[HUN] KF41 Lynx / Hiúz

Ezután aki hissz mértékegységet használ az oldalon annak toi toi-ban kell megadni!
Vannak akik itt nagyon értenek a haditechnikához ki-ki a saját területén, vannak akik olvasottak nagyon és vannak akik tanulnak, informálódnak mint kb én! Nekem szemléletes dolgok kellenek! Legyen az akár toi toi-ba megadva!:)
 
Ocskay Istvannak van egy nagyon részletes 3 részes sorozata a Lynxről a Haditechnikában.
Sajnos online formában nem elérhető.
Néhány érdekesség:

Magyar döntésről
2017ben kezdődtek a tárgyalások a KF31-ről. A tesztelések alapján nem volt megfelelő.
Új javaslat a katonáktól KF41re és ez érett be tavaly nyáron.
Ennyit egy beszerzés átfutási idejéről.

A csehek is 2017ben tesztelték először, ott idén, jövőre várható döntés.

Lynx-Spike LR / LR2
A Lance 2-ben a torony részét képezi a rakétatárolóegyég. Mindkét oldalra mehet. 2 tűzkész rakéta van a toronyban oldalanként plusz 2 rakéta a harcjárműben. Betöltése csak kívülről lehetséges. 700mmes páncélátütési kepessegük van.

3 módban használható.
  • Rögzíted a célt, indítás, kész.
  • Repülés közben felülírod az irányítórendszert és új célt adsz meg.
  • Rögzített cél nélkül indítász, repülési fázis alatt jelölöd ki a célt.
Az RM mind UAV, mind UGV integrálását ajánlja és elvégzi a Lynxhez. A számítógépes rendszerét már ennek megfelelően alakította ki.
 
Ocskay Istvannak van egy nagyon részletes 3 részes sorozata a Lynxről a Haditechnikában.
Sajnos online formában nem elérhető.
Néhány érdekesség:

Magyar döntésről
2017ben kezdődtek a tárgyalások a KF31-ről. A tesztelések alapján nem volt megfelelő.
Új javaslat a katonáktól KF41re és ez érett be tavaly nyáron.
Ennyit egy beszerzés átfutási idejéről.

A csehek is 2017ben tesztelték először, ott idén, jövőre várható döntés.

Lynx-Spike LR / LR2
A Lance 2-ben a torony részét képezi a rakétatárolóegyég. Mindkét oldalra mehet. 2 tűzkész rakéta van a toronyban oldalanként plusz 2 rakéta a harcjárműben. Betöltése csak kívülről lehetséges. 700mmes páncélátütési kepessegük van.

3 módban használható.
  • Rögzíted a célt, indítás, kész.
  • Repülés közben felülírod az irányítórendszert és új célt adsz meg.
  • Rögzített cél nélkül indítász, repülési fázis alatt jelölöd ki a célt.
Az RM mind UAV, mind UGV integrálását ajánlja és elvégzi a Lynxhez. A számítógépes rendszerét már ennek megfelelően alakította ki.
Egy parancsnoki és egy irányzói elektro-optikai érzékelőrendszert alkalmaznak a Lynxen. Irányzói fix, a toronnyal együtt mozog, a parancsnoki ettől függetlenül alkalmazható a 360°os figyelésre, tűzvezetésre.

Funkciók.
Megfigyelés, automata célkövetés, illetve a digitális tűzvezetés. Ezt lézertávmérő, rögzíthető lövéssorozat, lőszerszámláló, kamaeraképek megjelenítése, stb. segíti. 8 órát üzemképes motorindítás nélkül. A gépágyú mechanikusan elsüthető, de van a toronynak tartalék áramforrása. Elektronikus zavarás elleni védelemmel ellátott.

Ha az iranyzó a főfegyverrel tüzet vezet, és a parancsnok egy másik célpontot felfedez, egy távirányított fegyverrel képes leküzdeni, anélkül hogy az irányzó feladatát megzavarná.
 
Ezért vannak gondban a kínaiak is,hiába fejtik vissza az anyagösszetételt. Nem ismerik a technológiát,az ötvözés folyamatára. Ezért szenvednek a repiparban ... A metallurgia külön tudományág.
na ja, ott van egy-két olyan anyag, ahol már nem elég egy valahonnan beszerzett turbinalapátot betolni az EDS mikroszkóp alá...
 
Ahanyszor macskas jelzot avagy hasonlatot latok, rangatozni kezd az arcom... na meg "szinte elpusztíthatatlanná teszi"... mondjuk az egesz cikk nyelvezete katasztrofa, mintha valami lelkes kozepiskolas irta volna.
Én azt a hibát követtem el, h beleolvastam a fb kommentszekcióiba, hát hozták a szintet mit ne mondjak :D
 
Ocskay Istvannak van egy nagyon részletes 3 részes sorozata a Lynxről a Haditechnikában.
Ha már előjött a Haditechnikás cikk, számomra van benne pár furcsaság a Lynx-ről. Kíváncsi vagyok az itteni véleményekre.
LV évf. 1. szám, 46-51. oldal.

"Az üzemanyag tartályokat a küzdőtér két oldalára, a jármű külső oldalpáncéljára szerelték fel, meggátolva, hogy robbanás esetén a tűz a küzdőtérben égési sérülést okozhasson."

- ez még rendben is van. De ha találat éri a jármű oldalát, akkor a felrobbanó üzemanyag egyrészt elégeti a szintén oldalt található elektromos kábeleket is? Azóta már kiderült, hogy aktív védelmi rendszerrel lesznek felszerelve. De egy 20-30 mm-es gépágyú találatától ez sem menti meg az üzemanyagot.

"A NATO STANAG 4659 szerinti maximális akna elleni védelem miatt a motor és az erőátviteli berendezések olajcseréjét azonban csak azok kiemelését követően lehet végrehajtani, mivel a haspáncélon semmilyen szerelő-, vagy leeresztőnyílás nem található."

- Egyrészt ez jó, az aknák miatt. Másrészt felettébb érdekes. Olajcsere = motor kiemelése. És ha tönkremegy valami tömítés a motorban harc közben, és elkezd szivárogni az olaj, akkor az egész járművet elönti, és leereszteni is csak a szervizben lehetséges?
Vagy tételezzük fel - mert mindig a legrosszabb forgatókönyvre kell készülni - harcászaton vesz részt a dandár, és egyszerre 5-8 járművön jelentkezik olyan probléma, ami miatt ki kell venni az egész motort. Oké, hogy 40 perc alatt megoldható a kiszerelés. De 40 perc, amíg vissza is teszik, és ha csak egy apró dolgot kell orvosolni, akkor is ki kell szerelni a motort az erőátviteli blokkal. Több harcjárműnél ez már komoly időkiesés lesz.
És még valami. A harcjármű küzdőterében kifolyhat bármi: olaj, vér, akármilyen folyadék. Azt hogy fogják leereszteni?

A jó dolgokat most nem emeltem ki, mert abból annyi van, hogy megtöltötte az egész cikksorozatot. :D

Haditechnika 2021/2. Lynx sorozat harmadik rész, 57. o.:
"A tűzvezető rendszer bootolása alatt, tehát a gép bekapcsolásától az operációs rendszer betöltődésééig 2-5 perc telik el, addig az eszközzel harci tevékenységet végrehajtani nem lehet."

- Ez vajon minden modern harcjárműnél így van? Sok egyéb vezérlési képességre írják, hogy van egy vészhelyzeti "csatorna" meghibásodás esetére is. Valami hasonlót itt is be kellene iktatni. Mechanikus toronyfogatás és irányzás, a gépágyú vészhelyzeti elsütésének lehetőségével - valami ilyesmit. Elvégre nem mondhatják az ellenségnek, hogy "legyetek szívesek 5 percig most ne támadjatok, bootol a rendszer!" Ugyanakkor nagy pozitívum, hogy a figyelő és digitális tűzvezető rendszer üzemideje motorindítás nélkül 8 óra.
 
Ha már előjött a Haditechnikás cikk, számomra van benne pár furcsaság a Lynx-ről. Kíváncsi vagyok az itteni véleményekre.
LV évf. 1. szám, 46-51. oldal.

"Az üzemanyag tartályokat a küzdőtér két oldalára, a jármű külső oldalpáncéljára szerelték fel, meggátolva, hogy robbanás esetén a tűz a küzdőtérben égési sérülést okozhasson."

- ez még rendben is van. De ha találat éri a jármű oldalát, akkor a felrobbanó üzemanyag egyrészt elégeti a szintén oldalt található elektromos kábeleket is? Azóta már kiderült, hogy aktív védelmi rendszerrel lesznek felszerelve. De egy 20-30 mm-es gépágyú találatától ez sem menti meg az üzemanyagot.

"A NATO STANAG 4659 szerinti maximális akna elleni védelem miatt a motor és az erőátviteli berendezések olajcseréjét azonban csak azok kiemelését követően lehet végrehajtani, mivel a haspáncélon semmilyen szerelő-, vagy leeresztőnyílás nem található."

- Egyrészt ez jó, az aknák miatt. Másrészt felettébb érdekes. Olajcsere = motor kiemelése. És ha tönkremegy valami tömítés a motorban harc közben, és elkezd szivárogni az olaj, akkor az egész járművet elönti, és leereszteni is csak a szervizben lehetséges?
Vagy tételezzük fel - mert mindig a legrosszabb forgatókönyvre kell készülni - harcászaton vesz részt a dandár, és egyszerre 5-8 járművön jelentkezik olyan probléma, ami miatt ki kell venni az egész motort. Oké, hogy 40 perc alatt megoldható a kiszerelés. De 40 perc, amíg vissza is teszik, és ha csak egy apró dolgot kell orvosolni, akkor is ki kell szerelni a motort az erőátviteli blokkal. Több harcjárműnél ez már komoly időkiesés lesz.
És még valami. A harcjármű küzdőterében kifolyhat bármi: olaj, vér, akármilyen folyadék. Azt hogy fogják leereszteni?

A jó dolgokat most nem emeltem ki, mert abból annyi van, hogy megtöltötte az egész cikksorozatot. :D

Haditechnika 2021/2. Lynx sorozat harmadik rész, 57. o.:
"A tűzvezető rendszer bootolása alatt, tehát a gép bekapcsolásától az operációs rendszer betöltődésééig 2-5 perc telik el, addig az eszközzel harci tevékenységet végrehajtani nem lehet."

- Ez vajon minden modern harcjárműnél így van? Sok egyéb vezérlési képességre írják, hogy van egy vészhelyzeti "csatorna" meghibásodás esetére is. Valami hasonlót itt is be kellene iktatni. Mechanikus toronyfogatás és irányzás, a gépágyú vészhelyzeti elsütésének lehetőségével - valami ilyesmit. Elvégre nem mondhatják az ellenségnek, hogy "legyetek szívesek 5 percig most ne támadjatok, bootol a rendszer!" Ugyanakkor nagy pozitívum, hogy a figyelő és digitális tűzvezető rendszer üzemideje motorindítás nélkül 8 óra.
Mit gondolsz a többi harcjarműnél nem kell felállnia az operaciós rendszernek?A többi gasonló aknavédelmű járműnél is ki kell vdnni a motort.Szar helyen van az üzemanyag? Ti akartatok nagyon nagy belső teret...
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya and Venom85
"Az üzemanyag tartályokat a küzdőtér két oldalára, a jármű külső oldalpáncéljára szerelték fel, meggátolva, hogy robbanás esetén a tűz a küzdőtérben égési sérülést okozhasson
Ez pl a Merkavában is igy van.És mivel mindkét oldalt van üzemanyag,a járgány még vissza tud vonulni.
A NATO STANAG 4659 szerinti maximális akna elleni védelem miatt a motor és az erőátviteli berendezések olajcseréjét azonban csak azok kiemelését követően lehet végrehajtani, mivel a haspáncélon semmilyen szerelő-, vagy leeresztőnyílás nem található.
Ez szinte minden komolyabb harcjárműnél igy van.Harcjármő motork meg általában kényszer olajzásuak,és van külön olajtartályuk.Akár ki is lukadhat a karter,akkor is van egy darabig olajzás.Ráadásul ez egy munkagépmotort kap.Azoknak meg nem 20ezer km az olajcsere intervallumuk.

Minnél komplexebb egy elektronikus rendszer,annál tovább tart a felállása.
Abramsnak példul máig van még sima optikai célzótávcsöve.Valószinüleg ennek is lesz.Pk és az irányzó műszerei meg eleve biztositanak néminemű redundanciát.
Hogy milyen lesz a gép,majd a gyakorlatban kiderül.Eleinte biztos,hogy lesz vele probléma.Reméljük,hogy aztán jol kiforrja magát.
 
"A NATO STANAG 4659 szerinti maximális akna elleni védelem miatt a motor és az erőátviteli berendezések olajcseréjét azonban csak azok kiemelését követően lehet végrehajtani, mivel a haspáncélon semmilyen szerelő-, vagy leeresztőnyílás nem található."

Miért nem tesznek egy plusz kicsi olajszivattyút a karterba, ami egy csövön ki tudná nyomni valahol hátul a fáradt olajat? Csak egyszerűbb lenne, mint a motor ki-be...

Ugyanígy a küzdőtér fenekén is lehetne egy fenékszivattyú, ha kiömlött a kóla. :p (vér reméljük nem fog folyni...)