S
speziale
Guest
Hogy mi lesz a baj az európai 5. gen koncepciókkal? Kb ugyanaz, mint a 4. gen koncepciókkal is voltak. Maga a koncepció irány- és aránytévesztése.
Anno, az EF és a Rafale is “együtt kezdett” az ATF tender YF-22-es és YF-23-as gépeivel.
Ez utóbbiak közös jellemzői voltak:
Az utóbbi egy és a radartechnológia kivételével az európai gyártók is ugyanezt a szintet tudták prezentálni.
- Korszerű, nagy mértékben kompozit és titán szerkezeti elemekből készült sárkány
- Korábbinál sokkal magasabb fajlagos tolóerejű, nagyon magas turbina előtti hőmérsékletű, komplex bevonatolású, hűtésű és áramlási viszonyú turbinával és kompresszorral ellátott hajtómű
- Glass cockpit
- AESA radar
- Tartós szuperszonikus sebesség
- Kiváló manőverezőképesség
- Korszerű fegyverzet
- Alacsony észlelhetőség
De az alacsony észlelhetőség nagyvonalú mellőzésével sikerült egy drága öngólt rúgniuk.
Ugyanis a tengerentúli projektek költségszintjén képesek voltak egy-egy olyan ultramodern negyedik generációs gépet alkotni, ami színvonalat két évtizeddel később, egy két évtizeddel korábbi(!) géppel is meg lehet csinálni!
Gondolok itt például a hetvenes években gyártott tajvani F-16A gépek jelenleg zajló F-16V upgrade-jére.
Radar-kabin-szenzorfúzió-fegyverzet-EW tekintetében egy ilyen felújított F-16V nem marad el a sokkal komplexebb és jóval drágább EF/Rafale gépek főbb képességeitől.
Vagyis anno az európaiak lényegében ötödik generációs technológiával, ötödik generációs költségszinten csináltak egy-egy negyedik generációs rendszert.
És ezeket már nem lehet utólag sehogy sem az F-22/F-35 szintjére felhozni, így új programokat kell kiírni, új fejlesztési pénzeket kell így két-három évtizeddel később elfüstölni, hogy utolérjék magukat.
Mint már korábban, pár hete is írtam, a világ harcászati repülőgép fejlesztéseit immáron 1947 óta az USAF diktálja.
Nem a Navy, nem a RAF, nem a szovjetek-oroszok, nem az európaiak és nem is a kínaiak.
Az USAF.
Aki nem akar lemaradni, annak egy az egyben az aktuális USAF-tendereket kell lekövetnie.
Azért azt mindenféleképpen meg kell említeni az európai 4,5gen gépek védelmével kapcsolatban, hogy ahogy említed is a tervezésük idején az EF/Rafi páros is sok szempontból generációs ugrást hozott az addigi gépekhez képest, ami egy csomó új technológia kifejlesztését és ipari háttér megteremtését követelte meg. Azt se felejtsük el, hogy az EF/Rafi esetén is már törekedtek az észlelhetőség csökkentésére, ami anno az F16/F15 tervezése idején még semennyire sem volt szempont.
Csak hát az a baj, hogy a valódi game changer a stealth képesség lett
A másik dolog az, hogy azért pénzügyi oldalról az F22/F35 sem lett éppen egy sikertörténet. És nemcsak a beszerzési költségeik szálltak el, hanem az üzemeltetésük is jó drága. Ne felejtsük el, hogy az F22-ből végül kihagytak több tervezett képességet (eredetileg kapott volna oldalra néző AESA radart is és IRST szenzort is), miközben az EF-t ugyanúgy egy AS vadásznak tervezték csak aztán csináltak belőle multirole gépet
Szintén ne felejtsük el, hogy az F22-ben továbbra sincs sisakdisplay, nincs hozzá Aim-9X, illetve sokáig olyan volt az adatátviteli rendszerük, ami csak a raptorok közötti kommunikációt tette lehetővé
szóval a HH vége és azt követő demilitarizáció az nemcsak Európában de az USA-ban is hasonló problémákat generált az új fejlesztések terén...az az F22/F35 esetén a képességeik miatt hajlamosabbak vagyunk elnézni az óriási pénzügyi buktát