A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Szerintem meg bf-109 kell. Simán tudnánk hozzá upgrade progit is nyomni. Olcsó, és egyszerűen gyártható, szóval nagy számban rendszeresíthető. Repülő koporsó koefficiense meg 1 császármorzsa/karántsebes (az öntökönlövés mértékegysége, 0 és 1 közötti szám) míg a grippen e/f csak 0,8 viszont sokkal drágább.
Ne agyj itt ötleteket. A T-72-es téma is csak szendereg... :)
 
Az a baj ezzel, hogy összevásárlunk mindenféle -modern háborúban egyébként használhatatlan- oktatógépecskét (mintha a mienk volna Európa N'1 légiereje), aztán a végén a vadászgépekre nem futja majd, és a mostani Gripenjeinket kell majd toldozni-foltozni, meg hegesztgetni.

De eddig nem vettünk, csak Zlineket.
 
A különlegesek "vírus maszkján" valami tök hasonló van, mint a sámân, az mi lehet?

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Itt van nagyban, jsoc logója, magyarok nyilaitól...
x601be64166211451751023.jpg.pagespeed.ic.lWgmx-a4Py.webp
 
Szerintem csak arra utal, hogy az ő véleménye szerint a C/D némi modernizálással és plusz darabszámmal való kiegészítése (na meg megfelelő felfegyverzése) ár/érték arányban jobban megéri a kb 15-20 év múlva esedékes generációváltásig, mint az új E-k beszerzése.

Műszakilag az első választás, politikailag az utolsó - ez innentől politika, ahhoz nem értek. Innentől kezdve mi is a választék az F-35 helyett?

Alapból a 4.th gen gépbe kár befektetni - marad a 4.5.th gen +
1, A KAI gépe egy lehetőség. Alapvetően az F-35 kategória lightosabban, de láthatóan inkább vadászfeladatra optimalizálják. A roadmap alapján időben lehetséges, a képességei a kérdésesek csak (4,5th.gen) - illetve európai fegyverek mennyire lesznek integrálva rá. 2030 előtt szerintem beszerezhető ha ráfekszenek.
2, A Mitsubishi gépe 6.th gen, légifölény vadász lesz - a legjobb és a legdrágább kombó. Itt a kérdés mikor lesz - nekik gyorsan kéne, de a politika még közbeszólhat (USA befolyás). 2030 után várható.
3, Francia-német gép. Messzire elkerülni mindent ami francia. Amúgy bukás lesz ide borítékolom, már látszik (lásd mai hír is a széthúzásról). 2040+
4, Angol-svéd gép (esetleg Japán beszállással) - ebből lehet valami, főleg, ha a Japán projectbe beszállnak. Úgy lenne a legoptimálisabb. Olyan 2035 ebben az esetben, ha Japán kimarad ez is csúszik.

A gond az, hogy mind Korea, mind Japán, mind az UK F-35 üzemeltetők, így az új gépek nagyon nem létszükségletek (Japán van csak fenyegetettebb helyzetben), így nem sietnek velük. Magyarország pedig nem húzhatja a típuscserét 2030 után sokáig.

Összegezve - vagy a KF-X, vagy ha beüt az UK-svéd-Japán vonal gyorsan, vagy befektetni egy LW alapú rendszerbe a jelenlegi gépek valamiféle szintentartásába - esetleg emellé AI drónokba fektetni. Vagyis a légierő emberes gépvonala kissé hátrébbszorul.
Ami ezt viszont kisegítheti, az egy brutális, többrétegű légvédelem. Tekintve a HM védelemre van berendezkedve, így a közeli csöves légvédelemtől az ABM-ig a teljes spektrum (később lézerek) + top EW. Vagyis lényegében Magyarország fölé A2/AD buborék húzása, így a légierő könnyebb helyzetbe kerül, és az LW/AI autonóm drón rendszerrel kompetetív maradhat.
Szerintem persze.
 
A Tempest és a japán gép ugyanabba a generációba fog tartozni?
Mivel szerintem nem lesz Tempest, ezért ez a kérdés így nem értelmezhető.

De az eredeti szándék szerint - igen (stealth + stealth remote carrierek (aka LW)).
Most hogy ezt melyik generációba soroljuk, az definício kérdése. Van, aki szerint, ha nincs rajta direct energy weapon, akkor az csak 5+, meg, hogy az F-35 is képes (lesz) RC-kkel együttműködni.
 
Műszakilag az első választás, politikailag az utolsó - ez innentől politika, ahhoz nem értek. Innentől kezdve mi is a választék az F-35 helyett?

Alapból a 4.th gen gépbe kár befektetni - marad a 4.5.th gen +
1, A KAI gépe egy lehetőség. Alapvetően az F-35 kategória lightosabban, de láthatóan inkább vadászfeladatra optimalizálják. A roadmap alapján időben lehetséges, a képességei a kérdésesek csak (4,5th.gen) - illetve európai fegyverek mennyire lesznek integrálva rá. 2030 előtt szerintem beszerezhető ha ráfekszenek.
2, A Mitsubishi gépe 6.th gen, légifölény vadász lesz - a legjobb és a legdrágább kombó. Itt a kérdés mikor lesz - nekik gyorsan kéne, de a politika még közbeszólhat (USA befolyás). 2030 után várható.
3, Francia-német gép. Messzire elkerülni mindent ami francia. Amúgy bukás lesz ide borítékolom, már látszik (lásd mai hír is a széthúzásról). 2040+
4, Angol-svéd gép (esetleg Japán beszállással) - ebből lehet valami, főleg, ha a Japán projectbe beszállnak. Úgy lenne a legoptimálisabb. Olyan 2035 ebben az esetben, ha Japán kimarad ez is csúszik.

A gond az, hogy mind Korea, mind Japán, mind az UK F-35 üzemeltetők, így az új gépek nagyon nem létszükségletek (Japán van csak fenyegetettebb helyzetben), így nem sietnek velük. Magyarország pedig nem húzhatja a típuscserét 2030 után sokáig.

Összegezve - vagy a KF-X, vagy ha beüt az UK-svéd-Japán vonal gyorsan, vagy befektetni egy LW alapú rendszerbe a jelenlegi gépek valamiféle szintentartásába - esetleg emellé AI drónokba fektetni. Vagyis a légierő emberes gépvonala kissé hátrébbszorul.
Ami ezt viszont kisegítheti, az egy brutális, többrétegű légvédelem. Tekintve a HM védelemre van berendezkedve, így a közeli csöves légvédelemtől az ABM-ig a teljes spektrum (később lézerek) + top EW. Vagyis lényegében Magyarország fölé A2/AD buborék húzása, így a légierő könnyebb helyzetbe kerül, és az LW/AI autonóm drón rendszerrel kompetetív maradhat.
Szerintem persze.

Kifelejtetted a török gépet...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Maroth mondta pl a Lynxre, hogy amit befektetunk a gyartasba az csak nehany gep/jarmu ara, de a haszon oriasi... mert utana vevo helyett eladokent jelenunk meg a nemzetkozi piacon.

De az is lehet hogy a kerekes járművek gyártásáról mondta ezt.

Próbáljuk az ipari oldaláról megközelíteni a turboprop kérdést... mert úgy is az lesz a döntő. (És Benkő is hazai kiképzőgép gyártásáról beszélt.)

Van-e akkora igény turboprop kiképzőgépre Európában, hogy valakinek érdemes legyen létrehozni nálunk egy összeszerelő- és karbantartó központot? (Nyilván ehhez nekünk is rendelni kell majd néhány gépet hogy nálunk legyen.)

Állítólag van portugál, montenegrói, horvát, ukrán, svéd érdeklődés az ilyen gépekre. Ez összesen max. 50 gép körül van.

A Super Tucano-nak nincs még európai megrendelője és központja. A KC-390 miatt már üzletelünk a brazilokkal. Lehet ez valami ellentételezés is akár: leszünk mi az első megrendelő Európában, de akkor itt lesz valamilyen központ is.

Európában az angoloknak és a görögöknek már van Beechcraft T-6 Texan II gépük. A Beechcraft annak Raytheon-nek az egyik cége, akiktől a NASAMS-t vettük. És még mindig nem tudjuk, mi lesz az amerikai ellentételezés. Fel is merült ez már itt találgatás szintjén, amikor előző év végén feltűnően aktív lett az amerikai-magyar üzleti tanács tevékenysége. De nekik már van európai érdekeltségük.

Dél-koreai KAI KT-1... a törökök is rendszeresítették már. Keleti nyitásba beleillene egy koreai gép. A koreaiak 2018 végén nagyon el akarták adni a gépet a spanyoloknak, de nem jött össze az üzlet. Ők lehettek volna az első európai rendszeresítők.

A törököknek van saját fejlesztése is, a TAI Hürkuş, amire mi lehetnénk az első külföldi megrendelő. De Magyarországra hozni a török gyártást nem sok értelme lenne.

Szerb UTVA Kobac... 10 éve fejlesztik, de még csak prototípus fázisban van. Remélem, nem ez lesz az az együttműködés, amit Benkő megköszönt a szerbeknek. Magyarországra hozni a szerb gyártást nem sok értelme lenne.

A svájci Pilatus PC-9/21 gépek gyártásának Magyarországra hozása elképzelhetetlennek tűnik, még úgy is, ha az egri RUAG repülőgép alkatrész gyárat belekevernék valahogy az üzletbe. PC-9 van már Bulgária, Horvátország, Írország, Szlovéniának is. A franciáknál, spanyoloknál PC-21 van.

Ez alapján tényleg a brazil gép tűnik a legesélyesebbnek: Ha tényleg akarnak ilyen gépet venni...
 
Műszakilag az első választás, politikailag az utolsó - ez innentől politika, ahhoz nem értek.

Nem tudom, mit takar a muszakilag, de plitika nelkul is ongyilkossag lenne azt valasztani, amelyik 4-5x kerulne 30 ev alatt a mar meglevo platformunk gyakorlatilag logikus next-gen modelljehez kepest, mig pont muszaki szempontbol networking es EW teren jo sansszal a svedek odavernek az amerikaiaknak - pont ugy, mint az elmult 60 evben mindig (Draken-VIggen-Gripen networking, de a Gripen C/D EW is jobb volt, mint az akkori F-16, ha jol emlekszem - nem meglepo, mert az amerikaiaknak erre kulon platformjuk volt mindig is.)

Innentől kezdve mi is a választék az F-35 helyett?

Alapból a 4.th gen gépbe kár befektetni - marad a 4.5.th gen +
1, A KAI gépe egy lehetőség. Alapvetően az F-35 kategória lightosabban, de láthatóan inkább vadászfeladatra optimalizálják. A roadmap alapján időben lehetséges, a képességei a kérdésesek csak (4,5th.gen) - illetve európai fegyverek mennyire lesznek integrálva rá. 2030 előtt szerintem beszerezhető ha ráfekszenek.
2, A Mitsubishi gépe 6.th gen, légifölény vadász lesz - a legjobb és a legdrágább kombó. Itt a kérdés mikor lesz - nekik gyorsan kéne, de a politika még közbeszólhat (USA befolyás). 2030 után várható.
3, Francia-német gép. Messzire elkerülni mindent ami francia. Amúgy bukás lesz ide borítékolom, már látszik (lásd mai hír is a széthúzásról). 2040+
4, Angol-svéd gép (esetleg Japán beszállással) - ebből lehet valami, főleg, ha a Japán projectbe beszállnak. Úgy lenne a legoptimálisabb. Olyan 2035 ebben az esetben, ha Japán kimarad ez is csúszik.

A gond az, hogy mind Korea, mind Japán, mind az UK F-35 üzemeltetők, így az új gépek nagyon nem létszükségletek (Japán van csak fenyegetettebb helyzetben), így nem sietnek velük. Magyarország pedig nem húzhatja a típuscserét 2030 után sokáig.

Összegezve - vagy a KF-X, vagy ha beüt az UK-svéd-Japán vonal gyorsan, vagy befektetni egy LW alapú rendszerbe a jelenlegi gépek valamiféle szintentartásába - esetleg emellé AI drónokba fektetni. Vagyis a légierő emberes gépvonala kissé hátrébbszorul.
Ami ezt viszont kisegítheti, az egy brutális, többrétegű légvédelem. Tekintve a HM védelemre van berendezkedve, így a közeli csöves légvédelemtől az ABM-ig a teljes spektrum (később lézerek) + top EW. Vagyis lényegében Magyarország fölé A2/AD buborék húzása, így a légierő könnyebb helyzetbe kerül, és az LW/AI autonóm drón rendszerrel kompetetív maradhat.
Szerintem persze.

Ezek kozul egyetlennek sincs realitas a kovetkezo 2-3 evben, lassuk be.
A KFX nem lesz bevetheto meg 2030 utan sem, raadasul teljesen uj platform, szemben a svedekkel. A tobbi meg meg homalyosabb es tavolibb.

A legvedelemben egyetertek, az lenne a legolcsobb elriaszto megoldas, de attol meg a Gripeneket cserelni kell, mese nincs.

Az egyetlen overall good kategoriaju valasztas az az E/F, de az is csak akkor, ha minden fegyverzetbol vesznek hozza korrekt mennyiseget. Ha 2x Globaleye jonne melle (szemben a teljesen ertelmetlenul elocibalt Embraeres verzioval, aminek vegkepp semmi ertelme, amikor azon is a sved radar van es mellejuk E/F-et veszel?), ugy egyenesen ragyogo lenne... ugy masik 20+ evre eltolnank es egy teljesen uj generaciobol vasarolhatnank utana (jo sansszal abbol, ami az FCAS-Tempest elkerulhetetlen fuziojabol szuletik, a svedek reszvetelet is beleertve.)
 
De Tempest nem lesz sose.
A BAE is a japánokhoz kapcsolódik be.
Hat a BAE azt csinal, amit akar, de szinte biztos, hogy a Tempest bedol, egy kanyit nem fognak kapni a britektol evekig.
Az en tippem az, hogy szepen osszeolvad az FCAS meg a Tempest, nyomas lesz a nemetektol a franciakon a ktgmegosztas miatt, mig a britek meg a meglevo europai logisztikan tudnak rengeteget sporolni.
A svedek lehetnenek az egyetlenek, akik sajat maguk is meg tudnak csinalni, ha pl a brazilok ontenenek bele eleg penzt, de utobbira nincs sok esely, igy vegul kenytelenek lesznek ok is beszallni, ha meg akarjak tartani a piacukat sixth-gen korban is, raadasul ok joval elorebb jarnak barkinel a networked fighterekben, az komoly beleszolast biztosithat nekik.
 
En azt mondom a kezunkbe van egy AV amin keresztul be tudunk jutni tobb nyitott programba is.
Hogy mit tud hozza adni az av es esetleg a cseh es magyar cegek halozata?
Sokat kell programozni. Ebbe tudunk e!bert adni. Gyartasba bizonyos reszek gyartasa fodaraboke vagy a fodarabokat alkoto alkatreszeke siman menne. Em kell nagy dologra gondolni. Kompozitok. Futomu fekszarnyak vezersikok szarny bordak vagy a teste. Ezek szerintem siman mennenek. En egy saab torok AV trio gepet siman eltudnak kepzelni.
Hogy miert lenne erdemes az AV t bevenniuk? 1 a gyartas felgyorsitasa. 2 nemi hozzajarulas a fejleszteshez. 3 ket nato tag is biztos rendszeresitolye lenne a gepnek pluszba mi es a csehek. Ez legalabb 28+ gep vagy akar tobb.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and kamm
De az is lehet hogy a kerekes járművek gyártásáról mondta ezt.

Próbáljuk az ipari oldaláról megközelíteni a turboprop kérdést... mert úgy is az lesz a döntő. (És Benkő is hazai kiképzőgép gyártásáról beszélt.)

Van-e akkora igény turboprop kiképzőgépre Európában, hogy valakinek érdemes legyen létrehozni nálunk egy összeszerelő- és karbantartó központot? (Nyilván ehhez nekünk is rendelni kell majd néhány gépet hogy nálunk legyen.)

Állítólag van portugál, montenegrói, horvát, ukrán, svéd érdeklődés az ilyen gépekre. Ez összesen max. 50 gép körül van.

A Super Tucano-nak nincs még európai megrendelője és központja. A KC-390 miatt már üzletelünk a brazilokkal. Lehet ez valami ellentételezés is akár: leszünk mi az első megrendelő Európában, de akkor itt lesz valamilyen központ is.

Európában az angoloknak és a görögöknek már van Beechcraft T-6 Texan II gépük. A Beechcraft annak Raytheon-nek az egyik cége, akiktől a NASAMS-t vettük. És még mindig nem tudjuk, mi lesz az amerikai ellentételezés. Fel is merült ez már itt találgatás szintjén, amikor előző év végén feltűnően aktív lett az amerikai-magyar üzleti tanács tevékenysége. De nekik már van európai érdekeltségük.

Dél-koreai KAI KT-1... a törökök is rendszeresítették már. Keleti nyitásba beleillene egy koreai gép. A koreaiak 2018 végén nagyon el akarták adni a gépet a spanyoloknak, de nem jött össze az üzlet. Ők lehettek volna az első európai rendszeresítők.

A törököknek van saját fejlesztése is, a TAI Hürkuş, amire mi lehetnénk az első külföldi megrendelő. De Magyarországra hozni a török gyártást nem sok értelme lenne.

Szerb UTVA Kobac... 10 éve fejlesztik, de még csak prototípus fázisban van. Remélem, nem ez lesz az az együttműködés, amit Benkő megköszönt a szerbeknek. Magyarországra hozni a szerb gyártást nem sok értelme lenne.

A svájci Pilatus PC-9/21 gépek gyártásának Magyarországra hozása elképzelhetetlennek tűnik, még úgy is, ha az egri RUAG repülőgép alkatrész gyárat belekevernék valahogy az üzletbe. PC-9 van már Bulgária, Horvátország, Írország, Szlovéniának is. A franciáknál, spanyoloknál PC-21 van.

Ez alapján tényleg a brazil gép tűnik a legesélyesebbnek: Ha tényleg akarnak ilyen gépet venni...
Az OV-10X Super Broncót nem gyártja a Boeing, pofon egyszerű gép még a mi technológiai színvonalunkon is megvalósítható.
Jó eséllyel licenszbe gyárhatnánk.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
En azt mondom a kezunkbe van egy AV amin keresztul be tudunk jutni tobb nyitott programba is.
Hogy mit tud hozza adni az av es esetleg a cseh es magyar cegek halozata?
Sokat kell programozni. Ebbe tudunk e!bert adni. Gyartasba bizonyos reszek gyartasa fodaraboke vagy a fodarabokat alkoto alkatreszeke siman menne. Em kell nagy dologra gondolni. Kompozitok. Futomu fekszarnyak vezersikok szarny bordak vagy a teste. Ezek szerintem siman mennenek. En egy saab torok AV trio gepet siman eltudnak kepzelni.
Hogy miert lenne erdemes az AV t bevenniuk? 1 a gyartas felgyorsitasa. 2 nemi hozzajarulas a fejleszteshez. 3 ket nato tag is biztos rendszeresitolye lenne a gepnek pluszba mi es a csehek. Ez legalabb 28+ gep vagy akar tobb.

En ezen a vonalon mar otleteltem egy gyanusan korvonalazodo Saab-Embraer-AV azaz sved-brazil-magyar-cseh periheliumrol... ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya
En ezen a vonalon mar otleteltem egy gyanusan korvonalazodo Saab-Embraer-AV azaz sved-brazil-magyar-cseh periheliumrol... ;)
Igen a legkezenfekvobb valoban ez lenne es ennek tenyleg lenne piaca is. Ej 200 al termeszetesen.../vagy annak modifikaciojaval/ vagy meg jobb lenne az m88 es akkor tenyleg hasznos meretu gep lenne a vegeredmeny. A franciak meg szinte semmit sem embargoznak ha nem ellenuk van hasznalva ez meg igen valoszinu lenne hogy nem.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
Igen a legkezenfekvobb valoban ez lenne es ennek tenyleg lenne piaca is. Ej 200 al termeszetesen.../vagy annak modifikaciojaval/ vagy meg jobb lenne az m88 es akkor tenyleg hasznos meretu gep lenne a vegeredmeny. A franciak meg szinte semmit sem embargoznak ha nem ellenuk van hasznalva ez meg igen valoszinu lenne hogy nem.
Sot: ugy emlekszem, a torokokkel mar dolgozik az EuroJet egy uj verzion a torok stealth gephez (thrust vectoring?)...