A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 385
74 252
113
Igaz, de egyreszt kicsit mas arkategoria, masreszt az kb osszeuropai job subsidy volt, ha jobban belegondolsz. :)
Airbusbol Helicoptersbol egy van (max a Leonardo tudott volna versenyezni vele), de a Gripen, Dassault, Eurofighter mind-mind europai, ezeknel nem lesz kozponti europai hitel egyikre sem, itt max a gyartoval/allamkozi szinten lehetne, de azt meg a franciaknal is ketlem, nemhogy a svedek kinaljanak €15-20 milliardos (!) hitelkonstrukciot. :) A Blackhawkok peldaja meg inkabb azt mutatja, hogy mar arra is huzodoztak az amerikaiak, nemhogy 10x akkora uzletet hitelezzenek...
Az Eurofighternek nagyon kellene a megrendelés...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 385
74 252
113
Miert, ott nem most rendelt valaki egy csomot (nemetek talan)...?
Az repülőgépipar mentőcsomagjaként a németek és a spanyolok rendeltek gépeket, elvileg a Tornado és az F-18 váltótípusaként. Talán van még olasz és angol összeszerelő sor is. Az angolok kiléptek az EU-ból, így marad az olasz. Persze valószínűleg bármelyik ország újragondolná a rendelése ütemezését, vagy hogy így meg kell-e még segíteni állami pénzből az Airbust, ha befut nekik egy 50 gépes rendelés.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 904
12 501
113
Jah, ez remenytelen almodozas, kb mint amikor a romanok az F-35-ot emlegettek 10 eve. :D

Mostanaban Ukrajna olyan, mintha mindenki be lenne rugva vagy allva istentelenul nonstop, gyakorlatilag mindenki total orultsegeket magyaraz - szerintem teljesen elhiszik, hogy most aztan az amerikaiak mindenben mogottuk lesznek... lattak ezek, mi ment Irakban peldaul? Avagy a kurdok hogyan jartak?

A maximum, amit el tudok kepzelni, hogy hasznalt 50/52-eseket elkezdenek osszevasarolni innen-onnan, mint a romanok, mondjuk 40-60 darabot, mindenfele orult konstrukcioban, csiribiri allapotban, stb, de ennel is valoszinubb az, amit irsz, lepukkant regebbi F-16 a zsidoktol, nemi felujitassal (lasd romanok eredetileg rebesgetett uzlete avagy a horvatoknal az amcsik altal elgancsolt ajanlat.)
Hasznalt Mirage meg szoba johetne mellejuk, de a franciak szerintem nem fognak nekik hitelezni.
Ugyanigy Gripent nem fognak venni, meg feleannyit sem, mert a svedek nem fognak nekik soha akkorat hitelezni, ellentetelezni meg vegkepp nem tudnanak egy olyan godforsaken orszagban.
Ukranok a Gripen-rol:

 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD and kamm

Blitz97

Well-Known Member
2020. május 13.
4 575
11 177
113
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 439
120 967
113
Ez a múltkori fenyőkivágásos ajvékra a válasz
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 597
46 690
113
Az repülőgépipar mentőcsomagjaként a németek és a spanyolok rendeltek gépeket, elvileg a Tornado és az F-18 váltótípusaként. Talán van még olasz és angol összeszerelő sor is. Az angolok kiléptek az EU-ból, így marad az olasz. Persze valószínűleg bármelyik ország újragondolná a rendelése ütemezését, vagy hogy így meg kell-e még segíteni állami pénzből az Airbust, ha befut nekik egy 50 gépes rendelés.
Fú, ez most hosszú lesz, és erősen fikciós! :cool:
Bárki rendel is, az összes országnak melót ad vele. Mivel a különböző részek szétszórva készülnek. Igen ezen felül vannak az összeszerelő "sorok" de ez már nem akkora hozzáadott érték.
Az említett 2 ország megrendelései nem mentőcsomagok, hanem szükségszerűek. Az eddig leadott megrendelések csak vagy a Tranche 1-es gépek kiváltását célozzák, vagy azok igen mélyreható upgrade-jét. A spanyolok már talán elkezdték a saját újak megrendelését, az F-18-ak leváltására. A németeknél még a Tornadokat cserélő megrendelés nem ment ki, csak a Quadriga program gépei.
Ezt csak úgy hozzátettem.
De alapvetően el kellene itt felejtkezni Kárpátalja "behúzásáról" szőtt álmokat.
Erre nagyon nem ideális a jelenlegi világpolitikai közhangulat.
Egész Európa és az USA is nagyon nyomja az ukránokat. Aki csak lehet, fegyvert ad el nekik. Ne legyünk meglepve, ha esetleg olyan üzletek fognak születni, mint amilyen a holland A6-osok finneknek való átpasszolása volt. Csak azért mert az oroszok felé ütközőország.
A fenti hír jelenleg még csak egy elemzésből kiindult kombináció. De előbb utóbb valósággá válhat.
Namost ha megnézzük, akkor nem nagyon van olyan, hogy valaki csak úgy használtban 108db-ot el tudna nekik egyben adni bármilyen gen.4 gépböl.
A régi F-18-asok már a szerkezeti élettartamuk határán vannak. Ráadásul 108db egyben sehol sincs. Az F-16-osok is szét vannak aprózva, meg általában F-35-ösökkel cserélik őket, amik fenntartási költsége ezen országokat sorban veszik rá, hogy a régi gépeket is életben tartsák, mert a kőgazdagként sem bírják reptetni az F-35-ösöket. (Az USA is most gondolkodik V-k beszerzésén :eek:)
A Gripen egy opció lehet. Volt is erről hír. A svédek C/D+ szinten össze tudnának nekik pakolni szerintem 108 gépet. Ráadásul az ellentételezés is megoldható esetükben. Csak annyit kell csinálniuk, hogy a gyartást és a karbantartást el kell vinni Ukrajnába.
Van egy halom (valahol 30-40db között) A-juk még letárolva. Azok felhasználásával EBS-HU szintű gépeket (szerkezet) össze tudnak legózni. Az elektronikát meg C/D+ -ra hozzák. A hiányzó gépeket meg a saját készleten lévő C/D-ikből pótolják. Ugyebár az E-k érkezésével különben is letároltak volna C-ket.
Ezzel 2 legyet ütnek egy csapásra.
Megszabadulnak az A torzóiktól. Prompt bevétel lenne a letarolásra szánt C-kből, és helyettük homogén flottát hozhatnának létre E-kből, azok utánrendelésével. Mert ugye a mostani terv az, hogy a szükséges 100 körüli gépszámot 60db E, és 40db C/D adná.
A 60db kiváltott C meg menne tartalékba. Namost így annyi valtozna, hogy mondjuk 100db E lenne + a D-k. 25-30db C-t megtartanak tartaléknak.
Minden mas meg megy donornak az ukrán üzletbe. Ezzel alacsonyan tudnák tartani a csomag árát. Még azt is el tudom képzelni, hogy valahol 50-60M USD között is megállna a darabár, modern elektronikával. És azért az nem mindegy, hogy 5 vagy 10 Mrd USD-t kell is kiadni. Másrészről, tudjuk, hogy a svédek képesek lennének ezeket az összelegózott gépeket még lízingelni is nekik....
Szóval én remélem ebbe a Gripen üzletbe a mi terveink azért bele fognak kavarni.
A másik működő opció az AMARG-ból kitárolt F-16 lenne. Csakhát lenne-e egyáltalán annyi?
Új gépek árait szerintem nem fogják az ukránok kifizetni.
Náluk most nagyon megy a wheeler-dealer-kedés. Szerintem az Airbus üzletük legalább akkora fogás, mint a finnek A6-os üzlete.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 108
12 126
113
Jah, ez remenytelen almodozas, kb mint amikor a romanok az F-35-ot emlegettek :D 10 eve. :D

Mostanaban Ukrajna olyan, mintha mindenki be lenne rugva vagy allva istentelenul nonstop, gyakorlatilag mindenki total orultsegeket magyaraz - szerintem teljesen elhiszik, hogy most aztan az amerikaiak mindenben mogottuk lesznek... lattak ezek, mi ment Irakban peldaul? Avagy a kurdok hogyan jartak?

A maximum, amit el tudok kepzelni, hogy hasznalt 50/52-eseket elkezdenek osszevasarolni innen-onnan, mint a romanok, mondjuk 40-60 darabot, mindenfele orult konstrukcioban, csiribiri allapotban, stb, de ennel is valoszinubb az, amit irsz, lepukkant regebbi F-16 a zsidoktol, nemi felujitassal (lasd romanok eredetileg rebesgetett uzlete avagy a horvatoknal az amcsik altal elgancsolt ajanlat.)
Hasznalt Mirage meg szoba johetne mellejuk, de a franciak szerintem nem fognak nekik hitelezni.
Ugyanigy Gripent nem fognak venni, meg feleannyit sem, mert a svedek nem fognak nekik soha akkorat hitelezni, ellentetelezni meg vegkepp nem tudnanak egy olyan godforsaken orszagban.
A végén még a kefír lesz a befutó :D
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 342
13 836
113
Fú, ez most hosszú lesz, és erősen fikciós! :cool:
Bárki rendel is, az összes országnak melót ad vele. Mivel a különböző részek szétszórva készülnek. Igen ezen felül vannak az összeszerelő "sorok" de ez már nem akkora hozzáadott érték.
Az említett 2 ország megrendelései nem mentőcsomagok, hanem szükségszerűek. Az eddig leadott megrendelések csak vagy a Tranche 1-es gépek kiváltását célozzák, vagy azok igen mélyreható upgrade-jét. A spanyolok már talán elkezdték a saját újak megrendelését, az F-18-ak leváltására. A németeknél még a Tornadokat cserélő megrendelés nem ment ki, csak a Quadriga program gépei.
Ezt csak úgy hozzátettem.
De alapvetően el kellene itt felejtkezni Kárpátalja "behúzásáról" szőtt álmokat.
Erre nagyon nem ideális a jelenlegi világpolitikai közhangulat.
Egész Európa és az USA is nagyon nyomja az ukránokat. Aki csak lehet, fegyvert ad el nekik. Ne legyünk meglepve, ha esetleg olyan üzletek fognak születni, mint amilyen a holland A6-osok finneknek való átpasszolása volt. Csak azért mert az oroszok felé ütközőország.
A fenti hír jelenleg még csak egy elemzésből kiindult kombináció. De előbb utóbb valósággá válhat.
Namost ha megnézzük, akkor nem nagyon van olyan, hogy valaki csak úgy használtban 108db-ot el tudna nekik egyben adni bármilyen gen.4 gépböl.
A régi F-18-asok már a szerkezeti élettartamuk határán vannak. Ráadásul 108db egyben sehol sincs. Az F-16-osok is szét vannak aprózva, meg általában F-35-ösökkel cserélik őket, amik fenntartási költsége ezen országokat sorban veszik rá, hogy a régi gépeket is életben tartsák, mert a kőgazdagként sem bírják reptetni az F-35-ösöket. (Az USA is most gondolkodik V-k beszerzésén :eek:)
A Gripen egy opció lehet. Volt is erről hír. A svédek C/D+ szinten össze tudnának nekik pakolni szerintem 108 gépet. Ráadásul az ellentételezés is megoldható esetükben. Csak annyit kell csinálniuk, hogy a gyartást és a karbantartást el kell vinni Ukrajnába.
Van egy halom (valahol 30-40db között) A-juk még letárolva. Azok felhasználásával EBS-HU szintű gépeket (szerkezet) össze tudnak legózni. Az elektronikát meg C/D+ -ra hozzák. A hiányzó gépeket meg a saját készleten lévő C/D-ikből pótolják. Ugyebár az E-k érkezésével különben is letároltak volna C-ket.
Ezzel 2 legyet ütnek egy csapásra.
Megszabadulnak az A torzóiktól. Prompt bevétel lenne a letarolásra szánt C-kből, és helyettük homogén flottát hozhatnának létre E-kből, azok utánrendelésével. Mert ugye a mostani terv az, hogy a szükséges 100 körüli gépszámot 60db E, és 40db C/D adná.
A 60db kiváltott C meg menne tartalékba. Namost így annyi valtozna, hogy mondjuk 100db E lenne + a D-k. 25-30db C-t megtartanak tartaléknak.
Minden mas meg megy donornak az ukrán üzletbe. Ezzel alacsonyan tudnák tartani a csomag árát. Még azt is el tudom képzelni, hogy valahol 50-60M USD között is megállna a darabár, modern elektronikával. És azért az nem mindegy, hogy 5 vagy 10 Mrd USD-t kell is kiadni. Másrészről, tudjuk, hogy a svédek képesek lennének ezeket az összelegózott gépeket még lízingelni is nekik....
Szóval én remélem ebbe a Gripen üzletbe a mi terveink azért bele fognak kavarni.
A másik működő opció az AMARG-ból kitárolt F-16 lenne. Csakhát lenne-e egyáltalán annyi?
Új gépek árait szerintem nem fogják az ukránok kifizetni.
Náluk most nagyon megy a wheeler-dealer-kedés. Szerintem az Airbus üzletük legalább akkora fogás, mint a finnek A6-os üzlete.

Az egész terv időzítése és állapota teljesen szerencsétlen.
Ukrajna totálisan a szovjet rendszerben van ragadva - átállni a rendes nyugati üzemkultúrára nekik irgalmatlan sok idő (MH is megszenvedett vele, lásd Gripennél hogy indult). Egyáltalán mekkora az angolt beszélők aránya az ukrán seregben? Aki olvasta itt mekkora szenvedés egy Magyar HM-nek átállni a nyugati gondolkozásra ennyi NATO és EU után, akkor ott menyi lesz?
További gond az, hogy nekik is a világon mindent cserélni kell, a legszarabb ILS-től a kiszolgáló járművekig mindent - és egy ekkora gépszám esetén irtózatos mennyiségben. Érdemes megnézni az indiaiak a hasonló méretű MRCA programjukkal hová jutottak (franciák a Rafale eladás után csak anyit mondtak "inkább majd mi csinálunk kb. mindent....")

Ráadásul az egész 4.th gen (abból is régebbi gépek, sehol valódi 4+) gépekben gondolkozik, ami a program méretét nézve az évtized végére realizálódna elég üzemképes géppel, kiképzett pilótával, kidolgozott harceljárásokkal, műszaki háttérrel stb.... 2030-ra az orosz légierővel szemben is egy reménytelenül elavult erő lesz, borzalmas pénzből. F-35 szerintem kizárható, se pénzük, se esély, hogy megkapják (egy olyan korrupt országban másnap az oroszoknál landolna egy század, Taiwan is részben ezért nem kap).

Az egész egy vicc, valszeg egy nagy mézesmadzag, hogy bevonzanak valami szerencsétlent jó üzlet reményében, hogy aztán azon piócáskodjanak a vezetőik amíg az be nem csődöl. Egy háborúban álló ország, ami a háborúját a nyugattal akarja megvívati (senki nem fog a kedvükért Oo-val háborúzni, kutya nem megy majd oda értük, ez fix), és részben ezzel próbálja mindél inkább az országba vonzani őket.
Komolytalan hír, mehet a román AH-1 program mellé a polcra.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 108
12 126
113
Gyulafirátót szomszédos Hajmáskérrel.
Esetleg a hajmáskéri gyönyörű monarchiás laktanyáról van szó?
Mert ha igen, akkor szuper döntés, ha nem, akkor menjenek a fenébe.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 439
120 967
113
Gyulafirátót szomszédos Hajmáskérrel.
Esetleg a hajmáskéri gyönyörű monarchiás laktanyáról van szó?
Mert ha igen, akkor szuper döntés, ha nem, akkor menjenek a fenébe.
Sátorhelyek meg könnyű szerkezetes épületek.

Azt a laktanyát magába 30-40 milliárd lenne rendbe tenni.
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 737
5 828
113
Gyulafirátót szomszédos Hajmáskérrel.
Esetleg a hajmáskéri gyönyörű monarchiás laktanyáról van szó?
Mert ha igen, akkor szuper döntés, ha nem, akkor menjenek a fenébe.
+1!


Hajmasker_Tuzerkastely_2a998_wm.jpg


uDA56A0kDXmznx7YJnbXJyK6yosiOxk5duMRfCJzouStIfFrJSGK6ss9XReKJMBl0FQGLR9ODqf_TEAkrII6tj-enqs6-zFLwaCvtBVhjE4gdZQUYxikyVuVc_jyw56UdQ=s0-d
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
786
1 941
93
Én ide inkább a ludovikát tenném ki.
Igen, ez abszolút jó ötlet. Tökéletes helyen lenne Veszprém, a lőtér, Szentkirály és Várpalota metszéspontjában, egy köpésre Fehérvártól és nem messze Tatától, Győrtől.
Veszprémiként örülnék, ha méltó állapotba kerülne és még értelmes funkciót is kapna. A digitális vonalat meglovagolva akár még vmi lokális NATO képzési központ is lehetne belőle. Lehetne tökéletesebb? - tantermi óra után 15 perc múlva már a lőtéren lehetne a gyakorlati képzés. De akár még K+F funkciók is elférnének. Épülettömeg az akadna.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 978
91 871
113
9
Ukranok a Gripen-rol:

96 db-ot 6.85 milliárd USD költséggel számolnak.

Összehasonlító táblázat.
Első oszlop ár,
második üzemeltetési költség
Az utolsó kettő oszlopot nem igazán értem....


A másik táblázatot sem.
Vki tud segíteni?
 

Blitz97

Well-Known Member
2020. május 13.
4 575
11 177
113

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 872
113
Épülettömeg az akadna.
Csak annyira körbeépítették és privatizálták a körben, hogy még parkolóhelyet sem nagyon tudnál jelenleg kialakítani, de még a felújításhoz az állványozás is majdnem necces lenne. Szép épület, jó helyen lenne, de iszonyat nagy összeg lenne mindenkit kifizetni, bontani, felújítani és a mai kor színvonalát felszerelni az épületet. Kérdés, hogy racionálisan is megérné? Nem lenne néhány más laktanya, épület, vagy épp beszerzés fontosabb?
 
  • Tetszik
Reactions: krisss

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 978
91 871
113
Ha jól értem minden a jogszabály szerint ment faszán. Engedélyek ok, hivatalokkal, önkorikkal egyeztetve.

Viszont a konkrét munka előtt a lakosság közvetlenül nem volt tájékoztatva!! Ez nem kötelezettség, de a józan paraszti ész szerint célszerű lett volna. Ezzel ki lehetett volna védeni a civil és politikai hangulatkeltést. Szal bár papíron oké, de el lett baszva....