A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

 
Ez a múltkori fenyőkivágásos ajvékra a válasz
 
Az repülőgépipar mentőcsomagjaként a németek és a spanyolok rendeltek gépeket, elvileg a Tornado és az F-18 váltótípusaként. Talán van még olasz és angol összeszerelő sor is. Az angolok kiléptek az EU-ból, így marad az olasz. Persze valószínűleg bármelyik ország újragondolná a rendelése ütemezését, vagy hogy így meg kell-e még segíteni állami pénzből az Airbust, ha befut nekik egy 50 gépes rendelés.
Fú, ez most hosszú lesz, és erősen fikciós! :cool:
Bárki rendel is, az összes országnak melót ad vele. Mivel a különböző részek szétszórva készülnek. Igen ezen felül vannak az összeszerelő "sorok" de ez már nem akkora hozzáadott érték.
Az említett 2 ország megrendelései nem mentőcsomagok, hanem szükségszerűek. Az eddig leadott megrendelések csak vagy a Tranche 1-es gépek kiváltását célozzák, vagy azok igen mélyreható upgrade-jét. A spanyolok már talán elkezdték a saját újak megrendelését, az F-18-ak leváltására. A németeknél még a Tornadokat cserélő megrendelés nem ment ki, csak a Quadriga program gépei.
Ezt csak úgy hozzátettem.
De alapvetően el kellene itt felejtkezni Kárpátalja "behúzásáról" szőtt álmokat.
Erre nagyon nem ideális a jelenlegi világpolitikai közhangulat.
Egész Európa és az USA is nagyon nyomja az ukránokat. Aki csak lehet, fegyvert ad el nekik. Ne legyünk meglepve, ha esetleg olyan üzletek fognak születni, mint amilyen a holland A6-osok finneknek való átpasszolása volt. Csak azért mert az oroszok felé ütközőország.
A fenti hír jelenleg még csak egy elemzésből kiindult kombináció. De előbb utóbb valósággá válhat.
Namost ha megnézzük, akkor nem nagyon van olyan, hogy valaki csak úgy használtban 108db-ot el tudna nekik egyben adni bármilyen gen.4 gépböl.
A régi F-18-asok már a szerkezeti élettartamuk határán vannak. Ráadásul 108db egyben sehol sincs. Az F-16-osok is szét vannak aprózva, meg általában F-35-ösökkel cserélik őket, amik fenntartási költsége ezen országokat sorban veszik rá, hogy a régi gépeket is életben tartsák, mert a kőgazdagként sem bírják reptetni az F-35-ösöket. (Az USA is most gondolkodik V-k beszerzésén :eek:)
A Gripen egy opció lehet. Volt is erről hír. A svédek C/D+ szinten össze tudnának nekik pakolni szerintem 108 gépet. Ráadásul az ellentételezés is megoldható esetükben. Csak annyit kell csinálniuk, hogy a gyartást és a karbantartást el kell vinni Ukrajnába.
Van egy halom (valahol 30-40db között) A-juk még letárolva. Azok felhasználásával EBS-HU szintű gépeket (szerkezet) össze tudnak legózni. Az elektronikát meg C/D+ -ra hozzák. A hiányzó gépeket meg a saját készleten lévő C/D-ikből pótolják. Ugyebár az E-k érkezésével különben is letároltak volna C-ket.
Ezzel 2 legyet ütnek egy csapásra.
Megszabadulnak az A torzóiktól. Prompt bevétel lenne a letarolásra szánt C-kből, és helyettük homogén flottát hozhatnának létre E-kből, azok utánrendelésével. Mert ugye a mostani terv az, hogy a szükséges 100 körüli gépszámot 60db E, és 40db C/D adná.
A 60db kiváltott C meg menne tartalékba. Namost így annyi valtozna, hogy mondjuk 100db E lenne + a D-k. 25-30db C-t megtartanak tartaléknak.
Minden mas meg megy donornak az ukrán üzletbe. Ezzel alacsonyan tudnák tartani a csomag árát. Még azt is el tudom képzelni, hogy valahol 50-60M USD között is megállna a darabár, modern elektronikával. És azért az nem mindegy, hogy 5 vagy 10 Mrd USD-t kell is kiadni. Másrészről, tudjuk, hogy a svédek képesek lennének ezeket az összelegózott gépeket még lízingelni is nekik....
Szóval én remélem ebbe a Gripen üzletbe a mi terveink azért bele fognak kavarni.
A másik működő opció az AMARG-ból kitárolt F-16 lenne. Csakhát lenne-e egyáltalán annyi?
Új gépek árait szerintem nem fogják az ukránok kifizetni.
Náluk most nagyon megy a wheeler-dealer-kedés. Szerintem az Airbus üzletük legalább akkora fogás, mint a finnek A6-os üzlete.
 
Jah, ez remenytelen almodozas, kb mint amikor a romanok az F-35-ot emlegettek :D 10 eve. :D

Mostanaban Ukrajna olyan, mintha mindenki be lenne rugva vagy allva istentelenul nonstop, gyakorlatilag mindenki total orultsegeket magyaraz - szerintem teljesen elhiszik, hogy most aztan az amerikaiak mindenben mogottuk lesznek... lattak ezek, mi ment Irakban peldaul? Avagy a kurdok hogyan jartak?

A maximum, amit el tudok kepzelni, hogy hasznalt 50/52-eseket elkezdenek osszevasarolni innen-onnan, mint a romanok, mondjuk 40-60 darabot, mindenfele orult konstrukcioban, csiribiri allapotban, stb, de ennel is valoszinubb az, amit irsz, lepukkant regebbi F-16 a zsidoktol, nemi felujitassal (lasd romanok eredetileg rebesgetett uzlete avagy a horvatoknal az amcsik altal elgancsolt ajanlat.)
Hasznalt Mirage meg szoba johetne mellejuk, de a franciak szerintem nem fognak nekik hitelezni.
Ugyanigy Gripent nem fognak venni, meg feleannyit sem, mert a svedek nem fognak nekik soha akkorat hitelezni, ellentetelezni meg vegkepp nem tudnanak egy olyan godforsaken orszagban.
A végén még a kefír lesz a befutó :D
 
Fú, ez most hosszú lesz, és erősen fikciós! :cool:
Bárki rendel is, az összes országnak melót ad vele. Mivel a különböző részek szétszórva készülnek. Igen ezen felül vannak az összeszerelő "sorok" de ez már nem akkora hozzáadott érték.
Az említett 2 ország megrendelései nem mentőcsomagok, hanem szükségszerűek. Az eddig leadott megrendelések csak vagy a Tranche 1-es gépek kiváltását célozzák, vagy azok igen mélyreható upgrade-jét. A spanyolok már talán elkezdték a saját újak megrendelését, az F-18-ak leváltására. A németeknél még a Tornadokat cserélő megrendelés nem ment ki, csak a Quadriga program gépei.
Ezt csak úgy hozzátettem.
De alapvetően el kellene itt felejtkezni Kárpátalja "behúzásáról" szőtt álmokat.
Erre nagyon nem ideális a jelenlegi világpolitikai közhangulat.
Egész Európa és az USA is nagyon nyomja az ukránokat. Aki csak lehet, fegyvert ad el nekik. Ne legyünk meglepve, ha esetleg olyan üzletek fognak születni, mint amilyen a holland A6-osok finneknek való átpasszolása volt. Csak azért mert az oroszok felé ütközőország.
A fenti hír jelenleg még csak egy elemzésből kiindult kombináció. De előbb utóbb valósággá válhat.
Namost ha megnézzük, akkor nem nagyon van olyan, hogy valaki csak úgy használtban 108db-ot el tudna nekik egyben adni bármilyen gen.4 gépböl.
A régi F-18-asok már a szerkezeti élettartamuk határán vannak. Ráadásul 108db egyben sehol sincs. Az F-16-osok is szét vannak aprózva, meg általában F-35-ösökkel cserélik őket, amik fenntartási költsége ezen országokat sorban veszik rá, hogy a régi gépeket is életben tartsák, mert a kőgazdagként sem bírják reptetni az F-35-ösöket. (Az USA is most gondolkodik V-k beszerzésén :eek:)
A Gripen egy opció lehet. Volt is erről hír. A svédek C/D+ szinten össze tudnának nekik pakolni szerintem 108 gépet. Ráadásul az ellentételezés is megoldható esetükben. Csak annyit kell csinálniuk, hogy a gyartást és a karbantartást el kell vinni Ukrajnába.
Van egy halom (valahol 30-40db között) A-juk még letárolva. Azok felhasználásával EBS-HU szintű gépeket (szerkezet) össze tudnak legózni. Az elektronikát meg C/D+ -ra hozzák. A hiányzó gépeket meg a saját készleten lévő C/D-ikből pótolják. Ugyebár az E-k érkezésével különben is letároltak volna C-ket.
Ezzel 2 legyet ütnek egy csapásra.
Megszabadulnak az A torzóiktól. Prompt bevétel lenne a letarolásra szánt C-kből, és helyettük homogén flottát hozhatnának létre E-kből, azok utánrendelésével. Mert ugye a mostani terv az, hogy a szükséges 100 körüli gépszámot 60db E, és 40db C/D adná.
A 60db kiváltott C meg menne tartalékba. Namost így annyi valtozna, hogy mondjuk 100db E lenne + a D-k. 25-30db C-t megtartanak tartaléknak.
Minden mas meg megy donornak az ukrán üzletbe. Ezzel alacsonyan tudnák tartani a csomag árát. Még azt is el tudom képzelni, hogy valahol 50-60M USD között is megállna a darabár, modern elektronikával. És azért az nem mindegy, hogy 5 vagy 10 Mrd USD-t kell is kiadni. Másrészről, tudjuk, hogy a svédek képesek lennének ezeket az összelegózott gépeket még lízingelni is nekik....
Szóval én remélem ebbe a Gripen üzletbe a mi terveink azért bele fognak kavarni.
A másik működő opció az AMARG-ból kitárolt F-16 lenne. Csakhát lenne-e egyáltalán annyi?
Új gépek árait szerintem nem fogják az ukránok kifizetni.
Náluk most nagyon megy a wheeler-dealer-kedés. Szerintem az Airbus üzletük legalább akkora fogás, mint a finnek A6-os üzlete.

Az egész terv időzítése és állapota teljesen szerencsétlen.
Ukrajna totálisan a szovjet rendszerben van ragadva - átállni a rendes nyugati üzemkultúrára nekik irgalmatlan sok idő (MH is megszenvedett vele, lásd Gripennél hogy indult). Egyáltalán mekkora az angolt beszélők aránya az ukrán seregben? Aki olvasta itt mekkora szenvedés egy Magyar HM-nek átállni a nyugati gondolkozásra ennyi NATO és EU után, akkor ott menyi lesz?
További gond az, hogy nekik is a világon mindent cserélni kell, a legszarabb ILS-től a kiszolgáló járművekig mindent - és egy ekkora gépszám esetén irtózatos mennyiségben. Érdemes megnézni az indiaiak a hasonló méretű MRCA programjukkal hová jutottak (franciák a Rafale eladás után csak anyit mondtak "inkább majd mi csinálunk kb. mindent....")

Ráadásul az egész 4.th gen (abból is régebbi gépek, sehol valódi 4+) gépekben gondolkozik, ami a program méretét nézve az évtized végére realizálódna elég üzemképes géppel, kiképzett pilótával, kidolgozott harceljárásokkal, műszaki háttérrel stb.... 2030-ra az orosz légierővel szemben is egy reménytelenül elavult erő lesz, borzalmas pénzből. F-35 szerintem kizárható, se pénzük, se esély, hogy megkapják (egy olyan korrupt országban másnap az oroszoknál landolna egy század, Taiwan is részben ezért nem kap).

Az egész egy vicc, valszeg egy nagy mézesmadzag, hogy bevonzanak valami szerencsétlent jó üzlet reményében, hogy aztán azon piócáskodjanak a vezetőik amíg az be nem csődöl. Egy háborúban álló ország, ami a háborúját a nyugattal akarja megvívati (senki nem fog a kedvükért Oo-val háborúzni, kutya nem megy majd oda értük, ez fix), és részben ezzel próbálja mindél inkább az országba vonzani őket.
Komolytalan hír, mehet a román AH-1 program mellé a polcra.
 
Gyulafirátót szomszédos Hajmáskérrel.
Esetleg a hajmáskéri gyönyörű monarchiás laktanyáról van szó?
Mert ha igen, akkor szuper döntés, ha nem, akkor menjenek a fenébe.
 
Gyulafirátót szomszédos Hajmáskérrel.
Esetleg a hajmáskéri gyönyörű monarchiás laktanyáról van szó?
Mert ha igen, akkor szuper döntés, ha nem, akkor menjenek a fenébe.
Sátorhelyek meg könnyű szerkezetes épületek.

Azt a laktanyát magába 30-40 milliárd lenne rendbe tenni.
 
Gyulafirátót szomszédos Hajmáskérrel.
Esetleg a hajmáskéri gyönyörű monarchiás laktanyáról van szó?
Mert ha igen, akkor szuper döntés, ha nem, akkor menjenek a fenébe.
+1!


Hajmasker_Tuzerkastely_2a998_wm.jpg


uDA56A0kDXmznx7YJnbXJyK6yosiOxk5duMRfCJzouStIfFrJSGK6ss9XReKJMBl0FQGLR9ODqf_TEAkrII6tj-enqs6-zFLwaCvtBVhjE4gdZQUYxikyVuVc_jyw56UdQ=s0-d
 
Én ide inkább a ludovikát tenném ki.
Igen, ez abszolút jó ötlet. Tökéletes helyen lenne Veszprém, a lőtér, Szentkirály és Várpalota metszéspontjában, egy köpésre Fehérvártól és nem messze Tatától, Győrtől.
Veszprémiként örülnék, ha méltó állapotba kerülne és még értelmes funkciót is kapna. A digitális vonalat meglovagolva akár még vmi lokális NATO képzési központ is lehetne belőle. Lehetne tökéletesebb? - tantermi óra után 15 perc múlva már a lőtéren lehetne a gyakorlati képzés. De akár még K+F funkciók is elférnének. Épülettömeg az akadna.
 
9
Ukranok a Gripen-rol:

96 db-ot 6.85 milliárd USD költséggel számolnak.

Összehasonlító táblázat.
Első oszlop ár,
második üzemeltetési költség
Az utolsó kettő oszlopot nem igazán értem....


A másik táblázatot sem.
Vki tud segíteni?
 
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
Épülettömeg az akadna.
Csak annyira körbeépítették és privatizálták a körben, hogy még parkolóhelyet sem nagyon tudnál jelenleg kialakítani, de még a felújításhoz az állványozás is majdnem necces lenne. Szép épület, jó helyen lenne, de iszonyat nagy összeg lenne mindenkit kifizetni, bontani, felújítani és a mai kor színvonalát felszerelni az épületet. Kérdés, hogy racionálisan is megérné? Nem lenne néhány más laktanya, épület, vagy épp beszerzés fontosabb?
 
  • Tetszik
Reactions: krisss
Ha jól értem minden a jogszabály szerint ment faszán. Engedélyek ok, hivatalokkal, önkorikkal egyeztetve.

Viszont a konkrét munka előtt a lakosság közvetlenül nem volt tájékoztatva!! Ez nem kötelezettség, de a józan paraszti ész szerint célszerű lett volna. Ezzel ki lehetett volna védeni a civil és politikai hangulatkeltést. Szal bár papíron oké, de el lett baszva....
 
  • Hűha
Reactions: vasszekely
Csak annyira körbeépítették és privatizálták a körben, hogy még parkolóhelyet sem nagyon tudnál jelenleg kialakítani, de még a felújításhoz az állványozás is majdnem necces lenne. Szép épület, jó helyen lenne, de iszonyat nagy összeg lenne mindenkit kifizetni, bontani, felújítani és a mai kor színvonalát felszerelni az épületet. Kérdés, hogy racionálisan is megérné? Nem lenne néhány más laktanya, épület, vagy épp beszerzés fontosabb?
A kastély/várfelújítási programból kéne fedezni.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Harcérték-koefficiens
Légi célok ellen, a MiG-29-hez képest | Szárazföldi célok ellen, a SzU-24M-hez képest
9
96 db-ot 6.85 milliárd USD költséggel számolnak.

Összehasonlító táblázat.
Első oszlop ár,
második üzemeltetési költség
Az utolsó kettő oszlopot nem igazán értem....


A másik táblázatot sem.
Vki tud segíteni?