Global Combat Air Programme (GCAP) / Tempest (BAE Systems)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 083
113
Volt Saab 5.generációs koncepcióterv-csak pénz és érdeklődés hiányában igazábol neki se álltak a dolognak.Túl nagy falat az már nekik.
saabjet_2.jpg

file.php
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 048
113
Volt Saab 5.generációs koncepcióterv-csak pénz és érdeklődés hiányában igazábol neki se álltak a dolognak.Túl nagy falat az már nekik.
Ezeket a terveket nyálcsorgatva néztem annak idején ! Sajnos semmi nem lett belőle .Pedig megérte volna! Ha ott tartana ahol most a szu-57 már rég csatlakoztak volna hozzá as többi nagy EU-s ország is !
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Volt Saab 5.generációs koncepcióterv-csak pénz és érdeklődés hiányában igazábol neki se álltak a dolognak.Túl nagy falat az már nekik.
saabjet_2.jpg

file.php

Igazából a Saab ugyan abban a cipőben jár a vadászgépeknél, mint a tengeralattjáróknál a Kockums (ami ugye szintén a Saab szárnyai alá került). Meglenne a kellő szürkeállomány és az innovatív hozzáállás, de Svédország egyszerűen nem képes gazdaságilag alányúlni ezeknek a projekteknek, és nincs olyan politikai háttere, mint mondjuk az USA-nak, Németországnak vagy Franciaországnak, hogy kellő külföldi támogatást szerezzen nekik.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Volt Saab 5.generációs koncepcióterv-csak pénz és érdeklődés hiányában igazábol neki se álltak a dolognak.Túl nagy falat az már nekik.
saabjet_2.jpg

file.php

Igazából a Saab ugyan abban a cipőben jár a vadászgépeknél, mint a tengeralattjáróknál a Kockums (ami ugye szintén a Saab szárnyai alá került). Meglenne a kellő szürkeállomány és az innovatív hozzáállás, de Svédország egyszerűen nem képes gazdaságilag alányúlni ezeknek a projekteknek, és nincs olyan politikai háttere, mint mondjuk az USA-nak, Németországnak vagy Franciaországnak, hogy kellő külföldi támogatást szerezzen nekik.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
K

kamm

Guest
Igazából a Saab ugyan abban a cipőben jár a vadászgépeknél, mint a tengeralattjáróknál a Kockums (ami ugye szintén a Saab szárnyai alá került). Meglenne a kellő szürkeállomány és az innovatív hozzáállás, de Svédország egyszerűen nem képes gazdaságilag alányúlni ezeknek a projekteknek, és nincs olyan politikai háttere, mint mondjuk az USA-nak, Németországnak vagy Franciaországnak, hogy kellő külföldi támogatást szerezzen nekik.
Igazából a Saab ugyan abban a cipőben jár a vadászgépeknél, mint a tengeralattjáróknál a Kockums (ami ugye szintén a Saab szárnyai alá került). Meglenne a kellő szürkeállomány és az innovatív hozzáállás, de Svédország egyszerűen nem képes gazdaságilag alányúlni ezeknek a projekteknek, és nincs olyan politikai háttere, mint mondjuk az USA-nak, Németországnak vagy Franciaországnak, hogy kellő külföldi támogatást szerezzen nekik.
Bingo, ugyanezt gondolom, lasd korabbi kommentjeim. Ha egyedül akarnak mrgcsinal i irgalmatlan penz lenne, amit a spurolos sved tarsadalom meg az oroszoktol valo felelmeben sem fogadna el. Akkor inkabb gyartatnanak masik 200-300 E/F es annyi.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 083
113
Igazából a Saab ugyan abban a cipőben jár a vadászgépeknél, mint a tengeralattjáróknál a Kockums (ami ugye szintén a Saab szárnyai alá került). Meglenne a kellő szürkeállomány és az innovatív hozzáállás, de Svédország egyszerűen nem képes gazdaságilag alányúlni ezeknek a projekteknek, és nincs olyan politikai háttere, mint mondjuk az USA-nak, Németországnak vagy Franciaországnak, hogy kellő külföldi támogatást szerezzen nekik.
Szerintem maga a gyártás is meghaladja már a lehetőségeiket.Már a Gripen se egy önálló svéd terv,amibe vettek egy hajtóművet,egy 5.generációs gép egyszerűen túl nagy falat nekik önállóan.Szürkeállómány önmagában kevés,ipari háttér is kell hozzá-és persze jó sok pénz.
Elmúltak azok az idők,mikor egy kellően fejlett kis ország némi segitséggel tudna modern gépet fejleszteni.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 2361
K

kamm

Guest
Ezt e topikot is sikerült széttrolkodnod a Gripen b*zulással....
ne érts félre, az én szívemhez is közel áll a skandináv kultúra, de amit te itt előadsz...az több mint röhej...
ráadásul hülyeségeket is beszélsz...nézd már meg, hogy a brit GDP hogyan viszonyul a svédhez...aztán gondolkodj rajta egy kicsit, hogy akkor kinek lehet több erőforrása a gépre...
ez az idióta kijelentés, hogy a brit-olasz páros ne tudná összerakni a gépet...

hajtómű: RR, radar/EW: Leonardo, sárkány/integrátor: Bae
Az f35-ös rendelést sem vágták vissza a harmadára, ugyanis a végső szám 60-80 gép között lesz majd
Ezt a sok tudatlan marhasagot... mint feljebb irtam, mindig ti vagytok a leghangosabbak. :D
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 653
14 635
113
Igazából a Saab ugyan abban a cipőben jár a vadászgépeknél, mint a tengeralattjáróknál a Kockums (ami ugye szintén a Saab szárnyai alá került). Meglenne a kellő szürkeállomány és az innovatív hozzáállás, de Svédország egyszerűen nem képes gazdaságilag alányúlni ezeknek a projekteknek, és nincs olyan politikai háttere, mint mondjuk az USA-nak, Németországnak vagy Franciaországnak, hogy kellő külföldi támogatást szerezzen nekik.

Simán képes lenne, csak a politikai/társadalmi akarat nincs meg hozzá.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and kamm
K

kamm

Guest
Szerintem maga a gyártás is meghaladja már a lehetőségeiket.Már a Gripen se egy önálló svéd terv,amibe vettek egy hajtóművet,egy 5.generációs gép egyszerűen túl nagy falat nekik önállóan.Szürkeállómány önmagában kevés,ipari háttér is kell hozzá-és persze jó sok pénz.
Elmúltak azok az idők,mikor egy kellően fejlett kis ország némi segitséggel tudna modern gépet fejleszteni.
Ugyan dehogy. A svedeknek az ipari kepessegei messze a britek előtt jarnak hosszu evtizedek ota. Mint irtuk, csak a penzt nem hajlandóak raszanni, de azt is csak azert, mert nincs garantalva a politikai nyomasra megrendelt 300-400 darab, ok a piacrol elnek, nem a politikabol. A svedek kimeletlenul hagytak meghalni a Saab autogyarat, amikor a szemrt GM nem volt gajlando a Saabnal fejlesztett vmi hajtast odaadni vele a kinai vevonek es az visszalepett.

FYI a zsidokhoz kepest pl ket generacioval elorebb jarnak a svédek, hogy a kedvenceidet vegyuk elo. Ahogy @Szittya meg @Cifu is irja, ez igazabol penz es politikai kerdes a svexeknrl, nem tobb, a tudasuk es az ipari hatteruk siman megvan hozza.
Szerintem a franciak meg ilyenek, aztan a tobbi mind keptelen lenne egyedül megcsinalni. A nemetek valószínűleg kiokumlalnanak valami fifth gent 10 ev es irgalmatpan penz mellett, de ilyesmire ők nem fognak ennyit kolteni.
 
K

kamm

Guest
jaaaaa...
osszehasonlitunk egy kikepzogep kifejleszteset egy 5.gen gep kifejlesztesevel.

es ha boing nem lenne szarban, nyilvan a tendert sem ok nyertek volna meg.

mi a kovetkezo dolog a szuper svedekrol?
en leveszem a kalapot elottuk hogy olyan kis orszagkent is kepesek konkurensek lenni a repcsi iparba, de azert tuloztok nagyon.
Hat, tudod, vannak, akik olvasottak es nem itt osszeolvasott klisekbol okoskodik hangosan. :)
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 376
55 062
113
Én mondjuk nem értem az EU-s 5. gen programokat. Elég szűk összefogásokról van szó.
Szerintem a jelenlegi Eurofighter konzorcium önmagában is képes lenne kifejleszteni egy 5. generációs gépet hiszen minden adott hozzá.
Van AESA radar, IR szenzorok, EW+vontatott csali, elviekben kidolgozták már az EJ230-as hajtóművet is.
A sárkány szerkezet sem gond, a Neuron drónban benne voltak a spanyolok az olaszok és a svédek is. Gondolom a technológia megvan.
Ha lenne egy kis eszük az Európaiaknak akkor megmaradna az EF konzorcium és behoznák még magukhoz a SAAB-ot.
A kerékkötő Dassaultot meg kihagynám. Legyenek önállóan okosak, úgyis mindig az a vége :)
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 363
77 049
113
Igazából a Saab ugyan abban a cipőben jár a vadászgépeknél, mint a tengeralattjáróknál a Kockums (ami ugye szintén a Saab szárnyai alá került). Meglenne a kellő szürkeállomány és az innovatív hozzáállás, de Svédország egyszerűen nem képes gazdaságilag alányúlni ezeknek a projekteknek, és nincs olyan politikai háttere, mint mondjuk az USA-nak, Németországnak vagy Franciaországnak, hogy kellő külföldi támogatást szerezzen nekik.
Mármint nem akar.Svédország a világ egyik leggazdagaabb állama,aki ha akarna lenne pénze 5.gen gépet fejleszteni.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 113
31 083
113
Ugyan dehogy. A svedeknek az ipari kepessegei messze a britek előtt jarnak hosszu evtizedek ota. Mint irtuk, csak a penzt nem hajlandóak raszanni, de azt is csak azert, mert nincs garantalva a politikai nyomasra megrendelt 300-400 darab, ok a piacrol elnek, nem a politikabol. A svedek kimeletlenul hagytak meghalni a Saab autogyarat, amikor a szemrt GM nem volt gajlando a Saabnal fejlesztett vmi hajtast odaadni vele a kinai vevonek es az visszalepett.

FYI a zsidokhoz kepest pl ket generacioval elorebb jarnak a svédek, hogy a kedvenceidet vegyuk elo. Ahogy @Szittya meg @Cifu is irja, ez igazabol penz es politikai kerdes a svexeknrl, nem tobb, a tudasuk es az ipari hatteruk siman megvan hozza.
Szerintem a franciak meg ilyenek, aztan a tobbi mind keptelen lenne egyedül megcsinalni. A nemetek valószínűleg kiokumlalnanak valami fifth gent 10 ev es irgalmatpan penz mellett, de ilyesmire ők nem fognak ennyit kolteni.
Tudjuk,a svédek 3méter magasak.....
Igazábol soha nem tudtak önállóan vadászgépet gyártani.Hajtóművet mindig úgy vették bele.Gripen egy BAe koncepcióterven alapszik,és a 4.generáció leggyengébb tipusa,csak a taivani gép teljesitményét haladja meg.Az meg egy eleve másodvonalasnak tervezett tipus.Gripen E sem éri utol az F16 teljesitményét,valójában az F16V simán kenterbe veri.
Angolok technikailag képesek lennének önálló tipust fejleszteni,csak nincs rá pénzük.Igazábol az MDD JSF terve egy angol terven alapult,anno.
Szerintem ebből a Tempes tervből se lesz semmi.Nincs rá pénzük.Németek inkább a franciákkal összefogva fognak csinálni egy új gépet,de mire elkészül,az amcsik már a következő generációnál fognak járni.Egyenlóre mindenki fél,de inkább egy generáció lemaradásban van az amcsikhoz képest.
 
K

kamm

Guest
Tudjuk,a svédek 3méter magasak.....
Igazábol soha nem tudtak önállóan vadászgépet gyártani.Hajtóművet mindig úgy vették bele.Gripen egy BAe koncepcióterven alapszik,és a 4.generáció leggyengébb tipusa,csak a taivani gép teljesitményét haladja meg.Az meg egy eleve másodvonalasnak tervezett tipus.Gripen E sem éri utol az F16 teljesitményét,valójában az F16V simán kenterbe veri.
Angolok technikailag képesek lennének önálló tipust fejleszteni,csak nincs rá pénzük.Igazábol az MDD JSF terve egy angol terven alapult,anno.
Szerintem ebből a Tempes tervből se lesz semmi.Nincs rá pénzük.Németek inkább a franciákkal összefogva fognak csinálni egy új gépet,de mire elkészül,az amcsik már a következő generációnál fognak járni.Egyenlóre mindenki fél,de inkább egy generáció lemaradásban van az amcsikhoz képest.
Annyi marhasagot tudsz osszehordani, hogy regen feladtam mar a pontrol-pontra korrekciojat ennrk a sok suletlensegnrk, de komolyan azon filozom, hogyan lehetne negativ pontozast bevezetni a forummotorban, mert szerintem te vagy az egyil legbrutalisabb gyezinformacija forras itt a forumon.
 
  • Vicces
Reactions: Negan
S

speziale

Guest
Én mondjuk nem értem az EU-s 5. gen programokat. Elég szűk összefogásokról van szó.
Szerintem a jelenlegi Eurofighter konzorcium önmagában is képes lenne kifejleszteni egy 5. generációs gépet hiszen minden adott hozzá.
Van AESA radar, IR szenzorok, EW+vontatott csali, elviekben kidolgozták már az EJ230-as hajtóművet is.
A sárkány szerkezet sem gond, a Neuron drónban benne voltak a spanyolok az olaszok és a svédek is. Gondolom a technológia megvan.
Ha lenne egy kis eszük az Európaiaknak akkor megmaradna az EF konzorcium és behoznák még magukhoz a SAAB-ot.
A kerékkötő Dassaultot meg kihagynám. Legyenek önállóan okosak, úgyis mindig az a vége :)

a fenti gondolattal több gond is van:

1) ahhoz, hogy bevedd a SAAB-ot, ahhoz az EF-ben lévő meló leosztást is újra kellene tervezni. Arról nem is beszélek, hogy pl. már az AESA radar kapcsán is ketté osztódtak az országok, meg olyan tekintetben is, hogy melyik ország pontosan milyen EW rendszerrel vette meg...

2) az FCAS-t és Tempest-et az EF/Rafi/Gripen E leváltására tervezik, valamikor 2035-40 után kezdve...addigra meg nem 5. gen gép kell, hanem annál több...különben megint generációs lemaradásban lesznek az USA-hoz képest...egyébként meg nem kellene lebecsülni a sárkányfejlesztés problémáját sem...az F1-ben a Ferrari elég régi motoros, aztán az utóbbi években hányszor előfordult, hogy a szélcsatorna eredmények és a valóság nem ért össze...azért egy olyan sárkányt összerakni ami hozza a sokszor egymásnak ellentmondó követelmények mellett az elvárt harcászati paramétereket nem olyan egyszerű...arról nem is beszélve, hogy a sárkányt nemcsak "kívülről" hanem "belülről" is meg kell építeni (minden férjen el a helyén, aminek kell legyen elég hűtése, amihez kell férjenek könnyen hozzá, stb...)...arról nem is beszélve, hogy a sárkányfejlesztés rendkívül mérnökóra igényes meló

3) mégha a gép belsejét megpróbálnák is a meglévő rendszerekből összekukázni (EF AESA radarja, az EW rendszer egy beépített Arexis pod lenne, meg beleraknák a Rafale DDM NG rendszerét (ez az F35 DAS-hoz hasonló rendszer), akkor is ezeket összeintegrálni egységes rendszerbe nem lenne piskóta...ja és azért az EJ230-nak csak tervei vannak meg...azért az sem készülne el csak úgy pikk-pakk
 
T

Törölt tag 4082

Guest
Mármint nem akar.Svédország a világ egyik leggazdagaabb állama,aki ha akarna lenne pénze 5.gen gépet fejleszteni.
Mondjuk, ha a Svédekhez képest közel nagyságrendel nagyobb gazdaságú Ánglusoknál keveseljük rá a pínzt, akkor a svédeknél se lássuk oda
 
S

speziale

Guest
Úgy - ugy. Nem azert nincs ra penz, mert szegenyrk, hanem mert nem hajlandoak erre annyit aldozni.

A tények azért nem zavarnak, látom.
Gripen E főbb rendszerei:
- Raven ES05 AESA radar: Leonardo
. skyward-G IRST: Leonardo
  • hajtómű: GE F414
  • Cobra HMDS: ez meg a BAe Striker helmet-jén alapul
 
S

speziale

Guest
Mármint nem akar.Svédország a világ egyik leggazdagaabb állama,aki ha akarna lenne pénze 5.gen gépet fejleszteni.

Monaco vagy Luxemburg még sokkal gazdagabb, mint a svédek mégse tudnának finanszírozni egy 5. gen fejlesztést...tudod, a méret számít
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 095
113
Tehát akkor abban mind megegyezhetünk, függetlenül attól, hogy mit akarnak, mit tudnak és mire lennének képesek önállóan a svédek, hogy a Gripen az NEM európai gép (mint az EF vagy a Rafale), hanem svéd-amerikai.
Tehát nincs további vita abban, amit írtam, hogy az egymással önsorsrontó módon hadakozó nyugat-európai repülőipari konzorciumok a nagy pofájuk ellenére még arra sem voltak képesek, hogy a gyarmati hátsókertjükként kezelt kelet-európai régió országaira a terméküket rátukmálják.
Mert itt kérem tarolt az amerikai Lockheed, meg a SAAB, amelyiknek a portékája 1/3-ad részben kőkeményen amerikai.
És a Nyugat kellős közepének számító Benelux és skandináv országokban is amerikai gyártmány az üzemelő típus.

Ha nem így alakult volna, talán az EU 5.gen is előrébb tartana.
Ennyit a Tempest és az FCAS valós esélyeiről.

Miért?
Nos, mivel az 5. generáció mindenhol a jelentős költségtúllépések és a totál elhúzódó fejlesztések netovábbja, de az európai gyártók ezt a szintet már a saját negyedik generációs gépeikkel is képesek voltak hozni, nincs az az isten, hogy emberi időn belül létrejöjjön valami megfizethető és használható rendszer.
A franciák a Rafale-ra annyit költöttek, mint a Lockheed-Boeing az F-22-esre! És kb ugyanakkor és ugyanannyi idő alatt.
Az EF-négyek a Typhoon-ra tapsoltak el hasonló pénzeket.
A franciák annyival voltak előrébb, hogy a Mirage 4000 után jóformán azonnal a Rafale-ra koncentráltak. És ami náluk 1986-ban Rafale név alatt felszállt, az már közel azonos volt ahhoz, amit mi most Rafale-ként ismerünk.

Velük ellentétben a négyek EF Typhoon-ja előbb volt TKF-90 a hetvenes években), majd a briek előbb mókoltak az EAP techdemóval (a Rafale prototípusával egy időben, tehát a nyolcvanas években), aztán a németek álltak elő a Jäger-90-el, majd azzal, hogy ők inkább kilépnek.
Ezután azzal, hogy mégse lépnek ki.
Majd jött az EF protó a Tornado hajtóműveivel (a kilencvenes években), majd szép lassan a különféle alszériák
És igen, a franciák is csak apránként fejlődtek, sok-sok pénzért, szériáról-szériára.

Nem is azt mondom, hogy konkrétan ez utóbbival van a baj, hanem, hogy egy negyedik generációs gép prototípusát is húsz évig menedzselték jobbról balra, balról jobbra.

Ha nem változtatnak a hozzáálláson, akkor a BAe Tempest prototípusa az első felszállását követően már mehet is Duxford-ba, vagy Cosford-ba, a múzeumba.
2045-ben...