Global Combat Air Programme (GCAP) / Tempest (BAE Systems)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

S

speziale

Guest
Hogy mi lesz a baj az európai 5. gen koncepciókkal? Kb ugyanaz, mint a 4. gen koncepciókkal is voltak. Maga a koncepció irány- és aránytévesztése.

Anno, az EF és a Rafale is “együtt kezdett” az ATF tender YF-22-es és YF-23-as gépeivel.
Ez utóbbiak közös jellemzői voltak:
  • Korszerű, nagy mértékben kompozit és titán szerkezeti elemekből készült sárkány
  • Korábbinál sokkal magasabb fajlagos tolóerejű, nagyon magas turbina előtti hőmérsékletű, komplex bevonatolású, hűtésű és áramlási viszonyú turbinával és kompresszorral ellátott hajtómű
  • Glass cockpit
  • AESA radar
  • Tartós szuperszonikus sebesség
  • Kiváló manőverezőképesség
  • Korszerű fegyverzet
  • Alacsony észlelhetőség
Az utóbbi egy és a radartechnológia kivételével az európai gyártók is ugyanezt a szintet tudták prezentálni.
De az alacsony észlelhetőség nagyvonalú mellőzésével sikerült egy drága öngólt rúgniuk.
Ugyanis a tengerentúli projektek költségszintjén képesek voltak egy-egy olyan ultramodern negyedik generációs gépet alkotni, ami színvonalat két évtizeddel később, egy két évtizeddel korábbi(!) géppel is meg lehet csinálni!
Gondolok itt például a hetvenes években gyártott tajvani F-16A gépek jelenleg zajló F-16V upgrade-jére.
Radar-kabin-szenzorfúzió-fegyverzet-EW tekintetében egy ilyen felújított F-16V nem marad el a sokkal komplexebb és jóval drágább EF/Rafale gépek főbb képességeitől.

Vagyis anno az európaiak lényegében ötödik generációs technológiával, ötödik generációs költségszinten csináltak egy-egy negyedik generációs rendszert.
És ezeket már nem lehet utólag sehogy sem az F-22/F-35 szintjére felhozni, így új programokat kell kiírni, új fejlesztési pénzeket kell így két-három évtizeddel később elfüstölni, hogy utolérjék magukat.

Mint már korábban, pár hete is írtam, a világ harcászati repülőgép fejlesztéseit immáron 1947 óta az USAF diktálja.
Nem a Navy, nem a RAF, nem a szovjetek-oroszok, nem az európaiak és nem is a kínaiak.
Az USAF.
Aki nem akar lemaradni, annak egy az egyben az aktuális USAF-tendereket kell lekövetnie.

Azért azt mindenféleképpen meg kell említeni az európai 4,5gen gépek védelmével kapcsolatban, hogy ahogy említed is a tervezésük idején az EF/Rafi páros is sok szempontból generációs ugrást hozott az addigi gépekhez képest, ami egy csomó új technológia kifejlesztését és ipari háttér megteremtését követelte meg. Azt se felejtsük el, hogy az EF/Rafi esetén is már törekedtek az észlelhetőség csökkentésére, ami anno az F16/F15 tervezése idején még semennyire sem volt szempont.
Csak hát az a baj, hogy a valódi game changer a stealth képesség lett

A másik dolog az, hogy azért pénzügyi oldalról az F22/F35 sem lett éppen egy sikertörténet. És nemcsak a beszerzési költségeik szálltak el, hanem az üzemeltetésük is jó drága. Ne felejtsük el, hogy az F22-ből végül kihagytak több tervezett képességet (eredetileg kapott volna oldalra néző AESA radart is és IRST szenzort is), miközben az EF-t ugyanúgy egy AS vadásznak tervezték csak aztán csináltak belőle multirole gépet
Szintén ne felejtsük el, hogy az F22-ben továbbra sincs sisakdisplay, nincs hozzá Aim-9X, illetve sokáig olyan volt az adatátviteli rendszerük, ami csak a raptorok közötti kommunikációt tette lehetővé

szóval a HH vége és azt követő demilitarizáció az nemcsak Európában de az USA-ban is hasonló problémákat generált az új fejlesztések terén...az az F22/F35 esetén a képességeik miatt hajlamosabbak vagyunk elnézni az óriási pénzügyi buktát
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Peldaul emiatt is lett huszadrangu szempont a dogfight az F-35 tervezesekor, ami meg is latszik rajta, a BVR kepessegekre van kihegyezve, aminek pl Kozep-Europaban csaknem elhanyagolhato jelentosege lenne, amikor a valagunkba belelat minden szomszed (kb mar a felszallasokat is kovethetik kenyelmesen.)
Felejsd már el ezt az ökörséget.99ben mennyi dogfight volt?Semennyi,csak BVR harc volt.Most értek el gyakorlatban odáig az AAMek,amit annó az 50es évek végén gondoltak róluk.Akinek van minőségi BVR képessége,az nem dogfiethel,mert nincs rá szüksége.
Ezt a egymás valagába látunk dolgot is felejsd el.Nincs itt senkinek AWACS gépe,anélkül eleve nem látjuk egymás reptereit.A felszálló gép radarhorizont alatt tud maradni.F35 ugyan nem minden iránybol egyformán csökkentett radarvisszaverésű,de megteheti,hogy a radarhorizont alatt felveszi az ideális pöziciót,és úgy emelkedik a radarhorizont felé-és ezzel a Gripen E,ami ráadásul kisebb teherbirású,gyengébb repteljesitményű,elektronikailag is kisebb teljesitményű,egyszerűen nem versenyezhet.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 444
113
Mindettől függetlenül az EU gépek iszonyat túlárazottak.
És pont a Saab miatt fogják tudni a Tempest esetén tartani a költségkereteket. Mert nem a részegységek fejlesztése kerül sokba. A fő pénzszivattyú a rendszerek integrációja.
Ugyebár a Lockheed még most is csak nyomozza a rendszerhibákat az F-35-ben. Tíz éve? Mennyi van még? Pár ezer? ;)
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 742
113
Ez a BVR harc addig jó buli amíg EW nélküli gépekre lövöldözöl lesből, AWACS támogatással.
Azért kíváncsi lennék milyen eséllyel száll szembe egy F-35+AIM-120 egy Rafale+MICA-val vagy EF+Meteor+Iris-T-vel.
Mert mind két oldalon brutális EW képesség van, lesből sem lehet egyik gépet sem megtámadni a MAWS miatt.
Szóval én nagyon nem írnám le az Eurókacsákat!
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
S

speziale

Guest
Az a gond, hogy nem látod a Saab pragmatizmusát.
Hogyne lennének képesek tök egyedül gépet építeni?
De miért tennék, amikor leemelhetnek a polcról kész részegységeket.
Egy példa:
Az echte a Pentagon igényei szerint készült T-7-be a svédek "pofátlanul" belerendeltek egy Safran APU-t.
Egy nyomorult APU-t rendelhettek volna a GE-től is. Akinek ha nincs pont megfelelő, akkor fejleszt egyet. De biztos lehetsz benne, hogy egy APU-val a Saab is elboldogult volna. Csakhát ott extra költségek jelentkeztek volna, időtúllépéssel. Na ez az, ami a svédeknél nem játszik.
Ami pedig az 5.gen témát illeti.
A Saab pont a rendszertervezésben jár magasan az élen a mai katonai piacon.
Ha szüksége lett volna a Svéd Védelmi Minisztériumnak egy ilyen kaliberű gépre, akkor gyakorlatilag a koreaiaknál hamarabb dobtak volna össze. Hogy miért gondolom?
Mert az 5. gen gépek elsődleges buktatói nem a lopakodásban vagy a hajtóműben leledzenek, hanem a rendszerek integrációjában.
Ebben meg a Boeing esetén megmutatták, hogy a legnagyobb gyártók is hozzájuk mennek, ha elakadnak.
Radar és EW terén sem nagyon kell a szomszédba menni semmiért. Ha meg a szupercirkálás lett volna a céljuk, akkor megveszik a Safran, vagy a RR, a nekik megfelelő megoldását.
Meg mondjuk minek fejlesszenek pl. katapult üléseket.
De érzékelőkből is gyakorlatilag bármit megrendelhetnek a piacról.
Van annak előnye, ha egy semleges országnak fejlesztessz repülőgépet. :rolleyes:

persze ez egy elég kényelmes válasz, hogy a "svédek mindent is megtudnak csinálni", de azért a repülőgép nagyon fontos elemeit mégis máshonnan vásárolják össze...egyébként meg a Ps05 lokátor még svéd fejlesztés volt...sőt ugye papíron létezik belőle AESA antennás verziót is ...a Gripen E-be mégsem azt rakták...nyilván gondolom elfelejtették, hogy lenne nekik is egy radarjuk elfekvőben...(vagy ami valószínűbb mégsincs annyira készen nekik az az AESA antennás radar)

másrészről nézzetek már rá mekkora a svéd GDP, és, hogy ezek a vadászgép fejlesztések mennyi pénzt szoktak elvinni...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 171
113
Az F-35-ös, hogy mennyire nem manőverező légiharcra lett optimalizálva - nos, erről kiderült, hogy egy szándékos dezinfó volt a Pentagon részéről.
A gép kimagasló dogfight képességekkel rendelkezik, mivel képes teljes kontrollálhatóságot mutatni a Hornet állásszögein is, de majdhogynem az F-16-ossal egyenértékű módon képes az energiáját visszagyűjteni.
 
S

speziale

Guest
És pont a Saab miatt fogják tudni a Tempest esetén tartani a költségkereteket. Mert nem a részegységek fejlesztése kerül sokba. A fő pénzszivattyú a rendszerek integrációja.
Ugyebár a Lockheed még most is csak nyomozza a rendszerhibákat az F-35-ben. Tíz éve? Mennyi van még? Pár ezer? ;)

Aha...és akkor a millió dolláros kérdés: szerinted ki lesz a Tempest esetében a rendszer integrátor? a BAE vagy a Saab?
másrészről egy új hajtómű fejlesztése is horribilis összegbe kerül ám...de gondolom egy új generációs radar fejlesztése sincsen meg gombokból....
 
S

speziale

Guest
Nyilván érintette az európai gyártók esélyeit, de tetszettek volna nem elkurvulni Sam bácsi irányába. Talán jobb lenne most az összezárás és a kontinensen belüli protekcionalista érdekérvényesítés. Az, hogy az NSA keze be tudta tenni a lábát mindenhova, az a 2001 utáni USA intel invázió előtti teljes meghajlás számlájára írható.

mondjuk nem kell ide annyira NSA, elég a nagyobb európai országok saját hadiipari cégeik/képességeik védelmében tett protekcionizmusa terén keresgélni
ebben szerintem kétségtelenül a franciák járnak az élen, szerintem a britek sokkal pragmatikusabbak...ezért is jósolok nagyobb jövőt a Tempest-nek, mint az FCAS-nak....és elnézve az franciák oldaláról az MGCS koncepciókat ott is vannak bennem kérdőjelek
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 444
113
Aha...és akkor a millió dolláros kérdés: szerinted ki lesz a Tempest esetében a rendszer integrátor? a BAE vagy a Saab?
másrészről egy új hajtómű fejlesztése is horribilis összegbe kerül ám...de gondolom egy új generációs radar fejlesztése sincsen meg gombokból....
Ne felejtsd el, hogy a Saab a legvégén került be a Tempestbe. Gyakorlatilag mond a 2 európai terv meg akarta nyerni magának. Csakhát a FCAS programban már nem jutott volna olyan feladat, amelyik vonzotta volna a Saab-ot és ezzel együtt a svéd kormányt.
Menjünk vissza kicsit a KF-X-re. Ugyebár az amerikaiak beintettek a koreaiaknak a AESA radar techtransferére. Erre maguk kezdtek bele a fejlesztésre. Ki írta meg nekik az algoritmust? A Saab!
A Boeingnek is ők rakták össze a rendszert a Gripenből ismert moduláris (elektronikai) fejlesztési modellel. Szerinted mindebből mi következik?
Szóval a fővállalkozó a BAE lesz, de szerintem az elektronikai fejlesztést minimum közösen fogják csinálni, de a Saab keretrendszere szerint, szépen modulárisan.
Íme a SAAB tavaly kinevezett új főnöke:

Mr Johansson said Saab had been asked to participate in the Franco-German project launched in 2018. Instead it chose to be part of the UK’s Tempest. The UK had offered Saab involvement in design and development, while the Franco-German offer was to participate only once the concept had been decided. “It was a no-brainer for us to choose that option instead of waiting a couple of years to get a fraction of the Franco-German programme.” For Saab, a next generation programme like Tempest — which could be a jet or a complex system of systems combining aircraft, drones and intelligent weaponry — may be the path to an even bigger market.
Forrás
 
K

kamm

Guest
Aha...és akkor a millió dolláros kérdés: szerinted ki lesz a Tempest esetében a rendszer integrátor? a BAE vagy a Saab?
Szerinted melyik? :D
Mondjuk indulj ki abbol, hogy melyik epitett es epit most is sajat fightert? :cool:
És pont a Saab miatt fogják tudni a Tempest esetén tartani a költségkereteket. Mert nem a részegységek fejlesztése kerül sokba. A fő pénzszivattyú a rendszerek integrációja.
Ugyebár a Lockheed még most is csak nyomozza a rendszerhibákat az F-35-ben. Tíz éve? Mennyi van még? Pár ezer? ;)
Jaj, de csunya vagy, mar csak 800-900 es az elmult 3-4 ev alatt legalabb 60-70 megoldottak - igaz, kozben masik 120-at logoltak nekik... :D

másrészről egy új hajtómű fejlesztése is horribilis összegbe kerül ám...de gondolom egy új generációs radar fejlesztése sincsen meg gombokból....
Szerintem a toredeke nincs a radarnak egy hajtomuhoz viszonyitva, eleve teljesen mas ipari hatter kell a hajtomuhoz, a radar sokkal olcsobb, plane a mai elektronikai szinten. Ma mar egy Izrael is csucstechnologiaju radarokat csinal, pedig ok aztan koztudomasuan nem egy tapsi-hapsi tarsasag, meg sokkal spurolosabbak, mint a svedek.
Felejsd már el ezt az ökörséget.99ben mennyi dogfight volt?Semennyi,csak BVR harc volt.Most értek el gyakorlatban odáig az AAMek,amit annó az 50es évek végén gondoltak róluk.Akinek van minőségi BVR képessége,az nem dogfiethel,mert nincs rá szüksége.
Ezt a egymás valagába látunk dolgot is felejsd el.Nincs itt senkinek AWACS gépe,anélkül eleve nem látjuk egymás reptereit.A felszálló gép radarhorizont alatt tud maradni.F35 ugyan nem minden iránybol egyformán csökkentett radarvisszaverésű,de megteheti,hogy a radarhorizont alatt felveszi az ideális pöziciót,és úgy emelkedik a radarhorizont felé-és ezzel a Gripen E,ami ráadásul kisebb teherbirású,gyengébb repteljesitményű,elektronikailag is kisebb teljesitményű,egyszerűen nem versenyezhet.
AWACS nelkul nem latjuk a reptereket... Tudod Negan, en birom a lelkes embereket es altalaban a motorok egy-egy ilyen tematikus forumon, de te olyan marhasagokat irsz mostanaban mar szinte allando jelleggel, hogy nincs is kedve senkinek mar korrigalni a konstans hulyesegcunamidat.
Csupa hulyeseg ez a kommented is es nem azert, mert buta lennel, hanem alapvetoen azert (is), mert a technologiai-informatikai reszehez remenytelenul fogalmatlan vagy - de ez onmagaban nem lenne baj. En sem ertek millio terulethez, szinte mindig ereztetem, ha 'szerintem' a kommentem, kb hangosan gondolkodom (erre van egy forum ugyebar, hiaba irrital egyeseket), majd valaki ugyis kijavit es akkor azt is tudom - de te ezt el sem tudod kepzelni, hogy elismerd, hogy nem ertesz valamihez.
Emiatt aztan beakadnak nalad ezek a tevhitek es keptelen vagy barkire hallgatni - es ezert keveredsz olyan vitakba, amikor mar hivatasos loveszekkel vitatkozol harcaszatrol meg fegyverzetrol, mikozben mar az alapfogalmakkal sem vagy tisztaban, ahogyan az nagyon gyorsan kiderult par ilyen csortedben dudival vagy krisssel, csak mert te valami 50-60 eves szovjet-komcsi, hideghaborus-nephadsereges, mar akkor is elavult konyvbol osszeolvastal valamit (amit raadasul gyakran felreertelmezel.)
 
  • Vicces
Reactions: Negan

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Szerinted melyik? :D
Mondjuk indulj ki abbol, hogy melyik epitett es epit most is sajat fightert? :cool:

Jaj, de csunya vagy, mar csak 800-900 es az elmult 3-4 ev alatt legalabb 60-70 megoldottak - igaz, kozben masik 120-at logoltak nekik... :D


Szerintem a toredeke nincs a radarnak egy hajtomuhoz viszonyitva, eleve teljesen mas ipari hatter kell a hajtomuhoz, a radar sokkal olcsobb, plane a mai elektronikai szinten. Ma mar egy Izrael is csucstechnologiaju radarokat csinal, pedig ok aztan koztudomasuan nem egy tapsi-hapsi tarsasag, meg sokkal spurolosabbak, mint a svedek.

AWACS nelkul nem latjuk a reptereket... Tudod Negan, en birom a lelkes embereket es altalaban a motorok egy-egy ilyen tematikus forumon, de te olyan marhasagokat irsz mostanaban mar szinte allando jelleggel, hogy nincs is kedve senkinek mar korrigalni a konstans hulyesegcunamidat.
Csupa hulyeseg ez a kommented is es nem azert, mert buta lennel, hanem alapvetoen azert (is), mert a technologiai-informatikai reszehez remenytelenul fogalmatlan vagy - de ez onmagaban nem lenne baj. En sem ertek millio terulethez, szinte mindig ereztetem, ha 'szerintem' a kommentem, kb hangosan gondolkodom (erre van egy forum ugyebar, hiaba irrital egyeseket), majd valaki ugyis kijavit es akkor azt is tudom - de te ezt el sem tudod kepzelni, hogy elismerd, hogy nem ertesz valamihez.
Emiatt aztan beakadnak nalad ezek a tevhitek es keptelen vagy barkire hallgatni - es ezert keveredsz olyan vitakba, amikor mar hivatasos loveszekkel vitatkozol harcaszatrol meg fegyverzetrol, mikozben mar az alapfogalmakkal sem vagy tisztaban, ahogyan az nagyon gyorsan kiderult par ilyen csortedben dudival vagy krisssel, csak mert te valami 50-60 eves szovjet-komcsi, hideghaborus-nephadsereges, mar akkor is elavult konyvbol osszeolvastal valamit (amit raadasul gyakran felreertelmezel.)
Bocs Kamm,de egyszerűen sikhülye vagy.Legalábbis a harcászathoz,hadviseléshez,hadiiparhoz,meg kb minden hadviseléshez kapcsolódó dologhoz.
Na,befejeztem ezt az értelmetlen vitát.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 4082

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 444
113
persze ez egy elég kényelmes válasz, hogy a "svédek mindent is megtudnak csinálni", de azért a repülőgép nagyon fontos elemeit mégis máshonnan vásárolják össze...egyébként meg a Ps05 lokátor még svéd fejlesztés volt...sőt ugye papíron létezik belőle AESA antennás verziót is ...a Gripen E-be mégsem azt rakták...nyilván gondolom elfelejtették, hogy lenne nekik is egy radarjuk elfekvőben...(vagy ami valószínűbb mégsincs annyira készen nekik az az AESA antennás radar)

másrészről nézzetek már rá mekkora a svéd GDP, és, hogy ezek a vadászgép fejlesztések mennyi pénzt szoktak elvinni...
Nagyon jól mondod! Szoktak!
Neked is javaslom, hogy nézd meg hogyan nyerték meg a T-X tendert. Pofátlanul olcsón, pofátlanul gyors fejlesztéssel.
A Tempest esetén az a kunszt, hogy tulajdonképpen a fejlesztő cégek a Tempestbe való belépés előtt is már a 6. gen alrendszereiket fejlesztették.
Nem nulláról indul minden. Az RR valami 2014 óta fejleszti a bele szánt hajtóművet és alrendszereit.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Nagyon jól mondod! Szoktak!
Neked is javaslom, hogy nézd meg hogyan nyerték meg a T-X tendert. Pofátlanul olcsón, pofátlanul gyors fejlesztéssel.
A Tempest esetén az a kunszt, hogy tulajdonképpen a fejlesztő cégek a Tempestbe való belépés előtt is már a 6. gen alrendszereiket fejlesztették.
Nem nulláról indul minden. Az RR valami 2014 óta fejleszti a bele szánt hajtóművet és alrendszereit.
Öööö....Az egész T-X tender arrol szolt,hogy ne egy méregdrága még nem is létező technológiás szupergépet kérne a megrendelő,hanem egy már létező teknyikákra épülő "gazdaságos" gyakorlógépet.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 2361
M

molnibalage

Guest
Az F-35-ös, hogy mennyire nem manőverező légiharcra lett optimalizálva - nos, erről kiderült, hogy egy szándékos dezinfó volt a Pentagon részéről.
A gép kimagasló dogfight képességekkel rendelkezik, mivel képes teljes kontrollálhatóságot mutatni a Hornet állásszögein is, de majdhogynem az F-16-ossal egyenértékű módon képes az energiáját visszagyűjteni.
Konkrétan az F-35A demók után pislogok, hogy ki képes olyan faszságot írni, hogy az F-35A nem jó manőverező légharcban.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
lattom szep vitta menn itt.

beteszem ujbol ezt a kepet

main-qimg-4bf259053ce3fd360d206b0fcaba0876


lassuk csak...mik vannak itt ami nem sved fejlesztes..

pl... canopy - amcsi
vagy wheel brakes -amcsi
vagy pl lighting systems -amcsi
landing gear... - angol
cabin systems - amcsi

nem emlitem a hajtomut meg a tobbit...

a svedek ilyen dolgokat a sajat 4. gen gepukhoz kell hogy megvegyek.

es majd ok 5.gen gepet fognak sajat maguk kifejleszteni?
megvan a szurkealomany hozza?


ajde ne szarjunk mar. a mesek valahol a masodik emeleten vannak.
 
  • Tetszik
Reactions: Negan
S

speziale

Guest
Nagyon jól mondod! Szoktak!
Neked is javaslom, hogy nézd meg hogyan nyerték meg a T-X tendert. Pofátlanul olcsón, pofátlanul gyors fejlesztéssel.
A Tempest esetén az a kunszt, hogy tulajdonképpen a fejlesztő cégek a Tempestbe való belépés előtt is már a 6. gen alrendszereiket fejlesztették.
Nem nulláról indul minden. Az RR valami 2014 óta fejleszti a bele szánt hajtóművet és alrendszereit.

nem akarlak megbántani, de most nagyon kezdesz bemenni az erdőbe...
onnan indítod, hogy azért fog a költségkeretbe beleférni a Tempest, mert majd a Saab milyen fasza rendszerintegrátor...
de hát nem is ők lesznek azok, hanem a Bae...a gép megnevezése is: Bae system Tempest
az integrátor az tud lenni, aki a sárkányt csinálja, mert annak kell majd a nap végén a gép összes rendszerét beépíteni és "összegyúrni"
másrészt azt értsd már meg, hogy a T-X tenderben semmi technológiai újítás nem kellett...(az meg megint egy másik kérdés, hogy az a győzelem mennyire a Boingnek szólt valójában)
egy új generációs gép esetében meg egy csomó alrendszer esetében generációs ugrás történik...az ilyen fejlesztéseknél nemcsak abból tud lenni a baj, hogy nem tudják a meglévő rendszereket összelegózni, hanem maguknak a rendszereknek a fejlesztéséből is
az meg, hogy az RR 2014 óta dolgozik az új hajtóművön az semmit nem jelent...mióta létezik az Advent program?...attól még nincs meg az NGAD hajtóműve...
 
S

speziale

Guest
Szerintem a toredeke nincs a radarnak egy hajtomuhoz viszonyitva, eleve teljesen mas ipari hatter kell a hajtomuhoz, a radar sokkal olcsobb, plane a mai elektronikai szinten. Ma mar egy Izrael is csucstechnologiaju radarokat csinal, pedig ok aztan koztudomasuan nem egy tapsi-hapsi tarsasag, meg sokkal spurolosabbak, mint a svedek.

tudod te mennyibe kerül egy repfedélzeti AESA radar? olyan 10-15 millió USD...ennél a hajtómű se kerül sokkal többe

igen más ipari háttér kell egy AESA radarhoz meg egy rephajtóműhöz....de azért a SiC ötvözet gyártása mellett mondjuk a csúcstechnológiás GaN T/R egységek legyártása sem piskóta ám...és azért a jelfeldogozás IT háttere sem piskóta...Dél-Korea is izraeli és svéd segítséget kért a K-FX programban (pedig ott nem új generációs radartechnológiáról beszélünk)
 
S

speziale

Guest
lattom szep vitta menn itt.

beteszem ujbol ezt a kepet

main-qimg-4bf259053ce3fd360d206b0fcaba0876


lassuk csak...mik vannak itt ami nem sved fejlesztes..

pl... canopy - amcsi
vagy wheel brakes -amcsi
vagy pl lighting systems -amcsi
landing gear... - angol
cabin systems - amcsi

nem emlitem a hajtomut meg a tobbit...

a svedek ilyen dolgokat a sajat 4. gen gepukhoz kell hogy megvegyek.

es majd ok 5.gen gepet fognak sajat maguk kifejleszteni?
megvan a szurkealomany hozza?


ajde ne szarjunk mar. a mesek valahol a masodik emeleten vannak.

mondjuk az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy ha az F35-ről néznél egy hasonló képet, ott is elég sok minden nem csillagsávos zászló lenne
 
  • Tetszik
Reactions: fip7