A 30-as hajtóműről már 2010-ben is lehetett hallani. Az akkori nyilatkozatok 2013-ra tették az első felszállást, vagyis inkább repülést. Mert a kettő nem ugyanaz, hiszení míg az egyik esetben feltételezzük, hogy a hajtómű a felszállásba is besegít, addig a másodiknál elég, ha csak a levegőbe emelik egy másik hajtómű segítségével és ott kezdik meg a teszteket.
Erre vannak a repülő próbapadok.
Az oroszok rendre ezt preferálják (ellenpélda is akad, lásd MiG-29-es, MiG-31-es, hiszen ezeknek már a legelső prototípusai is egyből az új hajtóművel kezdték a legelső teszteket is), az európaiak (angolok, franciák) vegyesen hol így, hol úgy. Talán az amerikai repülőipar a "legbátrabb" ezen a téren.
Náluk az előzetes földi tesztek sokkal kifinomultabbak, valószínű ezért.
Tehát a 30-as hajtóműnek a legelső jelentések szerint már 2013-ban repülnie kellett volna, ehhez képest az első felszállás csak 2017-ben esett meg, miközben rendre arról lehetett hallani, hogy nem is biztos, hogy szükség lesz rá. Jól láthatóan a védelmi minisztériumban is sakkoztak a pénzekkel és valószínűleg belső iparági frakciók versengtek egymással, hogy mire legyen keret és mire nem. Egyértelmű, hogy a nemzetközi szankciók ahogy belassították az egész Szu-57-es programot, az hatványozottan lassította be a 30-as hajtóművet. Érthető, hiszen évről-évre, ahogy látni lehetett, hogy a típust akár a 117-es hajtóművel is hadrendbe lehetne állítani, a minisztériumban (gyaníthatóan a program ellenérdekelt felei) által a 30-as finanszírozása egyre hátrébb sorolódott.
Tehát 2017-ben az első, amolyan szimpla megrepteteés is eleve négy éves csúszásban volt. Azóta meg újabb négy év telt el és még mindig nem világos, hogy hogyan állnak ezzel a rendszerrel.
Elindult az alulfinanszírozás okozta lavina.
A program belassult, az eredmények nem jönnek. Az eredmények nem jönnek, a program nem kap pénzeket. Kevés a darabszám, így a dizájn-, a gyártástechnológia és az üzemi hibák, sajátosságok csak lassan jönnek elő.
Sok idő telik, de még nem értek a hibák végére, így nem tudják egyértelműen sorozatgyártás érettnek nyilvánítani a rendszert.
Alternatív hajtómű eleve van, lemondásokkal az is biztosíthatja a repülőgép gyártását.
Így nem finanszírozzák megfelelően a 30-as prgramot.
A program tehát belassul...