Szu-75 / Su-75 Checkmate - Új orosz könnyű vadászgép (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 273
61 988
113
Ezeknek a hajtómű működésében van szerepük, vagy csak az infravörös önirányítású rakéták észlelési zónáját próbálnák vele csökkenteni?
Az ejektor szerepe a hatékonyabb Mach 2 feletti tolóerő előállítása. Ezért ejektoros minden, ami tartósabb Mach 2, vagy afeletti repülésre volt megtervezve.
Pl, SR-71, MiG-25, Concorde, MiG-31, MiG-23, XB-70 Valkyre, Mirage 2000, de még a Viggen is.
Ez utóbbi az igazi kakukktojás, mert a hajtóműve egy utasgépből származott és 1.1 volt a kétáramúsági foka, illetve a szívócsatornája sem volt szabályozható, mégis üzemszerűen el tudta érni a Mach 2.2-t és tartani is tudta volna... ha nem fogyott volna el az a legendásan alúlméretezett kerómennyisége.

A másik érdekes ejektoros fúvócső a Rafale-é, mert az még a Mach 1.8-at is csak küszködve éri el.
 
K

kamm

Guest
Tulajdonképpen 1 év alatt összehozta a gépet a Szuhoj.
Hat, ha jol ertem a "csuty bolse goda" kijelentest, akkor 'kicsivel tobb, mint egy ev' volt...

A legújabb orosz könnyű taktikai vadászgép, a Checkmate, 25-30 millió dollárba kerül - mondta Szergej Chemezov, a "Rostec" vezetője.
"Miért tudtuk ilyen gyorsan elkészíteni ezt a repülőgépet? Felhasználtuk a Su-57 fejlesztéseket <...> Ez egyszerre motor és repüléstechnika" - tette hozzá az állami vállalat vezetője.
A Szuhoj könnyű taktikai vadászgépet ma mutatták be Vlagyimir Putyinnak a MAKS-2021 légi bemutatón. Ez Oroszország első ötödik generációs könnyű, többfunkciós vadászgépe egyetlen motorral. Az elnöknek elmondták, hogy a gépet három változatban tervezik gyártani: pilóta nélküli, egyszemélyes és kettős.
A tervek szerint öt és fél év múlva kezdik meg a repülőgép szállítását az ügyfeleknek."
Igen, az logikus, hogy 90% tamaszkodtak a Su-57-re, de ezt en is igy tennem es mindenki, ez az okos dolog.

Erdekes lesz, ha nem lesz mar nagyobb gebasz, akkor erzesem szerint ez lesz az uj orosz slagertermek, meg ha az a $30M valojaban $60M is lesz (hiresen feleannyit idot mennek az orosz hajtomuvek, mint a nyugatiak stb.)
 
  • Tetszik
Reactions: Veér Ispán

Leonidas

Well-Known Member
2019. október 16.
2 636
3 434
113
Közben Gyanis Manturov ipar és kereskedelemügyi miniszter már négy éves határidőről beszélt, de ezt finoman szólva optimistának találom. Mondjuk azért azzal megleptek, hogy repképes példányt hoztak ki MAKSz-ra, de még hosszabb fejlesztés áll előtte. Kérdés külföldről ki mennyival fogja majd esetleg megnyomni a projektet
2-3 év első felszállás az NEM repképes példány. Az más, hogy kész modulokból úgy rakták össze, hogy elvileg repképes, nem egy deszka + léc + farostlemez bemutató modell. Van rendes váza, futóműi, műszerezett kabin, hidraulikus rendszerek. Persze pld. A komplett kabint is úgy ollózták be valahonnan, de nem régi, és "be van drótozva" a gépbe is.

Szóval szép, jó, de nem kéne elindítani még rögzített padon sem, nem hogy repülni vele egy kört. :D Tehát ez gyakorlatilag NEM, csak elméletileg repképes sárkány. :)
 

MangaMonguz

Well-Known Member
2021. április 14.
1 003
8 975
113
E6n3-Cx-AVUAMHwcm.jpg



Viccesnek érzem a hajtóműnél 2x hosszabb beömlő-csatornát, aminek a súlyát cipelni kell, vesztesége van, kompozitból (szénszálas) kellene gyártani, hogy könnyű legyen, ami "olcsó", stb...

Nekem a "lopakodósított" MiG-21 jut eszembe a szinte egy az egybe hasonló konstrukciós jellegzetessége miatt. Még viccesebb.


Dezinfó/maszkirovka?
Mekkora tömege van egy beömlő csatornának, ami kvázi egy üres cső? Gondolom jóval kisebb, mint egy emelőhajtóműnek...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 546
8 973
113
Kicsit rezeg a léc, de nem olyan rémisztő a beömlő nyílás, mint amitől korábban félt az ember. Viszont asszem eltart egy darabig, mire valóban hadrendbe áll az első példány. Ezek a bemondott dátumok nagyon közelítőnek tűnnek csak.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Na mi lesz, akkor temetjük a masinát?

Szerintem jobb lehet ez mint a Szu-57.
Ideje lenne belátniuk ugyanazt, amit az T90 vs Armata vonatkozásban már beláttak.
Honi légvédelemre elég a MiG31 és utódja, az összes többi proxy háborúra meg bőven elég ez a gép meg pár szuhoj bombázó.
Strat támadásra meg ott a Tu160 meg majd az utódja.

Tulképpen ez egy modernizált lopakodó MiG21-es, a Mirage-III szárnyával, és normális hatótávolság igéretével.
(az országok többségének amúgy nincs is szüksége többre)
Az árát meg gondolom hajtómű és AESA lokátor nélkül értik, ha már a művelt nyugaton is ez a divat manapság.
:D
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az tuti hogy a 5.gen és a fejlesztés alatt àlló 5+ gen. gépeknél a hajtómű termál management és IR jel csökkentés majdnem akkora hangsúlyt kap mint a radar STEALTH.
Az F35 nél tutira ott van a hajtómű körül egy komplett hidegáram.
4iYA3rk.jpg

main-qimg-9072c454c116ab6ce65c1c848f5d8d59

A készülő Tempestnél még egzotikusabb megoldáson törik a fejüket.
Ott a hőt elektromos energiává akarják alakítani amit eltárolnak és kellő pillanatban visszatáplálják a hajtóműre.
https://newatlas.com/military/rolls-royce-advanced-jet-engine-power-tempest-fighter/
Ezek a technológiák kivűlről is nyomot hagynak a gépen és ezeket kell maj keresni ezen a gépen is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 273
61 988
113
Az tuti hogy a 5.gen és a fejlesztés alatt àlló 5+ gen. gépeknél a hajtómű termál management és IR jel csökkentés majdnem akkora hangsúlyt kap mint a radar STEALTH.
Az F35 nél tutira ott van a hajtómű körül egy komplett hidegáram.
4iYA3rk.jpg

main-qimg-9072c454c116ab6ce65c1c848f5d8d59

A készülő Tempestnél még egzotikusabb megoldáson törik a fejüket.
Ott a hőt elektromos energiává akarják alakítani amit eltárolnak és kellő pillanatban visszatáplálják a hajtóműre.
https://newatlas.com/military/rolls-royce-advanced-jet-engine-power-tempest-fighter/
Ezek a technológiák kivűlről is nyomot hagynak a gépen és ezeket kell maj keresni ezen a gépen is.
Az F-35-ös fúvócsöve az amúgy elkaszált LOAN leszármazottja.
 

MangaMonguz

Well-Known Member
2021. április 14.
1 003
8 975
113
Szerintem jobb lehet ez mint a Szu-57.
Ideje lenne belátniuk ugyanazt, amit az T90 vs Armata vonatkozásban már beláttak.
Honi légvédelemre elég a MiG31 és utódja, az összes többi proxy háborúra meg bőven elég ez a gép meg pár szuhoj bombázó.
Strat támadásra meg ott a Tu160 meg majd az utódja.

Tulképpen ez egy modernizált lopakodó MiG21-es, a Mirage-III szárnyával, és normális hatótávolság igéretével.
(az országok többségének amúgy nincs is szüksége többre)
Az árát meg gondolom hajtómű és AESA lokátor nélkül értik, ha már a művelt nyugaton is ez a divat manapság.
:D
Az első értelmes válasz, thx, kábé hasonlóan látom.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 273
61 988
113
Azért ez az új orosz gép nekem még mindig felvet néhány kérdést.
Pl nagy állászszögön az előrenyilazott beömlő az pont, hogy nem előnyös. Az alső él szépen leárnyékolja az egész szívócsatornát.
Illetve pusztán praktikussági oldalról nézve, a beömlő takaróit onnan bentről kihalászni, berakosgatni nem egy felhasználóbarát megoldás:

a7c30d58ad068ea9b46120e1b79453d17270051f.jpeg
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 912
81 823
113
Kérdezték Jurij Szljuszart, hogy miért 75 van a gépen , valaki regisztrálta? :)