F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

A minta ismétlődik...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Lehet, hogy valami felett elsiklottam, de számomra(és úgy tűnik HPASP számára is) eléggé különös, hogy 40db F/A-18E/F 1 milliárddal magasabb áron ajánlanak, mint 40db F-35-t. A gépek képességeit figyelembe véve picit sántít ez az árképzés, még akkor is, ha esetleg a hornetekhez több fegyvert adnának(nem olvastam végig a listákat).
NÉn se olvastam végig, de néhány dolgot azért vegyünk figyelembe:
- nem tudjuk ( és szerintem más se nagyon), mennyire lesz degradálva egy NATO-n kívüli, közvetlen orosz szomszédságban lévő országnak szállított F-35 (lévén hogy jelenleg ez az USA csúcs-technológiája valamennyire biztos hogy lesz, a Super Hornet-nél a "lefokozás" biztos hogy alacsonyabb szintű lehet)
- az F-35 egyhajtóműves, míg a SH kéthajtóműves; tekintve hogy egy harcigép árának 25-35%-a hajtómű ára, az árképzésben ez nem mindegy, kéthajtóműves géphez tartalék hajtómű is több kell
- lehet hogy inkább olcsóbban adják az F-35-öt, aztán majd a magasabb üzemeltetési költség alkatrész-árain akarnak igazán keresni
 
  • Tetszik
Reactions: endre
- az F-35 egyhajtóműves, míg a SH kéthajtóműves; tekintve hogy egy harcigép árának 25-35%-a hajtómű ára, az árképzésben ez nem mindegy, kéthajtóműves
Ez az arány már nagyon, nagyon, nagyon régen nem igaz. Sokkal kisebb az arány. Az egyhajtóműves, kompakt és BVR képesség nélküli F-16A esetén sem volt 25% emlékeim szerint az F-15A-nál sem, ahogy az F-14A-nál végképp.

15 éve amikor 15 misi táján voltak az AESA radarok meg aztán tutira.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
A minta ismétlődik...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Svájc: 40 F-35 6.58 billion USD vs. 40 F-18 (36 F/A-18E + 4 F/A-18F ) 7.452 billion USD

Finnország: 64 db F-35 12.5 billion USD vs. 72 db F-18 (50 F/A-18E + 8 F/A-18F +14 EA-18G Growler) 14.7 billion USD


A finn HX tenger topikjába tegnap bemásoltam mindkét jóváhagyást, a fegyvercsomag nagyobb mint a svájci ajánlatban...
 
amugy, minek svajcnak f35?

nekik a szukseges melot (nehany repulocske kergetese evente) elvegezne a FA-50 is...

sokal, sokal kevesebb penzert...
 
amugy, minek svajcnak f35?

nekik a szukseges melot (nehany repulocske kergetese evente) elvegezne a FA-50 is...

sokal, sokal kevesebb penzert...
Ahogy Molni is emlitette Svajc egy nagyon komoly hadsereget tart fenn. Ez gondolkodás beli kulonbseg, pl Ausztria es Svajc kozt. Ausztria leszerel, mert semleges, Svajc fegyverkezik, mert semleges, de o az is akar maradni
 
Az F-35-ösök hajtóművének továbbfejlesztése közben három szálon fut párhuzamosan.
Az első verzió egy moderált fogyasztás csökkentés, vagy opcionálisan 5% tolóerő növekedés minimális technológia váltás mellett. Ez úgy néz ki, 2024-től gyártásba is kerülhet, tehát már akár a lengyel gépekbe is ez kerülhet.

A második verzió alapja viszont a prognosztizált új avionikai rendszerek és leendő fegyverzet miatti tömegnövekedés kompenzálása, mintegy 15% tolóerő növeléssel. Ehhez párosulna a 20%-os fajlagos fogyasztás csökkenés.
Ezek nyilván “autóskártyás” fő számok, szóval nem tudni, hogy mely üzemmódokon jelentkezne a fogyasztás csökkenés és mely rezsimeken a tolóerő növekedése, hogyan alakul a kettő szorzata és miképp a hajtómű karakterisztikája a levegőben.
Ide kapcsolódó hír, hogy ez a változás ugye magát az F135 core engine-t érinti, ami első körben az F-35A F135PW100 és F-35C F135PW400 hajtóművein realizálódhat. Az F-35B hajtómű rendszerén, tehát az F135PW600 és Rolls Royce LiftFan hajtóművön ugyanis egy külön teljesítménynövelő program fut. Itt a két másik alverzió teljesítménynövelő átalakításai mellett a LiftFan lapátozása, levegőátfutása, így a teljesítménye is módosulni fog, ahogy a hajtótengely és a tengelykapcsoló is.
A kérdés, hogy mi ez a radikális teljesítményjavító technológia. Nos ez a P&W XA101 projekt, ami most már a teszt álláson üzemel. Egy változó ciklusú, azaz kétáramúsági fokú, háromáramú hajtómű.
Ez már 2017 óta üzemel a tesztpadon.

A harmadik szál az egyszer már kiebrudalt GE XA100 hajtóműve.
Ez a hajtómű az ATF tendert elbukó YF120 változtatható kétáramúsági fokú hajtóművéből az F-35-ösök számára fejlesztett, de a programból kizárt fix kétáramúsági fokú F136-osából kifejlesztett, korábban ADVENT betűszóval illetett alternatív hajtóműve.
A hagyománnyal ellentétesen, ezúttal a GE kapta a kisebbik számozást és a P&W a nagyobbikat (PW F100 vs GE F110, PW F119 vs GE F120, PW F135 vs GE F136).
Nyílván azért, mert előbb kezdték a munkát.

Az XA100 és/vagy XA101 leendő repülőgépe viszont már a hatodik generáció lesz és csak másodlagosan az F-35-ös, illetve szóba kerülhet még a B-21 Raider, ha nem is egyből, de egy későbbi szériától kezdve.

Minden esetre a darabszámát tekintve a két szék közt a pad alá esett Raptor flotta után/mellé/helyett az USAF-nak szüksége lesz majd egy air dominance fighter-re is.
Ahogy a külföldi F-35 vásárlóknak is.
Azt sem tartom kizártnak, hogy idővel az F-35A bázisán meg fog jelenni egy “erősen felszteroidozott” F-35ADF is.
 
EkOmj6jX0AEDIH8