetesre, johet a 2 szazad F-35 felolem :D Azt meg nekem nehezen meseli be akarki hogy 1 szazad F-35 orszagvedelmi szempontbol jobb valasztas mint 2 szazad Gripen.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 876
91 406
113
Gondilom a költségvetés egyik sorát vetted adatnak, de ebből nem igazán derül ki hogy ebből mennyi volt a gépek tényleges repült óra klts.e mondjuk a Jane's tematikájának megfelelően (értsd: alkatrész, üzemanyag, javítási klts.ek)
Igen onnan, csak az aprót, pár százmillió:), felfelé kerekítettem. Igen, ebben minden xar benne van ezért nem releváns adat. Bár ha az éves lizingdíjat vki tudja és azt ebből a tételből kivonjuk, akkor lehet ez megközelítően jó adat lenne.

Innen van, alulról a 4-ik sor.
Kepkivagas1.jpg
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 226
4 578
113
Számomra a repül óra költség az összes kiadás / repóra.
Pont.
Mi az összes költség? Ami konkrétan kötődik a típushoz, vagy a kecskeméti bázis költségeinek arányosított része is benne van? (Hiszen nem csak a gripenek használják.) Kérdezem, nem kötekszem. Csak tv-s koromban az volt a fentartó kérdése, mennyibe kerül egy műsorperc előállítása, és én azt mondtam, hogy teljes költségvetés/sugárzott adásperc, akkor rögtön rájött, hogy nem erre kíváncsi. Pedig a működéshez/műsorkészítéshez kell áram, wc-papír, és sok minden más is. Ahogy egy vadászszázad működtetéséhez is.
 
M

molnibalage

Guest
Primitív megközelítés aminek az az eredménye hogy semmit nem fogsz tudni semmivel összehasonlítani.
A 25 milliárdban jó eséllyel még a kecskeméti őrkutya költsége is benne van...

De jó röhögést...
az minket is jókedvre derít :)
Ne haragudj, de amikor ennek megközelítésnek az eredménye az, hogy a SAAB és a sok netes trollhívjője nekiáll lobogtatni azt a 4700 dollárt, mint teljes repóra költséget, addig bashingelni fogom az ilyen szutyok diagramot. Ennél még az is jobb, ha ezt nem teszik ki, mert ide vezet. Főleg úgy, hogy a benne levő értékek más megbízhatóbb forrással szembemenve nettó baromságot állít.

Mi az összes költség? Ami konkrétan kötődik a típushoz, vagy a kecskeméti bázis költségeinek arányosított része is benne van? (Hiszen nem csak a gripenek használják.) Kérdezem, nem kötekszem. Csak tv-s koromban az volt a fentartó kérdése, mennyibe kerül egy műsorperc előállítása, és én azt mondtam, hogy teljes költségvetés/sugárzott adásperc, akkor rögtön rájött, hogy nem erre kíváncsi. Pedig a működéshez/műsorkészítéshez kell áram, wc-papír, és sok minden más is. Ahogy egy vadászszázad működtetéséhez is.
Az nem, de lássuk be, azt sanszosan kerekítési hiba lenne. Nem ilyen apróságok miatt vicc az a Jane's féle táblázat.
Ja, és amúgy szoktak hülyeséget írni, itt is tévedett rudi.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and migfun

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 471
46 395
113
Keró-költség is benne van? Ráadásul hiába tudnánk minden fillért, tudjuk az évi össz rep-órát?

Igen onnan, csak az aprót, pár százmillió:), felfelé kerekítettem. Igen, ebben minden xar benne van ezért nem releváns adat. Bár ha az éves lizingdíjat vki tudja és azt ebből a tételből kivonjuk, akkor lehet ez megközelítően jó adat lenne.

Innen van, alulról a 4-ik sor.
Kepkivagas1.jpg
Én a költségvetés szellemiségét figyelembe véve ezt nem gondolnám.
Szerintem a 24,78Mrd Forintban csak az van benne, amit a svédeknek (Svéd Légierő, mivel tőlük béreljük a gépeket) utalunk.
A személyzet díja (földi és repülő) miért is lenne benne? Ők a Honvédség alkalmazásában vannak. Nem a svédek adják a fizujukat.
Ugyan így a kerozint sem svédek adják. Meg valószinüleg a kenőanyagot sem.
De az az igazság, hogy ez sokkal közelebb áll a reális, összehasonlítható költségekhez, mint molni marhasága.
Azt gondolom, hogy az US Air Force sem taxisként alkalmazza a pilótáit, vagy a földi személyzetet. Azaz, nem akkor ketyeg a fizetésük, amikor éppen a levegőben vannak, vagy a szerelők éppen a gépeken matatnak.
Arról nem is beszélve, hogy hogyan lehetne egy mondjuk amerikai pilóta és egy leendő lengyel pilóta fizetését, juttatásait egy lapra venni, majd azzal kiszámolni a "repült óra költséget". Az üzemanyag belevehető, de csak valami nagyon nagy átlaggal.
A Gripenek költségeit abból a szerződésből lehet legjobban leszűrni, amit a Saab és a Svéd Lévierő kötött. (Ezt most nem tudom belinkelni, mert úton vagyok.)