Global Combat Air Programme (GCAP) / Tempest (BAE Systems)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
jaaaaa...
osszehasonlitunk egy kikepzogep kifejleszteset egy 5.gen gep kifejlesztesevel.

es ha boing nem lenne szarban, nyilvan a tendert sem ok nyertek volna meg.

mi a kovetkezo dolog a szuper svedekrol?
en leveszem a kalapot elottuk hogy olyan kis orszagkent is kepesek konkurensek lenni a repcsi iparba, de azert tuloztok nagyon.
A Quora-n van egy ilyen agyatlan svéd fan, aki olyan hülyeségeket beszél, hogy az RM12 teljesen svéd megy egyéb faszságokat.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 2361
K

kamm

Guest
A tények azért nem zavarnak, látom.
Gripen E főbb rendszerei:
- Raven ES05 AESA radar: Leonardo
. skyward-G IRST: Leonardo
  • hajtómű: GE F414
  • Cobra HMDS: ez meg a BAe Striker helmet-jén alapul
Ezek a fobb rendszerei egy gepnek nalad, a sisakkijelzo meg az IRST? :D :D

AKkor utoljara, meg1x: Gripenrol volt szo, mint csaladrol, de ne zavarjon. Sarkany sved, iranyitasi es fedelzeti rendszer, szenzoregyesites, cockpit sved, meg a kijelzok is sajat design. Szoftverrendszer - a gep 50% az E/F-ben - teljesen sved, beleertve az ahhoz kifejlesztett fejlesztorendszereket is, PM szisztemat stb. Gyartas teljes egeszeben sved.
Mindkettoben amerikai a hajtomu, de a C/D-ben meg Volvo licenszelt gyartasu. A radar Ericsson-Marconi, ahogy irtam, az ujban olasz, Selex (Leonardo resze.) Ahogy irtam, a szenzorokat onnan veszik, ahonnan a legjobb uzlet, de azok is nagyreszt vagy sajat, vagy europaiak.

Amugy vicces, hogy te emlegetsz trollkodast, amikor semmi mast nem sikerul itt csinalnod...

Meg1x, utoljara, a gyengebbek kedveert: 70% sved-europai, 30% amerikai a Gripen.
 
  • Vicces
Reactions: Negan
K

kamm

Guest
A Quora-n van egy ilyen agyatlan svéd fan, aki olyan hülyeségeket beszél, hogy az RM12 teljesen svéd megy egyéb faszságokat.
Az egy GE licensz, az hulyeseg. De ezt kb 10x kitargyaltuk, hogy ertelmetlen dolog lenne sajat enginet fejleszteni, akkora osszeg es van elerheto a piacon boven.
 
K

kamm

Guest
Tehát akkor abban mind megegyezhetünk, függetlenül attól, hogy mit akarnak, mit tudnak és mire lennének képesek önállóan a svédek, hogy a Gripen az NEM európai gép (mint az EF vagy a Rafale), hanem svéd-amerikai.

Nem, ez hulyeseg, ha valami hat nem amerikai. Abban egyezhetunk meg, hogy 70%-ban europai gep.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 115
31 094
113
Tehát akkor abban mind megegyezhetünk, függetlenül attól, hogy mit akarnak, mit tudnak és mire lennének képesek önállóan a svédek, hogy a Gripen az NEM európai gép (mint az EF vagy a Rafale), hanem svéd-amerikai.
Tehát nincs további vita abban, amit írtam, hogy az egymással önsorsrontó módon hadakozó nyugat-európai repülőipari konzorciumok a nagy pofájuk ellenére még arra sem voltak képesek, hogy a gyarmati hátsókertjükként kezelt kelet-európai régió országaira a terméküket rátukmálják.
Mert itt kérem tarolt az amerikai Lockheed, meg a SAAB, amelyiknek a portékája 1/3-ad részben kőkeményen amerikai.
És a Nyugat kellős közepének számító Benelux és skandináv országokban is amerikai gyártmány az üzemelő típus.

Ha nem így alakult volna, talán az EU 5.gen is előrébb tartana.
Ennyit a Tempest és az FCAS valós esélyeiről.

Miért?
Nos, mivel az 5. generáció mindenhol a jelentős költségtúllépések és a totál elhúzódó fejlesztések netovábbja, de az európai gyártók ezt a szintet már a saját negyedik generációs gépeikkel is képesek voltak hozni, nincs az az isten, hogy emberi időn belül létrejöjjön valami megfizethető és használható rendszer.
A franciák a Rafale-ra annyit költöttek, mint a Lockheed-Boeing az F-22-esre! És kb ugyanakkor és ugyanannyi idő alatt.
Az EF-négyek a Typhoon-ra tapsoltak el hasonló pénzeket.
A franciák annyival voltak előrébb, hogy a Mirage 4000 után jóformán azonnal a Rafale-ra koncentráltak. És ami náluk 1986-ban Rafale név alatt felszállt, az már közel azonos volt ahhoz, amit mi most Rafale-ként ismerünk.

Velük ellentétben a négyek EF Typhoon-ja előbb volt TKF-90 a hetvenes években), majd a briek előbb mókoltak az EAP techdemóval (a Rafale prototípusával egy időben, tehát a nyolcvanas években), aztán a németek álltak elő a Jäger-90-el, majd azzal, hogy ők inkább kilépnek.
Ezután azzal, hogy mégse lépnek ki.
Majd jött az EF protó a Tornado hajtóműveivel (a kilencvenes években), majd szép lassan a különféle alszériák
És igen, a franciák is csak apránként fejlődtek, sok-sok pénzért, szériáról-szériára.

Nem is azt mondom, hogy konkrétan ez utóbbival van a baj, hanem, hogy egy negyedik generációs gép prototípusát is húsz évig menedzselték jobbról balra, balról jobbra.

Ha nem változtatnak a hozzáálláson, akkor a BAe Tempest prototípusa az első felszállását követően már mehet is Duxford-ba, vagy Cosford-ba, a múzeumba.
2045-ben...
Mirage 4000 az a Dassault magánválalkozása volt.Ahogy anno a Mirage F1 is.Csak sajnos a 4000 nem lett végűl sikeres.Pedig szerintem egy igen jó alap lehetett volna,hogy az egész Rafale kimaradjon,és helyette 2000 környékén nekiálljanak egy 5.generációs tipusnak.Csak ügye a francia államnak nem kellett,mert olcsóbb 2000est preferálták mikor készült,Rafale meg alkalmas hordozós üzemre.
 
S

speziale

Guest
Ujabb ertelmetlen trollkodas... melyiknek van barmifele koze a fighter jet iparhoz? :rolleyes:

elolvastad egyáltalán, hogy mire írtam ezt? Mert ha igen, akkor 2 lehetőség van:
  • trollkodsz és adod a hülyét, hogy nem érted a hsz lényegét
  • esetleg tényleg nem érted a hsz lényegét, de akkor meg nem kellene ekkora arccal osztanod az észt....
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 115
31 094
113
Ezek a fobb rendszerei egy gepnek nalad, a sisakkijelzo meg az IRST? :D :D

AKkor utoljara, meg1x: Gripenrol volt szo, mint csaladrol, de ne zavarjon. Sarkany sved, iranyitasi es fedelzeti rendszer, szenzoregyesites, cockpit sved, meg a kijelzok is sajat design. Szoftverrendszer - a gep 50% az E/F-ben - teljesen sved, beleertve az ahhoz kifejlesztett fejlesztorendszereket is, PM szisztemat stb. Gyartas teljes egeszeben sved.
Mindkettoben amerikai a hajtomu, de a C/D-ben meg Volvo licenszelt gyartasu. A radar Ericsson-Marconi, ahogy irtam, az ujban olasz, Selex (Leonardo resze.) Ahogy irtam, a szenzorokat onnan veszik, ahonnan a legjobb uzlet, de azok is nagyreszt vagy sajat, vagy europaiak.

Amugy vicces, hogy te emlegetsz trollkodast, amikor semmi mast nem sikerul itt csinalnod...

Meg1x, utoljara, a gyengebbek kedveert: 70% sved-europai, 30% amerikai a Gripen.
Te,ennyi baromságot összehordani.Jó,oké,Gripen a lieblienged,de ez legyen a magánügyed.Tudjuk,a szerelem vak,és minden tényt ignorál.De ez is legyen a magánügyed.
 
S

speziale

Guest
Ezek a fobb rendszerei egy gepnek nalad, a sisakkijelzo meg az IRST? :D :D

AKkor utoljara, meg1x: Gripenrol volt szo, mint csaladrol, de ne zavarjon. Sarkany sved, iranyitasi es fedelzeti rendszer, szenzoregyesites, cockpit sved, meg a kijelzok is sajat design. Szoftverrendszer - a gep 50% az E/F-ben - teljesen sved, beleertve az ahhoz kifejlesztett fejlesztorendszereket is, PM szisztemat stb. Gyartas teljes egeszeben sved.
Mindkettoben amerikai a hajtomu, de a C/D-ben meg Volvo licenszelt gyartasu. A radar Ericsson-Marconi, ahogy irtam, az ujban olasz, Selex (Leonardo resze.) Ahogy irtam, a szenzorokat onnan veszik, ahonnan a legjobb uzlet, de azok is nagyreszt vagy sajat, vagy europaiak.

Amugy vicces, hogy te emlegetsz trollkodast, amikor semmi mast nem sikerul itt csinalnod...

Édes istenem...nagyon fárasztó vagy...tehát egy vadászgép radarja/IR rendszere/sisakdisplay rendszere/hajtóműve nálad nem fér bele a gép főbb rendszerei közé...

Meg1x, utoljara, a gyengebbek kedveert: 70% sved-europai, 30% amerikai a Gripen.

Bazzeg...te itt egész végig arról osztod az észt, hogy a svédek EGYEDÜL képesek lennének egy 5. gen gépet csinálni...
 
K

kamm

Guest
Tehát nincs további vita abban, amit írtam, hogy az egymással önsorsrontó módon hadakozó nyugat-európai repülőipari konzorciumok a nagy pofájuk ellenére még arra sem voltak képesek, hogy a gyarmati hátsókertjükként kezelt kelet-európai régió országaira a terméküket rátukmálják.
Azzal mindenkeppen egyetertek, hogy a nyugat-europai EF konzorcium arroganciaja es tokolodese tenyleg lehetetlenne teszi az eladasokat Kozep- es Kelet-Europaban.
Viszont mint irtuk, a Gripen europai gep, tehat nehezen ertelmezheto ugy, hogy amerikai gepek uralnak a terseget. A Gripen europai, csak nem a poffeszkedo francia meg spanyol meg brit vonal, hanem a penzugyileg kokemenyen piacra dolgozo svedeke.
Mert itt kérem tarolt az amerikai Lockheed, meg a SAAB, amelyiknek a portékája 1/3-ad részben kőkeményen amerikai.
Es 2/3-ad reszben meg europai. :)

És a Nyugat kellős közepének számító Benelux és skandináv országokban is amerikai gyártmány az üzemelő típus.
Ezt nem igazan ertem, mert ezt mindketten tudjuk, hogy tisztan politikai kerdes a Benelux allamoknal.
Eszakon egyedul a norvegoknal vettek F-35-ot, de ott is kiderult, hogy vegig lehallgatta az NSA a norvegokat es az osszes versenyzo ceget es folyamatosan alaigazitottak a bidjuket a tobbinek. Ocsmany, kopedek viselkedes, en siman kitiltanam a LM Europabol ezert.

Meg a danokra gondolhatsz, bar azok inkabb nemetek, mint skandinavok, de ott meg durvabb volt az NSA, a teljes dan kormanyt allitolag lehallgattak, raadasul a danok altal atadott adatfolyamokat hasznaltak ki totalisan gatlastalanul. (Ez mar vetekszik a zsidok kozismert gatlastalan pofatlansagaval pl amikor kemkednek az oket finanszirozo amerikai miniszteriumokban.)

Ha nem így alakult volna, talán az EU 5.gen is előrébb tartana.
Ennyit a Tempest és az FCAS valós esélyeiről.

Miért?
Nos, mivel az 5. generáció mindenhol a jelentős költségtúllépések és a totál elhúzódó fejlesztések netovábbja, de az európai gyártók ezt a szintet már a saját negyedik generációs gépeikkel is képesek voltak hozni, nincs az az isten, hogy emberi időn belül létrejöjjön valami megfizethető és használható rendszer.
Jogos kritika, de ha megforditom, akkor tnaulhattak is belole es pont emiatt lehet, hogy ezuttal eszhez ternek.


A franciák a Rafale-ra annyit költöttek, mint a Lockheed-Boeing az F-22-esre! És kb ugyanakkor és ugyanannyi idő alatt.
Az EF-négyek a Typhoon-ra tapsoltak el hasonló pénzeket.
A franciák annyival voltak előrébb, hogy a Mirage 4000 után jóformán azonnal a Rafale-ra koncentráltak. És ami náluk 1986-ban Rafale név alatt felszállt, az már közel azonos volt ahhoz, amit mi most Rafale-ként ismerünk.

Velük ellentétben a négyek EF Typhoon-ja előbb volt TKF-90 a hetvenes években), majd a briek előbb mókoltak az EAP techdemóval (a Rafale prototípusával egy időben, tehát a nyolcvanas években), aztán a németek álltak elő a Jäger-90-el, majd azzal, hogy ők inkább kilépnek.
Ezután azzal, hogy mégse lépnek ki.
Majd jött az EF protó a Tornado hajtóműveivel (a kilencvenes években), majd szép lassan a különféle alszériák
És igen, a franciák is csak apránként fejlődtek, sok-sok pénzért, szériáról-szériára.

Nem is azt mondom, hogy konkrétan ez utóbbival van a baj, hanem, hogy egy negyedik generációs gép prototípusát is húsz évig menedzselték jobbról balra, balról jobbra.

Ha nem változtatnak a hozzáálláson, akkor a BAe Tempest prototípusa az első felszállását követően már mehet is Duxford-ba, vagy Cosford-ba, a múzeumba.
2045-ben...

Hat, ez mind igaz es szerintem ezzel ok is tisztaban vannak. Erdekes modon a legutobbi cirkusz nagyon gyorsan, sot, szokatlanul gyorsan veget ert: https://www.reuters.com/article/us-...ent-on-fcas-fighter-source-idUSKBN2BP0KU?il=0

Az en tippem pont az, amit te irsz, hogy valakik legfelulrol a nyakara leptek a Dassaultnak es megmondtak, hogy vagy megegyezik, vagy nem lesz 5th gen Dassault gep, mert nem lesz ra penz.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 115
31 094
113
Svéd-amerikai, de ezen már ne rugózzunk tovább.
Meg brit,BAe segitett a sárkánytervezésbe.Egy angol koncepcióterven alapszik
1980%20P106b.jpg

A hasonlóság egyáltalán nem véletlen.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
K

kamm

Guest
Édes istenem...nagyon fárasztó vagy...tehát egy vadászgép radarja/IR rendszere/sisakdisplay rendszere/hajtóműve nálad nem fér bele a gép főbb rendszerei közé...
Huuu, te sokkal fogalmatlanabb vagy, mint gondoltam... helmet display? IRST?
Te erted, mitol, hogyan repul egy repulogep?

Bazzeg...te itt egész végig arról osztod az észt, hogy a svédek EGYEDÜL képesek lennének egy 5. gen gépet csinálni...
Igen, ha raszannak a penzt. Mit nem ertesz, komolyan? Minden gyarto vasarol mastol, mert olcsobb, mint mindent maga kifejleszteni.
Viszont ahhoz akkor is muszaj sajat designt kesziteni, amibe belemegy.

Ez kabe olyan alapveto informacio, amit kimondatlanul is feltetelezunk, hogy mindenki ert itt. Rajtad kivul, ugy tunik.

Meg brit,BAe segitett a sárkánytervezésbe.Egy angol koncepcióterven alapszik
1980%20P106b.jpg

A hasonlóság egyáltalán nem véletlen.
Sot, az EF is igy nez ki. Sot, a Rafale is hasonlo. a delta canard miatt ez ugye eleg torvenyszeru.
Olyan zoldsegeken vagy kepes kattogni, hogy hihetetlen... A harmincas evek ota epitenek gepeket a svedek, baszki. Hallottal a Viggenrol avagy a Drakenrol korabban?
 
K

kamm

Guest
elolvastad egyáltalán, hogy mire írtam ezt? Mert ha igen, akkor 2 lehetőség van:
  • trollkodsz és adod a hülyét, hogy nem érted a hsz lényegét
  • esetleg tényleg nem érted a hsz lényegét, de akkor meg nem kellene ekkora arccal osztanod az észt....
El, azert irtam, hogy ertelmetlen trollkodas. A peldaidnal nem a meret a problema, hanem semmi kozuk a fighter jetekhez. A svedek tizmillios orszagkent 80 eve fejlesztenek gepeket, nem a mereten mulik.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Hogy mi lesz a baj az európai 5. gen koncepciókkal? Kb ugyanaz, mint a 4. gen koncepciókkal is voltak. Maga a koncepció irány- és aránytévesztése.

Anno, az EF és a Rafale is “együtt kezdett” az ATF tender YF-22-es és YF-23-as gépeivel.
Ez utóbbiak közös jellemzői voltak:
  • Korszerű, nagy mértékben kompozit és titán szerkezeti elemekből készült sárkány
  • Korábbinál sokkal magasabb fajlagos tolóerejű, nagyon magas turbina előtti hőmérsékletű, komplex bevonatolású, hűtésű és áramlási viszonyú turbinával és kompresszorral ellátott hajtómű
  • Glass cockpit
  • AESA radar
  • Tartós szuperszonikus sebesség
  • Kiváló manőverezőképesség
  • Korszerű fegyverzet
  • Alacsony észlelhetőség
Az utóbbi egy és a radartechnológia kivételével az európai gyártók is ugyanezt a szintet tudták prezentálni.
De az alacsony észlelhetőség nagyvonalú mellőzésével sikerült egy drága öngólt rúgniuk.
Ugyanis a tengerentúli projektek költségszintjén képesek voltak egy-egy olyan ultramodern negyedik generációs gépet alkotni, ami színvonalat két évtizeddel később, egy két évtizeddel korábbi(!) géppel is meg lehet csinálni!
Gondolok itt például a hetvenes években gyártott tajvani F-16A gépek jelenleg zajló F-16V upgrade-jére.
Radar-kabin-szenzorfúzió-fegyverzet-EW tekintetében egy ilyen felújított F-16V nem marad el a sokkal komplexebb és jóval drágább EF/Rafale gépek főbb képességeitől.

Vagyis anno az európaiak lényegében ötödik generációs technológiával, ötödik generációs költségszinten csináltak egy-egy negyedik generációs rendszert.
És ezeket már nem lehet utólag sehogy sem az F-22/F-35 szintjére felhozni, így új programokat kell kiírni, új fejlesztési pénzeket kell így két-három évtizeddel később elfüstölni, hogy utolérjék magukat.

Mint már korábban, pár hete is írtam, a világ harcászati repülőgép fejlesztéseit immáron 1947 óta az USAF diktálja.
Nem a Navy, nem a RAF, nem a szovjetek-oroszok, nem az európaiak és nem is a kínaiak.
Az USAF.
Aki nem akar lemaradni, annak egy az egyben az aktuális USAF-tendereket kell lekövetnie.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Azzal mindenkeppen egyetertek, hogy a nyugat-europai EF konzorcium arroganciaja es tokolodese tenyleg lehetetlenne teszi az eladasokat Kozep- es Kelet-Europaban.
Viszont mint irtuk, a Gripen europai gep, tehat nehezen ertelmezheto ugy, hogy amerikai gepek uralnak a terseget. A Gripen europai, csak nem a poffeszkedo francia meg spanyol meg brit vonal, hanem a penzugyileg kokemenyen piacra dolgozo svedeke.

Es 2/3-ad reszben meg europai. :)


Ezt nem igazan ertem, mert ezt mindketten tudjuk, hogy tisztan politikai kerdes a Benelux allamoknal.
Eszakon egyedul a norvegoknal vettek F-35-ot, de ott is kiderult, hogy vegig lehallgatta az NSA a norvegokat es az osszes versenyzo ceget es folyamatosan alaigazitottak a bidjuket a tobbinek. Ocsmany, kopedek viselkedes, en siman kitiltanam a LM Europabol ezert.

Meg a danokra gondolhatsz, bar azok inkabb nemetek, mint skandinavok, de ott meg durvabb volt az NSA, a teljes dan kormanyt allitolag lehallgattak, raadasul a danok altal atadott adatfolyamokat hasznaltak ki totalisan gatlastalanul. (Ez mar vetekszik a zsidok kozismert gatlastalan pofatlansagaval pl amikor kemkednek az oket finanszirozo amerikai miniszteriumokban.)


Jogos kritika, de ha megforditom, akkor tnaulhattak is belole es pont emiatt lehet, hogy ezuttal eszhez ternek.




Hat, ez mind igaz es szerintem ezzel ok is tisztaban vannak. Erdekes modon a legutobbi cirkusz nagyon gyorsan, sot, szokatlanul gyorsan veget ert: https://www.reuters.com/article/us-...ent-on-fcas-fighter-source-idUSKBN2BP0KU?il=0

Az en tippem pont az, amit te irsz, hogy valakik legfelulrol a nyakara leptek a Dassaultnak es megmondtak, hogy vagy megegyezik, vagy nem lesz 5th gen Dassault gep, mert nem lesz ra penz.
Kelet-Európában Gripen csak két országban van. Az üzemeltetésük szélsőséges esetben amerikai oldalról szépen megfogható.
Ezzel szemben F-16-os van és lesz a lengyeleknél (itt már az F-35-ös döntés is megvan), románoknál, bolgároknál, szlovákoknál és nincs még kizárva, hogy a horvátoknál is.
A Benelux államoknál F-16/F-35 volt/van/lesz.
A norvégok és dánok stabil F-16 üzemeltetők, most kezdik meg az átállást az F-35-re.
Hogy az NSA miféle mocskos dolgot kavart a háttérben, az egy külön sztori.
A finnek a szintén amerikai F/A-18C/D-t használják, de, hogy mire állnak át, az még nem ismert.

Mindettől függetlenül az EU gépek iszonyat túlárazottak.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 412
113
Édes istenem...nagyon fárasztó vagy...tehát egy vadászgép radarja/IR rendszere/sisakdisplay rendszere/hajtóműve nálad nem fér bele a gép főbb rendszerei közé...



Bazzeg...te itt egész végig arról osztod az észt, hogy a svédek EGYEDÜL képesek lennének egy 5. gen gépet csinálni...
Az a gond, hogy nem látod a Saab pragmatizmusát.
Hogyne lennének képesek tök egyedül gépet építeni?
De miért tennék, amikor leemelhetnek a polcról kész részegységeket.
Egy példa:
Az echte a Pentagon igényei szerint készült T-7-be a svédek "pofátlanul" belerendeltek egy Safran APU-t.
Egy nyomorult APU-t rendelhettek volna a GE-től is. Akinek ha nincs pont megfelelő, akkor fejleszt egyet. De biztos lehetsz benne, hogy egy APU-val a Saab is elboldogult volna. Csakhát ott extra költségek jelentkeztek volna, időtúllépéssel. Na ez az, ami a svédeknél nem játszik.
Ami pedig az 5.gen témát illeti.
A Saab pont a rendszertervezésben jár magasan az élen a mai katonai piacon.
Ha szüksége lett volna a Svéd Védelmi Minisztériumnak egy ilyen kaliberű gépre, akkor gyakorlatilag a koreaiaknál hamarabb dobtak volna össze. Hogy miért gondolom?
Mert az 5. gen gépek elsődleges buktatói nem a lopakodásban vagy a hajtóműben leledzenek, hanem a rendszerek integrációjában.
Ebben meg a Boeing esetén megmutatták, hogy a legnagyobb gyártók is hozzájuk mennek, ha elakadnak.
Radar és EW terén sem nagyon kell a szomszédba menni semmiért. Ha meg a szupercirkálás lett volna a céljuk, akkor megveszik a Safran, vagy a RR, a nekik megfelelő megoldását.
Meg mondjuk minek fejlesszenek pl. katapult üléseket.
De érzékelőkből is gyakorlatilag bármit megrendelhetnek a piacról.
Van annak előnye, ha egy semleges országnak fejlesztessz repülőgépet. :rolleyes:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Hogy az NSA miféle mocskos dolgot kavart a háttérben, az egy külön sztori.
Nyilván érintette az európai gyártók esélyeit, de tetszettek volna nem elkurvulni Sam bácsi irányába. Talán jobb lenne most az összezárás és a kontinensen belüli protekcionalista érdekérvényesítés. Az, hogy az NSA keze be tudta tenni a lábát mindenhova, az a 2001 utáni USA intel invázió előtti teljes meghajlás számlájára írható.
 
K

kamm

Guest
Hogy mi lesz a baj az európai 5. gen koncepciókkal? Kb ugyanaz, mint a 4. gen koncepciókkal is voltak. Maga a koncepció irány- és aránytévesztése.

Anno, az EF és a Rafale is “együtt kezdett” az ATF tender YF-22-es és YF-23-as gépeivel.
Ez utóbbiak közös jellemzői voltak:
  • Korszerű, nagy mértékben kompozit és titán szerkezeti elemekből készült sárkány
  • Korábbinál sokkal magasabb fajlagos tolóerejű, nagyon magas turbina előtti hőmérsékletű, komplex bevonatolású, hűtésű és áramlási viszonyú turbinával és kompresszorral ellátott hajtómű
  • Glass cockpit
  • AESA radar
  • Tartós szuperszonikus sebesség
  • Kiváló manőverezőképesség
  • Korszerű fegyverzet
  • Alacsony észlelhetőség
Az utóbbi egy és a radartechnológia kivételével az európai gyártók is ugyanezt a szintet tudták prezentálni.
Kerdes, hova sorolod oket, de a zsidok szerintem radarban siman ugyanott jarnak (no meg nem japan vagy ruszki volt az elso AESA radar?)
Mikortol van a Thales meg a Leonardos AESA?

De az alacsony észlelhetőség nagyvonalú mellőzésével sikerült egy drága öngólt rúgniuk.
Ugyanis a tengerentúli projektek költségszintjén képesek voltak egy-egy olyan ultramodern negyedik generációs gépet alkotni, ami színvonalat két évtizeddel később, egy két évtizeddel korábbi(!) géppel is meg lehet csinálni!
Gondolok itt például a hetvenes években gyártott tajvani F-16A gépek jelenleg zajló F-16V upgrade-jére.
Radar-kabin-szenzorfúzió-fegyverzet-EW tekintetében egy ilyen felújított F-16V nem marad el a sokkal komplexebb és jóval drágább EF/Rafale gépek főbb képességeitől.
Ja, hat aranyarban es ok ugy hajtottak oket, tegyuk hozza, mert rengeteg gepuk volt es lesz is.
Pont a romanok lehasznalt F-16A upgradeje kapcsan irtam, hogy iszonyu draga lenne azokat a negyveneves gepeket V szintre huzni, mert a romanok keves gepe miatt ejjel-nappal hajtjak majd oket, azaz 10-15 ev mulva mennek a levesbe, amikor elfarad a frame, akkor meg dragabb volt, mintha ujat vettek volna, ami elrepul masik 30-40 evet.
Vagyis anno az európaiak lényegében ötödik generációs technológiával, ötödik generációs költségszinten csináltak egy-egy negyedik generációs rendszert.
És ezeket már nem lehet utólag sehogy sem az F-22/F-35 szintjére felhozni, így új programokat kell kiírni, új fejlesztési pénzeket kell így két-három évtizeddel később elfüstölni, hogy utolérjék magukat.

Viszont kozben a technologiai fejlodes akkorat ugrott, hogy egyreszt mar az F-35-ot is konnyeden eleri pl EW szinten barmelyik uj gep, masreszt a radarok mar egyertelmuen latjak a stealth gepet is es a computing is ott jar, hogy sokkkal jobb esellyel lehet automatikusan felismerni meg a minimalis visibilityrol is, hogy sanszosan az egy stealth gep (nem veletlenul faznak annyira az amerikaiak barmifele orosz adatgyujtestol, csak ido kerdese, amikor eleg minta lesz ahhoz, hogy felismerjek az amerikai stealth gepeket a legvedelmi rendszereik.)

Ha ezt figyelembe veszed, akkor ez elonyukre is szolgalhat (felteve, hogy kepesek megvaltozni es nem toltenek 10 evet burokratikus jatekokkal, ahogy irtad.)
Mint már korábban, pár hete is írtam, a világ harcászati repülőgép fejlesztéseit immáron 1947 óta az USAF diktálja.
Nem a Navy, nem a RAF, nem a szovjetek-oroszok, nem az európaiak és nem is a kínaiak.
Az USAF.
Aki nem akar lemaradni, annak egy az egyben az aktuális USAF-tendereket kell lekövetnie.
Ez igaz, de a nekem a problemam az USAF iranyaval, hogy zero domestic air war problemajuk van, gyakorlatilag csak expedicios feladatokban gondolkodnak (hazai legtervedelem eleve nem is tartozik az aktiv erokhoz, az az Air NG asztala, akik meg reserve force, sot, ha jol emlekszem state szinten aktivizalnak, kulon presidential order kell ahhoz, hogy federal force legyen beloluk.)
Peldaul emiatt is lett huszadrangu szempont a dogfight az F-35 tervezesekor, ami meg is latszik rajta, a BVR kepessegekre van kihegyezve, aminek pl Kozep-Europaban csaknem elhanyagolhato jelentosege lenne, amikor a valagunkba belelat minden szomszed (kb mar a felszallasokat is kovethetik kenyelmesen.)
 
  • Vicces
Reactions: Pocok75 and Negan