Fú, ez most hosszú lesz, és erősen fikciós!
Bárki rendel is, az összes országnak melót ad vele. Mivel a különböző részek szétszórva készülnek. Igen ezen felül vannak az összeszerelő "sorok" de ez már nem akkora hozzáadott érték.
Az említett 2 ország megrendelései nem mentőcsomagok, hanem szükségszerűek. Az eddig leadott megrendelések csak vagy a Tranche 1-es gépek kiváltását célozzák, vagy azok igen mélyreható upgrade-jét. A spanyolok már talán
elkezdték a saját újak megrendelését, az F-18-ak leváltására. A németeknél még a Tornadokat cserélő megrendelés nem ment ki, csak a Quadriga program gépei.
Ezt csak úgy hozzátettem.
Az EF szinte kizart az ukranoknak, messze-messze a legdragabb gep, ezt a sajat elemzesuk is mutatja.
De alapvetően el kellene itt felejtkezni Kárpátalja "behúzásáról" szőtt álmokat.
Erre nagyon nem ideális a jelenlegi világpolitikai közhangulat.
Szerintem senki nem is jelenlegben gondolkodik, hanem inkabb abban a helyzetben, ha az oroszok megunjak az egeszet es belegyalogolnak Ukrajnaba es Moldovaba, ehhez az kell, hogy Ukrajna az osszeomlas szelere jusson. Ez egyelore nem all fenn, de nem is fogja orokke finanszirozni az amugy totalisan korrupt ukran rendszert a Nyugat. Most is botranyos korulmenyek kozott elnek, de ha eltunik a nyugati penz, akkor az ukran allam max egy-ket honap leforgasa alatt osszedol szerintem.
Egész Európa és az USA is nagyon nyomja az ukránokat. Aki csak lehet, fegyvert ad el nekik. Ne legyünk meglepve, ha esetleg olyan üzletek fognak születni, mint amilyen a holland A6-osok finneknek való átpasszolása volt. Csak azért mert az oroszok felé ütközőország.
A fenti hír jelenleg még csak egy elemzésből kiindult kombináció. De előbb utóbb valósággá válhat.
Nincs egy kanyijuk sem. Hitelre adnak el nekik, de ez csak kisebb tetelekre mukodik, meg elosztva. Ki fog szerinted 5-6 milliard dollart bevallalni egyedul?
Namost ha megnézzük, akkor nem nagyon van olyan, hogy valaki csak úgy használtban 108db-ot el tudna nekik egyben adni bármilyen gen.4 gépböl.
A régi F-18-asok már a szerkezeti élettartamuk határán vannak. Ráadásul 108db egyben sehol sincs. Az F-16-osok is szét vannak aprózva, meg általában F-35-ösökkel cserélik őket, amik fenntartási költsége ezen országokat sorban veszik rá, hogy a régi gépeket is életben tartsák, mert a kőgazdagként sem bírják reptetni az F-35-ösöket. (Az USA is most gondolkodik V-k beszerzésén
)
A Gripen egy opció lehet. Volt is erről hír. A svédek C/D+ szinten össze tudnának nekik pakolni szerintem 108 gépet. Ráadásul az ellentételezés is megoldható esetükben. Csak annyit kell csinálniuk, hogy a gyartást és a karbantartást el kell vinni Ukrajnába.
Ezt utobbit gyakorlatilag kizarom, a gyartast. Ukrajna nem Brazilia vagy India, egyszeruen nem tudna kifizetni soha, ukran gyartmanyu Gripenek meg senkinek nem kellenek, no meg sajat maguknak lenne Europaban konkurrencia. Egyszeruen semmi uzleti ertelme nincs a Saabnak ajandekba odaadni a technologiat.
Van egy halom (valahol 30-40db között) A-juk még letárolva. Azok felhasználásával EBS-HU szintű gépeket (szerkezet) össze tudnak legózni. Az elektronikát meg C/D+ -ra hozzák. A hiányzó gépeket meg a saját készleten lévő C/D-ikből pótolják. Ugyebár az E-k érkezésével különben is letároltak volna C-ket.
Ezzel 2 legyet ütnek egy csapásra.
Megszabadulnak az A torzóiktól. Prompt bevétel lenne a letarolásra szánt C-kből, és helyettük homogén flottát hozhatnának létre E-kből, azok utánrendelésével. Mert ugye a mostani terv az, hogy a szükséges 100 körüli gépszámot 60db E, és 40db C/D adná.
A 60db kiváltott C meg menne tartalékba. Namost így annyi valtozna, hogy mondjuk 100db E lenne + a D-k. 25-30db C-t megtartanak tartaléknak.
Minden mas meg megy donornak az ukrán üzletbe. Ezzel alacsonyan tudnák tartani a csomag árát. Még azt is el tudom képzelni, hogy valahol 50-60M USD között is megállna a darabár, modern elektronikával. És azért az nem mindegy, hogy 5 vagy 10 Mrd USD-t kell is kiadni. Másrészről, tudjuk, hogy a svédek képesek lennének ezeket az összelegózott gépeket még lízingelni is nekik....
Szóval én remélem ebbe a Gripen üzletbe a mi terveink azért bele fognak kavarni.
Ezt el tudom kepzelni, igazad van, de meg mindig nem, ki finanszirozna egy ilyen $6-10 milliardos uzletet egy csodben levo orszagnak, minimalis exporttal ugy, hogy kizarolag sved gyartasu Saab gepekre koltik...?
A másik működő opció az AMARG-ból kitárolt F-16 lenne. Csakhát lenne-e egyáltalán annyi?
Szerintem biztosan ilyesmi lesz, hasznalt F-16-osok, mindenhonnan, masod- ill harmadkezbol, ha kell.
Új gépek árait szerintem nem fogják az ukránok kifizetni.
Náluk most nagyon megy a wheeler-dealer-kedés. Szerintem az Airbus üzletük legalább akkora fogás, mint a finnek A6-os üzlete.
Abbol mindenki keres, nemetek, franciak, britek stb es mindossze €500M korul lesz - es varjuk ki, meddig lesznek kepesek fizetni...
Az egész terv időzítése és állapota teljesen szerencsétlen.
Ukrajna totálisan a szovjet rendszerben van ragadva - átállni a rendes nyugati üzemkultúrára nekik irgalmatlan sok idő (MH is megszenvedett vele, lásd Gripennél hogy indult). Egyáltalán mekkora az angolt beszélők aránya az ukrán seregben? Aki olvasta itt mekkora szenvedés egy Magyar HM-nek átállni a nyugati gondolkozásra ennyi NATO és EU után, akkor ott menyi lesz?
Abszolut igaz. De ez nemcsak a seregre, hanem az egesz orszagra igaz, Magyarorszagtol egy jo 50-100 evvel vannak lemaradva, naluk sosem volt nemetes burokracia, nem ismernek mast, mind a broken, korrupt orosz burokraciat meg a hatalmi zsarolasok rendszeret.
En nem tudom elkepzelni, hogyan lehetne ezt kivitelezni... ha lesz is ilyen deal, minimum 30% ellopjak nyom nelkul.
További gond az, hogy nekik is a világon mindent cserélni kell, a legszarabb ILS-től a kiszolgáló járművekig mindent - és egy ekkora gépszám esetén irtózatos mennyiségben. Érdemes megnézni az indiaiak a hasonló méretű MRCA programjukkal hová jutottak (franciák a Rafale eladás után csak anyit mondtak "inkább majd mi csinálunk kb. mindent....")
Ráadásul az egész 4.th gen (abból is régebbi gépek, sehol valódi 4+) gépekben gondolkozik, ami a program méretét nézve az évtized végére realizálódna elég üzemképes géppel, kiképzett pilótával, kidolgozott harceljárásokkal, műszaki háttérrel stb.... 2030-ra az orosz légierővel szemben is egy reménytelenül elavult erő lesz, borzalmas pénzből. F-35 szerintem kizárható, se pénzük, se esély, hogy megkapják (egy olyan korrupt országban másnap az oroszoknál landolna egy század, Taiwan is részben ezért nem kap).
Pontosan.
Szokasos olcson, sokat, nem baj, ha outdated, de lesz sok - csak eppen eselyuk nincs arra, hogy 15 evvel kesobb modernizaljanak ujra.
Az egész egy vicc, valszeg egy nagy mézesmadzag, hogy bevonzanak valami szerencsétlent jó üzlet reményében, hogy aztán azon piócáskodjanak a vezetőik amíg az be nem csődöl. Egy háborúban álló ország, ami a háborúját a nyugattal akarja megvívati (senki nem fog a kedvükért Oo-val háborúzni, kutya nem megy majd oda értük, ez fix), és részben ezzel próbálja mindél inkább az országba vonzani őket.
Komolytalan hír, mehet a román AH-1 program mellé a polcra.
Egyeteretek, erre irtam, hogy olyan erzesem van egy eve, mintha az ukran allam vezetoi nonstop kokainoznanak vagy be lennenek rugva, mintha mindenki valami abszurd nagyzasi hobortban szenvedne.
Ukrajna a nagypolitika játszótere, a Gipennek valószínűleg nincs esélye, bármit is kínálnak a svédek...
Kinalni fognak, de finanszirozni szerintem nem fogjak... talan baromi ovatosan, hatalmas kamattal, csakis utemezett szallitas megfelelo fizetesi fegyelem mellett stb - de en meg igy sem hiszem.