Ha már Izrael, esetleg kéne 2000+ Spike is a Rafaeltől.Több, de 2 igazán jelentős izraeli dróngyártó van. Az Elbit ment mordorba, mi behívhatnánk az IAI-t (Heron, Harpy stb.).
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Ha már Izrael, esetleg kéne 2000+ Spike is a Rafaeltől.Több, de 2 igazán jelentős izraeli dróngyártó van. Az Elbit ment mordorba, mi behívhatnánk az IAI-t (Heron, Harpy stb.).
Támogatom, NLOS is!Ha már Izrael, esetleg kéne 2000+ Spike is a Rafaeltől.
Azt lehet tudni hogy melyik ország, mihez csatlakozott?Az Európai Unió Külügyek Tanácsa védelmi miniszteri ülése
Brüsszel, 2020. november 20.
AZ EURÓPAI VÉDELMI ÜGYNÖKSÉG SAJTÓKÖZLEMÉNYE
A KÖZÖS KATONAI KÉPESSÉGEK VONATKOZÁSÁBAN ÚJ LEHETŐSÉGEK TÁRULTAK FEL A MINISZTEREK ELŐTT A SZÉTTAGOLT EURÓPAI VÉDELMI HELYZET MEGSZÜNTETÉSÉRE
Az európai védelmi helyzet legelső áttekintése, a koordinált éves védelmi szemle (CARD) keretében készült jelentés az európai védelmi együttműködés fontos irányvonalait határozza meg azzal, hogy 55 új lehetőséget kínál az országok védelmi képességeinek együttes fejlesztésére. Azt javasolja, hogy a közös európai fejlesztési törekvések kiemelt területeit hat új generációs, nagy hatású képesség alkossa. A szemle azt is megállapítja, hogy az európai védelmi helyzetet nagymértékű széttagoltság és kevés együttműködési célú befektetés jellemzi.Az Európai Védelmi Ügynökség (EDA) a mai napon ismertette a védelmi miniszterekkel az első CARD-jelentést, amelyet az Európai Külügyi Szolgálattal (EKSZ) és az Európai Unió Katonai Törzsével (EUKT) szoros együttműködésben dolgozott ki az elmúlt 12 hónap során.Josep Borrell, az Ügynökség vezetője, főképviselő/alelnök a következőket mondta: „Ez az első alkalom, hogy egyedi áttekintéssel rendelkezünk mind a 26EDA-tagállam nemzeti védelmi tervezési és képességfejlesztési erőfeszítéseiről. Mindez a nemzeti védelmi tervezési szakemberekkel uniós szinten folytatott elmélyült párbeszéd eredménye. Olyan területeket jelöl ki a tagállamok számára, amelyeken hatalmas lehetőségek nyílnak az európai védelmi együttműködésre, biztosítva ezáltal a tagállamok fegyveres erőinek korszerű felszerelésekkel való ellátását és interoperabilitásának javítását, többek között a KBVP-missziók és -műveletek során.
”EGYÜTT FORMÁLJUK A JÖVŐT
A jelentés a tagállamok saját tervei és a nemzeti védelmi tervezési szakemberekkel folytatott párbeszéd alapján a multinacionális együttműködés egyértelmű lehetőségeire mutat rá, és az összes katonai területet tekintve 55 lehetőséget azonosít: szárazföld (17); levegő (14); tenger (12); kibertér (3); világűr (4), valamint közös és támogató műveletek (5). A jelentés arra a következtetésre jut, hogy ezek közül több is jelentős hatást gyakorolhat az európai képességek jelenlegi helyzetére, művelet előnyöket biztosíthat és támogathatja az EU stratégiai autonómiáját. Ezenkívültovábbi 56 kapcsolódó, kutatási és technológiai együttműködési lehetőséget javasol. A tagállamok az EDA mai miniszteri irányítóbizottsági ülésén hagyták jóvá a CARD ciklusa során tett ajánlásokat.A jelentés hat új generációs képességet jelöl meg kiemeltterületként, amelyre összpontosítani kell a tagállami erőfeszítéseket, mivel ezek a területek jelentős potenciállal bírnak ahhoz, hogy rövid és középtávon javítsák az EU és a tagállamok műveleti teljesítményét, ugyanakkor az ágazati szaktudásról is gondoskodjanak. Olyan területekről van szó, amelyeken jó esély van az együttműködésre a tagállamok saját szempontjai alapján, és amelyek a nemzetek széles körű részvételét tennék lehetővé rendszer-és alrendszerszinten egyaránt. A hat kiemelt terület a következő:
Általános célú harckocsi (MBT) – a CARD hosszú távon az új generációs általános célú harckocsik közös fejlesztését és beszerzését javasolja (szolgálatba állás a 2030-as évek közepén), rövid távon pedig a meglévő képességek korszerűsítését és felújítását.Ha a tagállamok együttműködnek a felújítás, illetve az új képességek bevezetése során, a 2030-as évek közepére a különböző típusok és változatok tekintetében 30%-os csökkenés érhető el. 11 ország nyilvánította ki érdeklődését a jövőbeni együttműködés iránt.
Európai járőr osztályú vízfelszíni hajó –a CARD az javasolja, hogy a következő évtizedben cseréljék le a part menti és nyílt tengeri járőrhajókat és dolgozzanak ki uniós szintű megközelítést a moduláris tengeri platformok tekintetében. Együttműködési lehetőségek mutatkoznak a késztermékek közös beszerzése, a hasonló hajók közös logisztikája, a jövőbeni közös funkcionális követelmények tekintetében, és 7 tagállam nyilvánította ki érdeklődését az együttműködés iránt.
Katonai rendszerek – a CARD rövid távon a katonai rendszereknek a meglévő rendszerek közös beszerzése révén történő korszerűsítését javasolja, beleértve a követelmények összehangolását, a közös IT-eszközöket felhasználó közös virtuális képzés és hadgyakorlatok felhasználói csoportjának kialakítását. Hosszú távon minden alrendszer tekintetében azt javasolja, hogy a 2020-as évek közepére fejlesszék ki a legkorszerűbb technológiát alkalmazó közös architektúrát. 10 ország nyilvánította ki érdeklődését a jövőbeni együttműködés iránt.
Pilóta nélküli légijármű-rendszer elhárítás / behatolásvédelem/területvédelem –a CARD a pilóta nélküli légijármű-rendszer (UAS) elhárítására irányuló európai képesség kifejlesztését javasolja a haderő-védelem javítása érdekében, valamint a behatolásvédelemre és területvédelemre (A2/AD) vonatkozó európai szabvány létrehozásában való közreműködést. Az A2/AD vonatkozásában a CARD arra a következtetésre jutott, hogy az európai képesség tekintetében alkalmazott megközelítés egyértelműen keresztúthoz érkezett, a képességet vagy együttműködésen alapuló módon fejlesztik ki, vagy nem kerül sor ilyen képesség kifejlesztésére az európai haderők számára.
Űrhadviselés –a CARD azt javasolja, hogy európai megközelítést dolgozzanak ki a világűr védelmére, javítsák a világűrben elérhető szolgáltatásokhoz való hozzáférést és a világűrben levő eszközök védelmét. Mivel egy fejlődő műveleti területről van szó, a kiterjedtebb együttműködés hozzájárul a védelmi minisztériumok nagyobb mértékű bevonásához és ahhoz, hogy felismerjék az európai szinten végrehajtott szélesebb körű űrprogramokkal kapcsolatos katonai követelményeket.
Fokozott katonai mobilitás – a CARD azt javasolja, hogy valamennyi tagállam aktívabban vegyen részt a katonai mobilitási programokban, azaz a légi és vízi szállításban, a logisztikai létesítményekben, javasolja továbbá, hogy a 2020-as évek közepére a kapcsolódó IT-rendszerek és -folyamatok rendelkezzenek nagyobb ellenálló képességgel hibrid háborús körülmények között.
(folyt. köv.)
Szép és jó a sok beszerzés..egy dolog hibádzik, az hogy egy elavult logisztikai és működési rendszerbe kerülnek bele az új cuccok. Nem beszélve a mentalitásról. Átszervezéssel és hatékonyságnöveléssel kellett volna kezdeni az egészet. A régi komcsi gondolkodásmódot meg tűzzel-vassal kiverni a rendszerből. Sajnos úgy tűnik ezt nem látja át Maróth úr.
A tűzérség és az MLRS közé nyugodtan be lehetne iktatni egy BM-GRAD rendszerű (alapú) rakétás rendszert. Egy hátránya van hogy megfelelő lég védelemmel kellene kiegészíteni főként a drónok ellen.Amiknek a leginkább örülnék:
Tuzerseg ill MLRS (végre valahára)
![]()
Vagy akár “kebabos” drón gyár, és harci drón rendszerek rendszeresítése!
![]()
ha annyira jó az a drón mi a fenéért hívják baj-raktárnak?"Emellett tárgyalások folynak a dróniparágban is egy rendkívül komoly beruházásról, amellyel reményeink szerint bekerülhetünk majd a valódi drónfejlesztő országok közé." Na jó van ne tököljünk vegyük meg a Bayraktar-TB2-őt szőröstű bőröstűl aztán fejlesszük tovább! Pislogna mindenki itt a környéken....!
Ennyi!
Amiknek a leginkább örülnék:
Tuzerseg ill MLRS (végre valahára)
![]()
Vagy akár “kebabos” drón gyár, és harci drón rendszerek rendszeresítése!
![]()
mivel mordori szomszédunk gyárt már Izraeli drónokat ezért gondolom eléggé egyértelműen leszűkülnek az opciók. Viszont helikopteripari beruházás jelenthet a DnD-hez hasonló beruházást mely főképpen a kedvező gazdasági feltételek miatt települ ide s nem elsősorban mh rendelés miatt ? (egyesek által emlegetett AR/attack heli koncepció nyugdíjazása)
ha annyira jó az a drón mi a fenéért hívják baj-raktárnak?![]()
A szóvicc ami mindenki fejében megszületett de senki nem merte elsütniha annyira jó az a drón mi a fenéért hívják baj-raktárnak?![]()
MARS 2 de jó lenne...Ebbol szinte biztos vagyok, hogy (az amerikainal jobb) nemet tuzerosztaly mintajat is kovetve a lancos, nagyobb es plane europai sw-es MARS II lesz...
![]()
Emlekszel AKK juliusi latogatasara Benkonel?
AKK komoly dronparti lett a BW miatt: https://www.dw.com/en/german-military-considers-using-armed-drones/a-53395829
nem lepodnek meg, ha nemet dronfejlesztes indulna nalunk...
gyávákA szóvicc ami mindenki fejében megszületett de senki nem merte elsütni![]()
Egyébként a használt ausztrál Airbus Tigert fellehetne javítani egy erősebb motorral és egy kis páncéllal. Nem rossz az...
Az az igazság, hogy ez egy elég kézenfekvő dolog lenne. Ugyanis az Mk3-nak az a lényege, hogy az ÖSSZES Tiger azonos platformra kerüljön.Mk3-as átépítés, nekünk diszkontáron, mert a kenguruknak almás az Airbus.
Az az igazság, hogy ez egy elég kézenfekvő dolog lenne. Ugyanis az Mk3-nak az a lényege, hogy az ÖSSZES Tiger azonos platformra kerüljön.
Elvileg a franciák, spanyolok, és a németek biztosan upgrade-elik a gépeiket. Az ausztráloknál ugyebár a 22 gépnek nagyjából reszeltek. Ugyanakkor azokban tényleg elég sok kirepülhető óra van.
A három alap országnak összesen 144db gépe van, amiknek az átépítése azért elég komoly meló lesz. Szerintem az lenne a legkézenfekvőbb megoldás, ha 1 helyen csinálnák az összes gépet. Nem vagyok benne biztos, hogy erre az Airbus Helicopters bármelyik gyára rendelkezik szabad kapacitásokkal. A franciáknál ugye most indult be a H160M gyártása. A németeknél orba-szájba tolják ki a 135/145-ös család gépeit, meg mellette megy a karbantartás. A spanyoloknál nincs gyáruk, de szerintem oda egy ideig nem is nagyon fognak eröltetni...
És, hogy mi lenne a gyárral az Mk3-as meló után? Hát egyrészt csinálhatná tovább a karbantartást, másrészt ha lezárul az a munka, és a románok továbbra is csak szórakoznak velük, akkor egyszerűen áthozzák a H215 típust ide.
@kamm : Az Airbust egy újabb gyárral csak azért nem zárnám ki, mert "újabb" beruházásokról beszélt Maróth. Az Audi gyárbővítése is helyileg a régi helyen, de már egy teljesen új beruházásként kezelte mindenki.
Szóval, ez is lehet egy alternatíva.
a @Harci fecske által felvetett Bell-t nem gondolnám komoly lehetőségnek, ugyanis nagyon meg lennék lepve, ha mi Viper-t, vagy Venomot vennénk. Ráadásul Európában nem is nagyon van másnál. Talán csak a cseheknél lesz valaha. Sokkal kézenfekvőbb lenne hozzájuk vinni egy ilyen központot.
Furcsa ez a Maróth interjú különben, mert Ő elsődlegesen tényleg a hadiiparhoz kapcsolódó dolgokkal foglalkozik. Ugyanakkor egy "kifejezetten komplex helikopteripari beruházásról, fejlesztésről beszélünk." Ami nekem azt sugallja, hogy nem a gyulai gyár szerű alkatrészbeszállításról lehet szó, hanem konkrétan helikopter gyártásról, és összeszerelésről.
Bár az orosz vonal is elég jól beleillene a képbe, azonban egyrészt az kizárólag civil piacra gyártana (ITM felségterület) másrészt az embargo eléggé nyögvenyelőssé tenné mind az értékesítést, mind a gyártást (alkatrészmozgás). Szóval ez bár már be volt jelentve, mégsem gondolom, hogy erre gondolt volna Maróth. Annál is inkább, mert az MH nem nagyon fog ilyen gépet venni, de az általános érdeklődés sem valami hatalmas.
A Leonardo-t is kizárnám a helikopteres fronton, ugyanis ők nagyon összebútoroztak a lengyelekkel. Ha kelet-európai gyártást akarnának, annál jobb hely nem lenne nekik.
Az interjú másik részével kapcsolatban viszont nem biztos, hogy elvetném az olaszokat - azaz a drón kérdésben. Ugyanis a Leonardo most lett kész a Falco Xplorer-rel, ami egy Raeper koppintás, ugyanakkor lehetséges, hogy mondjuk első megrendelőként (még senki nem rendelt ilyet, idén januárban szállt fel először), megkaphatnánk a gyártást. A Leonardonak a bugi - szerintem - inkább a fedélzeti elektronikai és felderítő rendszerekben van. Szóval ha le is passzolná a gyártást, az berendezésekkel azért elég szépen kereshetne a dolgon.
A Leonardonak különben egy elég komplett drón portfoliója van, és egy komoly adókedvezménnyel talán rávehetők lennének az idetelepítésre.
A másik lehetőség, drón ügyben az az EuroDrone lehetne, de az annyira új még, és annyira fejlesztés alatt áll, hogy ott majd csak 2025 után várható belőle valami is. Meg az különben egy hodály. Nekünk olyanból értelmetlen is lenne akár 1 is.
A török drónokat már korábban említettem, hogy miért nem lesznek azok nálunk gyártva. Pláne úgy nem, hogy az ukránokkkal már összebútoroztak (itt most csak a gazdasági részét nézve).
Következő lehetőség: A Bell anyacége a Textron gyárt UAV-kat, azonban elsősorban csak felderítő drónokat. Bár tényleg pöpec dolgokat tudnak, de nem felfegyverezhetőek. Mondjuk ebben az esetben meglehetne a fejlesztési lehetőség is, azonban nem gondolom, hogy nálunk kezdenének sárkányt farigcsálni...
És akkor ott vannak az Izraeliek. Na ők aztán - ha megfizetjük - gyakorlatilag minden techtranszferrel együtt átadják a gyártási lehetőséget, (Pl. román gyár).
Gyakorlatilag a teljes spektrumban el tudom őket képzelni, mint licence átadót. Szerintem ők a Jolly Joker a UAV szállítók társaságában.
Ez a dón ügy egy elég nagy katyvasz, ember legyen a talpán, aki meg merné mondani mire gondolt Maróth az interjú alatt.
Míg a drónoknál a típusok, gyártók tobzódása nehezíti a totózást, addig a helikopterek esetén inkább fordítva. Kevés szereplő van, és viszonylag leosztott piacok.
NAGGGGYYON kíváncsi leszek a gyártókra és típusokra...
ÚÚÚ ez még csak az agyalás azon része, amikor rájöttem, hogy a szóba jöhető lehetőségek 10-edénél sem tartok.Ha ebbol kihuzod azokat akik jo esellyel mashol tudnak/ tudtak uzletet kotni, akkor melyik marad? Hozzank altalaban az jon, akivel mas nem tudott megegyezni vagy annyira uj, hogy meg nincs gyartohelye, referenciaja.
ÚÚÚ ez még csak az agyalás azon része, amikor rájöttem, hogy a szóba jöhető lehetőségek 10-edénél sem tartok.
Helikopter ügyben nem mernék tippelni, mert talán az Airbus opció tűnik legvalószínűbb forgatókönyvnek (pláne ha a gyárért cserébe átvennénk pár Tigert az ausztráloktól), azonban ez egy eléggé kötött forgatókönyv, és több dolognak kell klappolnia.
Az UAV-k esetén talán a Leonardo-t érzem legerősebb opciónak. Abból lehetne szép dolgokat kihozni. Pénzügyileg is! Az izraeli drónok esetében meg európai hídfőként is működhetnénk a loitering munition kapcsán. Abból meg most a "kiváló marketing" miatt elég sokat kell majd gyártani!
Az izraeli verzióban viszont - szerintem - nem nagyon van fejlesztési lehetőség.
Hja és még egy elég erős vonalat kihagytam a drónok kapcsán. A koreaiak is elég szépen haladtak a fejlesztéseikkel.
Az amerikai gyártót értelmetlennek érzem.Mondom, helikopterugyben inkabb amerikaiban gondolkodj, abban i inkabb rendszergyartokban, akiknek nincs gyaruk (pl Collins, mondjuk itt fejlesztene hozza az akarmilyen VR vagy augmented extrakat, automata domborzatkoveto uj generaciojat stb.)
Ők most vettek Heronokat. Meg AKK simán berendel Raepereket, ha nagyon olyanja van. Ahogy a Growlerekkel/F18-asokkal sem szégyellősködött. Aztán meg majd jön az Eurodrone, meg a nEUROn. A németeknek ezt is elég lesz kifizetni.Avagy szimplan csak nemetekhez illoen a germanok is megcsinaljak a sajatjukat es hajlandoak idetelepiteni a fejlesztest, hogy gyorsabban menjen es olcsobb legyen. Ennek szerintem 2x eselye van, minthogy az olaszok jojjenek ide kulon a dronok miatt, mikozben ott az AW gyaruk a lengyeleknel.
Az amerikai gyártót értelmetlennek érzem.
A csehek "Kígyós" beszerzésén kívül más csak Black Hawk-ot vettek amerikait itt a környékünkön. Ok, ott a Kiowa Warrior a horvátoknál, de az most mindegy.
A Sikorsky gyára ugye a lengyeleknél van, és mivel a külföldi beszállítást megtiltotta a Trump admin., így egy európai szolgáltatói/gyártói központ itt csak vegetálna.
A Bell megrendelés kapcsán, meg már szerintem a csehek is rájöttek, hogy mekkora hülyeséget csináltak....![]()
A lehetséges másik Airbus gyárról:
Azt gondolom, hogy Romániában az Airbus-nak reszeltek. Egyszerűen kizárt, hogy nem idegesítették fel magukat halálosan az Airbusnál, amikor évek óta hitegetik őket további H215-ös gépek beszerzéséről, közben meg Black Hawk szervizközpontot állítanak fel náluk. Pardon?
Figyeld meg, hogy ki fog szállni az Airbus! Ha ez tényleg megvalósul (mármint a szervizközpont), akkor az csak azért lesz, mert a románok Black Hawk-ot rendelnek a további 215-ösök helyett. Na ezek után meg hova máshova vinnék át a kapacitásokat?![]()
Igazság szerint @tindalos --t kellene megkérdezni, hogy mekkora esélyt adna a felvázolt agyszüleményemnek. Mert a Donauwörth-ről szóló élménybeszámolók rendre arról szólnak, hogy ott pl. irtózatos tempóban megy a helikopter gyártás, javítás, és tesztelés. Nem tudom, hogy lenne-e kapacitás a Tiger program lezavarására, annál is inkább, mivel már nem megy a Tiger gyártósora.
Nem tudom pl., hogy egy MK3-ra való át- és újjáépítéshez elegendő-e egy sima szerviz állás, vagy annál komolyabb több lépcsős szét- és összeszerelő sort kell-e kialakítani. Tippem szerint csak ez a program (144+22 gép) egy 6-8 éves elfoglaltságot adhatna egy kisebb üzemnek.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..