Global Combat Air Programme (GCAP) / Tempest (BAE Systems)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 1945

Guest

Adott egy "mezei" AESA radar. Az antenna rácsban T/R (adó/vevő elemi egységek).

media-1116489-rad-03-03.jpg


A vett jelet FFT (Fast Fourier Transzformációval) alakítod ki.

media-1116488-rad-03-02.jpg

Az elektronikus nyalábeltérítést a T/R modulok vételi időzítésével szabályozod.
Miután a kvázifolyamatos jelű impulzus lokátoroknál vannak PRF függő vaksebességek, és vaktávolságok, így célkutatáskor ugyanabba az irányba több különböző PRF-ű jelet vagy kénytelen kiküldeni.

media-1116491-rad-03-05.jpg

Az összes bejövő jelet így egy mátrixba tudod rendezni, és azt kell a "mezei" AESA lokátornak feldolgoznia.

media-1116997-alt-04-02.jpg

A STAP lokátor a fentiekkel szemben vételkor nem alkalmaz időzítést (késleltető rész törölve - pirossal bekarikázva), hanem minden irányból bejövő jelet egyszerre rögzít egy 3 dimenziós mátrixban. (harmadik dimenzió az idő)

media-1116999-alt-04-04.jpg


Így elvileg nemcsak egy irányba néz a lokátor, hanem a vett jelek 3D márixában az összes lehetséges irányú nyalábból megtalálható a céljel.
Ezt már csak fel kell tudni dolgozni. (ez eddig nem ment egy repülő fedélzetén)

Ezért hívják STAP radarnak, mivel
Space - a teljes térből vesz,
Time - és idő szerinti 3D mátrixban tárol,
Adaptive Processing, nos itt van a dolog szépsége, mertha zavar egy cél, akkor nemcsak a zavarását, hanem minden lehetséges irányból visszavert zavarjelét is egyszerre veszi a STAP radar, így röhögve tud egy zavaró célt kiháromszögelni. Persze mivel egyidőben veszi a légtér összes más lokátorának kiadott és visszavert jeleit is egyszerre az összes nyalábján, szóval ha egy hagyományos radar pásztázza a légteret, akkor kis túlzással neki elég csak vennie a másik radar jeleinek visszaverődését és lazán kimatekozhatja a helyzetképet.

Bocs ha zavaros volt.
:)
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 338
13 763
113
Adott egy "mezei" AESA radar. Az antenna rácsban T/R (adó/vevő elemi egységek).

media-1116489-rad-03-03.jpg


A vett jelet FFT (Fast Fourier Transzformációval) alakítod ki.

media-1116488-rad-03-02.jpg

Az elektronikus nyalábeltérítést a T/R modulok vételi időzítésével szabályozod.
Miután a kvázifolyamatos jelű impulzus lokátoroknál vannak PRF függő vaksebességek, és vaktávolságok, így célkutatáskor ugyanabba az irányba több különböző PRF-ű jelet vagy kénytelen kiküldeni.

media-1116491-rad-03-05.jpg

Az összes bejövő jelet így egy mátrixba tudod rendezni, és azt kell a "mezei" AESA lokátornak feldolgoznia.

media-1116997-alt-04-02.jpg

A STAP lokátor a fentiekkel szemben vételkor nem alkalmaz időzítést (késleltető rész törölve - pirossal bekarikázva), hanem minden irányból bejövő jelet egyszerre rögzít egy 3 dimenziós mátrixban. (harmadik dimenzió az idő)

media-1116999-alt-04-04.jpg


Így elvileg nemcsak egy irányba néz a lokátor, hanem a vett jelek 3D márixában az összes lehetséges irányú nyalábból megtalálható a céljel.
Ezt már csak fel kell tudni dolgozni. (ez eddig nem ment egy repülő fedélzetén)

Ezért hívják STAP radarnak, mivel
Space - a teljes térből vesz,
Time - és idő szerinti 3D mátrixban tárol,
Adaptive Processing, nos itt van a dolog szépsége, mertha zavar egy cél, akkor nemcsak a zavarását, hanem minden lehetséges irányból visszavert zavarjelét is egyszerre veszi a STAP radar, így röhögve tud egy zavaró célt kiháromszögelni. Persze mivel egyidőben veszi a légtér összes más lokátorának kiadott és visszavert jeleit is egyszerre az összes nyalábján, szóval ha egy hagyományos radar pásztázza a légteret, akkor kis túlzással neki elég csak vennie a másik radar jeleinek visszaverődését és lazán kimatekozhatja a helyzetképet.

Bocs ha zavaros volt.
:)

Akkor ez technikailag egy vevő upgrade, házasítható a jelenlegi hálózatokhoz. Már csak az érdekel, hogy milyen rádiójelekkel képes ezt az analízist megtenni (frekvenciatartomány/moduláció) - mert innen indul az igazi móka.

Mert akkor valszeg ez az, amivel a Red/Black Flagen kísérleteznek a stealth gépek detektálására - a szóródott jelek begyűjtése és azok analízise. Ez pedig különösen érdekes lehet, mert egyszerre küldi padlóra mind az EW, mind a stealth oldalt, adva egy aktuális előnyt a detektálásnak...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Akkor ez technikailag egy vevő upgrade, házasítható a jelenlegi hálózatokhoz. Már csak az érdekel, hogy milyen rádiójelekkel képes ezt az analízist megtenni (frekvenciatartomány/moduláció) - mert innen indul az igazi móka.

Mert akkor valszeg ez az, amivel a Red/Black Flagen kísérleteznek a stealth gépek detektálására - a szóródott jelek begyűjtése és azok analízise. Ez pedig különösen érdekes lehet, mert egyszerre küldi padlóra mind az EW, mind a stealth oldalt, adva egy aktuális előnyt a detektálásnak...

Nyilván az elméleti képesség nem feltétlen egyezik a gyakorlatban megvalósított tudással.
A T/R egységek sávszélessége adott, és egy Stealth célról meg túl kevés jel jön vissza ahhoz hogy messziről sokat tudj kezdeni vele.
(közelről még a 60-as évekbeli vákuumcsöves erősítésű Nyeva is látta)

Azért volt gyanús a fenti idézet, mert amíg képiesen szólva a jelenlegi AESA radarok csak HD filmkockákat dolgoznak fel, addig a STAP számára egy HD film összes képkockájának a folyamatos analizálására lesz szükség, és tán pont ezt akarták elmondani a cikkben.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Itt egy zavar 60°-on:

media-1117003-alt-04-08.jpg

Szépen látszanak a zavaróadó oldalnyalábjai, a zavarás által fedett cél viszont egyáltalán nem látszik 45°-on , a zavar fedi.

media-1117004-alt-04-09.jpg

"Mezei" AESA FFT adatfeldolgozással távolságban a fenlső képet látnánk, STAP feldolgozással (alsó diagramm) viszont leugrik a cél az indikátorról 1700m-en.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Ha igen, jo lesz majd egy gépbe, ami meg majd el is készül. :)
miert nem keszulne el a tempest?

ahogy lattom, elegge komolyan veszik a dolgot az angolok is, az olaszok is, es a svedek is.

ha valaki ossze fog veszni, akor az a francia nemet paros lesz, igy is nem beszeltek meg azt sem hogy hogy nezz ki majd a gep, de mar osszevesztek hogy el e fogjak adni az araboknak vagy nem. meg valami olyan hir is volt hogy a franciak vmi B terven agyalnak ha veletlenul csod lesz az egeszbol...
 
K

kamm

Guest
miert nem keszulne el a tempest?

ahogy lattom, elegge komolyan veszik a dolgot az angolok is, az olaszok is, es a svedek is.

ha valaki ossze fog veszni, akor az a francia nemet paros lesz, igy is nem beszeltek meg azt sem hogy hogy nezz ki majd a gep, de mar osszevesztek hogy el e fogjak adni az araboknak vagy nem. meg valami olyan hir is volt hogy a franciak vmi B terven agyalnak ha veletlenul csod lesz az egeszbol...
Mert egy kanyijuk nincs ra. Az F-35 eredeti fejlesztese valami akkori $150 milliard korul volt budgetelve, lett belole valami $400-450 millliard es vagy 10 ev, mire eloszor felszallt.
A Tempest egyetlen sansza, ha a Saab ugy veszi, hogy ez a kovetkezo Gripen alapja es bedobja ingye' azt, amit mar kidolgoztak es rateszt 400-500 mernokot, akiket o fizet, de meg ekkor is irgalmatlan penzt meg mernoki eroforrasokat kell a briteknek erre atcsoportositani -mikozben a gazdasaguk a godor melyere kerult a sajat hulyesegukbol, majd arra ratett egy lapattal a jarvany, majd a kilabalasnal ott allnak az EU-n kivul.
Probalkoznak, pl az F-35 beszerzeseket nem veletlenul vagtak vissza egyharmadara-negyedere, inkabb a Tempestre koltenek majd a penzt, nagyon helyesen.
Ha reszletek erdekelnek, milyen sulyos elvonasok jonnek a hadsereguknel, nezz at a brit reformrol szolo temaba.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Mert egy kanyijuk nincs ra. Az F-35 eredeti fejlesztese valami akkori $150 milliard korul volt budgetelve, lett belole valami $400-450 millliard es vagy 10 ev, mire eloszor felszallt.
A Tempest egyetlen sansza, ha a Saab ugy veszi, hogy ez a kovetkezo Gripen alapja es bedobja ingye' azt, amit mar kidolgoztak es rateszt 400-500 mernokot, akiket o fizet, de meg ekkor is irgalmatlan penzt meg mernoki eroforrasokat kell a briteknek erre atcsoportositani -mikozben a gazdasaguk a godor melyere kerult a sajat hulyesegukbol, majd arra ratett egy lapattal a jarvany, majd a kilabalasnal ott allnak az EU-n kivul.
Probalkoznak, pl az F-35 beszerzeseket nem veletlenul vagtak vissza egyharmadara-negyedere, inkabb a Tempestre koltenek majd a penzt, nagyon helyesen.
Ha reszletek erdekelnek, milyen sulyos elvonasok jonnek a hadsereguknel, nezz at a brit reformrol szolo temaba.
Tudom mi menn az angoloknal, fel hadsereg kuka, pont azutan hogy a bolcs veziruk megigerte a megbolcsebb szavazoinak (elobb szavaznak a szomszed kutyajara mint a boriszra) hogy tobbe nem lesznek gondok a hadsereggel.

Amugy, nem kell hogy a f35, a LM penzehsege es a pentagon kretensege (x alkalommal valtoztattak a terveken meg ugye a B verzio) legyen a kiindulopont. lehet azt gondolom olcsobban is osszedobni. Kulonosen ha nem bolondulnak egeszen meg es ok is akarnak egy f35b feleseget.
Ott van a koreai pelda. Okosan hozzaaltak, tudjak mik a korlataik, es ugy is dolgoznak, lassan, de biztosan.
Ha az angoloknak van eszuk (ugylatszik ott is annak hianya a legnagyobb baj) az olasz sved parosal, egeszen jo kis gepet birnanak osszedobni.
 
K

kamm

Guest
Tudom mi menn az angoloknal, fel hadsereg kuka, pont azutan hogy a bolcs veziruk megigerte a megbolcsebb szavazoinak (elobb szavaznak a szomszed kutyajara mint a boriszra) hogy tobbe nem lesznek gondok a hadsereggel.

Amugy, nem kell hogy a f35, a LM penzehsege es a pentagon kretensege (x alkalommal valtoztattak a terveken meg ugye a B verzio) legyen a kiindulopont. lehet azt gondolom olcsobban is osszedobni. Kulonosen ha nem bolondulnak egeszen meg es ok is akarnak egy f35b feleseget.
Ott van a koreai pelda. Okosan hozzaaltak, tudjak mik a korlataik, es ugy is dolgoznak, lassan, de biztosan.
Ha az angoloknak van eszuk (ugylatszik ott is annak hianya a legnagyobb baj) az olasz sved parosal, egeszen jo kis gepet birnanak osszedobni.

Ja, hat hogy a britek hirtelen kompetens, racionalis, szakerto politikusokka valnanak, hat erre igen sok esely van, kulonosen az elmult 30 ev fenyeben, ugye. :D
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Ja, hat hogy a britek hirtelen kompetens, racionalis, szakerto politikusokka valnanak, hat erre igen sok esely van, kulonosen az elmult 30 ev fenyeben, ugye. :D
Szepen irtam hogy ...
HA az angoloknak van eszuk...

De most oszinten, ami a technikai dolgokkat illeti, nincs ketsegem hogy az angolok, svedek, olaszok nem tudnanak egy modern gepet osszedobni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 196
61 192
113
Már maga a Typhoon, mint hardware technológiája önmagában tartalmaz ötödik generációs elemeket.
Ilyen a sárkányszerkezet anyaga, vagy a hajtómű.
Például, teljesen feleslegesen álmodnak teljesen új RR hajtóművet a Tempest-hez.
Ez csak és kizárólag a Rolls Royce-nak jó.
Az EJ200-as, illetve főképp ennek összes, már megtervezett továbbgondolása bőven elég lenne bármiféle ötödik, vagy “öt és feledik” generációs repülőgéphez.
Ez így például súlyos pazarlás.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 433
55 350
113

Allesmor Obranna


Szerintem mind a Rafale mind a Typhoon legutóbbi kiadása lényegében már most 5. generációs. Az egyetlen dolog ami ebből kilóg az a repülőgép sárkánya.
Nagyon olcsón és gyorsan lehetne 5. generációs gépeket létrehozni itt az EU-ban, de nyugaton mostanában valamiért a pénztemető projekteket szereik....
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 568
77 425
113

Allesmor Obranna


Szerintem mind a Rafale mind a Typhoon legutóbbi kiadása lényegében már most 5. generációs. Az egyetlen dolog ami ebből kilóg az a repülőgép sárkánya.
Nagyon olcsón és gyorsan lehetne 5. generációs gépeket létrehozni itt az EU-ban, de nyugaton mostanában valamiért a pénztemető projekteket szereik....
A baj az,hogy egy 5.gen sárkány és 4.gen hajtómű+ avionika sokkal hatékonyabb mint egy 4.gen sárkán és 5.gen hajtómű+avionika.
Azzal egyszerűen nem tudsz mit kezdeni,hogyha olyan ellenféllel kell harcolnod amit nem vagy csak nagyon kis távolságból látsz.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 923
8 261
113
A Tempest a svédeken kívül nem nagyon szívügye a gyártó országoknak, csak a nemzeti repipar továbbélésének a záloga. Az olasz és brit haderőnek ott az F35, ami azért fél évszázadig szolgálatban lesz. A Tempest kvázi uri huncutság nekik, az FCAS viszont éppen a német-francia-spanyol válasz (gyakorlatilag eu-s válasz egy új generációs harci repülőgép fejlesztése az amerikai gyártás helyett. Persze európai módon, tehát drágább lesz, és nem lesz olyan fejlett mint az amcsik majd akkori 6. generációs repülőgépe, de nekünk európaiaknak bőven elég lenne. Azonban, mivel drága lesz, és az eu. kis és közepes nemzetek nagy része F-16-F-35 és majd szerintem a 6. gen, vadászgép s lehet, hogy LM-lesz.. Jó a terméktámogatás, folyamatos upgrade tehát az eu-ért minek váltanának. A svéd kényszerhelyzetben van. Gripennek vége az E-csak egy köztes megoldás, ezt marketingjük nem monda ki, de olcsón fejlesztett 4+++ repülőgép. A SAAB nem akkor repülőgépgyártó cég, hogy egy 5.gen fejlesztésbe beugorjon. Viszont a Vörös Farok után, amely számítógépes fejlesztéssel készül, lehet, talán olcsóbb lesz a tervezés, folyamata. De ennek ellenére új harci repülőgépet nem tudnak önállóan fejleszteni. Az FCAS-ba nem tudtak beszállni, mert minden már ki lett osztva a gyártók között (Dassault-Airbus-és a hajtóműgyártó), ezért a Tempest volt egyedüli választás. Viszont a brit-olasz-svéd gép mikorra lesz ténylegesen kifejlesztve, mekkora gyártási számmal számolnak, még nagyon-nagyon képlékeny. Én még azt sem zárom ki hogy nem lesz sorozatgyártás, hanem egy tanulmánygéppel, demonstártorral, stb. le lesz zárva a projekt, meglátjuk.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 196
61 192
113
Én azért elgondolkodnék azon, hogy Európában kik a nagyobb kerékkötői a kontinentális védelmi ipari együttműködésnek?
Az angolok, vagy a franciák?

Minden esetre egyék meg a főztjüket.

Itt van a lesajnált kelet európai régió, azaz mi.
Van két Gripen-üzemeltető, ez ugye elviekben svéd, valójában nagyrészt USA technológia.
A többi káeurópai ország, amelyiknél már dolgozik a nyugati technika, mind F-16-ost vett. A lengyelek az F-35 fele mozdultak el. - ez így mind USA technológia.
És ott vannak a Benelux államok, vagy épp a skandinávok.
Ezek is mind F-16/F-35, vagy F/A-18, illetve Gripen üzemeltetők - USA technológia.
És Európa déli része?
A spanyoloknál, olaszoknál van EF, a görögöknél Mirage és most egy kevés Rafale, de ennyi.
Ezek mindegyikének vagy Hornet-je, vagy F-35-öse van, illetve a görögök-törökök meg masszív F-16 üzemeltetők - USA technológia.
A spanyolok úgy vesznek/vettek részt az EF gyártói közt, hogy a szomszédjukba se tudtak egy darabot se eladni.
Európában nem látják a fától az erdőt.

Anno, vagy harminc éve az lett volna a nagyon érdekes, ha az amerikaiak csak egy kicsivel jobban megnyomják a bizniszt és letarolják az összes EF gyártót az F-15F géppel. amit anno terveztek. Volt egy ilyen terv is, hogy az F-16-os mellé a kilencvenes évekre bepróbálkoznak az F-15E egy együléses variánsával, amivel nem titkoltan abban a teljesítménykategóriában akartak gépet kínálni, ami már az F-16/Mirage 2000 egyhajtóműves kis-közepes vonal felett van.
16631-0e3fd2c6541c3dde673e46de500ba7de.jpg


Volt egy ilyen is, egy korai F-18E, ami igazából az általunk ismert Super Hornet egy meg nem valósult őse, de lényegében a paramétereit tekintve hasonló gép lett volna:

16629-99e16cf4a1de1323828c4b2a11ddfb4e.jpg
 
S

speziale

Guest
Én azért elgondolkodnék azon, hogy Európában kik a nagyobb kerékkötői a kontinentális védelmi ipari együttműködésnek?
Az angolok, vagy a franciák?

Hát repülős vonalon egyértelműen a franciák a külön utasok. A brit-ek ugyan volt, hogy benne voltak közös programokban majd kiugráltak (MRAV, Aster romboló), azonban aztán úgy alakult, hogy a programok végtermékeit végül mégis megvásárolták. És ha végül mégis megvalósul a Chally2 modernizáció, akkor löveg fronton is a farnciák lesznek az egyedüliek, akik nem az RM ágyú/lőszer kombót használják

Meglátásom szerint az ilyen nagy közös európai projekteknek 2 nagy kerékkötője van:

1) hogy sok országban van viszonylag széleskörű haditechnikai tudás és egyik ország sem szeretné ha ez a képessége elsorvadna.
Európában van 4 nagy(obb) radargyártó/fejlesztő (Thales, Saab, Leonardo, Hansoldt), az USa-ban meg 2
Hajtóműgyártó vonalon is van 3: RR, MTU, snecma. USa-ban ebből is 2, de nagy kérdés, ha nem a PW nyeri az NGAD hajtóművét, akkor mi lesz a PW katonai ágával

Ellenkező esetben meg lehetne azt csinálni, hogy azokat az országokat, amik kisebb szelethez jutnak a programból azokat egyéb beruházásokkal "kompenzelják" a nagyobb részesedést kapó országok, de ad abszurdum azt is lehetne, hogy azok akik mondjuk kevésbé részesednek a fejlesztésből, azok nagyobb részt kapnak a gyártásból.

szerintem az elmúlt évtizedek fejlesztései azt mutatják, hogy azok a projektek tudtak viszonylag sikeresek lenni hosszabb távon, aminek a fejlesztésében nem vett részt sok ország (pl.: Leo2, Boxer, Aster, Type212, NSM, Storm Shadow, Iris-t)

2) hogy nincs egységes európai védelmi doktrína, ezért az egyes országok nagyon eltérő igényeket tudnak megfogalmazni (pl.: legyen rephordozós változat az új gépből; kerekes vs láncos vonal a szárazföldi technikában, vagy a német tökölés a MEADS/TLVS rendszer kapcsán)
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and misinator
K

kamm

Guest
A svéd kényszerhelyzetben van. Gripennek vége az E-csak egy köztes megoldás, ezt marketingjük nem monda ki, de olcsón fejlesztett 4+++ repülőgép. A SAAB nem akkor repülőgépgyártó cég, hogy egy 5.gen fejlesztésbe beugorjon. Viszont a Vörös Farok után, amely számítógépes fejlesztéssel készül, lehet, talán olcsóbb lesz a tervezés, folyamata. De ennek ellenére új harci repülőgépet nem tudnak önállóan fejleszteni.
Ugyan mar. Az altalad emlitett fenti orszagok kozul a svedek meg a franciak, akik sajat fightert kepesek ma is fejleszteni, akart fifth-gent is, csak anyagilag ertelmetlen szamukra (plusz korabban sem volt ketseges, hogy a radar ill ID tech sokkal gyorsabban fog fejlodni, mint amilyen tempoban valthatoak a fighterek, jobban teszik, ha kivarnak az ilyesmivel.)

A briteknek kozuk nincs semmifele onallo fighter fejleszteshez mar vagy 50 eve - a Tornado is brit-olasz-nemet volt -, olaszoknak szerintem detto semmi eselyuk nem lenne egyedul, de talan tobb, mint a 30 eve mar gyakorlatilag penzmosasbol elo briteknek (az olaszoknak legalabb van repiparuk.)

FYI konkretan a Saab 70-80 eve fejleszt es gyart onalloan fightereket - ahogy mar sokszor leirtam, a Cold War alatt a sved legiero a vilag negyedik (!) legnagyobb legiereje volt valami ezer (!) repulogeppel (sot, mar a masodik vh alatt is 800-900 gep korul volt a legierejuk, nem veletlenul nem ment nekik Hitler.) Miutan osszedolt a CCCP, boszen elkezdtek leszerelni, leallitottak az akkor mindossze 15-20 eves Viggen gyartasat, majd ki is vontak oket azonnal - viszont a tudasbazis megmaradt, sot, elotte jartak mindenkinek networked es EW teruleten (ez ma is megvan, de mas formaban, pl a megfeleloen modularizalt-virtualizalt system design az E/F-ben egy generacioval jar az elmeroggyant F-35 lehuzas-benazas shitshow elott.)

Amit nemcsak a svedek vesznek hozza, hanem mindenki, akinek egy csepp esze van, azok a rendszerek, amelyeket tutira jobban megeri megvenni, mint anyagilag belerokkani sajatot fejleszteni, pl engine. Ezzel szerintem mindenki jol jar, ertelmetlen lenne a meglevo handful engine gyarton kivul tovabbi aprokkal egereszni es safety kockazatokat vallalni.

A meret az egyedul az anyagiak miatt lenyeges, de a svedek hiresen okosabban allnak a ktghez ti. nem veletlenul nem is ugrottak bele semmilyen 5th gen tervezesbe (elotte felmertek, hogy mennyit hozna a konyhara ha arra elcsapnak a teljes budget haromnegyedet, es inkabb az EW dolgokra koncentraltak az uj Gripenben.)

Abban egyetertek, hogy kovetkezonek megint ujat kell tervezni - az E/F is erosen uj gep a C/D kepest -, abban plane, hogy ha valakik, hat ok tudnak megfeleloen optimalizalt tervezest es PM vinni. Viszont az egyeduli tervezeshez valami eszement kormanyzati penzt kellene beledobni es az nem tul valoszinu.
Ugyanakkor a svedeknek mar ott vannak a brazilok, akik siman bele tudnak ugyanannyit nyomni, mint a britek avagy olaszok, azaz a Saab biztosan nincs kenyszerhelyzetben. Ha valamiert 5th-6th gen gepet akarnak tervezni, akkor ok vannak a legkevesbe problemas helyzetben: a know-how megvan ill ki tudjak fejleszteni, ami kell, ipar megvan, raadasul a braziloknak nem csak penzuk lenne ra, de meg repulogepiparuk is van, sokkal olcsobban le lehet gyartani mindenfele tesztgepeket stb.

Viszont ha valakik az anyagiak miatt kenyszerhelyzetben vannak, azok a britek es az olaszok: ellentetben azzal, amit irtal, a valosagban egyiknek sincs inyere eszement osszegekkel tomni a LM zsebet es cserebe gyakorlatilag berelni a gepeiket es elveszteni a gyartobazist, viszont egyik sem tud egyedul fightert tervezni, szerintem meg egyutt sem.

Mondom, az en tippem az, hogy ha valami lesz a Tempestbol, akkor azt a svedekre tamaszkodva fogjak elohuzni a kalapbol. A britek csinalgassank makettokat meg promo videokat, a radart esetleg - bar ebben meg az olaszok erosebbek szerintem -, mindenfele rendszereket, de a designt hagyjak meg a svedeknek.

Meg azt is el tudom kepzelni, hogy majd vegul szepen osszeolvadnak a francia-nemet programmal, amibol aztan a vegen megint lesz vagy haromfele varians (atlag europai, francia, sved), de kozos rendszerekre epulve, szoval olcsobban jonnek majd ki mint az EF vs Gripen ma.
 
K

kamm

Guest
Én azért elgondolkodnék azon, hogy Európában kik a nagyobb kerékkötői a kontinentális védelmi ipari együttműködésnek?
Az angolok, vagy a franciák?

Minden esetre egyék meg a főztjüket.

Itt van a lesajnált kelet európai régió, azaz mi.
Van két Gripen-üzemeltető, ez ugye elviekben svéd, valójában nagyrészt USA technológia.
Mitol is lenne amerikai? Az enginetol?
A sarkany sajat. Az egesz vezerlo rendszer, a teljes software hatter sajat, beleertve a sajat development framework kifejleszteset hozza.
A radar Ericsson-Marconi, utobbi olasz ceg volt, hiaba volt a GE tulajdonaban. Az ujnak szinten olasz radarja van (Selex-Leonardo.)
A sensor fusion, EW, cockpit is sajat, meg a kijelzok is Saab design, ugy remlik. A szenzoroknak egy jo resze kulso szallitotol van, de az megint sokkal egyszerubb volt es tobbseguk nem is amerikai, hanem europai meg esetleg izraeli.
Ha jol emlekszem 30 szazalek korul van mindossze benne amerikai beszallito, a tobbi sved/europai.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 196
61 192
113
Mitol is lenne amerikai? Az enginetol?
A sarkany sajat. Az egesz vezerlo rendszer, a teljes software hatter sajat, beleertve a sajat development framework kifejleszteset hozza.
A radar Ericsson-Marconi, utobbi olasz ceg volt, hiaba volt a GE tulajdonaban. Az ujnak szinten olasz radarja van (Selex-Leonardo.)
A sensor fusion, EW, cockpit is sajat, meg a kijelzok is Saab design, ugy remlik. A szenzoroknak egy jo resze kulso szallitotol van, de az megint sokkal egyszerubb volt es tobbseguk nem is amerikai, hanem europai meg esetleg izraeli.
Ha jol emlekszem 30 szazalek korul van mindossze benne amerikai beszallito, a tobbi sved/europai.
Azaz, amerikai. A 30% miatt. Ha 5% lenne, akkor is amerikai lenne.
Avagy miért nem adott el Viggen-t anno Svédország Indiának?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 196
61 192
113
Anno a Viggen-ben lényegesen kisebb volt az USA-részarány, mégis ugyanúgy élt a vétójuk, mintha teljesen saját gép lett volna.
És igen, a Gripen-ben a hajtómű 60%-os GE részaránya több, mint bőven elég arra, hogy ettől ez már ne (csak) európai gép legyen.
De ugyanez vonatkozna a japán Mitsubishi F2-esre is, ha azt a japánok exportálni szeretnék.

A lízingbe adott Gripen flottákon jelenleg még a fegyverzet is amerikai.
Egyedül csak a svédeknél van rendszeresítve az IRIS-T és a Meteor.