Az repülőgépipar mentőcsomagjaként a németek és a spanyolok rendeltek gépeket, elvileg a Tornado és az F-18 váltótípusaként. Talán van még olasz és angol összeszerelő sor is. Az angolok kiléptek az EU-ból, így marad az olasz. Persze valószínűleg bármelyik ország újragondolná a rendelése ütemezését, vagy hogy így meg kell-e még segíteni állami pénzből az Airbust, ha befut nekik egy 50 gépes rendelés.
Fú, ez most hosszú lesz, és erősen fikciós!
Bárki rendel is, az összes országnak melót ad vele. Mivel a különböző részek szétszórva készülnek. Igen ezen felül vannak az összeszerelő "sorok" de ez már nem akkora hozzáadott érték.
Az említett 2 ország megrendelései nem mentőcsomagok, hanem szükségszerűek. Az eddig leadott megrendelések csak vagy a Tranche 1-es gépek kiváltását célozzák, vagy azok igen mélyreható upgrade-jét. A spanyolok már talán
elkezdték a saját újak megrendelését, az F-18-ak leváltására. A németeknél még a Tornadokat cserélő megrendelés nem ment ki, csak a Quadriga program gépei.
Ezt csak úgy hozzátettem.
De alapvetően el kellene itt felejtkezni Kárpátalja "behúzásáról" szőtt álmokat.
Erre nagyon nem ideális a jelenlegi világpolitikai közhangulat.
Egész Európa és az USA is nagyon nyomja az ukránokat. Aki csak lehet, fegyvert ad el nekik. Ne legyünk meglepve, ha esetleg olyan üzletek fognak születni, mint amilyen a holland A6-osok finneknek való átpasszolása volt. Csak azért mert az oroszok felé ütközőország.
A fenti hír jelenleg még csak egy elemzésből kiindult kombináció. De előbb utóbb valósággá válhat.
Namost ha megnézzük, akkor nem nagyon van olyan, hogy valaki csak úgy használtban 108db-ot el tudna nekik egyben adni bármilyen gen.4 gépböl.
A régi F-18-asok már a szerkezeti élettartamuk határán vannak. Ráadásul 108db egyben sehol sincs. Az F-16-osok is szét vannak aprózva, meg általában F-35-ösökkel cserélik őket, amik fenntartási költsége ezen országokat sorban veszik rá, hogy a régi gépeket is életben tartsák, mert a kőgazdagként sem bírják reptetni az F-35-ösöket. (Az USA is most gondolkodik V-k beszerzésén
)
A Gripen egy opció lehet. Volt is erről hír. A svédek C/D+ szinten össze tudnának nekik pakolni szerintem 108 gépet. Ráadásul az ellentételezés is megoldható esetükben. Csak annyit kell csinálniuk, hogy a gyartást és a karbantartást el kell vinni Ukrajnába.
Van egy halom (valahol 30-40db között) A-juk még letárolva. Azok felhasználásával EBS-HU szintű gépeket (szerkezet) össze tudnak legózni. Az elektronikát meg C/D+ -ra hozzák. A hiányzó gépeket meg a saját készleten lévő C/D-ikből pótolják. Ugyebár az E-k érkezésével különben is letároltak volna C-ket.
Ezzel 2 legyet ütnek egy csapásra.
Megszabadulnak az A torzóiktól. Prompt bevétel lenne a letarolásra szánt C-kből, és helyettük homogén flottát hozhatnának létre E-kből, azok utánrendelésével. Mert ugye a mostani terv az, hogy a szükséges 100 körüli gépszámot 60db E, és 40db C/D adná.
A 60db kiváltott C meg menne tartalékba. Namost így annyi valtozna, hogy mondjuk 100db E lenne + a D-k. 25-30db C-t megtartanak tartaléknak.
Minden mas meg megy donornak az ukrán üzletbe. Ezzel alacsonyan tudnák tartani a csomag árát. Még azt is el tudom képzelni, hogy valahol 50-60M USD között is megállna a darabár, modern elektronikával. És azért az nem mindegy, hogy 5 vagy 10 Mrd USD-t kell is kiadni. Másrészről, tudjuk, hogy a svédek képesek lennének ezeket az összelegózott gépeket még lízingelni is nekik....
Szóval én remélem ebbe a Gripen üzletbe a mi terveink azért bele fognak kavarni.
A másik működő opció az AMARG-ból kitárolt F-16 lenne. Csakhát lenne-e egyáltalán annyi?
Új gépek árait szerintem nem fogják az ukránok kifizetni.
Náluk most nagyon megy a wheeler-dealer-kedés. Szerintem az Airbus üzletük legalább akkora fogás, mint a finnek A6-os üzlete.