Az F-35-ösök hajtóművének továbbfejlesztése közben három szálon fut párhuzamosan.
Az első verzió egy moderált fogyasztás csökkentés, vagy opcionálisan 5% tolóerő növekedés minimális technológia váltás mellett. Ez úgy néz ki, 2024-től gyártásba is kerülhet, tehát már akár a lengyel gépekbe is ez kerülhet.
A második verzió alapja viszont a prognosztizált új avionikai rendszerek és leendő fegyverzet miatti tömegnövekedés kompenzálása, mintegy 15% tolóerő növeléssel. Ehhez párosulna a 20%-os fajlagos fogyasztás csökkenés.
Ezek nyilván “autóskártyás” fő számok, szóval nem tudni, hogy mely üzemmódokon jelentkezne a fogyasztás csökkenés és mely rezsimeken a tolóerő növekedése, hogyan alakul a kettő szorzata és miképp a hajtómű karakterisztikája a levegőben.
Ide kapcsolódó hír, hogy ez a változás ugye magát az F135 core engine-t érinti, ami első körben az F-35A F135PW100 és F-35C F135PW400 hajtóművein realizálódhat. Az F-35B hajtómű rendszerén, tehát az F135PW600 és Rolls Royce LiftFan hajtóművön ugyanis egy külön teljesítménynövelő program fut. Itt a két másik alverzió teljesítménynövelő átalakításai mellett a LiftFan lapátozása, levegőátfutása, így a teljesítménye is módosulni fog, ahogy a hajtótengely és a tengelykapcsoló is.
A kérdés, hogy mi ez a radikális teljesítményjavító technológia. Nos ez a P&W XA101 projekt, ami most már a teszt álláson üzemel. Egy változó ciklusú, azaz kétáramúsági fokú, háromáramú hajtómű.
Ez már 2017 óta üzemel a tesztpadon.
A harmadik szál az egyszer már kiebrudalt GE XA100 hajtóműve.
Ez a hajtómű az ATF tendert elbukó YF120 változtatható kétáramúsági fokú hajtóművéből az F-35-ösök számára fejlesztett, de a programból kizárt fix kétáramúsági fokú F136-osából kifejlesztett, korábban ADVENT betűszóval illetett alternatív hajtóműve.
A hagyománnyal ellentétesen, ezúttal a GE kapta a kisebbik számozást és a P&W a nagyobbikat (PW F100 vs GE F110, PW F119 vs GE F120, PW F135 vs GE F136).
Nyílván azért, mert előbb kezdték a munkát.
Az XA100 és/vagy XA101 leendő repülőgépe viszont már a hatodik generáció lesz és csak másodlagosan az F-35-ös, illetve szóba kerülhet még a B-21 Raider, ha nem is egyből, de egy későbbi szériától kezdve.
Minden esetre a darabszámát tekintve a két szék közt a pad alá esett Raptor flotta után/mellé/helyett az USAF-nak szüksége lesz majd egy air dominance fighter-re is.
Ahogy a külföldi F-35 vásárlóknak is.
Azt sem tartom kizártnak, hogy idővel az F-35A bázisán meg fog jelenni egy “erősen felszteroidozott” F-35ADF is.