Hát ez aranyos, de a jövő UTV-jét (unmanned transport vehicle) inkább valahogy úgy képzelném el, mint egy konténertréler manapság:Izrael Camel program, Amerika Black Knight, az irányvonalak még ködösek, de alapvetően az az elképzelés, hogy az AI megy elől a gyalogosok őt támogatják.
Izrael esetén azt olvastam, hogy talán úgy szeretnék megoldani, hogy az IFV viszi a gyalogosokat, azok kiszállnak és innentől az IFV a golyófogó, lenne a szakaszban egy emberes parancsnoki gép is, amit szintén az AI is vezethet, de ebben van 2? operátor, akik felügyelik és meghatározzák a személyzet nélküli gépeknek a célt. Így egy szakasz 3 gépéhez mindösszesen 2 fő lenne a "crew".
Black Knight hasonló, annyi az eltérés, hogy ott az AI vezette gép nem visz gyalogost, az gyakorlatilag csak egy kompakt harckocsi. Az IFV-és a gyalogság ezeket a gépeket támogatná, szintén a szakaszparancsnoki gépből kapnák a feladatokat.
![]()
USMC is kattog állítólag valamin, ott a JLTV/MTVR alapon gondolnak kialakítani önjáró gépeket. CARMEL program. Nem csak fegyverrel, hanem ellátmányszállításra is szeretnék őket használni.
Még egyenlőre csak vicces elképzelések vannak
![]()
azonban... Oshkos TerraMax UGV
![]()
![]()

Ez így önmagában, nagyobb kerekekkel, hogy földúton is tudjon közlekedni, persze kapcsolószerkezet nélkül, motorral és rajta egy szabvány konténerrel megy oda, ahová küldik önvezetve. Valami ilyesmi lesz a közúti közlekedés jövője is, a kamion, a kamionnal együtt csak egy hatalmas túlsúly, amitől meg kell szabadulni, katonai teherautó esetében meg a vezetőkabintól és a vezetőtől. Az önvezető szállítójárműveknél nem a mai teherautókból és kamionokból (legföljebb azok alvázából és futóműveiből) kell kiindulni, hanem annál jóval egyszerűbb szerkezetből!
Ülés, kormánymű kidob, a motort pedig a hordfelület szintjéig lesüllyeszt és lényegében kész is az UTV protípus:
