[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

Tavaly óta befagyott a buli, a Penta nem kötötte meg az adás-vételt.
Miért???
(Egy kis piszkos szlovák politika magyar szállal. Nemcsak Orbán, a másik, S. Gyurka is keveri a paklit. ;) )
A legkézenfekvőbb oknak azt tartom, hogy a tavaly tavasz végi váratlan szlovák kormányváltás után eljárást indítottak a Penta vezetője ellen, egy ideig sitten is pihent. Ha jól tudom a Penta több uzletemberből álló tarsulás és ennek vezetőjét vadászta le az új szlovák miniszterelnök, Matovic. A Penta vezetése pár éve belekeveredett egy csúnya politikai lehallgatási, titkosszolgálatokhoz köthető botrányba és ebből is kifolyólag zajlik több büntetőügy.. A Penta az előző kormányhoz, Ficohoz állt közel. Amióta szopóágon vannak igyekeznek veszteséget minimalizálni, pl. a jelentős szlovák médiaportfóliójukat eladtak Soros Györgynek. A magyar 444 tulajdonosai ellenőrzik azota a szlovák media jelentős részét. Gondolom ettől remélik megváltani az eljárás alatt álló tulajdonosok a büntetlenségüket. Illetve azért igy kibasztak Matoviccal is, mert Soros az szlovák államfőasszonypártját futtatja nem őt.

[...]

Bevonták az egyeztetésbe a mind a Pentaval, mind a magyar kormánnyal jó kapcsolatokat ápoló Világi Oszkárt, a leggazdagabb felvidéki magyar üzletembert, Slovnaft vezetőjét. A Slovnaft ugye a MOL tulajdonában van. Szerinte ha nincs gyors megállapodás, pénzügyi tuning az AV-be, akkor súlyos zavarok lehetnek. Ezt én figyelmeztetésként is értelmezhetem a Pentanak, hogy ideje kapitulálni, lelécelni.... De az is lehet a Penta a törülköző bedobásával zsarolja az Omnipolt. Az AV fizetésképtelenségével ugorhat a vietnámi üzlet is, ami nagyon fájna az Omnipolnak is, kb az L39NG projekt csődjét jelentené.

Érdekes még megemlíteni a cseh Omnipol kapcsolatait. Régen jó orosz kapcsolataik voltak, sok pénzt kerestek ezen. De talán ma sem haltak el ezen szálak, mert a cseheknél az putyinbarát komcsik tolják az L-39NG vételt, pedig a hadseregtől épp ők vonnának el pénzt. Bár a cseh cikkek ezt az orosz szálat mindig a mi nyakunkba igyekeznek varrni.
Mi van ha becsődöl az AV? Akkor végképp nyomott áron lehet majd gyártástechnológiát, pár kalandvágyó hirtelen munkahely nélkül maradt mérnököt vásárolni. Technikát átcuccolni, mérnök mellé tolmácsot olcsóbb adni és betanítani egy kezdő hazai gárdát, talán még az OE és BME is indíthat valami kihelyezett képzést gépész-, anyag- és villamosmérnököknek.
 
Mi van ha becsődöl az AV? Akkor végképp nyomott áron lehet majd gyártástechnológiát, pár kalandvágyó hirtelen munkahely nélkül maradt mérnököt vásárolni. Technikát átcuccolni, mérnök mellé tolmácsot olcsóbb adni és betanítani egy kezdő hazai gárdát, talán még az OE és BME is indíthat valami kihelyezett képzést gépész-, anyag- és villamosmérnököknek.
Nem tünik fel,hogy azért csődől be,mert elavult?Nincs olyan modern technológiája,amit érdemes átcuccolni,nincs termékpalettája,ami eltartaná.Ennyi.
 
Holloman helyett a németek most hol képeznek pilótákat (csak mert az aero oldalán a külföldi értékesítőktő német nyelvtdást várnak el)
már gye decimomannu ba se folyik képés
 
Nekem gyanús, hogy tudatosan nem is akarják átcuccolni. Sőt!

A cseh másik részvényes is azt mutatja, hogy sokkal kényelmesebbnek érzik, ha a gyár fenntartása cseh munkaerő probléma és részben legalább cseh állami feladat/érdek maradjon. Ahogy Negan írta, önmagában sem a gyártás technológia, sem a mögöttes tudás nem az, ami olyan hű de nagyon kell Magyarországra.
Egyszerűbb felvásárolni és ott tartani, amit majd akarunk, azt manipulálunk vele. És ütni a vasat a nagyobb projekteknél, hogy legyen magyar cégektől is beszállító, amik jóval életképesebbek jelenleg. Ha egyenként kell összehalásznod a mérnököt, szlávul beszélő melóst, akkor a használhatóbb hamarabb lezsírozza a saját állását Németbe vagy más cseh vállalatnál, mint hogy megvárja a bedőlést és a szőke, magyar herceget. A tömeges és szervezett átvándoroltatásnál meg többnyire pont azokat szereznéd csak meg, akik lehúzzák jelenleg is a vállalatot. Kezdve a végzettségükre nagyon büszke mérnökökből, egészen addig a gyári munkásig, akit Németbe azért nem szeretnének felvenni, de a magyar bérért elköltözne annál is messzebbre. (Nekik a határ túloldala Germánia, mi meg két országgal vagyunk odébb.)
 
1, Ami nem világos a számomra, ez a gyár nekem borzasztó elavult technológiának tűnik eddig. Fémvázas repülőgépek, nagy szériás darabokra esély sincs, csupán olyan piaci szegmensben vitézkedik, amiben minimális darabszám kell, de legalább nem látni biztosítva, hogy azt versenyképesen tenné. Nálunk meg nincs tech transzferre lehetőség.
Véleményem szerint egyetlen ésszerű oka lehetne az AV magyar pénzen való megmentésének: Gripen korszerűsítés.
Az AV mérete és technológiája teljes mértékben alkalmas lehet a Gripen C / D ken szükséges korszerűsítési munkák elvégzésére.
Ehhez "mindössze" annyi kell hogy:
  • megegyezni a Svédekkel hogy mennyit kérnek az új Mk.5 radarért és a többi új részegységért;
  • megegyezni a Svédekkel hogy a munkát az AV végzi el;
  • meggyőzni a Cseh kormányt hogy ők is korszerűsítsék a Gripenjeiket.
  • venni a Svédektől még egy-két század használt C / D-t és azokat is bevonni a korszerűsítésbe.
 
Véleményem szerint egyetlen ésszerű oka lehetne az AV magyar pénzen való megmentésének: Gripen korszerűsítés.
Az AV mérete és technológiája teljes mértékben alkalmas lehet a Gripen C / D ken szükséges korszerűsítési munkák elvégzésére.
Ehhez "mindössze" annyi kell hogy:
  • megegyezni a Svédekkel hogy mennyit kérnek az új Mk.5 radarért és a többi új részegységért;
  • megegyezni a Svédekkel hogy a munkát az AV végzi el;
  • meggyőzni a Cseh kormányt hogy ők is korszerűsítsék a Gripenjeiket.
  • venni a Svédektől még egy-két század használt C / D-t és azokat is bevonni a korszerűsítésbe.
És ennek mi értelme?A gyár csehben van,stratégiailag nincs a kezünkben.Ennyi erővel megcsinálhatják közvetlenül a svédek is.Ha meg saját bázist akarunk kialakitani ily módon,nincs szükség hozzá az AVre.Azt meg lehet csinálni egy újonnan alapitott céggel is.
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66 and Pogány
És ennek mi értelme?A gyár csehben van,stratégiailag nincs a kezünkben.Ennyi erővel megcsinálhatják közvetlenül a svédek is.Ha meg saját bázist akarunk kialakitani ily módon,nincs szükség hozzá az AVre.Azt meg lehet csinálni egy újonnan alapitott céggel is.
Van a cseheknél tapasztalat, ami nálunk nincs. Ők be tudnak tanítani magyarokat, el lehet hozni a magyar telephelyre szakikat, gépeket.
 
Van a cseheknél tapasztalat, ami nálunk nincs. Ők be tudnak tanítani magyarokat, el lehet hozni a magyar telephelyre szakikat, gépeket.
Gépek lényegtelenek,régi elavult technológia.Szakik meg megintcsak elöbb maguk is betanitandók a Gripenfelújitásra-akkormár egyszerűbb közvetlenül a svédektől igényelni a betanitást.Konkrét gyártás meg amúgy sincs nagyon egy felújitáson,svédek adta részegységeket kell beszerelni az előirt technológiával.
Szóval igy sem látom értelmét.
 
Van a cseheknél tapasztalat, ami nálunk nincs. Ők be tudnak tanítani magyarokat, el lehet hozni a magyar telephelyre szakikat, gépeket.
Abba mindenki eggyetért hogy az aeronak fejlesztés kell a fejlesztést szerintem nem ugy kellene ebben az esetben érteni hogy a régi képességeket leépítik és a helyére modernebbek kerülnek. hanem hogy a modernebb magyarországra kerül. a régi meg elpötyög ameddig van rá igény. és szépen lassan a magyar oldali gyár átveszi a vezető szerepet a cseh gyartól. ami x év múlva már csak beszállít esetleg a fejlesztés egy része folyik majd y év mulva bezárható amikorra végképp elavúl és már alba sem lessz mit butykölhetnének.
 
Abba mindenki eggyetért hogy az aeronak fejlesztés kell a fejlesztést szerintem nem ugy kellene ebben az esetben érteni hogy a régi képességeket leépítik és a helyére modernebbek kerülnek. hanem hogy a modernebb magyarországra kerül. a régi meg elpötyög ameddig van rá igény. és szépen lassan a magyar oldali gyár átveszi a vezető szerepet a cseh gyartól. ami x év múlva már csak beszállít esetleg a fejlesztés egy része folyik majd y év mulva bezárható amikorra végképp elavúl és már alba sem lessz mit butykölhetnének.
Ehez minek az AV?Alapitani kell egy magyar gyárat.Felhúzni a PG 2.0át.
Szerintem
 
Véleményem szerint egyetlen ésszerű oka lehetne az AV magyar pénzen való megmentésének: Gripen korszerűsítés.
Az AV mérete és technológiája teljes mértékben alkalmas lehet a Gripen C / D ken szükséges korszerűsítési munkák elvégzésére.
Ehhez "mindössze" annyi kell hogy:
  • megegyezni a Svédekkel hogy mennyit kérnek az új Mk.5 radarért és a többi új részegységért;
  • megegyezni a Svédekkel hogy a munkát az AV végzi el;
  • meggyőzni a Cseh kormányt hogy ők is korszerűsítsék a Gripenjeiket.
  • venni a Svédektől még egy-két század használt C / D-t és azokat is bevonni a korszerűsítésbe.

Engem meggyőztél, kivéve az utolsó pont.
Természetesen így azért már lenne számomra is értelme egy olyannak, hogy nálunk megcsinálunk egy régiós kiképzős bázist. Egy nem pofátlan nyereségért kiképezünk minden pilótát a környéken alap szinten, hogy a saját típusaikkal odahaza már erről a szintről kezdjenek tovább tanulni. A csehek megkapják, hogy az a néhány tanuló gép gyártása náluk lesz, meg meg lesz mentve a gyár.
És hozzá tenném, hogy nem csak a Gripik legyenek itt korszerűsítve, de a teljes légi flotta nem kettő, hanem ha régiós szinten tudunk üzletelni vele, akkor jóval több országból. Értem én itt a horvátokat és esetleg szlovákokat. (Meglepődnék, ha a románok ide járnának tanulni.)

Ez része ilyen tételben már elmenne egy értelmes csomagnak. De az északi és déli barátainknak valamit még kell mondanunk arra, hogy nekik mi az üzlet ebben. Miért érje meg, ha ők nem kapnak semmit...

Másfelől csupán bérmunkából meg karbantartásból nem fog fenn maradni ez a gyár. Az ujjunkon ne kezdjünk el számolni, hogy hány lerobbant svéd szart veszünk meg ahhoz, hogy rabszolgamunkával felpofozzuk! Ez a dolog felejtős a részemről. Ha eddig egy új repülő század felállításáról beszéltünk, most meg már egy-két század kipofozott gépről, akkor mire a pénzt kifizetjük, a fórumon már orosz légierő lesz.

A mi érdekünk az, hogy

1, Önálló gyártás és forgalmazás. Nem a svédektől veszünk tervrajzot meg még alkatrészeket is, cseheknél beszereljük és a végén van egy bizonytalan üzemidejű, jelenleg a termék életútjának utolsó fázisában lévő, de darabszámban jól felpumpált légierőnk. Ebből pénzünk se sok lesz, katonai célokat sem szolgál, mint inkább égeti a költségvetést.
2, Minőségi szintugrás. (Eddig a Zrínyi mindig törekedett arra, hogy olyan technológiára váltsuk le a régit, ami 40 évig még jó lesz. Akkor éri meg új repülő századot felállítani, ha harcképessé válik az 5. gen gépekből legalább egy. Az F-35 van talán a legközelebb, de az még mindig egy bughalmaz.)
 
És ennek mi értelme?A gyár csehben van,stratégiailag nincs a kezünkben.Ennyi erővel megcsinálhatják közvetlenül a svédek is.Ha meg saját bázist akarunk kialakitani ily módon,nincs szükség hozzá az AVre.Azt meg lehet csinálni egy újonnan alapitott céggel is.
És ennek mi értelme? - lenne korszerűsített Grippen ami még 20 évig ebben térségben potens eszköznek számítana;
A gyár csehben van - a gyár az Eu.ban van ami bőven elég
...stratégiailag nincs a kezünkben - dehogyis nem. 51% tulajdonrész az pont többségi tulajdont jelent.
Ennyi erővel megcsinálhatják közvetlenül a svédek is. - persze, csak akkor magasabb lenne a számla.
Ha meg saját bázist akarunk kialakitani ily módon,nincs szükség hozzá az AVre.Azt meg lehet csinálni egy újonnan alapitott céggel is. - persze, ha van 10-20 éved kivárni amíg idehaza felépítjük a szükséges ipari bázist, kiképezzük és begyakoroltatjuk a szükséges számú szakembert.
Ehez minek az AV?Alapitani kell egy magyar gyárat.Felhúzni a PG 2.0át.
Lsd. mint fent
 
A SAAB nem rég nyomta ki magából a RedHawkot.
A SaaB csak közreműködött a gép kifejlesztésében a Boeing-al, a T-X programra! Mivel az Egyesült Államokban, a T-38 Talonok leváltására tervezték, ezért a gyártás is ott zajlik!
Svédország nem rendelt a típusból, és nem tudok róla, hogy komolyan tervezik rendszeresíteni! Ha mégis, ahhoz egy európai gyárat fel kell húzni, mert az USA-ban gyártott gépekre ott lesz szükség! Pláne ha lesz más vevő jelölt! Érdeklődők már vannak, Európából is.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya
Egyesíteni kell a cseh céget a magyar:
  • Magnussal
  • Hungarocopterrel
  • Corvussal
  • Halleyel
  • Composite Onenal
  • bevonni a Magyar Repüléstechnikai Klaszter és a HAIF legtöbb tagját
AERO Dunavia néven. Létrehozni egy központi magyarországi gyáregységet ezekből a cseh mellé. És megtenni a drónfejlesztés magyar partnerévé is.

Ez talán az egyetlen értelmes jövőkép és termékportfólió. A csehek hozzák a klasszikus technológiát, mi a kompozitot és az egyelőre kisgépes/drónos portfóliót.
 
A Gripen és más ide illeszkedő dolgok összevonásával van értelme.
Az Albatroszt meg az amcsi hajtóművel megfogják fojtani a felette lebegő Damoklész/embargót használva.
"Saját" --esetleg Eu-s-- hajtómű nélkül nem fogják hagyni a jelenlegi piaci szereplők érvényesülni, mert akkor a csilliárd-milliós termékeik nem fognak elkelni, ahogy kezd a kínai eszközöknél is egyre látványosabb lenni a piacvesztés.

Ott is lenne "keresnivaló" pedig...
 
Az a gond, hogy értelme nincs most már áttervezni nem ámerikánsra azt a hajtóművet.

Az egész kiképző repcsis történet csak addig volt működőképes náluk, amíg KGST megvásárolta annyi darabszámban, hogy megéljen. A harci gépek piacát meg már akkor is leuralta a Nagy Testvér.
 
És ennek mi értelme? - lenne korszerűsített Grippen ami még 20 évig ebben térségben potens eszköznek számítana;
A gyár csehben van - a gyár az Eu.ban van ami bőven elég
...stratégiailag nincs a kezünkben - dehogyis nem. 51% tulajdonrész az pont többségi tulajdont jelent.
Ennyi erővel megcsinálhatják közvetlenül a svédek is. - persze, csak akkor magasabb lenne a számla.
Ha meg saját bázist akarunk kialakitani ily módon,nincs szükség hozzá az AVre.Azt meg lehet csinálni egy újonnan alapitott céggel is. - persze, ha van 10-20 éved kivárni amíg idehaza felépítjük a szükséges ipari bázist, kiképezzük és begyakoroltatjuk a szükséges számú szakembert.

Lsd. mint fent
Ami nincs a birtokodban,az stratégiailag nincs a kezedben.A tulajdonjog fele ebből a szempontbol nem számit.Nincs magyar területen,stratégiailag ez számit.
Gripen korszerűsités egy program.Utána?2század gép időszakos nagyjavitása tartja el a gyárat?Igy nézve is kisebb a számla?
Ha lenne valami távlatilag is perspektivikus a gyártási portfoliójában,még talán,de az nincs.
 
Ami nincs a birtokodban,az stratégiailag nincs a kezedben.A tulajdonjog fele ebből a szempontbol nem számit.Nincs magyar területen,stratégiailag ez számit.
Gripen korszerűsités egy program.Utána?2század gép időszakos nagyjavitása tartja el a gyárat?Igy nézve is kisebb a számla?
Ha lenne valami távlatilag is perspektivikus a gyártási portfoliójában,még talán,de az nincs.
Az általad javasolt alternatíva - a PG újrateremtése - egy szép hosszútávú célkitűzés. Abszolút egyetértek vele.

A probléma az idővel van.
Ha ma nekifogsz a PG projekt megvalósításnak és minden klappol akkor 10 év múlva már látszani is fognak az első eredmények.

Ehhez képest az AV megmentéséről valószínűleg heteken belül dönteni kell, a Gripenek felújításáról meg 1 éven belül.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Az általad javasolt alternatíva - a PG újrateremtése - egy szép hosszútávú célkitűzés. Abszolút egyetértek vele.

A probléma az idővel van.
Ha ma nekifogsz a PG projekt megvalósításnak és minden klappol akkor 10 év múlva már látszani is fognak az első eredmények.

Ehhez képest az AV megmentéséről valószínűleg heteken belül dönteni kell, a Gripenek felújításáról meg 1 éven belül.
Nem tudom,hogy mennyi idő lenne vissza csinálni a PG-t.De az AV megmentése nekünk nem érdekünk.Az a csehek érdeke.Nekünk a gyárra forditott pénzel együt már a nyerhető szolgáltatás is drágának tűnik nékem-svéd olcsóbb összeségében szerintem.
Kéne egy fejvakarós szmájli.Talán valami általános honvédségi javitóbázist összelehetne hozni,ami lassú ütemben fel lehetne fejleszteni a PG néhai szintjére.Inkább fektetnék abba,mint egy döglödő cseh gyárba.Hisz önmagában a szerszámkészlete értéktelen.Hazai szakembergárdája nekünk szintén.Szakember kinevelése a gond,nem a szerszámgépek beszerzése.Olyan technológiát meg nem birtokol,amiért érdemes megvenni.
Szerintem.
 
  • Szomorú
Reactions: Kim Philby