A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
Ok, ennek ennek ellenére nem változott semmi, viszont jön a sok új technika. Hiába van kijelentve, a rendszerben lévők (akik a régi "értékeket" képviselik) maguktól nem fognak változtatni, mert még ha szeretne sem feltétlenül tudna. (lsd Szolnok, H145-ök megérkeztek mindenféle infrastrukturális fejlesztés nélkül..utólag kényszerből kezdtek lefedéseket intézni...mert előtte mit gondoltak, majd a szabad ég alatt tárolják őket?

És pont ezért (is) fontosak a nyugati képzések (kiváló példa NFTC), hogy a tudáson kívül szocializálódjanak is az emberek, változzon a mentalitás.

Neked fogalmad nincs errol temarol, mar ne is haragudj. Te erted, hogy egyaltalan, hogy mirol van itt szo es az mennyi idobe kerul?
En mar dolgoztam cegek atalakitasan, ott is belekerul par evbe, mire lathato eredmenyei lesznek - megis, mi a banatot gondolsz, egy HM-meretu rendszert mennyi ideig tart uj palyara allitani?
Attol meg aztan vegkepp fogalmad nem lehet, hogy "nem valtozott semmi"...
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 2577

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 830
47 172
113
Annak a kérdése, hogy a szalag végén kijövő termék milyen minőséget képvisel..
Ezt az 500 órás dolgot különben honnan vetted?
De ha még így is lenne, te tényleg azt gondolod, hogy jobb az a rendszer, amikor az NFTC-n képzett pilótáknak évekig kell várni, hogy újra jetre üljenek, ha éppen nincs Gripen hely, annál mint amit a csehek csinálnak, hogy a legjobb ALCA pilóták kerülhetnek átképzésre.
Náluk teljesen normál az, hogy éveket lehúznak ALCA pilótaként. És nem azért, mert éppen nincs Gripen hely, hanem mert ez a normál ügymenet.
 
  • Tetszik
Reactions: Bálint and L.O.B

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 652
97 946
113
Ok, ennek ennek ellenére nem változott semmi, viszont jön a sok új technika. Hiába van kijelentve, a rendszerben lévők (akik a régi "értékeket" képviselik) maguktól nem fognak változtatni, mert még ha szeretne sem feltétlenül tudna. (lsd Szolnok, H145-ök megérkeztek mindenféle infrastrukturális fejlesztés nélkül..utólag kényszerből kezdtek lefedéseket intézni...mert előtte mit gondoltak, majd a szabad ég alatt tárolják őket?

És pont ezért (is) fontosak a nyugati képzések (kiváló példa NFTC), hogy a tudáson kívül szocializálódjanak is az emberek, változzon a mentalitás.
Sztem ez a bizonyos nyugati mentalitás már a múlté. Legalábbis nagyon nem egységes. A belexarok, nem az én feladatom, nem tudom megcsinálni, lejárt a munkaidőm szemlélet nagyon erős lett. Sokkal motiváltabbak otthon az emberek, mint Nyugaton. Ebben a legnagyobb szerepét a pénznek látom. Kint a semmit is jól megfizetik, itthon max. akkor ha keményen nyomod. Ez utóbbi nagy előrelépés, nem mindig volt így...

Ez a szemlélet viszont átmehetne a sergbe. Ott nem tudom mennyire van így. Hogy nyugaton milyen változások történnek a haderőknél az szintén nagyon beszédes és nem pozitív, de ebben jobban nem megyek bele, mert félrevisz.

sd Szolnok, H145-ök megérkeztek mindenféle infrastrukturális fejlesztés nélkül..utólag kényszerből kezdtek lefedéseket intézni...mert előtte mit gondoltak, majd a szabad ég alatt tárolják őket?

Itt pontosan, mire gondolsz?? A helikopterhangár a gépek érkezése előtt ki lett pofozva, minden károgás ellenére és a Leopardoknál is így történt.
H145M-atadas-10.jpg
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
665
1 014
93
Ok, ennek ennek ellenére nem változott semmi, viszont jön a sok új technika. Hiába van kijelentve, a rendszerben lévők (akik a régi "értékeket" képviselik) maguktól nem fognak változtatni, mert még ha szeretne sem feltétlenül tudna. (lsd Szolnok, H145-ök megérkeztek mindenféle infrastrukturális fejlesztés nélkül..utólag kényszerből kezdtek lefedéseket intézni...mert előtte mit gondoltak, majd a szabad ég alatt tárolják őket?

És pont ezért (is) fontosak a nyugati képzések (kiváló példa NFTC), hogy a tudáson kívül szocializálódjanak is az emberek, változzon a mentalitás.
Hihetetlen, hogy az emberek nagy része azt hiszi, hogy megtervezni és megépíteni, átalakítani egy épületet csak 1-2 hónap. És el is várják. Aztán amikor megépül az ennek megfelelő minőségben, akkor mondja nekik az ember, hogy “persze mert minden tegnapra kellett”. Akkor meg megy a hüm-hüm.
Nagy úr aki a pénzt adja, de a beton akkor is csak 28 nap alatt köt. A fizika nagyobb erő a határidőnél.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 942
18 005
113
Eddig igyekeztem ebből kimaradni, de ha bekövetkezne egy ilyen megszállás ( :D ) szigorúan a demokrácia nevében, akkor azért lennének akik így reagálnának szerintem. A parancsnokokon is múlna a dolog persze, de azért ne már, minden megszállásuk idején megvoltak a jó kapcsolataik adott egységekkel az adott országokban. Ha nem lettek volna ilyenek, nem jött volna össze a becsicskítás sehol, már a puhatolózásnál fejlövéssel lett volna visszaküldve az érdeklődő. Szóval @tarzaan ilyentén aggodalmát a részben túlzásnak találom, de hogy keményen fognám az ilyen irányt az állományban, az tuti, ha tiszt, ha bokorugró.
Thx, erre celoztm.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 942
18 005
113
A Forint/EUR árfolyam egyértelműen káros, mert igaz, hogy az ipar alapvetően exportorientált (mármint a jármű összeszerelés, részegységek gyártása), de azokhoz is nagyon sok külföldi alkatrészt, rendszert szerzünk be. A Forintárfolyam romlása viszont mint olajban, földgázban és egyéb foszilis erőforrásban bővelkedő országnak kurvára káros, mert ezzel megy minden (még az autógyártáshoz is energia kell) és ez begyűrűzik mindenbe amelyet termelünk, akár ipari, akár mezőgazdasági termék. Ráadásul a polgároknak kifizetett fizetések még mindig alacsonyabbak mint a folyamatos infláció. Gyakorlatilag sokkal kevesebbet ér a pénzünk, ez érezhető a napi megélhetési cikkek beszerzésekor. (Persze a fogyasztói kosárban van TV is, meg számítógép de azt nem veszünk évente).. Az orvosok béremelése is azért szemfényvesztés, mert kvázi annyit kapna emelés után, mintha nem kaptak volna árfolyamromlás után. Ha kidugom a fejem Magyarország határán túlra (különösen az Európai Unió vagyis ki kell mondani saját területre (mégha ez nem is tetszik minden turbómagyarnak) mert a Fekete Tengertől az Atlanti Óceánig terjed az Uniónk), akkor a pénzem lassan 2/3-át éri mint 2 éve.. Ez azért kurva jelentős különbség.. Ami fontos az árfolyamról. Az MNB-nek és a kormánypártnak érdeke az árfolyam ilyen szinten, sőt még alacsonyabban tartása, mert akkor több pénzt síbolhat ki az árfolyam különbözetből az alapítványaiba stb. (ja és persze pld. a gáz paici és a rezsicsökkentéses emelt ára között.).
Ez nagyon nem igaz.Marmint amit az arfolyamrol irsz. Ahol van is igazsagod, a kovetkezteteseid rosszak.
 

nanemaa

Member
2020. május 8.
49
62
18
Neked fogalmad nincs errol temarol, mar ne is haragudj. Te erted, hogy egyaltalan, hogy mirol van itt szo es az mennyi idobe kerul?
En mar dolgoztam cegek atalakitasan, ott is belekerul par evbe, mire lathato eredmenyei lesznek - megis, mi a banatot gondolsz, egy HM-meretu rendszert mennyi ideig tart uj palyara allitani?
Attol meg aztan vegkepp fogalmad nem lehet, hogy "nem valtozott semmi"...

Annyi fogalmam van sajnos hogy rendszeresen tapasztalom. A logisztika, személyügy, pénzügy a 80as években jár. Igen, időbe kerül. Pont ezért kellett voltna először arra fókuszálni és nem a vassal kezdeni.
Vannak részek amik sokat fejlődtek, de a váz sajnos 30 év alatt nem igazán.
Persze most jött a politikai döntés, de azért jó lenne a fentebb említett problémás terüleken felpörögni az eseményekkel.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

nanemaa

Member
2020. május 8.
49
62
18
Ezt az 500 órás dolgot különben honnan vetted?
De ha még így is lenne, te tényleg azt gondolod, hogy jobb az a rendszer, amikor az NFTC-n képzett pilótáknak évekig kell várni, hogy újra jetre üljenek, ha éppen nincs Gripen hely, annál mint amit a csehek csinálnak, hogy a legjobb ALCA pilóták kerülhetnek átképzésre.
Náluk teljesen normál az, hogy éveket lehúznak ALCA pilótaként. És nem azért, mert éppen nincs Gripen hely, hanem mert ez a normál ügymenet.

A várakozás az nem az NFTC sara volt, hanem a hazai menedzsmenté. (mikor hány ember hova..)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 976
85 610
113
Annyi fogalmam van sajnos hogy rendszeresen tapasztalom. A logisztika, személyügy, pénzügy a 80as években jár. Igen, időbe kerül. Pont ezért kellett voltna először, arra fókuszálni és nem a vassal kezdeni.
Vannak részek amik sokat fejlődtek, de a váz sajnos 30 év alatt nem igazán.
Persze most jött a politikai döntés, de azért jó lenne a fentebb említett problémás terüleken felpörögni az eseményekkel.

Ugye nem arra gondolsz,hogy teljesen papíralapú minden és nincs egységes digitális vállalatirányítási rendszere a Honvédsegnek?
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 652
97 946
113
Ezeknél a PESCO projekteknél van már sikeresen végrehajtott befejezett projekt? Illetve vannak mögé határidők rendelve? Anélkül nekem csak izgalmas elméleti megbeszéléseknek tűnnek, 0 gyakorlati haszonnal.

10 PESCO projektben veszünk részt a 47-ből.

Egyet vezetünk:
(INTEGRÁLT EURÓPAI KÖZÖS KÉPZÉSI ÉS SZIMULÁCIÓS KÖZPONT EUROSIM)
Franci, lengyel, német és szlovén részvétellel.
2019 végén indult.
célja egy európai uniós többnemzeti, összhaderőnemi műveletek leképezésére alkalmas szimulációs rendszer kialakítása a tagországok haderőinek közös kiképzése és gyakoroltatása érdekében – nyilatkozta Maróth Gáspár kormánybiztos. Hozzátette: a szimulációs rendszer alappillére egy olyan információbiztonsági követelményeket kielégítő adatkapcsolat, amely biztosítja az egymástól távol telepített szimulátorok valós idejű összekapcsolását. A megvalósítás és a nemzetközi együttműködés koordinációja érdekében, Magyarországon várpalotai székhellyel kialakításra kerül a program gerincéül szolgáló helyi, nemzeti szintű szimulációs központ. A képesség megteremtése nagymértékben hozzájárulhat a közös európai haderő létrehozására irányuló törekvések sikeréhez – tette hozzá.

Azóta erről nem sok hír jött.....de mondjuk a többiről sem.


Ami sztem még nagyon érdekes, az a szlovákok vezette tüzérségi projekt.
Magyar és olasz részvétellel, elég szűk körú, hogy legyen belőle vmi. Ebből született az Eva.
180517_pozsony_ideb_blog_eva_1.jpg

Ez hogy áll?? A szlovák kormány adott már le rendelést, a gyártás tervezett indulása??? Olaszok?
Mi ezt saját gépre faraghatjuk, ha gondoljuk?
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
665
1 014
93

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 793
26 342
113
A közelieken látszik, hogy a Gripenek festése elég viseltes már. Meg a külső üzemanyagtartályoké. Mondjuk ez a matt festés átka is. De az ahol már teljesen lejött a festék (tartály orra, segédhajtómű ajtaja) elég gáz. Tudja valaki, hogy milyen gyakran felületkezelik újra a vadászgépeket?
A gépeket lízingeljük, szerintem ez a svédek dolga.
 
  • Tetszik
Reactions: zulu

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 707
15 016
113
Ezeknél a PESCO projekteknél van már sikeresen végrehajtott befejezett projekt? Illetve vannak mögé határidők rendelve? Anélkül nekem csak izgalmas elméleti megbeszéléseknek tűnnek, 0 gyakorlati haszonnal.

Ami sztem még nagyon érdekes, az a szlovákok vezette tüzérségi projekt.
Magyar és olasz részvétellel, elég szűk körú, hogy legyen belőle vmi. Ebből született az Eva.
180517_pozsony_ideb_blog_eva_1.jpg

Ez hogy áll?? A szlovák kormány adott már le rendelést, a gyártás tervezett indulása??? Olaszok?
Mi ezt saját gépre faraghatjuk, ha gondoljuk?

Nem mondanám, hogy pont ebbol szuletet az EVA, de biztos kiveszi a részét a projektból.
https://www.mosr.sk/data/files/4075_rocenka_2019_web-redux.pdf
Stála štruktúrovaná spolupráca PESCO
(29-ik oldal)

A Szlovák Köztársaság 2017 decembere óta aktívan részt vesz az EU-államok állandó és strukturált együttműködésében a biztonság és a védelem területén. Kezdeményezte az Indirekt Tűz Támogatás (EuroArtillery) projekt létrehozását, amelyben koordinátorként tevékenykedik. 2018 februárjában elindította a projektet az első pozsonyi munkamegbeszéléssel az Európai Kompetencia-, Fegyverkezési és Technológiai Védelmi Ügynökség igazgatójának és nyolc ország küldötteinek jelenlétében. Ez a találkozó főként a projekt lehető legszélesebb körének és megfigyelőinek a megszerzésére szolgált, a közvetett tűzvédelem terén a jelenlegi európai képességek hiányosságainak feltárására, majd a projekt célkitűzéseinek kezdeti meghatározására. A projektet a védelmi közösség különböző fórumain és szintjein mutatták be, ideértve az ipari környezetet is, azzal a céllal, hogy a projektet bemutassák az európai védelmi ipar megfelelő képviselőinek. Az év során a Szlovák Köztársaság Védelmi Minisztériuma elemezte az európai országok képességeit a tüzérségi rendszerek területén. Az európai partnerek modernizációjáról szóló szakasz foglalkozott a kérdőívvel. Kilenc ország vett részt a felmérésben, köztük Hollandia, Németország és Svédország. Az ezekből a forrásokból nyert információk és adatok áttekintését egy második, 2018. szeptemberi munkamegbeszélésen mutatták be, Pozsonyban. A találkozón részt vettek az EDA, tíz uniós ország képviselői, valamint a vezető európai fegyverkezési vállalatok képviselői. A Szlovák Köztársaság bemutatói, amelyek a felmérés eredményeit tartalmazták, a projekt kérdéseinek jobb eligazodását szolgálták a résztvevőknek. A második munkamegbeszéléssel szinte párhuzamosan a VTSÚ Záhorie helyiségeiben a Vulcano lőszer statikus tesztelésére került sor a szlovákiai Eva-tarackban. Pozitív eredménye a projekt jövőjének ígéretévé vált. 2018 végén Magyarország hivatalosan pályázott a tagságra a projektben, és így három országra (SVK, IT, HU) kiterjesztette a partnerséget. A második találkozó eredménye a konkrét célok meghatározása volt, ill. területek, amelyeket a projekt tagjai tovább szeretnének fejleszteni. A megbeszélést követően Szlovákia elkészítette a projekt egyes alprojektjeinek műszaki specifikációjának tervezetét, amelyet a projekt tagjai jóváhagytak. A Szlovák Köztársaság Védelmi Minisztériuma 2019 elején benyújtotta az egyetértési nyilatkozat szövegtervezetét a projekt tagjainak. 2019 második felében a projekt tagjai véglegesítették a Harmonizált Katonai Követelmények dokumentum megfogalmazását, amelyet továbbítottak az Európai Bizottságnak, és amely a projekt ipari konzorcium általi megvalósításának egyik alapdokumentuma lesz. Pozsonyban, ahol a tárgyalások a projekt nyitott technikai kérdéseinek megoldására, a projekt további lépéseire és előrehaladására, valamint az európai védelmi ipar támogatását célzó uniós programokkal való esetleges kapcsolatára összpontosítottak. 2020-ban kétségtelenül bekerül az intelligens lőszerek előkészítése és tesztelése a meglévő fegyverplatformokon, valamint a közös tűzvédelmi rendszer fejlesztése.
 

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
808
2 097
93
Ok, ennek ennek ellenére nem változott semmi, viszont jön a sok új technika. Hiába van kijelentve, a rendszerben lévők (akik a régi "értékeket" képviselik) maguktól nem fognak változtatni, mert még ha szeretne sem feltétlenül tudna. (lsd Szolnok, H145-ök megérkeztek mindenféle infrastrukturális fejlesztés nélkül..utólag kényszerből kezdtek lefedéseket intézni...mert előtte mit gondoltak, majd a szabad ég alatt tárolják őket?

És pont ezért (is) fontosak a nyugati képzések (kiváló példa NFTC), hogy a tudáson kívül szocializálódjanak is az emberek, változzon a mentalitás.

Jó de ezt pontosan tudtuk, hogy így lesz, nem is várható el, hogy egy tíz évvel nyugdíj előtt álló katona betanuljon egy olyan technikai eszköz kezelését, amelyet gyakorlatilag csak már nyugállományba vonulása után fog ténylegesen is alkalmazni, ezért kellett (volna) a régi technikát nem szétbarmolni, hanem 10-20 év alatt kifuttatni, és vegyesen alkalmazni, különösen, hogy tisztelet a kivételnek, de az újonnan beszerzett eszközök mennyiségileg nem is elegendőek. Ezért nem lehet a roncstelepet túlélt maradék használható eszközöket most örömünkben kidobni (nem írom ide melyeket, mert nem vitaindítónak szántam), ez alól kivételt képeznek a már visszafordíthatatlan állapotba került eszközök, pl. MIG-29, 21)