Nem teljesen értem, hogy egy 30 évre kötött együttműködési program 12. évében miért kell a parancsnoknak azon gondolkodni, hogy mi lesz majd 18 év múlva. Főleg úgy, hogy a cikkben leírják hogy az USAF 2080-ig tervezi üzemeltetni a C-17 típust, így még 30 évig a SAC is simán működhet a jelenlegi felállásban a C-17-esekkel. Mivel amerikai a parancsnok és egy nemzetközi fórumon beszélt, lehet hogy új amerikai szállító típus közös rendszeresítésére gondolt, pl C-130, KC-46 vagy valamire amit most kezdenek el fejleszteni (KC-Y ?) és 2038-ra lesz kész...
Persze ha már most kapacitásprobléma van a SAC-nál, akkor valamilyen repülőgépet sürgősen be kell még vonni. Benkő kezdettől fogva emlegeti hogy a Honvédség új szállítógépeit bérszállításra akarja használni...
A német A400M-ek is jó kiegészítő gépek lennének. Egyrészt jelenleg az az elérhető legnagyobb (európai) rámpás szállítógép. Másrészt úgy tűnik hogy a német közös szállítóezred (MNAU: Multinational Air Transport Unit) ötlete nem nagyon jött be, mert Magyarországon kívül még mindig nem csatlakozott senki, így meg kicsit sok a felesleges gép...
Az A330-asok az a külügy "biznisze". Lassan két hónapja itt az első gép és még nem repült sehová? Valószínűleg ezzel akarják hozni a védőoltást valahonnan, hogy egyből igazolva legyen a szükségessége.
Egyébként ez volt az előadáson:
Colonel James Sparrow - Commander, Heavy Airlift Wing
Providing Lean Airlift Capability: The Heavy Airlift Wing
- Current view of man hour integration into the HAW: national participants
- Assets within HAW’s framework: C-17 Globemaster as the workhorse for the effort
- Involvement in humanitarian and goodwill operations to support the member states and beyond
- Investment in Papa and development of the wing
- Concluding comments and thoughts on pooling and sharing frameworks
Ha minden igaz, a "How do you see HAW versus EATC in terms of additional overhead. Would it make sense to seek synergy?" kérdésre válaszolt azt parancsnok.
Sparrow said the wing’s three C-17s, which it has owned since its inception, are naturally facing maintenance issues as they age. That, coupled with increased taskings by member nations, has pretty much maxed out the wing. Although the wing is not currently considering adding airframes, more planes would be needed in the future if it were to expand its operations. If any new country were to join the consortium, they would need to work bilaterally with an existing nation to get a share of allotted flight hours, Sparrow said.
Since Boeing has ended the C-17 production line, this would require the USAF to sell the SAC second-hand C-17s, or other aircraft such as C-130s. Hungary recently purchased two Embraer KC-390 refueling and transport aircraft. While the country has not announced if they will be based at Papa Air Base or if they could be used in cooperation with the HAW, it is a “fascinating” idea, Sparrow said.
“I have not heard plans to actually base the aircraft here at Papa, to use them in cooperation with us, but that makes sense to me. I think, longer term, I would like to see that.”
(EATC:
European Air Transport Command)