Ha már előjött a Haditechnikás cikk, számomra van benne pár furcsaság a Lynx-ről. Kíváncsi vagyok az itteni véleményekre.
LV évf. 1. szám, 46-51. oldal.
"Az üzemanyag tartályokat a küzdőtér két oldalára, a jármű külső oldalpáncéljára szerelték fel, meggátolva, hogy robbanás esetén a tűz a küzdőtérben égési sérülést okozhasson."
- ez még rendben is van. De ha találat éri a jármű oldalát, akkor a felrobbanó üzemanyag egyrészt elégeti a szintén oldalt található elektromos kábeleket is? Azóta már kiderült, hogy aktív védelmi rendszerrel lesznek felszerelve. De egy 20-30 mm-es gépágyú találatától ez sem menti meg az üzemanyagot.
"A NATO STANAG 4659 szerinti maximális akna elleni védelem miatt a motor és az erőátviteli berendezések olajcseréjét azonban csak azok kiemelését követően lehet végrehajtani, mivel a haspáncélon semmilyen szerelő-, vagy leeresztőnyílás nem található."
- Egyrészt ez jó, az aknák miatt. Másrészt felettébb érdekes. Olajcsere = motor kiemelése. És ha tönkremegy valami tömítés a motorban harc közben, és elkezd szivárogni az olaj, akkor az egész járművet elönti, és leereszteni is csak a szervizben lehetséges?
Vagy tételezzük fel - mert mindig a legrosszabb forgatókönyvre kell készülni - harcászaton vesz részt a dandár, és egyszerre 5-8 járművön jelentkezik olyan probléma, ami miatt ki kell venni az egész motort. Oké, hogy 40 perc alatt megoldható a kiszerelés. De 40 perc, amíg vissza is teszik, és ha csak egy apró dolgot kell orvosolni, akkor is ki kell szerelni a motort az erőátviteli blokkal. Több harcjárműnél ez már komoly időkiesés lesz.
És még valami. A harcjármű küzdőterében kifolyhat bármi: olaj, vér, akármilyen folyadék. Azt hogy fogják leereszteni?
A jó dolgokat most nem emeltem ki, mert abból annyi van, hogy megtöltötte az egész cikksorozatot.
Haditechnika 2021/2. Lynx sorozat harmadik rész, 57. o.:
"A tűzvezető rendszer bootolása alatt, tehát a gép bekapcsolásától az operációs rendszer betöltődésééig 2-5 perc telik el, addig az eszközzel harci tevékenységet végrehajtani nem lehet."
- Ez vajon minden modern harcjárműnél így van? Sok egyéb vezérlési képességre írják, hogy van egy vészhelyzeti "csatorna" meghibásodás esetére is. Valami hasonlót itt is be kellene iktatni. Mechanikus toronyfogatás és irányzás, a gépágyú vészhelyzeti elsütésének lehetőségével - valami ilyesmit. Elvégre nem mondhatják az ellenségnek, hogy "legyetek szívesek 5 percig most ne támadjatok, bootol a rendszer!" Ugyanakkor nagy pozitívum, hogy a figyelő és digitális tűzvezető rendszer üzemideje motorindítás nélkül 8 óra.