Global Combat Air Programme (GCAP) / Tempest (BAE Systems)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
https://www.rt.com/uk/503645-tempes...edium=aplication_firefox&utm_campaign=firefox
EkZfowhWkAUybzs
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 847
67 330
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Tempest: All we know about this plane...
Nem sugárhajtómű fogja hajtani. Taszítani fogja az anyaföld magától, olyan ronda lesz. Ez lesz aztán a forradalmi megoldás!
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 178
8 925
113
Tempest: All we know about this plane...
Nem sugárhajtómű fogja hajtani. Taszítani fogja az anyaföld magától, olyan ronda lesz. Ez lesz aztán a forradalmi megoldás!
Várj, azok nem a helikopterek? :)
Szerintem meg lassan el lehetne hagyni az átlátszó cockpit tetőt. Minek az a hatalmas sérülékeny felület amikor VR sisak van a fejeden és már minden synthetic vision? Helyette ülhetne egy repeszvédő kapszulában a pilóta, olyasmiben mint az A-10-es titánkádja, csak könnyebb és felül is véd.
 
K

kamm

Guest
Tempest: All we know about this plane...
Nem sugárhajtómű fogja hajtani. Taszítani fogja az anyaföld magától, olyan ronda lesz. Ez lesz aztán a forradalmi megoldás!

:D Es mindenfele mesebeli kepessegei lesznek, amit ugye persze a vilaghiru brit informatikai (!) ipar :D fog egyedul (!!) yoool kifejleszteni, par ev alatt (!!!) - pl kilenc oranyi internetforgalma egy nagyvarosnak masodpercentkent es hasonlo allatsagok: :D

Futuristic radar for the UK’s future combat aircraft...
  • New radar technology delivers unparalleled data processing capability on the battlespace, equivalent to nine hours of HD video or the internet traffic of a large city every second
  • ‘Wearable cockpit’ of the future with aircraft controls projected via Virtual and Augmented Reality

Sot, magukra akasztjak a cockpitet is es abban maszkalnak majd, baszki! :D D: D

(Ugy rohogtem, majdnem kiestem a forgoszekembol...)
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka and enzo

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 980
18 083
113
Ha ez a tervezett időre a tervezett képességekkel megvalósulna, jobb gép lenne, mint az F35?
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Ha ez a tervezett időre a tervezett képességekkel megvalósulna, jobb gép lenne, mint az F35?

A gép fejlesztését még csak most kezdték meg. Még fogalma sincs senkinek, mik is a pontos a tervezett képességei. Vannak hozzávetőlegesen megállapított elvárások, amik alapján egy koncepciót le tudtak rakni (ennek a makettjét mutatogatják évek óta), de aztán hogy milyen lesz a végleges, az még sok mindentől fog függeni.

Például emlegetik az irányított energia fegyvereket (mondjuk lézerágyú?), de vadászgépbe szerelhető, értékelhető lézerfegyver (amely többre képes, mint mondjuk egy infravörös irányítású rakéta érzékelőjének elvakítása / tönkretétele) képességei terén csak ködös elképzelések vannak - ahogy a megvalósíthatóság terén is. Az USAF is szeretne elektromos árammal gerjesztett lézerfegyvert, de ezt már több, mint 10 éve szerette volna. Azóta sincsenek sokkal közelebb a megvalósításhoz.

Említik a swarm képességeit, vagyis hogy pilóta nélküli, harci célú gépekkel együttműködve repülne majd bevetésre - ám arról sincsenek pontos információk, hogy milyen UCAV-okról lenne szó és mik lesznek ezeknek a képességei.

A lopakodó-képesség pontos szintjét sem tudjuk, hiszen nem ismerjük, mennyire jók (vagy rosszak) ilyen téren a Tempest programban részt vevő cégek tapasztalati, fejlesztései.

Továbbá tegyük hozzá, hogy 2035-re várható a típus hadrendbe állítása, ami nagyon ambiciózusnak hat, hiszen az F-35 programnak sem sikerült ennyi idő alatt teljesen harckész, bevethető gépet eredményeznie, irgalmatlan fejlesztési pénzek ráköltésével - márpedig a Tempestre nem lesz várhatóan ennyi pénz. A másik probléma pedig az, hogy az F-35 fejlesztése az 1990-es években kezdődött, a Tempest-é pedig 20 évvel később. Egyértelmű, hogy új fejlesztések terén előnyben van a Tempest.

Ahogy azt is, hogy az F-35 program fejlesztése sem állt meg, az is egyre újabb és újabb képességeket kap az idő előre haladtával...

Szóval röviden: várhatóan a Tempest sok képesség terén előnyben lehet az F-35 családdal szemben, de ez már csak azért is elvárás lenne tőle, mert bő 20 évvel később áll hadrendbe...
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 980
18 083
113
A gép fejlesztését még csak most kezdték meg. Még fogalma sincs senkinek, mik is a pontos a tervezett képességei. Vannak hozzávetőlegesen megállapított elvárások, amik alapján egy koncepciót le tudtak rakni (ennek a makettjét mutatogatják évek óta), de aztán hogy milyen lesz a végleges, az még sok mindentől fog függeni.

Például emlegetik az irányított energia fegyvereket (mondjuk lézerágyú?), de vadászgépbe szerelhető, értékelhető lézerfegyver (amely többre képes, mint mondjuk egy infravörös irányítású rakéta érzékelőjének elvakítása / tönkretétele) képességei terén csak ködös elképzelések vannak - ahogy a megvalósíthatóság terén is. Az USAF is szeretne elektromos árammal gerjesztett lézerfegyvert, de ezt már több, mint 10 éve szerette volna. Azóta sincsenek sokkal közelebb a megvalósításhoz.

Említik a swarm képességeit, vagyis hogy pilóta nélküli, harci célú gépekkel együttműködve repülne majd bevetésre - ám arról sincsenek pontos információk, hogy milyen UCAV-okról lenne szó és mik lesznek ezeknek a képességei.

A lopakodó-képesség pontos szintjét sem tudjuk, hiszen nem ismerjük, mennyire jók (vagy rosszak) ilyen téren a Tempest programban részt vevő cégek tapasztalati, fejlesztései.

Továbbá tegyük hozzá, hogy 2035-re várható a típus hadrendbe állítása, ami nagyon ambiciózusnak hat, hiszen az F-35 programnak sem sikerült ennyi idő alatt teljesen harckész, bevethető gépet eredményeznie, irgalmatlan fejlesztési pénzek ráköltésével - márpedig a Tempestre nem lesz várhatóan ennyi pénz. A másik probléma pedig az, hogy az F-35 fejlesztése az 1990-es években kezdődött, a Tempest-é pedig 20 évvel később. Egyértelmű, hogy új fejlesztések terén előnyben van a Tempest.

Ahogy azt is, hogy az F-35 program fejlesztése sem állt meg, az is egyre újabb és újabb képességeket kap az idő előre haladtával...

Szóval röviden: várhatóan a Tempest sok képesség terén előnyben lehet az F-35 családdal szemben, de ez már csak azért is elvárás lenne tőle, mert bő 20 évvel később áll hadrendbe...

THX

A kérdés arra irányult, hogy a géppel megpróbálnak -e faragni az USA generációs előnyéből. Ezek szerint talán egy kicsit.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
THX

A kérdés arra irányult, hogy a géppel megpróbálnak -e faragni az USA generációs előnyéből. Ezek szerint talán egy kicsit.

A Tempest 30 évvel az F-22A, és bő 20 évvel az F-35 hadrendbe állása után érkezik. Ha csak annyira lesz képes, mint az F-22A vagy az F-35A, akkor az kevés lesz.
Viszont az USAF-nak is megvan a saját következő generációs gépre vonatkozó koncepció, ez jelenleg Next Generation Air Dominance (NGAD) néven fut, és már egy teljes méretű kísérleti gép repült a program kapcsán. Ez még persze nem jelenti azt, hogy már véglegesítve is van a program, inkább azt jelzi, hogy igenis tisztában vannak vele, hogy már dolgozni kell a következő generáción, hogy mire az F-35 gyártása is kifut, legyen gyártásra kész.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 980
18 083
113
A Tempest 30 évvel az F-22A, és bő 20 évvel az F-35 hadrendbe állása után érkezik. Ha csak annyira lesz képes, mint az F-22A vagy az F-35A, akkor az kevés lesz.
Viszont az USAF-nak is megvan a saját következő generációs gépre vonatkozó koncepció, ez jelenleg Next Generation Air Dominance (NGAD) néven fut, és már egy teljes méretű kísérleti gép repült a program kapcsán. Ez még persze nem jelenti azt, hogy már véglegesítve is van a program, inkább azt jelzi, hogy igenis tisztában vannak vele, hogy már dolgozni kell a következő generáción, hogy mire az F-35 gyártása is kifut, legyen gyártásra kész.
Igen, olvastam a jenki gépről, ezért érdekelt volna, megpróbálkoznak e átugrani egy generaciot.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Igen, olvastam a jenki gépről, ezért érdekelt volna, megpróbálkoznak e átugrani egy generaciot.

Nem igazán vagyok híve a generációs besorolásoknak. Az F-15-öst az 1960-as években kezdték el tervezni, 1976-ban állt hadrendbe. Aztán most fog az USAF kapni pár marék F-15EX-et....
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 847
67 330
113
Nem tudom, miért elvárás egy harci gép esetén, hogy szép legyen. :)
Nem a szépségversenyen kell helyt állnia, hanem a harctéren.
Ezt a technokrata megközelítést tartogasd meg az informatikusoknak.
A klasszikus gépész-filozófia szerint (és ezt magukénak vallották a huszadik században mind az amerikai, orosz, angol, német, svéd, de különösen a francia mérnökei), ami esztétikailag-műszakilag szép, az jól is repül.
És ez rendre be is igazolódott.
Szóval ez nem elvárás, hanem egy triviális, természettudományos alapvetés.

Ez a Tempest egy ájtís-technokrata förtelem.
Az első repülésén (ha eljut odáig) szét fog esni. Legalábbis remélem.
És nem is baj, hogy nem kell majd bele feltétlen pilóta.
Józan életű ember ilyennek a közelébe se megy...
 
M

molnibalage

Guest
Ezt a technokrata megközelítést tartogasd meg az informatikusoknak.
A klasszikus gépész-filozófia szerint (és ezt magukénak vallották a huszadik században mind az amerikai, orosz, angol, német, svéd, de különösen a francia mérnökei), ami esztétikailag-műszakilag szép, az jól is repül.
És ez rendre be is igazolódott.
Szóval ez nem elvárás, hanem egy triviális, természettudományos alapvetés.

Ez a Tempest egy ájtís-technokrata förtelem.
Az első repülésén (ha eljut odáig) szét fog esni. Legalábbis remélem.
És nem is baj, hogy nem kell majd bele feltétlen pilóta.
Józan életű ember ilyennek a közelébe se megy...
Aham. Akkor az F-100 és az F-105 szar volt? Mert bár ez egyéni ízlés dolga, de ezen gépeket személyszerint ocsmánynak tartom. Nem beszélve az 50-es évek n+1 típusáról.

A brutális teljesítményű EE Lightning is az egyik legocsmányabb gép, amit valaha sikerült megépíteni...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 847
67 330
113
Aham. Akkor az F-100 és az F-105 szar volt? Mert bár ez egyéni ízlés dolga, de ezen gépeket személyszerint ocsmánynak tartom. Nem beszélve az 50-es évek n+1 típusáról.

A brutális teljesítményű EE Lightning is az egyik legocsmányabb gép, amit valaha sikerült megépíteni...
Akkor te is informatikus vagy. Állj a másik sorba. :)
Amúgy az nevezi csúnyának az EE Lightning-ot, vagy az F-105-öst, aki az A-10-est is csúnyának tartja. Egyik se az. Ránézel és rögtön látod, hogy a tervezők valamilyen aspektusból igyekeztek egy kiváló REPÜLŐGÉPET alkotni.

"...The company’s founder, Marcel Dassault, would have had no patience for that Airbus design philosophy. “For a plane to fly well,” he once insisted, “it has to be beautiful...”

Az általad említett gépek mindegyikén látszik, hogy a tervezők fő célja valamilyen repülési paraméter csúcsra járatása volt.

A Tempest-en meg csak az látszik, hogy szakmaidegen kívülállók ugatnak bele a repülőgép megtervezésébe, hogy mindenféle hülye elektronikus gizmóikat bármi áron a levegőbe juttassák.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Ezt a technokrata megközelítést tartogasd meg az informatikusoknak.
A klasszikus gépész-filozófia szerint (és ezt magukénak vallották a huszadik században mind az amerikai, orosz, angol, német, svéd, de különösen a francia mérnökei), ami esztétikailag-műszakilag szép, az jól is repül.
És ez rendre be is igazolódott.
Szóval ez nem elvárás, hanem egy triviális, természettudományos alapvetés.

Ez a Tempest egy ájtís-technokrata förtelem.
Az első repülésén (ha eljut odáig) szét fog esni. Legalábbis remélem.
És nem is baj, hogy nem kell majd bele feltétlen pilóta.
Józan életű ember ilyennek a közelébe se megy...

LoL. Ezen a hozzászóláson csak nevetni tudok... :D
Sorolni lehet a nem szép, ellenben igencsak jól sikerült harci járműveket, repülőgépeket is.
De a filozófikus (és nem gépész-filozófikus) magyarázat aligha áll meg azon a talajon, ahol a "jól repül" a legfontosabb tényező egy harci gépnél.

Az általad említett gépek mindegyikén látszik, hogy a tervezők fő célja valamilyen repülési paraméter csúcsra járatása volt.

Ohh, tehát a "jól repül" fogalma rugalmasan szabható? :)
Pont manapság, amikor már inkább a fedélzeti számítógép, mint a pilóta határozza meg miként repüljön a gép...