Tavaly óta befagyott a buli, a Penta nem kötötte meg az adás-vételt.Elolvastam a szlovák és a csehről magyarra fordított hvg cikket AV ügyben, plusz hozzáteszem, amit eddig olvastam.
Mi a jelenlegi helyzet?
Alapvetően a szlovák Penta az AV jelenlegi tulajdonosa és a cégnél található reptér is hozzájuk tartozik.
Az L-39NG a szlovák Penta és a cseh Omnipol közös fejlesztése., 50-50%-ban, 27 milliárd HUF-ba fájt a kifejlesztése.
Tavaly a Penta el akarta adni az AV-t 51-49%-ban a magyar Tombor Andrásnak és a cseh Omnipolnak. (a repteret megtartották volna) . A magyar többségi tulajdon ellenére a csehek akarták delegálni a vezetést, az Omnipolhoz tartozó ERA, cseh radargyártó vezetőjét.
Ezáltal a L39NG eladások nyeresége 75-25%-ban osztódott volna meg a csehek-magyarok közt a csehek javára. Jelenleg egy 12db-os vietnami és egy 4db-os szenegáli eladás van kilátásban, de felmerült már korábban, hogy az Omnipol felkész bizniszeket is beblöfföl... A lényeg leszallitási még nem történt, de a gép tavaly minden minősítést, engedélyt megkapott.
Folyamatosan felmerül 10-12 gépes eladas a csehek, szlovákok és magyarok részére. Mkinél már volt nyilvános teszten a gép. Ezenkívül portugál és amerikai civil érdeklődés is volt a múltban, valamint az osztrákokat is bedobták.
Ezenkívül az AV az Airbusnak és az Embraernek is beszállítója. Az Embraer KC-390-be is beszallít a cég. Mi tavaly kettőt vettünk, anno a csehek is kacérkodtak a gondolattal. Valszeg ezért lett az AV beszállító.
Az AV ezenfelül még régi L39-eket modernizál, több ázsiai és afrikai ország gépeit midernizálja jelenleg is.
Folyt kövi
Miért???
(Egy kis piszkos szlovák politika magyar szállal. Nemcsak Orbán, a másik, S. Gyurka is keveri a paklit. )
A legkézenfekvőbb oknak azt tartom, hogy a tavaly tavasz végi váratlan szlovák kormányváltás után eljárást indítottak a Penta vezetője ellen, egy ideig sitten is pihent. Ha jól tudom a Penta több uzletemberből álló tarsulás és ennek vezetőjét vadászta le az új szlovák miniszterelnök, Matovic. A Penta vezetése pár éve belekeveredett egy csúnya politikai lehallgatási, titkosszolgálatokhoz köthető botrányba és ebből is kifolyólag zajlik több büntetőügy.. A Penta az előző kormányhoz, Ficohoz állt közel. Amióta szopóágon vannak igyekeznek veszteséget minimalizálni, pl. a jelentős szlovák médiaportfóliójukat eladtak Soros Györgynek. A magyar 444 tulajdonosai ellenőrzik azota a szlovák media jelentős részét. Gondolom ettől remélik megváltani az eljárás alatt álló tulajdonosok a büntetlenségüket. Illetve azért igy kibasztak Matoviccal is, mert Soros az szlovák államfőasszonypártját futtatja nem őt.
A Penta ettől függetlenül korábban és most is lobbizik a szlovák kormánynál, hogy az új F-16 - osok mellé vegyenek 10 L39NG kiképzőgépet. A szlovák honvédelmi miniszter tárgyalt is 10 gépről az AV-vel meg az Omnipollal. A szlovakoknak még az olasz M-345 kiképzőgép is felmerült, de valószínűleg jóval drágább lenne 52 milliárd HUF-nál. Ennyi a 10db L39NG üzlet becsült értéke. . A Penta nagyon hajtjotta az üzletet, mert ezáltal nőtt volna az AV eladási ára.
A szlovák cikk nem emliti, de a cseh-magyar cikk szerint magyar oldalon is váltás történt 1 ev alatt. Tombor helyett Szalay-Bobrovniczky érdeklődik az AV iránt. Mivel Tombor valszeg stroman volt, igy lehet, hogy az eredeti vevőjelölt is ő volt. Bár a hvg szerint Tombor nem volt elég hitelképes. De ezt én nem gondolom. Úgy latom mi nem sietünk semmit alaírni, időhúzással nyomjuk le az árat. Az tuti, hogy a Covid nem felfelé tolta az eladási árat és 8-10 visszamondott brazil KC-390 sem növelt a cég értékén. A Penta viszont xarban van. Egyrészt szlovák politikai nyomás alatt állnak (érdekes Matovic, Ficohoz hasonlóan Orbánnal azért jóban van), másrészt folyamatosan égetik el a pénzt a veszteséges AV-be.
Bevonták az egyeztetésbe a mind a Pentaval, mind a magyar kormánnyal jó kapcsolatokat ápoló Világi Oszkárt, a leggazdagabb felvidéki magyar üzletembert, Slovnaft vezetőjét. A Slovnaft ugye a MOL tulajdonában van. Szerinte ha nincs gyors megállapodás, pénzügyi tuning az AV-be, akkor súlyos zavarok lehetnek. Ezt én figyelmeztetésként is értelmezhetem a Pentanak, hogy ideje kapitulálni, lelécelni.... De az is lehet a Penta a törülköző bedobásával zsarolja az Omnipolt. Az AV fizetésképtelenségével ugorhat a vietnámi üzlet is, ami nagyon fájna az Omnipolnak is, kb az L39NG projekt csődjét jelentené.
Érdekes még megemlíteni a cseh Omnipol kapcsolatait. Régen jó orosz kapcsolataik voltak, sok pénzt kerestek ezen. De talán ma sem haltak el ezen szálak, mert a cseheknél az putyinbarát komcsik tolják az L-39NG vételt, pedig a hadseregtől épp ők vonnának el pénzt. Bár a cseh cikkek ezt az orosz szálat mindig a mi nyakunkba igyekeznek varrni.