Maroth mondta pl a Lynxre, hogy amit befektetunk a gyartasba az csak nehany gep/jarmu ara, de a haszon oriasi... mert utana vevo helyett eladokent jelenunk meg a nemzetkozi piacon.
De az is lehet hogy a kerekes járművek gyártásáról mondta ezt.
Próbáljuk az ipari oldaláról megközelíteni a turboprop kérdést... mert úgy is az lesz a döntő. (És Benkő is hazai kiképzőgép gyártásáról beszélt.)
Van-e akkora igény turboprop kiképzőgépre Európában, hogy valakinek érdemes legyen létrehozni nálunk egy összeszerelő- és karbantartó központot? (Nyilván ehhez nekünk is rendelni kell majd néhány gépet hogy nálunk legyen.)
Állítólag van portugál, montenegrói, horvát, ukrán, svéd érdeklődés az ilyen gépekre. Ez összesen max. 50 gép körül van.
A Super Tucano-nak nincs még európai megrendelője és központja. A KC-390 miatt már üzletelünk a brazilokkal. Lehet ez valami ellentételezés is akár: leszünk mi az első megrendelő Európában, de akkor itt lesz valamilyen központ is.
Európában az angoloknak és a görögöknek már van Beechcraft T-6 Texan II gépük. A Beechcraft annak Raytheon-nek az egyik cége, akiktől a NASAMS-t vettük. És még mindig nem tudjuk, mi lesz az amerikai ellentételezés. Fel is merült ez már itt találgatás szintjén, amikor előző év végén feltűnően aktív lett az amerikai-magyar üzleti tanács tevékenysége. De nekik már van európai érdekeltségük.
Dél-koreai KAI KT-1... a törökök is rendszeresítették már. Keleti nyitásba beleillene egy koreai gép. A koreaiak 2018 végén nagyon el akarták adni a gépet a spanyoloknak, de nem jött össze az üzlet. Ők lehettek volna az első európai rendszeresítők.
A törököknek van saját fejlesztése is, a TAI Hürkuş, amire mi lehetnénk az első külföldi megrendelő. De Magyarországra hozni a török gyártást nem sok értelme lenne.
Szerb UTVA Kobac... 10 éve fejlesztik, de még csak prototípus fázisban van. Remélem, nem ez lesz az az együttműködés, amit Benkő megköszönt a szerbeknek. Magyarországra hozni a szerb gyártást nem sok értelme lenne.
A svájci Pilatus PC-9/21 gépek gyártásának Magyarországra hozása elképzelhetetlennek tűnik, még úgy is, ha az egri RUAG repülőgép alkatrész gyárat belekevernék valahogy az üzletbe. PC-9 van már Bulgária, Horvátország, Írország, Szlovéniának is. A franciáknál, spanyoloknál PC-21 van.
Ez alapján tényleg a brazil gép tűnik a legesélyesebbnek: Ha tényleg akarnak ilyen gépet venni...