Még jó, hogy betetted a forrást.
Ez a dolog erősen elkerülte a szemedet:
Molni sem tudja felfogni a Gripenek reptetése kapcsán sem, hogy nagyon nem kellene belekeverni a beszerzés/tulajdonszerzés költségeit a repült óra költségekbe. Az amerikai gépek esetén teljesen külön kezelik a ezeket. Külön szerződés van a fejlesztésre, külön a gyártásra, meg utána az üzemeltetésre.
Az osztrákok meg valószínűleg hozzánk hasonló konstrukcióban részletekben fizetik ki a gépeket, és a részletekkel együtt fizetik a supportot is.
Így megnézve valójában egy további csavar is van a dologban:
"The actual
variable operation cost was between
13,000 and 20,000 € per hour."
Bár nem látjuk pontosan a számviteli lebontást, de ez rengeteg költséget valószínűleg nem fed le. Ahogy a link a svájci F-18 -kal kapcsolatban ezt írta:
"
Switzerland: In 2009, they calculated a total of 45 mio SFR total operational costs for their F-18 fleet. That converts to US$ 7762. Of that, 65 % are "complex maintenance and support" -
essentially fixed costs - and 25 % fuel.
https://www.parlament.ch/de/ratsbetrieb ... d=20124166"
Tehát ebben az esetben az "operational cost" (ami valószínűleg tőkelöltséget-amortizációt nem fed le) 65% -a az ő könyvelésük szerint "fix költség", így vélhetően az olaszoknál is hasonló a helyzet.
Mindenesetre az tény, hogy a különböző elszámolási rendszerek miatt nagyon nehéz az összehasonlítás, különösen abszolút értékben. Szerintem ezt a problémát úgy tudjuk áthidalni, hogy a több gépet üzemeltető országok saját statsztikáit hasonlítjuk össze és így állítunk fel rangsort/arányokat (elvileg jó összehasonlítás, mert azonos számviteli rendszert kell használjanak).
Tehát Taiwan: legolcsóbb az F-16, ennél valamivel drágább a Ching Kuo, és ezeknél jelentősen drágább a Mirage 2000 fenntartása, kb 1:1,5:4 arányban
Németország: legolcsóbb F-4F volt, majd Tornado, majd Typhoon kb 1:1,5:3 arányban
Nagy Britannia: legolcsóbb Harrier, majd Tornado, majd Typhoon kb 1:1,05:2 arányban
Ezek lehet, hogy tőkeköltséget is tartalmazzák, de elvileg azonos standardoks szerint készültek.
A legjobb lenne, ha találnánk statisztikákat vegyes üzemeltetőktől, mint például Katar, Görögország (Mirage + F-16), Izrael, UAE, Szaud-Arábia stb., csak ezek nehezen hozzáférhetők.
(Nyilván a tökéletes megoldás az lenne, ha teljesen részletes adatok alapján számolnánk (mikor, mennyiért milyen alkatrészeket szereztek be, hány órát dolgoztak a műszakiak, támogató személyzet, miért volt ezekre szükség stb.), de még ha elérhetőek is lennének ezek az adatok, olyan sokáig tartana a feldolgozás, hogy csinálja akinek két anyja van)