[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 513
93 751
113
Elolvastam a szlovák és a csehről magyarra fordított hvg cikket AV ügyben, plusz hozzáteszem, amit eddig olvastam.

Mi a jelenlegi helyzet?
Alapvetően a szlovák Penta az AV jelenlegi tulajdonosa és a cégnél található reptér is hozzájuk tartozik.
Az L-39NG a szlovák Penta és a cseh Omnipol közös fejlesztése., 50-50%-ban, 27 milliárd HUF-ba fájt a kifejlesztése.

Tavaly a Penta el akarta adni az AV-t 51-49%-ban a magyar Tombor Andrásnak és a cseh Omnipolnak. (a repteret megtartották volna) . A magyar többségi tulajdon ellenére a csehek akarták delegálni a vezetést, az Omnipolhoz tartozó ERA, cseh radargyártó vezetőjét.

Ezáltal a L39NG eladások nyeresége 75-25%-ban osztódott volna meg a csehek-magyarok közt a csehek javára. Jelenleg egy 12db-os vietnami és egy 4db-os szenegáli eladás van kilátásban, de felmerült már korábban, hogy az Omnipol felkész bizniszeket is beblöfföl... A lényeg leszallitási még nem történt, de a gép tavaly minden minősítést, engedélyt megkapott.

Folyamatosan felmerül 10-12 gépes eladas a csehek, szlovákok és magyarok részére. Mkinél már volt nyilvános teszten a gép. Ezenkívül portugál és amerikai civil érdeklődés is volt a múltban, valamint az osztrákokat is bedobták.

Ezenkívül az AV az Airbusnak és az Embraernek is beszállítója. Az Embraer KC-390-be is beszallít a cég. Mi tavaly kettőt vettünk, anno a csehek is kacérkodtak a gondolattal. Valszeg ezért lett az AV beszállító.

Az AV ezenfelül még régi L39-eket modernizál, több ázsiai és afrikai ország gépeit midernizálja jelenleg is.

Folyt kövi
Tavaly óta befagyott a buli, a Penta nem kötötte meg az adás-vételt.
Miért???
(Egy kis piszkos szlovák politika magyar szállal. Nemcsak Orbán, a másik, S. Gyurka is keveri a paklit. ;) )
A legkézenfekvőbb oknak azt tartom, hogy a tavaly tavasz végi váratlan szlovák kormányváltás után eljárást indítottak a Penta vezetője ellen, egy ideig sitten is pihent. Ha jól tudom a Penta több uzletemberből álló tarsulás és ennek vezetőjét vadászta le az új szlovák miniszterelnök, Matovic. A Penta vezetése pár éve belekeveredett egy csúnya politikai lehallgatási, titkosszolgálatokhoz köthető botrányba és ebből is kifolyólag zajlik több büntetőügy.. A Penta az előző kormányhoz, Ficohoz állt közel. Amióta szopóágon vannak igyekeznek veszteséget minimalizálni, pl. a jelentős szlovák médiaportfóliójukat eladtak Soros Györgynek. A magyar 444 tulajdonosai ellenőrzik azota a szlovák media jelentős részét. Gondolom ettől remélik megváltani az eljárás alatt álló tulajdonosok a büntetlenségüket. Illetve azért igy kibasztak Matoviccal is, mert Soros az szlovák államfőasszonypártját futtatja nem őt.

A Penta ettől függetlenül korábban és most is lobbizik a szlovák kormánynál, hogy az új F-16 - osok mellé vegyenek 10 L39NG kiképzőgépet. A szlovák honvédelmi miniszter tárgyalt is 10 gépről az AV-vel meg az Omnipollal. A szlovakoknak még az olasz M-345 kiképzőgép is felmerült, de valószínűleg jóval drágább lenne 52 milliárd HUF-nál. Ennyi a 10db L39NG üzlet becsült értéke. . A Penta nagyon hajtjotta az üzletet, mert ezáltal nőtt volna az AV eladási ára.

A szlovák cikk nem emliti, de a cseh-magyar cikk szerint magyar oldalon is váltás történt 1 ev alatt. Tombor helyett Szalay-Bobrovniczky érdeklődik az AV iránt. Mivel Tombor valszeg stroman volt, igy lehet, hogy az eredeti vevőjelölt is ő volt. Bár a hvg szerint Tombor nem volt elég hitelképes. De ezt én nem gondolom. Úgy latom mi nem sietünk semmit alaírni, időhúzással nyomjuk le az árat. Az tuti, hogy a Covid nem felfelé tolta az eladási árat és 8-10 visszamondott brazil KC-390 sem növelt a cég értékén. A Penta viszont xarban van. Egyrészt szlovák politikai nyomás alatt állnak (érdekes Matovic, Ficohoz hasonlóan Orbánnal azért jóban van), másrészt folyamatosan égetik el a pénzt a veszteséges AV-be.

Bevonták az egyeztetésbe a mind a Pentaval, mind a magyar kormánnyal jó kapcsolatokat ápoló Világi Oszkárt, a leggazdagabb felvidéki magyar üzletembert, Slovnaft vezetőjét. A Slovnaft ugye a MOL tulajdonában van. Szerinte ha nincs gyors megállapodás, pénzügyi tuning az AV-be, akkor súlyos zavarok lehetnek. Ezt én figyelmeztetésként is értelmezhetem a Pentanak, hogy ideje kapitulálni, lelécelni.... De az is lehet a Penta a törülköző bedobásával zsarolja az Omnipolt. Az AV fizetésképtelenségével ugorhat a vietnámi üzlet is, ami nagyon fájna az Omnipolnak is, kb az L39NG projekt csődjét jelentené.

Érdekes még megemlíteni a cseh Omnipol kapcsolatait. Régen jó orosz kapcsolataik voltak, sok pénzt kerestek ezen. De talán ma sem haltak el ezen szálak, mert a cseheknél az putyinbarát komcsik tolják az L-39NG vételt, pedig a hadseregtől épp ők vonnának el pénzt. Bár a cseh cikkek ezt az orosz szálat mindig a mi nyakunkba igyekeznek varrni.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 513
93 751
113
Bocsi, de tévedsz...
Olvasd el pls. az egy évvel ezelőtti.bejelentést.
"...The signing of the contract on June 11, 2020 confirms the transfer of 100% of the shares of the holding owning Czech company AERO Vodochody to AERO Investment Partners Zrt. The majority of 51% of the shares of AERO Investment Partners Zrt. is owned by Hungarian businessman András Tombor with the remaining 49% of the shares being owned by the Czech company AERO International s.r.o..."

A Penta ténylegesen eladta a repülőgépek gyártàsával foglalkozó AERO Vodochody AEROSPACE a.s. cég 100% át a AERO Investment Partners Zrt. nek.
Az hogy a Penta megtartotta, egyebek mellett, a repülőgépek gyártásával foglalkozó cégtől független külön cégbe szervezett gyàri reptér tulajdonjogát teljesen külön történet.

A Penta egyetlen követelése az AERO Vodochody AEROSPACE a.s céggel szemben az, hogy mostmár tényleg szeretné megkapni a vételárat és fogy a türelme..
A hvg szerint nincs lezárva az ügy.

Hivatalosan a Penta Csoport sem kívánta kommentálni értesüléseinket, amíg az üzletet alá nem írták. „Reményeink szerint a nyár során zárjuk le sikeresen az üzletet” – mondta Ivo Mravinac a HN és a HVG közös érdeklődésére. A magyar féllel a vásárlásra készülő Omnipol is szűkszavú. „Érzékeny adás-vételről van szó, ezért nem kommentáljuk” – mondta a cégvezető Jiří Podpěra.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 513
93 751
113
Bocsi, de tévedsz...
Olvasd el pls. az egy évvel ezelőtti.bejelentést.
"...The signing of the contract on June 11, 2020 confirms the transfer of 100% of the shares of the holding owning Czech company AERO Vodochody to AERO Investment Partners Zrt. The majority of 51% of the shares of AERO Investment Partners Zrt. is owned by Hungarian businessman András Tombor with the remaining 49% of the shares being owned by the Czech company AERO International s.r.o..."

A Penta ténylegesen eladta a repülőgépek gyártàsával foglalkozó AERO Vodochody AEROSPACE a.s. cég 100% át a AERO Investment Partners Zrt. nek.
Az hogy a Penta megtartotta, egyebek mellett, a repülőgépek gyártásával foglalkozó cégtől független külön cégbe szervezett gyàri reptér tulajdonjogát teljesen külön történet.

A Penta egyetlen követelése az AERO Vodochody AEROSPACE a.s céggel szemben az, hogy mostmár tényleg szeretné megkapni a vételárat és fogy a türelme..
A hvg szerint nincs lezárva az ügy.

Hivatalosan a Penta Csoport sem kívánta kommentálni értesüléseinket, amíg az üzletet alá nem írták. „Reményeink szerint a nyár során zárjuk le sikeresen az üzletet” – mondta Ivo Mravinac a HN és a HVG közös érdeklődésére. A magyar féllel a vásárlásra készülő Omnipol is szűkszavú. „Érzékeny adás-vételről van szó, ezért nem kommentáljuk” – mondta a cégvezető Jiří Podpěra.
Illetve olvasd el ezt az idén áprilisi interjút. Azt hiszem a Csehország magyar nagykövet nyilatkozott. Ő is cáfolta az aláírt szerződést.
Körvonalazódni látszik, hogy a nagymúltú cseh Aero Vodochodyba egy magyarországi, Tombor András-féle cég többségi tulajdonosként lépjen be. A cégnek egy 28 éves egykori MCC-oktató és Mandiner-szerző, Arany Bence az ügyvezetője. Csehországban mit gondolnak erről?


– Pedig hónapok óta a magyar–cseh repülőgépgyárként emlegetik.


– Hibásan. Nincs még rajta a pecsét a magyar tulajdonrészszerzésen, és ameddig nincs rajta, bármi megtörténhet. Csehországnak érdeke, hogy minél több ország legyen stratégiai partnere, de nem tud rákényszeríteni egy magánvállalatot, hogy egy másik, külföldi magánvállalattal társuljon.

 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Csakhogy manapság a nagy dronok is többnyire kompozibol vannak.AVnek van ilyen kapacitása?

Ez jó kérdés. De én nem arra számítok, hogy egyedüli részvevő lesz a nagy dróngyártásban. Ahhoz túl sok az érdekelt, aki erre a szegmensre rá akarja tenni a kezét. Nem lepne meg, ha idehaza is lenne gyártókapacitás részegységekhez. De tényleg vakon találgatok.
Nekem az lenne a leglogikusabb, ha hasonlítana a Lynx koncepciójára. Egyes különálló részek készülnének Csehországban, mások meg nálunk. És a fair play elve alapján akár ebben a túlméretesnek tűnő gyárban is történhetne az összeszerelés. A levegő a harmadik dolog lenne, amiben közösködünk. Fegyverek licence tőlük. Utána egy körvonalazódni látszó, de még kérdéses magyar Hiúz alváz, cseh torony barter.
Azt szimatolom az orrommal, hogy ez az üzlet önmagában annyira gyenge lábakon áll, hogy valami nagyot be akarnak hozni mellé. Tengeralattjáróra nincs szükségünk, és nem is a profiljuk. Lehet csak félre visz engem is, hogy a fórumon mindenki az UAV bejelentésre vár, de ha nem az, akkor nem egy "renovált Albatrosz" század felállításában látnám még úgy se a kitörést, hanem akkor egy 5. generációs gép licenc gyártásában.
De az F-35-ösnek kilométer hosszú a hiba lajstroma. Ez a cég másodjára is csődbe megy, mire bármilyen új használható állapotban kijön. És a költségvetésünknek sem tenne feltétlen jót, ha még csak az elején járunk Tata felfegyverzésének, jönnek a különböző tüzérségi eszközök, sehol nem vagyunk még Lynx és kerekes ügyében sem, légvédelem megrendelés alatt, de belevágnánk egy olyan légierő rendbetételébe, ami egyelőre az egyik legjobban áll.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A hvg szerint nincs lezárva az ügy.

Hivatalosan a Penta Csoport sem kívánta kommentálni értesüléseinket, amíg az üzletet alá nem írták. „Reményeink szerint a nyár során zárjuk le sikeresen az üzletet” – mondta Ivo Mravinac a HN és a HVG közös érdeklődésére. A magyar féllel a vásárlásra készülő Omnipol is szűkszavú. „Érzékeny adás-vételről van szó, ezért nem kommentáljuk” – mondta a cégvezető Jiří Podpěra.
Naná hogy nincs lezárva..:)
Ha te eladsz valamit, de nem kapod meg a vételárat akkor az az üzlet a te részedről marhára nincs lezárva.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 513
93 751
113
Nem tudom, hogy mást érdekelne ez a cég, kulonben már biztosan képbe kerult volna. PENTA szabadúlna tole, amíg jó árat képes kapni érte, de nem jonn a pénz. A magyar fél pedig nagyon szeretné és szerintem talán nem is anyira a NG miatt, mert geopolitikailag a Embarerba (de más vállatokba is https://www.idnes.cz/technet/vojens...razilska-letadla.A160720_115547_vojenstvi_mla ) való beszálítás talán érdekesseb szegmensnek látszik nekik hoszútávulag.

Inkább úgy fogalmaznék, hogy 150M-ba belefér a tíz darab.
Igen. A kérdés az, minek nekünk a cég?? Csak 10-12 L39NG-ért totál fölösleges megvenni. Még akkor is, ha valszeg most bagóért eladják. Max. arra gondolnak, hogy az AVre alapozva építik fel itthon a katonai repülőgépgyártást. Jelenlegi típusokat nem fognak elengedni otthonról a csehek. Új típust meg maguktól nem tudnak kifejleszteni és idehozni. Vmelyik nagy ceghez esetleg betársulnánk?? Saab, Embraer, Airbus???

Ha egy nagyobb volumenű vadaszgépbeszerzésre készülünk és annak farvizén, ellentételezésként be akarunk egy magyar céggel szállni a gyártásba, üzemeltetésbe, karbantartásba, akkor lehet értelme. De ezt 22ig nem fogják lezsírozni.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 513
93 751
113
Naná hogy nincs lezárva..:)
Ha te eladsz valamit, de nem kapod meg a vételárat akkor az az üzlet a te részedről marhára nincs lezárva.
Csehország magyar nagykövet nyilatkozata. Ez totál konkrét cáfolat.

Ez az akvizíció még nem zárult le. Az Aero Vodochodyban egyelőre nincs magyar tulajdon. Hogy mikor lesz, az teljes mértékben a tulajdonosokon és a vevőn múlik, ugyanis nem állami cégről van szó.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 129
7 153
113
Mi a péknek pont azt?
Szerinted olcsóbb lenne, vagy valamiben többet nyújtana, mint pl. egy Bajraktár?

Annyival nyújtana többet, hogy sugárhajtóműves, ezért jóval gyorsabb is, a Bayraktar 220 km/h-val megy, az ALVA meg 936 km/h-val (négyszer gyorsabb), ez értékes szempont lehet a támadásnál (gyorsabban odaér, gyorsabban eljön). Öngyilkos drónt nem csinálnék belőle, de UCAV-nak jó lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 129
7 153
113
Régen az USA meg Izrael volt a nagy király harci drón terén. Most Törökország ugrott egy nagyot.

De kinek van jelenleg sugárhajtóműves UCAV-ja? Én egyetlen sugárhajtóművel drónt ismerek, a Global Hawk-ot, de az meg nem támadó, hanem felderítő drón.

A Bayraktar max 220 km/h-t tud, az L159-es 936 km/h max sebességet tud (ez a Török drón 4x-ese). Ha pilótával a kabinban beküldenék az ALCA-t a harcba, akkor pilóta nélkül még inkább be kellene küldeniük, hiszen jóval kisebb a veszteni való.

Nyilván az ALCA öngyilkos drónnak túl drága, de UCAV-nak jó lenne. A precíziós fegyvereket már integrálták, a fegyvertartók megvannak, ha nincs katapultülés, műszerek, létfentartó, … akkor elvileg még olcsóbbnak is kéne lennie (nyilván nem kell minden egyes UCAV-hoz külön földi irányítót venni, hanem jóval több drón van, mint földi terminál).
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
T

Törölt tag 1586

Guest
Ez az akvizíció még nem zárult le. Az Aero Vodochodyban egyelőre nincs magyar tulajdon. Hogy mikor lesz, az teljes mértékben a tulajdonosokon és a vevőn múlik, ugyanis nem állami cégről van szó.
Ezt úgy hívjàk hogy a "tulajdonjog fenntartással való eladás"
Ez azt jelenti hogy az eladó mindaddig fenntartja a tulajdonjogát az adásvétel tárgyán amíg az ellenértéket teljes egészében meg nem kapta.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 206
113
De kinek van jelenleg sugárhajtóműves UCAV-ja? Én egyetlen sugárhajtóművel drónt ismerek, a Global Hawk-ot, de az meg nem támadó, hanem felderítő drón.

A Bayraktar max 220 km/h-t tud, az L159-es 936 km/h max sebességet tud (ez a Török drón 4x-ese). Ha pilótával a kabinban beküldenék az ALCA-t a harcba, akkor pilóta nélkül még inkább be kellene küldeniük, hiszen jóval kisebb a veszteni való.

Nyilván az ALCA öngyilkos drónnak túl drága, de UCAV-nak jó lenne. A precíziós fegyvereket már integrálták, a fegyvertartók megvannak, ha nincs katapultülés, műszerek, létfentartó, … akkor elvileg még olcsóbbnak is kéne lennie (nyilván nem kell minden egyes UCAV-hoz külön földi irányítót venni, hanem jóval több drón van, mint földi terminál).

Ne legyenek ötleted, mert megdobálnak "fórum-terméskővel"...


...a mindent (is) tudók!

...nekik: :p


U.I: "Kis" iróniát csempésztem a fórum életébe... ;) + :oops: :oops: :oops:
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
De kinek van jelenleg sugárhajtóműves UCAV-ja? Én egyetlen sugárhajtóművel drónt ismerek, a Global Hawk-ot, de az meg nem támadó, hanem felderítő drón.

A Bayraktar max 220 km/h-t tud, az L159-es 936 km/h max sebességet tud (ez a Török drón 4x-ese). Ha pilótával a kabinban beküldenék az ALCA-t a harcba, akkor pilóta nélkül még inkább be kellene küldeniük, hiszen jóval kisebb a veszteni való.

Nyilván az ALCA öngyilkos drónnak túl drága, de UCAV-nak jó lenne. A precíziós fegyvereket már integrálták, a fegyvertartók megvannak, ha nincs katapultülés, műszerek, létfentartó, … akkor elvileg még olcsóbbnak is kéne lennie (nyilván nem kell minden egyes UCAV-hoz külön földi irányítót venni, hanem jóval több drón van, mint földi terminál).

Igen, ez már ma párszor elhangzott.
És nekem tetszik is az ötlet. Egy "kockázat nélkül" a határon bevethető vadász drón, ami megtizedelheti az ellenség szemét és távol tarthatja a támadó UAV-okat. De ha átveszik felette az irányítást, akkor van bőven emberes gépünk, ami levarázsolja a földre és azokra nem jelent fenyegetést.
Viszont hány darab ilyenben gondolkodol rövid távon? Amint a kulcsot átadják, a szlovák érdeklődés a kiképző repülőre azonnal megszűnik. Itt maradunk a venni nem akaró csehekkel. Ha 10-12 géppel számolunk, akkor 2-6-ot átalakíthatunk drónhajkurászóvá. De tényleg jó lenne csak egy viszonyítási szám, hogy mennyit tud a gyár egy év alatt...? Ha az összkapacitás 2-3 gép/ év, akkor jók vagyunk. Pár bomba üzletet nyélbe ütünk, rögtön jó időre nyereséges az üzem. Ha 5-10 gép, akkor pár évről van szó, amit mi meg max a csehek be tudnak vállalni és utána kong az ürességtől.
Van valami forrás, hogy közelmúltban leszállítottak valami megrendelést és azt mennyi idő alatt teljesítették? Becslésre jó nekem 15-20 éves precedens is.

Ezt úgy hívjàk hogy a "tulajdonjog fenntartással való eladás"
Ez azt jelenti hogy az eladó mindaddig fenntartja a tulajdonjogát az adásvétel tárgyán amíg az ellenértéket teljes egészében meg nem kapta.

Engedd el, igazából ugyan azt akarjátok mondani. A magyar vevők bármikor boríthatják az asztalt, hogy mennyit engedsz a feléből... Meg ha ez nem sikerül, akkor van egy fix vétel ár, amit bármikor kifizetnek és viszik a gyárat. Mondjuk ha valamelyik híres, nagy megrendelés tényleg befut és a munkások nem csak napi 6 órát felsöprik a koszt. Meg rendet raknak.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
U.I: "Kis" iróniát csempésztem a fórum életébe... ;) + :oops: :oops: :oops:

És amiért mi hálásak is vagyunk.

OFF: Szakidanitól egy riporter megkérdezte egyszer, hogy mit fog tenni, ha Dagobert bácsinál elfogy a feltalálni való? Hát pontos terve nem volt, de fel fogja találni magát.
 
  • Vicces
Reactions: LMzek 2.0
K

kamm

Guest
Annyival nyújtana többet, hogy sugárhajtóműves, ezért jóval gyorsabb is, a Bayraktar 220 km/h-val megy, az ALVA meg 936 km/h-val (négyszer gyorsabb), ez értékes szempont lehet a támadásnál (gyorsabban odaér, gyorsabban eljön). Öngyilkos drónt nem csinálnék belőle, de UCAV-nak jó lenne.
Teljesen ertelmetlen. 3-4x annyiba kerul, mint a legdragabb dron, szerintem vagy 10x mint a TB3, sokkal feltunobb, tobbszaz km kiszurjak a radaron, raadasul minimalis a payload egy 1-2 tonnanyi bombaval elkarikazo dronhoz kepest. ja es ugye pilota kell hozza. Ott, fenn.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
K

kamm

Guest
De kinek van jelenleg sugárhajtóműves UCAV-ja? Én egyetlen sugárhajtóművel drónt ismerek, a Global Hawk-ot, de az meg nem támadó, hanem felderítő drón.

A Bayraktar max 220 km/h-t tud, az L159-es 936 km/h max sebességet tud (ez a Török drón 4x-ese). Ha pilótával a kabinban beküldenék az ALCA-t a harcba, akkor pilóta nélkül még inkább be kellene küldeniük, hiszen jóval kisebb a veszteni való.

Nyilván az ALCA öngyilkos drónnak túl drága, de UCAV-nak jó lenne. A precíziós fegyvereket már integrálták, a fegyvertartók megvannak, ha nincs katapultülés, műszerek, létfentartó, … akkor elvileg még olcsóbbnak is kéne lennie (nyilván nem kell minden egyes UCAV-hoz külön földi irányítót venni, hanem jóval több drón van, mint földi terminál).
Igen, ez már ma párszor elhangzott.
És nekem tetszik is az ötlet. Egy "kockázat nélkül" a határon bevethető vadász drón, ami megtizedelheti az ellenség szemét és távol tarthatja a támadó UAV-okat. De ha átveszik felette az irányítást, akkor van bőven emberes gépünk, ami levarázsolja a földre és azokra nem jelent fenyegetést.
Viszont hány darab ilyenben gondolkodol rövid távon? Amint a kulcsot átadják, a szlovák érdeklődés a kiképző repülőre azonnal megszűnik. Itt maradunk a venni nem akaró csehekkel. Ha 10-12 géppel számolunk, akkor 2-6-ot átalakíthatunk drónhajkurászóvá. De tényleg jó lenne csak egy viszonyítási szám, hogy mennyit tud a gyár egy év alatt...? Ha az összkapacitás 2-3 gép/ év, akkor jók vagyunk. Pár bomba üzletet nyélbe ütünk, rögtön jó időre nyereséges az üzem. Ha 5-10 gép, akkor pár évről van szó, amit mi meg max a csehek be tudnak vállalni és utána kong az ürességtől.
Van valami forrás, hogy közelmúltban leszállítottak valami megrendelést és azt mennyi idő alatt teljesítették? Becslésre jó nekem 15-20 éves precedens is.

Az ostobasag teteje az egesz gyakorlogep-dron elkepzeles, minden szempontbol.
3-4x annyiba kerul, mint akar a legdragabb dron a vilagon es 10x tobbe, mint mondjuk a TB3.
Sokkal-sokkal feltunobb, naagyobb, tobbszaz km kiszurjak a radaron, a legvedelmi rendszerek akarmikor leszedik, eselye nincs ellenuk, raadasul meg EW sincs rajta, hogy legalabb a roman Kubokat stb elnyomja (amit a Gripenek 20 eve is tudtak mar.)
Mindezek tetejebe szerintem vagy 5-10x annyiba kerul a reporaja, de legalabb minimalis payload megy ra az 1-2 tonnanyi bombaval is elkarikazo dronokhoz kepest.
ja es ugye kikepzett pilota kell hozza. Ott, fenn,de meg unmanned modban is egy sokkal jobban kikepzett kezelo kell idelenn, mint egy sima drone operator.
 
  • Tetszik
Reactions: polyfag and Negan

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 325
4 519
113
Ahogy látom nem vagyon egyedül azzal, hogy semmiféle racionalitást nem latok a cég átvételében. Ilyenkor szerintem mindenkinek megindul a fantáziája, hogy mégis mi lehet az amit mi nem lárunk az új vevő pedig igen.
Én továbbra is azt gondolom, hogy valami féle saab ellentételezés jöhet szóba. A törökök az akindzsivel szerintem szintet lépnek, ez az uav már arra készül hogy harci gépekkel működjön együtt. Mi van ha a cél egy autonóm drón grippen E-ből vezérelve és ebbe száll be az AV meg a Saab? Lehetne egy olcsósított változat ahol egy alca a központ nem pedig egy grippen E?
Vad ötlet, de muszály feltételeznem, hogy van valami nagy a háttérben amit nem látunk. Azért azt nem hiszem hogy valaki csak úgy kidob egy valag pénzt az ablakon úri huncutságból.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 129
7 153
113
Ahogy látom nem vagyon egyedül azzal, hogy semmiféle racionalitást nem latok a cég átvételében. Ilyenkor szerintem mindenkinek megindul a fantáziája, hogy mégis mi lehet az amit mi nem lárunk az új vevő pedig igen.
Én továbbra is azt gondolom, hogy valami féle saab ellentételezés jöhet szóba. A törökök az akindzsivel szerintem szintet lépnek, ez az uav már arra készül hogy harci gépekkel működjön együtt. Mi van ha a cél egy autonóm drón grippen E-ből vezérelve és ebbe száll be az AV meg a Saab? Lehetne egy olcsósított változat ahol egy alca a központ nem pedig egy grippen E?
Vad ötlet, de muszály feltételeznem, hogy van valami nagy a háttérben amit nem látunk. Azért azt nem hiszem hogy valaki csak úgy kidob egy valag pénzt az ablakon úri huncutságból.

Még az is lehet, hogy az van a háttérben, hogy a Csehek akkor választják a Lynx-et, ha mi meg beszálunk az Aero-ba és veszünk is gépeket.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 999
23 148
113
...tegyétek fel a kérdést, hogy milyen "részegységeket" tudna fejleszteni és gyártani egy magyar tulajdonú nagymúltú cseh repipari cég pl. egy komolyabb (értsd pl. csapásmérő) magyar drónprogramhoz... :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and Pogány

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 307
14 052
113
Még az is lehet, hogy az van a háttérben, hogy a Csehek akkor választják a Lynx-et, ha mi meg beszálunk az Aero-ba és veszünk is gépeket.
A cseh beszerzéseknél ezidáig nem a reciprocitás volt jellemzo, sot! Múlt évben Naď vedelmi miniszter hozzá is dorgolte egy fórumon a csehek órrához, hogy ha nem vásaróltak szlovák tarackot, akkor vajon mit is várhatnak a szlovák kiképzórepulok beszerzése terén.