[HUN] KF41 Lynx / Hiúz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
7 210
20 564
113
Ezután aki hissz mértékegységet használ az oldalon annak toi toi-ban kell megadni!
Vannak akik itt nagyon értenek a haditechnikához ki-ki a saját területén, vannak akik olvasottak nagyon és vannak akik tanulnak, informálódnak mint kb én! Nekem szemléletes dolgok kellenek! Legyen az akár toi toi-ba megadva!:)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 350
96 750
113
Ocskay Istvannak van egy nagyon részletes 3 részes sorozata a Lynxről a Haditechnikában.
Sajnos online formában nem elérhető.
Néhány érdekesség:

Magyar döntésről
2017ben kezdődtek a tárgyalások a KF31-ről. A tesztelések alapján nem volt megfelelő.
Új javaslat a katonáktól KF41re és ez érett be tavaly nyáron.
Ennyit egy beszerzés átfutási idejéről.

A csehek is 2017ben tesztelték először, ott idén, jövőre várható döntés.

Lynx-Spike LR / LR2
A Lance 2-ben a torony részét képezi a rakétatárolóegyég. Mindkét oldalra mehet. 2 tűzkész rakéta van a toronyban oldalanként plusz 2 rakéta a harcjárműben. Betöltése csak kívülről lehetséges. 700mmes páncélátütési kepessegük van.

3 módban használható.
  • Rögzíted a célt, indítás, kész.
  • Repülés közben felülírod az irányítórendszert és új célt adsz meg.
  • Rögzített cél nélkül indítász, repülési fázis alatt jelölöd ki a célt.
Az RM mind UAV, mind UGV integrálását ajánlja és elvégzi a Lynxhez. A számítógépes rendszerét már ennek megfelelően alakította ki.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 350
96 750
113
Ocskay Istvannak van egy nagyon részletes 3 részes sorozata a Lynxről a Haditechnikában.
Sajnos online formában nem elérhető.
Néhány érdekesség:

Magyar döntésről
2017ben kezdődtek a tárgyalások a KF31-ről. A tesztelések alapján nem volt megfelelő.
Új javaslat a katonáktól KF41re és ez érett be tavaly nyáron.
Ennyit egy beszerzés átfutási idejéről.

A csehek is 2017ben tesztelték először, ott idén, jövőre várható döntés.

Lynx-Spike LR / LR2
A Lance 2-ben a torony részét képezi a rakétatárolóegyég. Mindkét oldalra mehet. 2 tűzkész rakéta van a toronyban oldalanként plusz 2 rakéta a harcjárműben. Betöltése csak kívülről lehetséges. 700mmes páncélátütési kepessegük van.

3 módban használható.
  • Rögzíted a célt, indítás, kész.
  • Repülés közben felülírod az irányítórendszert és új célt adsz meg.
  • Rögzített cél nélkül indítász, repülési fázis alatt jelölöd ki a célt.
Az RM mind UAV, mind UGV integrálását ajánlja és elvégzi a Lynxhez. A számítógépes rendszerét már ennek megfelelően alakította ki.
Egy parancsnoki és egy irányzói elektro-optikai érzékelőrendszert alkalmaznak a Lynxen. Irányzói fix, a toronnyal együtt mozog, a parancsnoki ettől függetlenül alkalmazható a 360°os figyelésre, tűzvezetésre.

Funkciók.
Megfigyelés, automata célkövetés, illetve a digitális tűzvezetés. Ezt lézertávmérő, rögzíthető lövéssorozat, lőszerszámláló, kamaeraképek megjelenítése, stb. segíti. 8 órát üzemképes motorindítás nélkül. A gépágyú mechanikusan elsüthető, de van a toronynak tartalék áramforrása. Elektronikus zavarás elleni védelemmel ellátott.

Ha az iranyzó a főfegyverrel tüzet vezet, és a parancsnok egy másik célpontot felfedez, egy távirányított fegyverrel képes leküzdeni, anélkül hogy az irányzó feladatát megzavarná.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
Ezért vannak gondban a kínaiak is,hiába fejtik vissza az anyagösszetételt. Nem ismerik a technológiát,az ötvözés folyamatára. Ezért szenvednek a repiparban ... A metallurgia külön tudományág.
na ja, ott van egy-két olyan anyag, ahol már nem elég egy valahonnan beszerzett turbinalapátot betolni az EDS mikroszkóp alá...
 

geseft

Well-Known Member
2019. február 20.
457
1 513
93
Ahanyszor macskas jelzot avagy hasonlatot latok, rangatozni kezd az arcom... na meg "szinte elpusztíthatatlanná teszi"... mondjuk az egesz cikk nyelvezete katasztrofa, mintha valami lelkes kozepiskolas irta volna.
Én azt a hibát követtem el, h beleolvastam a fb kommentszekcióiba, hát hozták a szintet mit ne mondjak :D
 

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
1 086
2 633
113
Ocskay Istvannak van egy nagyon részletes 3 részes sorozata a Lynxről a Haditechnikában.
Ha már előjött a Haditechnikás cikk, számomra van benne pár furcsaság a Lynx-ről. Kíváncsi vagyok az itteni véleményekre.
LV évf. 1. szám, 46-51. oldal.

"Az üzemanyag tartályokat a küzdőtér két oldalára, a jármű külső oldalpáncéljára szerelték fel, meggátolva, hogy robbanás esetén a tűz a küzdőtérben égési sérülést okozhasson."

- ez még rendben is van. De ha találat éri a jármű oldalát, akkor a felrobbanó üzemanyag egyrészt elégeti a szintén oldalt található elektromos kábeleket is? Azóta már kiderült, hogy aktív védelmi rendszerrel lesznek felszerelve. De egy 20-30 mm-es gépágyú találatától ez sem menti meg az üzemanyagot.

"A NATO STANAG 4659 szerinti maximális akna elleni védelem miatt a motor és az erőátviteli berendezések olajcseréjét azonban csak azok kiemelését követően lehet végrehajtani, mivel a haspáncélon semmilyen szerelő-, vagy leeresztőnyílás nem található."

- Egyrészt ez jó, az aknák miatt. Másrészt felettébb érdekes. Olajcsere = motor kiemelése. És ha tönkremegy valami tömítés a motorban harc közben, és elkezd szivárogni az olaj, akkor az egész járművet elönti, és leereszteni is csak a szervizben lehetséges?
Vagy tételezzük fel - mert mindig a legrosszabb forgatókönyvre kell készülni - harcászaton vesz részt a dandár, és egyszerre 5-8 járművön jelentkezik olyan probléma, ami miatt ki kell venni az egész motort. Oké, hogy 40 perc alatt megoldható a kiszerelés. De 40 perc, amíg vissza is teszik, és ha csak egy apró dolgot kell orvosolni, akkor is ki kell szerelni a motort az erőátviteli blokkal. Több harcjárműnél ez már komoly időkiesés lesz.
És még valami. A harcjármű küzdőterében kifolyhat bármi: olaj, vér, akármilyen folyadék. Azt hogy fogják leereszteni?

A jó dolgokat most nem emeltem ki, mert abból annyi van, hogy megtöltötte az egész cikksorozatot. :D

Haditechnika 2021/2. Lynx sorozat harmadik rész, 57. o.:
"A tűzvezető rendszer bootolása alatt, tehát a gép bekapcsolásától az operációs rendszer betöltődésééig 2-5 perc telik el, addig az eszközzel harci tevékenységet végrehajtani nem lehet."

- Ez vajon minden modern harcjárműnél így van? Sok egyéb vezérlési képességre írják, hogy van egy vészhelyzeti "csatorna" meghibásodás esetére is. Valami hasonlót itt is be kellene iktatni. Mechanikus toronyfogatás és irányzás, a gépágyú vészhelyzeti elsütésének lehetőségével - valami ilyesmit. Elvégre nem mondhatják az ellenségnek, hogy "legyetek szívesek 5 percig most ne támadjatok, bootol a rendszer!" Ugyanakkor nagy pozitívum, hogy a figyelő és digitális tűzvezető rendszer üzemideje motorindítás nélkül 8 óra.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
Ha már előjött a Haditechnikás cikk, számomra van benne pár furcsaság a Lynx-ről. Kíváncsi vagyok az itteni véleményekre.
LV évf. 1. szám, 46-51. oldal.

"Az üzemanyag tartályokat a küzdőtér két oldalára, a jármű külső oldalpáncéljára szerelték fel, meggátolva, hogy robbanás esetén a tűz a küzdőtérben égési sérülést okozhasson."

- ez még rendben is van. De ha találat éri a jármű oldalát, akkor a felrobbanó üzemanyag egyrészt elégeti a szintén oldalt található elektromos kábeleket is? Azóta már kiderült, hogy aktív védelmi rendszerrel lesznek felszerelve. De egy 20-30 mm-es gépágyú találatától ez sem menti meg az üzemanyagot.

"A NATO STANAG 4659 szerinti maximális akna elleni védelem miatt a motor és az erőátviteli berendezések olajcseréjét azonban csak azok kiemelését követően lehet végrehajtani, mivel a haspáncélon semmilyen szerelő-, vagy leeresztőnyílás nem található."

- Egyrészt ez jó, az aknák miatt. Másrészt felettébb érdekes. Olajcsere = motor kiemelése. És ha tönkremegy valami tömítés a motorban harc közben, és elkezd szivárogni az olaj, akkor az egész járművet elönti, és leereszteni is csak a szervizben lehetséges?
Vagy tételezzük fel - mert mindig a legrosszabb forgatókönyvre kell készülni - harcászaton vesz részt a dandár, és egyszerre 5-8 járművön jelentkezik olyan probléma, ami miatt ki kell venni az egész motort. Oké, hogy 40 perc alatt megoldható a kiszerelés. De 40 perc, amíg vissza is teszik, és ha csak egy apró dolgot kell orvosolni, akkor is ki kell szerelni a motort az erőátviteli blokkal. Több harcjárműnél ez már komoly időkiesés lesz.
És még valami. A harcjármű küzdőterében kifolyhat bármi: olaj, vér, akármilyen folyadék. Azt hogy fogják leereszteni?

A jó dolgokat most nem emeltem ki, mert abból annyi van, hogy megtöltötte az egész cikksorozatot. :D

Haditechnika 2021/2. Lynx sorozat harmadik rész, 57. o.:
"A tűzvezető rendszer bootolása alatt, tehát a gép bekapcsolásától az operációs rendszer betöltődésééig 2-5 perc telik el, addig az eszközzel harci tevékenységet végrehajtani nem lehet."

- Ez vajon minden modern harcjárműnél így van? Sok egyéb vezérlési képességre írják, hogy van egy vészhelyzeti "csatorna" meghibásodás esetére is. Valami hasonlót itt is be kellene iktatni. Mechanikus toronyfogatás és irányzás, a gépágyú vészhelyzeti elsütésének lehetőségével - valami ilyesmit. Elvégre nem mondhatják az ellenségnek, hogy "legyetek szívesek 5 percig most ne támadjatok, bootol a rendszer!" Ugyanakkor nagy pozitívum, hogy a figyelő és digitális tűzvezető rendszer üzemideje motorindítás nélkül 8 óra.
Mit gondolsz a többi harcjarműnél nem kell felállnia az operaciós rendszernek?A többi gasonló aknavédelmű járműnél is ki kell vdnni a motort.Szar helyen van az üzemanyag? Ti akartatok nagyon nagy belső teret...
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya and Venom85

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 221
33 488
113
"Az üzemanyag tartályokat a küzdőtér két oldalára, a jármű külső oldalpáncéljára szerelték fel, meggátolva, hogy robbanás esetén a tűz a küzdőtérben égési sérülést okozhasson
Ez pl a Merkavában is igy van.És mivel mindkét oldalt van üzemanyag,a járgány még vissza tud vonulni.
A NATO STANAG 4659 szerinti maximális akna elleni védelem miatt a motor és az erőátviteli berendezések olajcseréjét azonban csak azok kiemelését követően lehet végrehajtani, mivel a haspáncélon semmilyen szerelő-, vagy leeresztőnyílás nem található.
Ez szinte minden komolyabb harcjárműnél igy van.Harcjármő motork meg általában kényszer olajzásuak,és van külön olajtartályuk.Akár ki is lukadhat a karter,akkor is van egy darabig olajzás.Ráadásul ez egy munkagépmotort kap.Azoknak meg nem 20ezer km az olajcsere intervallumuk.

Minnél komplexebb egy elektronikus rendszer,annál tovább tart a felállása.
Abramsnak példul máig van még sima optikai célzótávcsöve.Valószinüleg ennek is lesz.Pk és az irányzó műszerei meg eleve biztositanak néminemű redundanciát.
Hogy milyen lesz a gép,majd a gyakorlatban kiderül.Eleinte biztos,hogy lesz vele probléma.Reméljük,hogy aztán jol kiforrja magát.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 492
3 939
113
"A NATO STANAG 4659 szerinti maximális akna elleni védelem miatt a motor és az erőátviteli berendezések olajcseréjét azonban csak azok kiemelését követően lehet végrehajtani, mivel a haspáncélon semmilyen szerelő-, vagy leeresztőnyílás nem található."

Miért nem tesznek egy plusz kicsi olajszivattyút a karterba, ami egy csövön ki tudná nyomni valahol hátul a fáradt olajat? Csak egyszerűbb lenne, mint a motor ki-be...

Ugyanígy a küzdőtér fenekén is lehetne egy fenékszivattyú, ha kiömlött a kóla. :p (vér reméljük nem fog folyni...)