Global Combat Air Programme (GCAP) / Tempest (BAE Systems)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 531
64 624
113
Nekem az F-15-ös és a többi kúpos orrú negyedik generációs gép után a csónak orrú F-22-es egy értelmezhetetlen valami és így persze ronda is volt. Ugyanúgy nem tudtam hova tenni a túlméretes, előrenyilazott, otromba oldalkormányait sem.

Egészen addig, míg meg nem értettem ezen részletek mögött rejlő aerodinamikai igényességet és elegánsan egyszerű ideológiát.
A csónakorr az F-16-osok LERX-ének egyszerű kimaxolása, hiszen ha már lúd, legyen kövér alapon az előrenyúló szárnytőrész egész egyszerűen előrenyúlik addig, amíg tud. A gép orrának hegyéig. Menne tovább is, csak már nincs hová.
Az oldalkormány meg akkora, amekkora egy még nem balansz vezérsíkon szilárdságtanilag lehetséges és előre van nyilazva... miért is?
Nos a stealth formavilág sajátos követelményei miatt minden kilépőélnek az összes aerodinamikai elemen azonos szögben kell állnia. Mivel a szárny trapéz alakjának alapja, hogy az egyszerre egy hatalmas és jól mechanizált, nagy nyilazási szögű és alacsony felületi terhelésű deltaszárny (Mirage 2000, de akkor már stílszerűen Convair F-106 - csak a gyártó cégelőd végett) és egy előre nyilazott szárny egybeépítve, így ezt a formát kellett követnie a vezérsíkoknak is.
Csakhogy, ami a szárnynál és a vízszintes vezérsíknál közvetlen előny (lásd még: Mitsubishi F-2 előrenyilazott kilépőélű szárnya és vízszintes vezérsíkja, amellyel kaptak a japánok egy olyan F-16-ost, ahol 45 fokos állásszögön még nem jelentkezik a deep stall), a függőleges vezérsíkoknál nem kéne, hogy számítson.
De itt számít. Az előrenyilazott, hatalmas felületű oldalkormányok még 60 fokos állásszögű repülésnél a jókora felületű törzs felett lefutó áramlásban is közel függőlegesen állnak, ugyanakkor az erős nyilazási szög miatt, kitérített helyzetben, a vezérsík tetejétől a tövéig a róluk lefutó áramlással pont a vízszintes vezérsíkokat tudják megfúvatni.
Azokkal kooperálva így a gép még 60 fokon is kormányozható marad az összes tengely mentén, pedig csak 2D vektorálása van.
Ezek azok a műszaki szépségek, amelyek át tudnak törni az egyéni ízlés képezte esztétikai érzék falán.
Vagyis a kezdetben idegenszerű forma megszeretteti magát.

Hanem felmerül a kérdés, hogy ugyanezen gárda akkor mi a fenéért szegte meg a fenti összes szabályt és tett a közel szabályos trapéz szárnyú és vízszintes vezérsíkú F-35-ösre egy hátranyilazott kilépőélű és lehetetlenül kis oldalkormányú függőleges vezérsíkpárt?
A válasz ott keresendő, hogy az F-35-ösnél ennek az aerodinamikai elemnek nagyon kevés funkciója van.
Kis állásszögön inkább a kedvezőbb alaktényezőre koncentrálva, nagy belépőél nyilazást, kis fesztávot és relatíve kis húrhosszt választottak, egy-egy kis felületű oldalkormánnyal, melyeknek együttes erőhatásai a statikusan instabil gépnek pont elegendőek.
A kis magasság miatt viszont ezek az elemek nagy állásszögön igen hamar leárnyékolódnak.
Nem is baj. Szemben az egykori Szu-27M gépek felfelé még meg is toldott, nagy oldalviszonyú függőleges vezérsíkjaival, amelyek egy-egy nagy állásszögű manővernél szemmel láthatóan csúnyán beoszcilláltak a törzs felett generálódott leválás örvénytengerében, itt a kis felületű, nagy egyenszilárdságú felületeknél nem kell tartani a félidős hajszálrepedésektől.
(Ettől a vibrációtól sajnos nem mentesült az F/A-18-as és még az F-22-es sem).

Nagy állásszögeken amúgy is a hatalmas vízszintes vezérsíkok veszik át a munkájukat.
A szárnyon lévő flaperonokkal kooperálva ők deformálják a függőleges tengely mentén a gép aerodinamikai szimmetriáját, hogy a pilóta pedálmunkájának még 50 fok felett is van foganatja.
Ezek is olyan részletek, melyek utólag szépülnek meg a szememben azáltal, hogy látom a mögöttes koncepciót és abban tényleg valami komoly fejlesztés és teljesítményjavító szándék húzódik.

A Tempest mock up-jában egyelőre inkább egy modern szóval amolyan “wannabe” ötödik generációs ötletkavalkádot látok, ahol a BAE vállalati kreatívjai a google stock fotóiból merítve, a vélt, vagy valós ötödik generációs stílusjegyeket véletlenszerűen egymásra hányták.
Hasonlóan “olcsó, bazári kópiának” tűnik szemre a koreai gép is, ami meg már javában épül.
Olyan érzésem van, mintha a dél-koreai védelmi minisztériumból leszóltak volna a KAI fejlesztőinek, hogy ne tököljenek már sokat azzal a fránya formatervvel, meg aerodinamikával, csak gyúrják össze a két legmodernebb amerikai vasat és írják rá, hogy “ötödik generációs dél-koreai vadászgép”.

Ez a Tempest is olyan, mintha a britek kicsit késve rádöbbentek volna, hogy eltökölték az időt a Typhoon-nal és gyorsan most valami csiribiri lapos-éles-tepsi-ufó formát kell mutogatni a hazai nagypolitikának, mert erre adnak most sok pénzt. Mint amikor pár éve az irániak is bemutatták a hazai “lopakodót”.

Persze, lehet, hogy csak velem van a baj és akár egy gazból kikotort Cessna 152-est is kinevezhetnének ötödik generációsnak, ha tesznek rá AESA radart, lézerágyút meg szenzorfúziót.
 
K

kamm

Guest
El is ismeri a pali az utolsonak linkelt videoban, hogy hat fogalmuk nincs, hogyan fog kinezni, vagy igy, vagy nem igy. :D
En meg mindig allitom, hogy nem lesz ebbol semmi, hacsak nem szallnak be a svedek...
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 303
8 297
113
Ez valsozinuleg generacios kulonbseg - amikor meg en jartam iskolaba (90s), akkor valoban masodlagos volt a 'szepseg' mernokoknel (minusz persze epiteszek stb.)

Viszont informatikaban kifejezetten az elmult 10 eveben lett szempont a kulturalt kinezet (es most nem arra gondolok, hogy igenytelen, kuplerajban uszo server room is lehet tokeletesen funkcionalo.)
Már a 80-as években is alapvető követelmény volt az átlátható, strukturált kódírás, mivel akkor még messze nem voltak a maihoz hasonló, a programozást segítő eszközök (IDE, teszteszközök, keretrendszerek stb). Kezdő mérnök koromban egy hibásan működő RT rendszer vezérlő szoftverét kellett visszafejtenem, és javítanom. Alig két hétbe tellett, míg megtaláltam azt a pontot, ahová pár sort beszúrva stabilan kezdett működni az egész kóceráj. Ha nem lett volna 5 kg sornyomtatón kiprintelt, strukturált forrás, cseszhettem volna az egészet.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and fip7
K

kamm

Guest
Már a 80-as években is alapvető követelmény volt az átlátható, strukturált kódírás, mivel akkor még messze nem voltak a maihoz hasonló, a programozást segítő eszközök (IDE, teszteszközök, keretrendszerek stb). Kezdő mérnök koromban egy hibásan működő RT rendszer vezérlő szoftverét kellett visszafejtenem, és javítanom. Alig két hétbe tellett, míg megtaláltam azt a pontot, ahová pár sort beszúrva stabilan kezdett működni az egész kóceráj. Ha nem lett volna 5 kg sornyomtatón kiprintelt, strukturált forrás, cseszhettem volna az egészet.

Az nem a szepseg - pl UI/UX - kategória, hanem praktikum. :)
Ha megnezed a sw kulsejet akarcsak 90-es eveoben, sirva fakadsz. :)
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 389
14 621
113
Nekem az F-15-ös és a többi kúpos orrú negyedik generációs gép után a csónak orrú F-22-es egy értelmezhetetlen valami és így persze ronda is volt. Ugyanúgy nem tudtam hova tenni a túlméretes, előrenyilazott, otromba oldalkormányait sem.

Egészen addig, míg meg nem értettem ezen részletek mögött rejlő aerodinamikai igényességet és elegánsan egyszerű ideológiát.
A csónakorr az F-16-osok LERX-ének egyszerű kimaxolása, hiszen ha már lúd, legyen kövér alapon az előrenyúló szárnytőrész egész egyszerűen előrenyúlik addig, amíg tud. A gép orrának hegyéig. Menne tovább is, csak már nincs hová.
Az oldalkormány meg akkora, amekkora egy még nem balansz vezérsíkon szilárdságtanilag lehetséges és előre van nyilazva... miért is?
Nos a stealth formavilág sajátos követelményei miatt minden kilépőélnek az összes aerodinamikai elemen azonos szögben kell állnia. Mivel a szárny trapéz alakjának alapja, hogy az egyszerre egy hatalmas és jól mechanizált, nagy nyilazási szögű és alacsony felületi terhelésű deltaszárny (Mirage 2000, de akkor már stílszerűen Convair F-106 - csak a gyártó cégelőd végett) és egy előre nyilazott szárny egybeépítve, így ezt a formát kellett követnie a vezérsíkoknak is.
Csakhogy, ami a szárnynál és a vízszintes vezérsíknál közvetlen előny (lásd még: Mitsubishi F-2 előrenyilazott kilépőélű szárnya és vízszintes vezérsíkja, amellyel kaptak a japánok egy olyan F-16-ost, ahol 45 fokos állásszögön még nem jelentkezik a deep stall), a függőleges vezérsíkoknál nem kéne, hogy számítson.
De itt számít. Az előrenyilazott, hatalmas felületű oldalkormányok még 60 fokos állásszögű repülésnél a jókora felületű törzs felett lefutó áramlásban is közel függőlegesen állnak, ugyanakkor az erős nyilazási szög miatt, kitérített helyzetben, a vezérsík tetejétől a tövéig a róluk lefutó áramlással pont a vízszintes vezérsíkokat tudják megfúvatni.
Azokkal kooperálva így a gép még 60 fokon is kormányozható marad az összes tengely mentén, pedig csak 2D vektorálása van.
Ezek azok a műszaki szépségek, amelyek át tudnak törni az egyéni ízlés képezte esztétikai érzék falán.
Vagyis a kezdetben idegenszerű forma megszeretteti magát.

Hanem felmerül a kérdés, hogy ugyanezen gárda akkor mi a fenéért szegte meg a fenti összes szabályt és tett a közel szabályos trapéz szárnyú és vízszintes vezérsíkú F-35-ösre egy hátranyilazott kilépőélű és lehetetlenül kis oldalkormányú függőleges vezérsíkpárt?
A válasz ott keresendő, hogy az F-35-ösnél ennek az aerodinamikai elemnek nagyon kevés funkciója van.
Kis állásszögön inkább a kedvezőbb alaktényezőre koncentrálva, nagy belépőél nyilazást, kis fesztávot és relatíve kis húrhosszt választottak, egy-egy kis felületű oldalkormánnyal, melyeknek együttes erőhatásai a statikusan instabil gépnek pont elegendőek.
A kis magasság miatt viszont ezek az elemek nagy állásszögön igen hamar leárnyékolódnak.
Nem is baj. Szemben az egykori Szu-27M gépek felfelé még meg is toldott, nagy oldalviszonyú függőleges vezérsíkjaival, amelyek egy-egy nagy állásszögű manővernél szemmel láthatóan csúnyán beoszcilláltak a törzs felett generálódott leválás örvénytengerében, itt a kis felületű, nagy egyenszilárdságú felületeknél nem kell tartani a félidős hajszálrepedésektől.
(Ettől a vibrációtól sajnos nem mentesült az F/A-18-as és még az F-22-es sem).

Nagy állásszögeken amúgy is a hatalmas vízszintes vezérsíkok veszik át a munkájukat.
A szárnyon lévő flaperonokkal kooperálva ők deformálják a függőleges tengely mentén a gép aerodinamikai szimmetriáját, hogy a pilóta pedálmunkájának még 50 fok felett is van foganatja.
Ezek is olyan részletek, melyek utólag szépülnek meg a szememben azáltal, hogy látom a mögöttes koncepciót és abban tényleg valami komoly fejlesztés és teljesítményjavító szándék húzódik.

A Tempest mock up-jában egyelőre inkább egy modern szóval amolyan “wannabe” ötödik generációs ötletkavalkádot látok, ahol a BAE vállalati kreatívjai a google stock fotóiból merítve, a vélt, vagy valós ötödik generációs stílusjegyeket véletlenszerűen egymásra hányták.
Hasonlóan “olcsó, bazári kópiának” tűnik szemre a koreai gép is, ami meg már javában épül.
Olyan érzésem van, mintha a dél-koreai védelmi minisztériumból leszóltak volna a KAI fejlesztőinek, hogy ne tököljenek már sokat azzal a fránya formatervvel, meg aerodinamikával, csak gyúrják össze a két legmodernebb amerikai vasat és írják rá, hogy “ötödik generációs dél-koreai vadászgép”.

Ez a Tempest is olyan, mintha a britek kicsit késve rádöbbentek volna, hogy eltökölték az időt a Typhoon-nal és gyorsan most valami csiribiri lapos-éles-tepsi-ufó formát kell mutogatni a hazai nagypolitikának, mert erre adnak most sok pénzt. Mint amikor pár éve az irániak is bemutatták a hazai “lopakodót”.

Persze, lehet, hogy csak velem van a baj és akár egy gazból kikotort Cessna 152-est is kinevezhetnének ötödik generációsnak, ha tesznek rá AESA radart, lézerágyút meg szenzorfúziót.

Ilyen kommentekért járok ide :D

Csak annyid dobnék hozzá, hogy az egész 6.th gen kb. most lett szétkavarva, mivel úgy tűnik a DARPA pár éve észbe kapott a kibontakozó fenyegetések hatására (lásd vadiúj AA raksi családot, stb... ) és dobta az egész ismert eljárási láncot. Ennek oka most nem lényeges - sokkal inkább azaerodinamikai formavilág sokszínű ágainak visszatértét várom.
A kavarás ugyanis éppen az, hogy a rigid fix platfrormot a berendezésekhez hasonlóan cserélhetővé akarják tenni (ellenben ami most van - F-35be fejlesztünk új dolgokat, fel van rá készítve 30+ évre), vagyis vadiúj sárkányok várhatóak 5-10 évente. Ez pedig azt jelenti, hogy mivel az új kasztnik adott fenyegetés ellen születnek, valamint a nagy sebesség ismét visszakerült az asztalra (time critical target engagement/enemy HMZ reduction), így szép forma gépek ismét a láthatáron lesznek.

A stealth forma kialakítása esetén nem tudom az F-117-től at F-22/35-ig tartó (tervezőháttér adta) formafinomodás meddig lágyul tovább, mivel a HF stealth karakterisztikáig még nem jutottam el, de mindenképpen úgy tűnik, az új gépek nagyobbak és piszok kecsesek lesznek.
 
  • Tetszik
Reactions: luperator
K

kamm

Guest
Beasitok, annyira unalmas ez a marketing press release - es annyira tipikus ez a brit tehetetlenseg.
2.5 ev utan meg mindig csak ketfilleres, ket nap alatt előállítható allokepeket sikerült produkalniuk, sehol egy leiras semmirol, de kozben mar szanaszet menedzseltek magukat:
The Aviationist: New Images Of The Tempest Sixth-Generation Aircraft Revealed During UK Industry Engagement Event.
https://theaviationist.com/2020/12/...revealed-during-uk-industry-engagement-event/
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
T

Törölt tag 1586

Guest
Érdekes infókat hoztak nyilvánosságra a Tempesthez fejleszterr új generációs radarról.
A lényeg hogy további miniatürizációval egyre újabb funkciókat zsúfolnak T/R modulokba aminek révén drasztikusan nô a jelfeldolgozási sebesség.

A cikk fordítása kivonatosan:
"...A Tempest vadászgép program radarmérnökei azt mondták, hogy az adatfeldolgozási rekordok megdöntésére számítanak. A titok - magyarázzák - a miniatürizálásról és a digitalizálódásról szól. A hatodik generációs sugárhajtású repülőgép - amelyet az Egyesült Királyság, Svédország és Olaszország tervez, és amely 2030 után áll szolgálatba - új technológiával fog hemzsegni, a fegyvereitől és a meghajtásától kezdve a pilóta sisakjába vetített virtuális pilótafülkéig. De a csoport októberben magasra tette a lécet azzal, hogy bejelentette, hogy a vadászgép radarja másodpercenként kilenc óra nagyfelbontású videónak - vagy egy közepes méretű város internet-forgalmának - megfelelő mennyiségű adatot dolgoz fel. Kevés részletet adtak meg a követelés alátámasztására, de az Egyesült Királyságban dolgozó mérnökök az olasz Leonardo céggel, akik a radarral foglalkoznak, megosztottak pár dolgot a Defense News-szal.
A teljesítmény növelése azt jelenti, hogy újragondoljuk a mai AESA radarokat, amelyek kisméretű adó-vevő modulokat (TRM) tartalmaznak az antennán, amelyek mindegyike egyedi radarsugarat generál, amely különböző célokat követhet, vagy másokkal kombinálva nagyobb sugárzást hozhat létre.
A tömbben lévő TRM-ek csoportokká alakulnak, és az egyes csoportok által vett jeleket egy vevő modulokba vezetik, amely digitalizálja az adatokat, mielőtt továbbítaná azokat a radar processzorának.
Méretükből adódóan a vevő modulokat el kell vinnni a repülőgép orrából, és a bejövő analóg radarjelet koaxiális kábeleken keresztül kell megkapniuk, ami némi adatvesztést okoz a jel digitalizálása előtt.
Ennek orvoslására a Leonardo azon dolgozik, hogy miniatürizálja a vevő modulokat, hogy azokat fel lehessen vinni a gép orrába és integrálhassák az okat az antennába, ezzel elkerülve a koaxiális kábelek használatát. A vevőből származó adatoknak továbbra is a processzorhoz kell eljutniuk, de a fejlesztés réven már lehetőség lesz azokar digitális formában optikai kábeleken vezerni, csökkentve az adatvesztést....stb...'
https://www.c4isrnet.com/home/2021/01/15/secrets-of-tempests-ground-breaking-radar-revealed/
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
40 169
77 501
113
Tempest_Italian_Roundel_1.jpg

Tempest FCAS Mock-Up Shown For The First Time With Italian Low-Visibility Roundels
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Érdekes infókat hoztak nyilvánosságra a Tempesthez fejleszterr új generációs radarról.
A lényeg hogy további miniatürizációval egyre újabb funkciókat zsúfolnak T/R modulokba aminek révén drasztikusan nô a jelfeldolgozási sebesség.

A cikk fordítása kivonatosan:
"...A Tempest vadászgép program radarmérnökei azt mondták, hogy az adatfeldolgozási rekordok megdöntésére számítanak. A titok - magyarázzák - a miniatürizálásról és a digitalizálódásról szól. A hatodik generációs sugárhajtású repülőgép - amelyet az Egyesült Királyság, Svédország és Olaszország tervez, és amely 2030 után áll szolgálatba - új technológiával fog hemzsegni, a fegyvereitől és a meghajtásától kezdve a pilóta sisakjába vetített virtuális pilótafülkéig. De a csoport októberben magasra tette a lécet azzal, hogy bejelentette, hogy a vadászgép radarja másodpercenként kilenc óra nagyfelbontású videónak - vagy egy közepes méretű város internet-forgalmának - megfelelő mennyiségű adatot dolgoz fel. Kevés részletet adtak meg a követelés alátámasztására, de az Egyesült Királyságban dolgozó mérnökök az olasz Leonardo céggel, akik a radarral foglalkoznak, megosztottak pár dolgot a Defense News-szal.
A teljesítmény növelése azt jelenti, hogy újragondoljuk a mai AESA radarokat, amelyek kisméretű adó-vevő modulokat (TRM) tartalmaznak az antennán, amelyek mindegyike egyedi radarsugarat generál, amely különböző célokat követhet, vagy másokkal kombinálva nagyobb sugárzást hozhat létre.
A tömbben lévő TRM-ek csoportokká alakulnak, és az egyes csoportok által vett jeleket egy vevő modulokba vezetik, amely digitalizálja az adatokat, mielőtt továbbítaná azokat a radar processzorának.
Méretükből adódóan a vevő modulokat el kell vinnni a repülőgép orrából, és a bejövő analóg radarjelet koaxiális kábeleken keresztül kell megkapniuk, ami némi adatvesztést okoz a jel digitalizálása előtt.
Ennek orvoslására a Leonardo azon dolgozik, hogy miniatürizálja a vevő modulokat, hogy azokat fel lehessen vinni a gép orrába és integrálhassák az okat az antennába, ezzel elkerülve a koaxiális kábelek használatát. A vevőből származó adatoknak továbbra is a processzorhoz kell eljutniuk, de a fejlesztés réven már lehetőség lesz azokar digitális formában optikai kábeleken vezerni, csökkentve az adatvesztést....stb...'
https://www.c4isrnet.com/home/2021/01/15/secrets-of-tempests-ground-breaking-radar-revealed/

Esetleg az sugallják, hogy jön az első valóban STAP radar?
:eek:
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu
T

Törölt tag 1945

Guest
Hát, ez az én mostani megértésem túl van, hogy mire jó és hogyan.

Az lészen tán a következő "Szent Grál" a radartechnikában a "mezei AESA" FFT után.
Ez egy AESA antenna architektúrán végzett adatfeldolgozási módszer, amihez eddig kevés volt a repülőkön a számítástechnikai kapacitás.
Ha a Leonardo tényleg megcsinálja, akkor az elég nagy durranás lesz, és a Raytheon meg jól megveszi majd az egész céget.
:)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Hát, ez az én mostani megértésem túl van, hogy mire jó és hogyan.

A STAP ( Space-Time Adaptive Processing ) lényege, hogy csökkentse a rádiójelekből fakadó interferenciákat a jelek alaposabb elemzésével.
Leegyszerűsítve az antennajeleknél figyelembe veszi a környezeti változókat, elemzi az eredményeket és reagál azokra. Ha egy területen mondjuk zavarást érzékel, akkor a zavarás módszerének figyelembe vételével vizsgálja az adott régiót tovább, figyelmen kívül hagyva a zavarásból fakadó jeleket (vagy legalábbis kísérletet tesz erre).

Még egyszerűbben: egy adott AESA radarhoz viszonyítva egy nagyságrenddel javulhat a radar érzékenysége.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
49 242
81 575
113
Az lészen tán a következő "Szent Grál" a radartechnikában a "mezei AESA" FFT után.
Ez egy AESA antenna architektúrán végzett adatfeldolgozási módszer, amihez eddig kevés volt a repülőkön a számítástechnikai kapacitás.
Ha a Leonardo tényleg megcsinálja, akkor az elég nagy durranás lesz, és a Raytheon meg jól megveszi majd az egész céget.
:)
Most magyarul.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
M

molnibalage

Guest
A STAP ( Space-Time Adaptive Processing ) lényege, hogy csökkentse a rádiójelekből fakadó interferenciákat a jelek alaposabb elemzésével.
Leegyszerűsítve az antennajeleknél figyelembe veszi a környezeti változókat, elemzi az eredményeket és reagál azokra. Ha egy területen mondjuk zavarást érzékel, akkor a zavarás módszerének figyelembe vételével vizsgálja az adott régiót tovább, figyelmen kívül hagyva a zavarásból fakadó jeleket (vagy legalábbis kísérletet tesz erre).

Még egyszerűbben: egy adott AESA radarhoz viszonyítva egy nagyságrenddel javulhat a radar érzékenysége.
Ez így leírva ok, de a műszaki tartalmat és a mögötte levő matek-fizikát nem értem, még alapszinten sem, amit a link mutat.

Az lészen tán a következő "Szent Grál" a radartechnikában a "mezei AESA" FFT után.
Ez egy AESA antenna architektúrán végzett adatfeldolgozási módszer, amihez eddig kevés volt a repülőkön a számítástechnikai kapacitás.
Ha a Leonardo tényleg megcsinálja, akkor az elég nagy durranás lesz, és a Raytheon meg jól megveszi majd az egész céget.
:)
Az meg kissé homályos, hogy ha földi telepítésű rendszereknek nincs elég számítási kapacitása ehhez, akkor egy vadászgépe ez hogy férne bele...
Mintha egy termenyi mainframe-t akarnának a gépbe pakolni.