Orosz-török kapcsolatok. A partnerség és a rivalizálás között
OROSZORSZÁG ÉS TÖRÖKORSZÁG VERSENGÉSE KONFLIKTUSOKHOZ VEZET A KÖZEL-KELETEN, AFRIKÁBAN ÉS KÖZÉP-ÁZSIÁBAN
A legfontosabb megállapítás az, hogy az orosz-török kapcsolatok az Észak-Afrikától Közép-Ázsiáig terjedő hatalmas térség konfliktusainak meghatározó tényezőjévé váltak. Törökország és Oroszország közös célja, hogy a jelenlegi nemzetközi rendszert többpólusúvá tegyék, számos területen együttműködésre ösztönzi őket, de a kívánt eredményekben mutatkozó különbségek egyre gyakoribb összecsapásokhoz vezettek Szíriában és a Kaukázusban. Valószínűleg az agresszív külpolitikájuk által okozott instabilitás mértékét az fogja meghatározni, hogy mindkét állam képes lesz-e szétválasztani együttműködési és versengő tevékenységét. Az Egyesült Államoknak és szövetségeseinek meg kell találniuk a megfelelő módját annak, hogy együttműködjenek Törökországgal az orosz befolyás ellen, és korlátozzák a Kreml és Ankara közötti konfliktus gyors eszkalálódásának kockázatát.
Vlagyimir Putyin orosz elnök és Recep Tayyip Erdogan török elnök közösen ellenzi a jelenlegi nyugati vezetésű nemzetközi rendet.
Erdogan független és befolyásos világhatalommá akarja tenni Törökországot, miközben a NATO kulcsfontosságú tagja marad. Úgy véli, hogy az Oroszországgal való kapcsolat létfontosságú Törökország hatókörének bővítéséhez és a Nyugaton kívüli partnereinek diverzifikálásához. Putyin alá akarja ásni a nyugati vezetésű intézményeket, és vissza akarja állítani Oroszország szerepét, mint a többpólusú világ fontos szereplője. Putyin Törökország stratégiai függetlenségét eszköznek tekinti a nyugati politikai megosztottság kiélezésére és a NATO aláásására.
Oroszország és Törökország hatékonyan megosztja konfliktusait.
Oroszország és Törökország sikeresen fenntartotta rendszeres diplomáciai kapcsolatait, annak ellenére, hogy a szíriai, líbiai és - korlátozott mértékben - a hegyi-karabahi konfliktusokban ellentétes feleket támogatott. Ezek a csatornák érintetlenek maradtak a geopolitikai válságok vagy eszkalációk miatt, amelyek más, hasonló helyzetben lévő országokat a diplomáciai kapcsolatok megszakítására kényszeríthettek.
Az orosz-török verseny nagy része a két ország legfontosabb érdekeltségi régióinak közelében zajlik, nem pedig távoli területeken. Törökország egyre inkább fenyegeti Oroszország fő befolyási övezetét a volt Szovjetunióban és más, jelentős orosz érdekeket képviselő régiókban élő török-muszlim közösségekkel való kulturális és katonai kapcsolatai révén. Oroszország korlátozhatja Ankara szíriai magatartását azzal, hogy a török határon fekvő Idlíb tartományban a rezsimpártiak offenzívájával fenyegetőzik. Egy orosz offenzíva 3 millió szíriait kényszeríthet arra, hogy északra meneküljön, ami talán a legnagyobb veszélyt jelentené Törökország amúgy is küszködő gazdaságára és Erdogan választási támogatottságára. Oroszország az Örményország és Azerbajdzsán közötti 2020. novemberi tűzszüneti megállapodás után is kulcsfontosságú befolyásos szereplő marad a Kaukázusban. A Kreml Törökországgal szemben egyre ellenségesebb politikát folytathat, válaszul Törökországnak a Kreml alapvető érdekeihez közel álló színtereken való fellépésére.
Mindkét állam egyre inkább hajlandó beavatkozni a külföldi konfliktusokba és válságokba a saját érdekei szerint. A Kreml meg akarja őrizni dominanciáját a volt Szovjetunióban (FSU), növelni akarja Oroszország képességét a globális hatalom kivetítésére, valamint bővíteni akarja az orosz gazdasági eszközöket és bázisokat a Közel-Keleten. Ezek a lépések gyakran ellentétesek Ankara azon erőfeszítéseivel, hogy megerősítse Törökország vezető szerepét a közeli külföldön, a török-muszlim világban és a fejlődő országok körében a szubszaharai Afrikában és Ázsia többi részén. Törökország egyre inkább hajlandó arra is, hogy katonai erőit és katonai felszerelését külföldön telepítse, hogy a konfliktusokat a maga javára alakítsa, amint azt Líbia és Hegyi-Karabah példája is mutatja: a török katonai támogatás ösztönözte és lehetővé tette Azerbajdzsán 2020 végi támadását Hegyi-Karabahban, ami olcsó lehetőséget biztosított Törökország kaukázusi szerepének növelésére és az Oroszországgal való rivalizálás új színterének megnyitására. Hasonlóképpen, a kombináció török drónok használatát foglalja magában.
Oroszország és Törökország hagyományos és proxy erők egyre szélesebb körű bevetése növeli az eszkaláció kockázatát több hadszíntéren. Oroszország és Törökország külföldi közvetítő erők, kifinomult repülőgépek, köztük drónok alkalmazása, valamint a helyi konfliktusok nemzetközi frontvonallá való átalakítására irányuló törekvés törékeny nemzetközi török-orosz interakció hálózatot hozott létre, amely magában foglalja Ukrajnát, Közép-Ázsiát és a Fekete-tengert. Bármelyik színész növelheti a tétet az egyik színházban a másik színházban zajló akciókra válaszul. Mindketten keresik az olcsó lehetőségeket, hogy szükség esetén keresztbe tegyenek egymásnak, máskor pedig engedményeket tesznek, hogy maximalizálják befolyásukat a különböző területeken. Például a törökországi szíriaiak Azerbajdzsánban történő toborzásáról és bevetéséről szóló híreket követően, amelyekkel Bakut támogatták a Hegyi-Karabahban zajló hadjáratot, Oroszország nagy költségű légicsapásokat indított a török támogatta szíriai csoportok ellen.
Az Egyesült Államoknak és szövetségeseinek még évekig kell majd reagálniuk ezekre az összetett dinamikákra. Ankara számos biztonsági követelmény tekintetében továbbra is a NATO-tól függ, még akkor is, ha függetlenebb és befolyásosabb szerepet játszik. Törökország stratégiájának mindkét aspektusa megelőzte Erdoğant, és valószínűleg túl fogja élni a kormányát. Ha az amerikai politikai döntéshozók és szövetségeseik megértik Törökország egyedi stratégiai számításait, a NATO-szövetség és az amerikai-török partnerség megtalálhatja a megfelelő együttműködési módokat az orosz befolyás elleni küzdelemre a kulcsfontosságú színtereken, és korlátozhatja az Oroszország és Törökország közötti konfliktus gyors eszkalálódásának kockázatát.
http://www.understandingwar.org/bac...drives-conflict-across-middle-east-africa-and