Szu-25 , -28, -39 / Su-25 , -28, -39 Frogfoot (Szuhoj, Szovjetunió)

276392.jpg
 
Türkmén Szu-25U kétüléses repülőgép. Az "U" változat, a jellegzetes "BM" törzshátsórészről ismerhető fel könnyen.

Turk-25U.jpg


A Szovjetunió szétesésekor Türkmenisztán nem örökölt Szu-25-össel típussal repülő szovjet alakulatot, csupán egy sivatagi lerakatban tárolt, különböző állapotú Szu-25-ös repülőgépet. Így sem kiszolgáló eszközeik, sem személyzetük nem volt ehhez a típushoz.

A kilencvenes évek végei orosz gazdasági válság után, a kelete-urópai szerződött személyzet távozott a Türkmén Légierőből, így muszály volt saját lábra állniuk. Ennek egyik lépése volt, hogy 1998-ban szerződés kötöttek a grúziai TAM üzemmel, hogy két századnyi, a türkmén sivatagban tárolt Szu-25-öst üzemképes állapotra hozzanak. A grúzok üzletet szimatoltak és a nagyjavított repülőgépeken felül még tizenkilenc, korábban a TAM gyárában maradt repülőgépet is eladtak a türkméneknek.

Ezek közül látható a képen egy Szu-25U kétüléses, ami eredetileg egy együléses Szu-25T preciziós támadógépnek épült, majd a grúzok átépítették azt kétüléses példánnyá az ezredfordulón. Ezek közül a Türkmén légierő hat darabot kapott. (Valamint az Azeri és Grúz légierő is használja/ta ezt a ritka változatott)

Pár infó a hasonló azeri Szu-25-ösökről:
Azeri Szu-25U
 
Maga az elrendezés alapvetően lehetséges, ugyanis a vezérsíkon látható jelzés alapján ez egy perui Szu-25, azon belül is az UB variáns. Gyorsan SIPRI adatbázisban utánakeresve kiderült, hogy még 96-ban a beloruszokkal megállapodtak 18 darab (10 együléses, 8 UB) Szu-25 megvásárlásáról 402 millió dollár értékben, mivel akkoriban Ecuadorral volt némi területi balhéjuk az Andokban. Az üzlet részeként a Szu-25-k mellé hozzácsaptak még 25 darab H-58U lokátorromboló rakétát illetve 100-100 H-25ML-t és H-29L-t az egyéb földi célok ellen. Orosz oldalakat olvasva viszont a H-58U-t alapvetően a Szu-25T/TM (utóbbi esetenként Szu-39-ként ismert) fegyverzete közt említik, ugyanis az indításhoz a "Fantaszmagoria" vagy a "Vjuga" konténerek szükségesek (Szu-24M), vagy a Szu-25T-nél az L-150 "Pasztel" rendszer képes kezelni a rakétát. Valamilyen szintű belorusz nagyjavítást kaptak a varjak a szállítás előtt, de nem hiszem, hogy megkapták volna a Pasztelt. Az SzM modernizáció már magába foglalta, így azok is képesek alkalmaznia H-58-at, de oroszoknak ott van számos más platform, amik jóval alkalmasabbak a Gracsnál a lokátorromboló rakéták hordozására. A képet nézve az indítósín (AKU-58) amúgy stimmel, de úgy gondolom ha fel is pakolták max demonstratív célzattal lehetett nem tényleges harci alkalmazásra.

Fantaszmagoria Szu-24M alatt
1497980084194356879.png

H-58E Szu-25TM alá akasztva
8.Raketa-H-58E-pod-krylom-Su-25TM..jpg

Hasonlóan valamelyik MAKSz-on
Su-25TM.jpg
 
Valamilyen szintű belorusz nagyjavítást kaptak a varjak a szállítás előtt, de nem hiszem, hogy megkapták volna a Pasztelt. Az SzM modernizáció már magába foglalta, így azok is képesek alkalmaznia H-58-at, de oroszoknak ott van számos más platform, amik jóval alkalmasabbak a Gracsnál a lokátorromboló rakéták hordozására. A képet nézve az indítósín (AKU-58) amúgy stimmel, de úgy gondolom ha fel is pakolták max demonstratív célzattal lehetett nem tényleges harci alkalmazásra.

Pedig megjapták! A nyolc Szu-25UB közül többet, lokátorromboló SEAD szerepkörben szállították le Perunak a kilencvenes években:

su25ubb.jpg


A perui Szu-25UB-k törzse alá lehet függeszteni a KRK-UP vezérlő konténert, ami a L150 Pasztel besugárzásjelző álltal szolgáltatott adatok alapján tudja rávezetni a H-58U rakétákat. A hásó kabinba szerelték az IP-53-as kijelzőjét a rendszernek, a hátul ülő operátor tudja azt kezelni.
 
Valamilyen szintű belorusz nagyjavítást kaptak a varjak a szállítás előtt,

A perui Szu-25-ös nagyjavítása olyan dél-amerikás, szappanoperás sztori:

A kilencvenes években 18 Szu-25-ösből, átadás előtt csak hat(!) kapott ipari élettartamnövelő nagyjavítást a Beloruszoknál. Ennek örömére 2002 és 2007 között gyakorlatilag az összes naptári élettartama kikopott. Innentől mindenféle hosszabbítgatásokkal, látványos újra festéssel vegetáltak a perui Szu-25-ösök 10-15 éven keresztül!

01.jpg


Tervek szerint a Peruiak saját maguk végezték volna el az élettartamnövelő nagyjavítást a kétezres évek végétől, de ez is szappanoperásra sikerült, plusz a beloruszok és az oroszok aktívan fúrták a projektet, így azt 2013-ban leállították. Majd 2014. decemberében szintén egy perui helyszínű nagyjavításról írtak alá szerződést, amit orosz és belorusz cégek támogatnak. A szerződés hat együléses és négy UB megújulásáról szólt (+hajtóművek, kiszolgállórendszerek), közel negyven millió USD-ért. (Persze közbe sok kanyart iktattak be, pl 2016-ban felmerül Ukrán támogatás is.)

02.jpg


Végül az első Peruban nagyjavított repülőgép 2018. augusztusban szállt fel!!! Azaz előtte 10-15 évig ipari élettartamnövelő javítás nélkül vegetált a perui Szu-25-ös flotta. Bár tette ezt látványos festéssel!



03.jpg

Fotó: Peruban nagyjavított Szu-25UB
 
Pedig megjapták! A nyolc Szu-25UB közül többet, lokátorromboló SEAD szerepkörben szállították le Perunak a kilencvenes években:

su25ubb.jpg


A perui Szu-25UB-k törzse alá lehet függeszteni a KRK-UP vezérlő konténert, ami a L150 Pasztel besugárzásjelző álltal szolgáltatott adatok alapján tudja rávezetni a H-58U rakétákat. A hásó kabinba szerelték az IP-53-as kijelzőjét a rendszernek, a hátul ülő operátor tudja azt kezelni.

Én azt a kis függesztményt nagyon a 'Mercury" optkcai podnak nézem
 
Mint hozzáértőkhöz lenne egy naiv kérdésem. A grúzok által épített szu 22 használható gépek a mai szuper légvédelem szuper amerikai gépek mellett? Értem inkább úgy, hogy megfelelő elektronikai, szoftveres felhajpolás mellett (amennyiben ilyen lehetséges egy ilyen régi tevezésű gépnél?
 
Mint hozzáértőkhöz lenne egy naiv kérdésem. A grúzok által épített szu 22 használható gépek a mai szuper légvédelem szuper amerikai gépek mellett? Értem inkább úgy, hogy megfelelő elektronikai, szoftveres felhajpolás mellett (amennyiben ilyen lehetséges egy ilyen régi tevezésű gépnél?

Pardon?
 
Akkor átfogalmazva, lehet ebből a típusból a mai követelményeknek megfelelő harci repülőt faragni?