Nah, itt álljunk meg 1 szóra, ahogy Gretsy László mondta anno. Mi is történt itthon a 90es évek elején??? A csőd szélén álló magyar cégeket bagóért megvették a nyugati tőkések, hol beszántották, hol aranytojást tojó tyúkká alakították.
Értem, hogy mit mondasz, de lehet neked nem volt világos, amit én szerettem volna mondani.
Nem vagyok ellene a beszántásnak -piac szerzés volt nagyon sok privatizációs felvásárlás- vagy annak, hogy aranytojássá meg tyúkokká alakítsuk. Csak ami kommentre reagáltam, abban nem voltak ilyen tervek.
1, Ami nem világos a számomra, ez a gyár nekem borzasztó elavult technológiának tűnik eddig. Fémvázas repülőgépek, nagy szériás darabokra esély sincs, csupán olyan piaci szegmensben vitézkedik, amiben minimális darabszám kell, de legalább nem látni biztosítva, hogy azt versenyképesen tenné. Nálunk meg nincs tech transzferre lehetőség.
2, Nincs olyan hazai képesség, mint a multiknak volt a '90-es években. Vegyünk földet Afrikában bagóért és alakítsuk fialó tyúkká! Abban az ágazatban van tudásunk, van tőkénk, stb. Nem véletlenül pedzegetem, hogy mennyi értelme lehet ezt a romhalmazt UAV gyártásra átszerelni, mert vannak szakembereik, kész tervrajzok alapján tudnak dolgozni, de saját fejlesztéseik nem túl szerencsések. Ha megszerzed a gyártás jogát valahonnan, szerintem bármi gyártására könnyen átképezhetőek, ha az a tárgy nem zuhan le a levegőben.
3, Nekem a cikkekből az jött le, hogy a mi fiaink hitelből akarják megvenni, a saját tőke kapacitásaik határait feszegetve. Akkor viszont nem az a terv, hogy 10 évig elvegetál a meglévő járműparkkal 2-3 kis ország megrendeléséből. Hülyék voltak a római császárok és a pénznek igen is van szaga. És az én orrom azt mondja, hogy még ebben az évtizedben szakítani akarnak. Néhány megbízható vállalkozó ezért kockáztatja az eddig elért pénzügyi stabilitását.
Szóval az a felvetés elég gyerekesnek tűnik, hogy a csehek vesznek tőlünk 200 IFV-t, amiből az RM vastagon jól jár, cserébe beáldozunk most már vagy 2 hazai kormányközi vállalkozót, akik majd beáldozzák a tőkéjüket azért, hogy épp csak az önköltséget ez a gyár vissza tudja hozni a két érintett ország megrendeléseivel és ne dőljön be még egy kis ideig... Ami jó a kormányunknak is, de önként kell a fejüket a bakóra tenni kormányszóvivőnek, kedves férjének, meg akiket még belerángatnak. Ez így az általam lereagált hszben nem volt életszerű.
Azt lassan kitárgyaltuk, hogy a jelenlegi gépek nem versenytársai átalakítással sem a török drónoknak. És ez a közeljövőben még rohamosabb mértékben fog fejlődni. Ez a cég meg jelenleg önköltségen sem tudja vállalni azt, hogy kifejlesszen egy emberes gépből egy UAV-ot. Értelme sincs. És végkép nincs forrása követni a nemzetközi trendeket, elvárásokat.
Ha lenne túl nagy igény akár csak életben tartani cseh-szlovák-magyar összedolgozással, akkor gyanúsan megjelentek volna már itt komoly befektetők. De szlovák barátunk is figyelmeztetett arra, hogy ő sem érzi azt, hogy Pozsony szívügye lenne ez a cég, miután kiszállnak és eddig semmi ellentételezést nem kaptak semmi katonai beszerzésnél.
Összegzésként: Én egyelőre várok azzal, hogy vagy valami bomba ötlet felvetődik ezen a fórumon vagy az értelmi szerzők kifizetik a végleges árat, és lerántják a leplet a jövőről. Valamiben bíznak. De a vadászrepülők a térségben lefutott meccsé váltak. Románok, szlovákok, horvátok és a szerbek is épp nem rég tudták le a maguk részét. Katonai szállító kapacitással jelenleg mi jól állunk, minket ez a szegmens se nagyon érdekel.