[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Sőt, ilyen félig legyártott gépek esetében megengedhetik maguknak hogy a használt gépeikből adjanak el a horvátoknak, nyilván olcsóbban mintha újak lennének (ezzel is növelve az esélyt az üzleti versenyben). Mellette meg saját maguknak megrendelhetik az új (így még többet repültetett gépekkel is hosszabb élettartamú) Gripenek legyártását. Kérdés mit szól ehhez Samu bácsi, hiszen USA-eredetű a gépekben a hajtómű, így esetleg ugyanúgy meg tudja kontrázni az üzletet mint a használt izraeli F-16-ok vételét.
Nem igazán. Ugyanis a horvát ajánlatban új gépek szerepelnek. Tehát nem adhatnak el nekik használtat.
Az USA nem tudja megakadályozni az üzletet, mivel a Volvo RM-12 Svédországban készül, licence-szel.
Ha így lenne, akkor sem nekünk, sem a cseheknek nem lehetne Gripenünk, mert azt "megfúrta" volna az USA.
 

Tegin

Well-Known Member
2020. június 2.
400
1 332
93
Lehet, hogy félreértettél. A the Drive cikk én úgy látom azt állítja, hogy ezek lényegében röpképes gépek, (Airframes) mert még exportról is beszél. Amikor nem erről van szó.
Ha az eredeti svéd aftonbladet cikket, amire az elején linkkel hivatkozik, beteszed fordítóba, egyértelműen üres sárkányszerkezetekként ír róluk.
A cikk maga tényleg kétértwlmű, az alapján én is inkább kész gépeknek gondoltam.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Lehet, hogy félreértettél. A the Drive cikk én úgy látom azt állítja, hogy ezek lényegében röpképes gépek, (Airframes) mert még exportról is beszél. Amikor nem erről van szó.
Az "airframe" az a csupasz sárkány,, messze nem röpképes gép.
A fő szerelési elemek:,szárnyak, törszközép, törzs hátsó rész, törzs első rész, vezérsíkok.
Ezeket gyártották le.

Ha ezeket végszerelik, raknak bele hajtóművet, elektronikát, stb...majd akkor lesz belőlük repülőgép.
De az is lehet hogy - mint ahogy erről is szól a hír - hogy sérült gépek fődarab cseréjéhez fogják felhasználni az elemeket.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Az "airframe" az a csupasz sárkány,, messze nem röpképes gép.
A fő szerelési elemek:,szárnyak, törszközép, törzs hátsó rész, törzs első rész, vezérsíkok.
Ezeket gyártották le.

Ha ezeket végszerelik, raknak bele hajtóművet, elektronikát, stb...majd akkor lesz belőlük repülőgép.
De az is lehet hogy - mint ahogy erről is szól a hír - hogy sérült gépek fődarab cseréjéhez fogják felhasználni az elemeket.
Sajnos az angol is összevissza használja, mert amikor gépveszteségről ír, akkor néha olvasni olyanokat, hogy "1 airframe was lost". Pedig szó szerint tényleg csak a sárkányt jelenti, de ha odavágják és elpusztul, akkor benne minden.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Akkor legrészletesebb infóval, háttérrel is legyen itt valami.
Link
Valóban csak airframe, azonban ne felejtsük el, hogy én mindezt azért tetem be mert Rudi azt állította, hogy majd jól beröffentik a C/D gyártósort a horvátok új gépei miatt.
Hát nagyon nem!
Az, hogy nincsen benne hajtómű, meg mondjuk radar, vagy a pilótafülke berendezése, az gyakorlatilag lényegtelen.
Azokat úgy is a legutolsó design szerint fogják beletenni. Ennek egy része ma is gyártás alatt van, vagy le van tárolva belőle tartalék a Svéd Légierő számára.
De a legnagyobb meló, a törzs a szárnyak meg a farok, már sosem fognak C/D-t gyártani. Kizárólag E-t.
Az airframe felöltöztetéséhez nem kell gyártósor!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Az "airframe" az a csupasz sárkány,, messze nem röpképes gép.
A fő szerelési elemek:,szárnyak, törszközép, törzs hátsó rész, törzs első rész, vezérsíkok.
Ezeket gyártották le.

Ha ezeket végszerelik, raknak bele hajtóművet, elektronikát, stb...majd akkor lesz belőlük repülőgép.
De az is lehet hogy - mint ahogy erről is szól a hír - hogy sérült gépek fődarab cseréjéhez fogják felhasználni az elemeket.
Nyilván, akkor nem ezeket ajánlották fel a horvátoknak. :D:D:D
 
M

molnibalage

Guest
Az airframe felöltöztetéséhez nem kell gyártósor!
Miben különbözeted meg a depó szintű karbantartást, szerelést és upgrade-et a fenti kijelentéshez?

Ez egy F-15A modernizációja Warner Robins Air Logistics Center üzemében a MSIP alatt.
9XJBNI1.png


Ez meg a gyártás. Ha nem írnám oda, hogy melyik melyik, felismernéd a különbséget...?

ZqWRLgL.png
 
  • Tetszik
Reactions: endre

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 838
12 565
113
Miben különbözeted meg a depó szintű karbantartást, szerelést és upgrade-et a fenti kijelentéshez?

Ez egy F-15A modernizációja Warner Robins Air Logistics Center üzemében a MSIP alatt.
9XJBNI1.png


Ez meg a gyártás. Ha nem írnám oda, hogy melyik melyik, felismernéd a különbséget...?

ZqWRLgL.png

A sárkányt akkor sem kell már kifaragják.
 
M

molnibalage

Guest
A sárkányt akkor sem kell már kifaragják.
Nem ez a lényeg.
Az F-35-nél is a LRIP alatti első gépek közül 100+ mennyiségben nem alkalmasak harci bevetésre. Azok átalakítását is azért napolták le, mert a gyártósorra mentek volna vissza.

Ennek fényében pöcsh. kijelentése minimum fejvakaros. A Gripenek hova mennek vissza D checkre? Hm...
Nem a gyártóüzembe lényegében...?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 838
12 565
113
Nem ez a lényeg.
Az F-35-nél is a LRIP alatti első gépek közül 100+ mennyiségben nem alkalmasak harci bevetésre. Azok átalakítását is azért napolták le, mert a gyártósorra mentek volna vissza.

Ennek fényében pöcsh. kijelentése minimum fejvakaros. A Gripenek hova mennek vissza D checkre? Hm...
Nem a gyártóüzembe lényegében...?

Az F-35 esetéből "ne extraponálj a végtelenbe". ;)
Nyilván a gyár fogja befejezni a gépek építését, de azt hiszem abban megegyezhetünk, hogy minimális alkatrészt kell legyártani hozzájuk már. Azaz nem a gyártósor indul be, hanem (össze)szerelő. Csak értelemszerűen nincs külön összeszerelő üzem. Itt már kész résegységeket raknak össze. Kb. mintha ládákban hozott gépekkel dolgozna a PG.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
M

molnibalage

Guest
Az F-35 esetéből "ne extraponálj a végtelenbe". ;)
Nyilván a gyár fogja befejezni a gépek építését, de azt hiszem abban megegyezhetünk, hogy minimális alkatrészt kell legyártani hozzájuk már. Azaz nem a gyártósor indul be, hanem (össze)szerelő. Csak értelemszerűen nincs külön összeszerelő üzem. Itt már kész résegységeket raknak össze. Kb. mintha ládákban hozott gépekkel dolgozna a PG.
Itt van egy kis félreértés szerintem. Amit egyesek "gyártósornak" hívnak, az valójában összeszerelő üzem. Szó nincs arról, hogy kisebb alkatrészéket leszámítva ott gyártsanak. A SAAB nem gyárt minden kis hülyeséget maga. Kiadja a specifikációt és legyártja neki a szacég azt a szivattyút, villanymotort és szárnyfőtartót és minden kis szart a szegecsektől a csavarokig és csövekig, ami kell és a SAAB összeszereli azt, amit megtervezett. De a SAAB-ak tudtommal nincs kovácsoló gépe, se kohója, se semmi.

A PG/DRG-ben is voltak tudtommal gépek kisebb elemekhez, de szó nem volt arról, hogy a fő elemek gyártása az ott történik, ahol a gépeket összerakják.

Az F-14 középső fő titán része sem a Grummannál készült, de Grumman rakta össze a gépet. De nem ő gyártotta a szó klasszikus értelmében. Ha jól értem.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Nem ez a lényeg.
Az F-35-nél is a LRIP alatti első gépek közül 100+ mennyiségben nem alkalmasak harci bevetésre. Azok átalakítását is azért napolták le, mert a gyártósorra mentek volna vissza.

Ennek fényében pöcsh. kijelentése minimum fejvakaros. A Gripenek hova mennek vissza D checkre? Hm...
Nem a gyártóüzembe lényegében...?
Igen, térképileg ugyan oda, de csak gyártelep szinten.
Biztos lehetsz benne, hogy tök más csarnokban megy a karbantartás, és a gyártás.
Ha így lenne, akkor folyamatosan le kellett volna állítani a gyártási munkafolyamatokat.
Ugye pont ez volt ezekkel az airframe-ekkel, hogy ha C/D gép utángyártás kellene, akkor ne kelljen az E-k gyártását megállítani.
Tehát egy gyártósor nem olyan, hogy csak úgy leállítjuk, miközben a svéd, magyar, cseh, stb. légierő gépeit folyamatosan karban kellene tartani.
De mondok mást: Ezek a gépek szerintem úgy kerültek tárolásra, hogy a cseh karbantartó üzem is - kis rákészüléssel - készre tudja szerelni.
 
M

molnibalage

Guest
Igen, térképileg ugyan oda, de csak gyártelep szinten.
Biztos lehetsz benne, hogy tök más csarnokban megy a karbantartás, és a gyártás.
Ha így lenne, akkor folyamatosan le kellett volna állítani a gyártási munkafolyamatokat.
Ugye pont ez volt ezekkel az airframe-ekkel, hogy ha C/D gép utángyártás kellene, akkor ne kelljen az E-k gyártását megállítani.
Tehát egy gyártósor nem olyan, hogy csak úgy leállítjuk, miközben a svéd, magyar, cseh, stb. légierő gépeit folyamatosan karban kellene tartani.
De mondok mást: Ezek a gépek szerintem úgy kerültek tárolásra, hogy a cseh karbantartó üzem is - kis rákészüléssel - készre tudja szerelni.
Ha ismert a gyártási ütemterv és a szállított gépek repórája (amit látnak, hahó logisztikai rendszer ott is van), akkor a gyártást úgy ütemezik, hogy a visszatérő gépek beleférnek a ütembe.

Az F-35-nél ez borult, mert a kötbérek miatt elindult az LRIP és azzal szépen szét is csesztek mindent...
Nem akkor és nem azt kezdték gyártani, amit tervezek...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Nem igazán. Ugyanis a horvát ajánlatban új gépek szerepelnek. Tehát nem adhatnak el nekik használtat.
Az USA nem tudja megakadályozni az üzletet, mivel a Volvo RM-12 Svédországban készül, licence-szel.
Ha így lenne, akkor sem nekünk, sem a cseheknek nem lehetne Gripenünk, mert azt "megfúrta" volna az USA.
Egy üzlet mindig minimum kétoldalú, függ az eladótól is, de sokkal inkább a vevőtől. Ha a horvátok azt mondják, hogy nekik tulajdonképpen a Gripen kellene legjobban, dehát az új ára sajnálatosan túlnő a zsebükön, lehetne-e esetleg valami megoldás használtan olcsóbbra??!! Gondolod hogy a SAAB akkor ajtót mutat nekik az USA felé, ahelyett hogy a saját légierőnek minőségi cserét ajánlva megoldja a problémát?!!
A többi meg csak a licence-szerződés tartalmától függ, ha abban általános jogot kaptak a svédek bárhova/bármikor-exportra is akkor szabad az út, ha minden export-üzletet egyedi USA-engedélyhez kötöttek, akkor kétesélyes. Egyébként sokkal valószínűbb az utóbbi, de biztos csak a halál ...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Akkor legrészletesebb infóval, háttérrel is legyen itt valami.
Link
Valóban csak airframe, azonban ne felejtsük el, hogy én mindezt azért tetem be mert Rudi azt állította, hogy majd jól beröffentik a C/D gyártósort a horvátok új gépei miatt.
Hát nagyon nem!
Az, hogy nincsen benne hajtómű, meg mondjuk radar, vagy a pilótafülke berendezése, az gyakorlatilag lényegtelen.
Azokat úgy is a legutolsó design szerint fogják beletenni. Ennek egy része ma is gyártás alatt van, vagy le van tárolva belőle tartalék a Svéd Légierő számára.
De a legnagyobb meló, a törzs a szárnyak meg a farok, már sosem fognak C/D-t gyártani. Kizárólag E-t.
Az airframe felöltöztetéséhez nem kell gyártósor!
Egy repülőgép legyártása 4 fő, részben egymással párhuzamos ütemben/szakaszban történik:
1. Szerkezeti elemek gyártása: törzskeretek, hossztartók, főtartók, bordák, merevítők, borítás nyers gyártása, az eredmény egy kupac felületvédelmezett durál, kompozit és acél nyers-gyártmány, alkatrész, ezek kerülnek majd a gyártósor elejére
2. A gyártósor első részén a gép fő részeinek (törzs-szekciók, szárnyak, vezérsíkok) szerkezeti megépítése a fenti alkatrészekből geológiai pontossággal beszintezett gyártósablonokban szegecseléssel, csavarozással, az eredmény az üres, kopasz sárkány-szerkezet
3. A fentiekkel párhuzamosan a beszállító külső cégek legyártják a gép fedélzeti berendezéseit, csöveket, kábeleket, szivattyúkat, szelepeket, munkahengereket, hajtóművet, radart és egyéb elektronikát, légkondi-berendezéseket, oxigén-rendszert, sűrített-levegős berendezéseket, futóműveket, stb.
4. A gyártósor második része a végszerelő-hangár, ahová az elején begurítják az üres sárkányszerkezeti részeket, beérkeznek a fedélzeti berendezések a beszállítóktól (dobozban, ládában, konténerben), és elvégzik azok beszerelését a sárkányszerkezetbe. Ezután lehet tesztelni, beszabályozni a gép rendszereit, és ha minden oké akkor lehet kigurítani a kész gépet teszt-repülésre.
Szóval a gyártósornak része a végszerelés is, nemcsak a szerkezeti gyártás ...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Miben különbözeted meg a depó szintű karbantartást, szerelést és upgrade-et a fenti kijelentéshez?

Ez egy F-15A modernizációja Warner Robins Air Logistics Center üzemében a MSIP alatt.
9XJBNI1.png


Ez meg a gyártás. Ha nem írnám oda, hogy melyik melyik, felismernéd a különbséget...?

ZqWRLgL.png
A nagyjavítás, D-check, depó-szintű karbantartás, upgrade/modernizálás az végszerelés-szintű munkákat jelent, csak itt előtte szét is kell szerelni, "ki kell üríteni" a gépet. ;)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Mostanság már nem is ördögtől való, mi több, szinte trend, hogy a komolyabb nagyjavításokat maga a gyártó végzi el, egyszerűen az újgépes soron slotokat biztosítva.
Az új Szu-35Sz-ek között évek óta látni Szu-27SzM3-as modernizációkat, meg visszahívott korábbi Szu-35Sz-eket, mivel a nyitottabb architektúra miatt eleve sokkal többször kerül sor a dizájn módosítására, bulletinekre, de olyanokra, melyeket sokkal egyszerűbb és gazdaságosabb azon a színvonalú, szervezettségű és alkatrész ellátottságú soron elvégezni, ahol az új gépeket is gyártják. Egy helyre elég csak fókuszálni a beszállítást és jóformán egy lépésben, lokálisan lehet az új gépek mellé készletezett elemekkel azonos ütemben beszerzett alkatrészekkel elvégezni a javítást is.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed