Szu-25 , -28, -39 / Su-25 , -28, -39 Frogfoot (Szuhoj, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 664
84 153
113
95702842_833725813790282_1978583904465977344_o.jpg


(1996.06.27.)
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 477
58 934
113
Vojennaja Prijomka:
Szu-25SzM3, Szupergracs

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.



Végignéztem a videót,lenne pár kérdésem.
Az irányítatlan rakétákhoz a teljes géppel kellett célozni,mármint az egész gépet a cél irányába kellett fordítani,és úgy lőni?
Ha igen,akkor volt ehhez valami elektronikus segítségük annó,vagy simán optikai célzóval lőttek vele?Ez nekem nem tűnik túl hatékonynak,hacsak nem süllyed hozzá veszélyesen alacsonyra,és/vagy nem repül a célhoz nagyon közel.Lehet ezért mutatták a páncélját át nem ütött 23mm-es golyó nyomokat,meg a méhsejt szerkezetet belül,ami megfogja a repeszeket,golyókat,miazmást.
A 46-os oldalszámú gépet meglőtték valami rakétával,talán Stingerrel,és mégis leszálltak vele,láthatóan súlyosan megsérült a sárkány,meg a hajtómű gondola,de mégis hazahozta a pilótát a brekkencs,harasó rábótájet! ;):D
Mostantól nem nyafizok a lemezmunka miatt,a földi személyzet simán felment a gépre bakancsban,és húzta a tankolótömlőt végig a fél gépen,függesztőkön,szárnyon,törzsön,ahogy sikerült,nagy meló lett volna 1 létrát,meg egy állványt hegeszteni sarokvasból,hogy nem kelljen így összebakancsozni a gépet?:eek:
Feltűnt még,hogy az első futó kereéknek van sárvédője,ez a nem betonról üzemelés miatt van,hogy ne szórjon fel semmit a törzs aljára a kerék,esetleg bele a hajtóműbe?
Ill a mezőről üzemeléshez volt e vajon nem sima futófelületű gumiabroncs?
Egyébiránt jó mozi,nézze meg mindenki,mutatják a cuccot,ami a manpadsok ellen van,gondolom dagadtra rugdosott Vova pár segget a szíriai béka lelövése után,ezért hirtelen előkerült ez is,mutatják a fékező ernyő bepakolását,közeli képek a fegyverzetről,málházásról,pár interjú,amit ha hárman értenek a fórumon már jó :D,szóval ne hagyjátok ki.
Ja,mutatnak egy rövid videót,ahogy hátulról lelőnek vele valami nagyobb gépet,bombázót,vagy szállító gépet,de amivel lelövik rakéta,az spirálozott,nem egyenesen repült,a kérdésem,hogy a 70's-ben ez még ilyen volt,hogy mögé kellett menni,és rátartani amíg a rakéta célba ért,vagy pct-vel lőtt a pilóta?
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre
M

molnibalage

Guest
Végignéztem a videót,lenne pár kérdésem.
Az irányítatlan rakétákhoz a teljes géppel kellett célozni,mármint az egész gépet a cél irányába kellett fordítani,és úgy lőni?
Ha igen,akkor volt ehhez valami elektronikus segítségük annó,vagy simán optikai célzóval lőttek vele?Ez nekem nem tűnik túl hatékonynak,hacsak nem süllyed hozzá veszélyesen alacsonyra,és/vagy nem repül a célhoz nagyon közel.Lehet ezért mutatták a páncélját át nem ütött 23mm-es golyó nyomokat,meg a méhsejt szerkezetet belül,ami megfogja a repeszeket,golyókat,miazmást.
Igen, úgy kell.
A AAA cikk is foglalkozik ezzel. A hagyományos konfliktusban emiatt a Silkja, ha csak a frászt hozta a támadóra az elég lehetett a bevetés sikerességének megakadályozásához, lelövés nélkül is.

Ja,mutatnak egy rövid videót,ahogy hátulról lelőnek vele valami nagyobb gépet,bombázót,vagy szállító gépet,de amivel lelövik rakéta,az spirálozott,nem egyenesen repült,a kérdésem,hogy a 70's-ben ez még ilyen volt,hogy mögé kellett menni,és rátartani amíg a rakéta célba ért,vagy pct-vel lőtt a pilóta?
Azt néhány hónapja linkeltem. Mintha a Vikhr tesztje lett volna, hogy miért Tu-16-ra, azt akkor sem monda meg senki asszem.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
.
.
Hááát..... Ha ez valóság akkor ok, de elsőre az odarajzolt (?) rakéta a lángjával egy igen béna fotosoppnak tűnik....
Miért kellett volna ezt rajzolni?!! Egyszerű gopro kamera a bal pitotcső rúdjára szerelve, és megvan a fotó. A H-25 rakétának meg tényleg ilyen a lángja, mert a fúvócső nem a törzs végén, középen van, hanem a rakéta szárnyai között ferdén hátrafelé, kétfelé fúj ki. Szóval nem értem mi a probléma ...
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Néhány gondolat az azrei Szu-25-ös támadógépekről napjainkban:


Előzmények:
A kilencvenes évek elejei karabakh-i konfliktusban, egy a szovjet alakulattól átszökött, valamint 4-6 darab, vélhetően Ukrajnából beszerzett ex. szovjet Szu-25-öst vethettek be azeri oldalról, amelyek közül csak kettő darab maradt meg az ezredfordulóra.

Azeri-Su-25-BM-blue-15.png

Azeri Szu-25BM támadó repülőgép


Első azeri Szu-25-ös század:

A típus tömeges azeri beszerzése 1998-ban kezdődött, amikor a grúz TAM üzemmel szerződést kötöttek egy századnyi Szu-25-ös megvásárlásáról. Ehhez tudni kell, hogy a szovjet időkben ez a grúz üzem gyártotta a szovjet és export változatú együléses Szu-25-ösöket. Majd a Szovjetunió felbomlása után igyekeztek saját lábra állni, és a szegényes grúz külpolitikai érdekérvényesítés mentén továbbiakat exportálni. Ez elsősorban Türkmenisztánba és Azerbajdzsánba sikerült.

A grúz TAM üzem az utolsó generációs Szu-25BM változatott gyártotta, amit nyugati források és szolgai másolói a mai napig célvontatónak írnak. Ugyan van ilyen szerepköre is, de ennél sokkal fontosabb, hogy a Szu-25BM változatott az afganisztáni tapasztalatok alapján fejelsztették ki, elsősorban a típus túlélésére koncentrálva. A Szu-25BM külsőleg könnyen megkülönböztethető az alapváltozattól a törzs hátsó részéről, ahol módosításokkal igyekeztek a kiáramló hajtóműgázokat hűteni.

TAM-Su-25.jpg

Együléses Szu-25BM-ek összeszerelése a grúziai TAM üzemben. A gyár kétüléses Szu-25UB repülőgép sárkányokból (ezeket orosz területen gyártották eredetileg) is beszerzett a kilencvenes években, hogy tovább exportálhassa azokat. Az új gyártású/összeszerelésű azeri Szu-25BM/KM és kétüléses U változatok értékesítése 1995-ben indult. Sajnos a hajtóművet, továbbra is Oroszországból kellett beszerezni, akik így sikeresen blokkolták a grúz export terveket. (Csak Grúzia, Türkmenisztán és Azerbajdzsán írt alá beszerzési szerződést 1995 és 2008 között.)


Az első hat új gyártású/összeszerelésű Szu-25BM 2002-ben, majd további hat BM és egy kétüléses U változat 2005-ben érkezett Azerbajdzsánba. Ezekkel a 12 darab új gyártású/összeszerelésű Szu-25BM, egy Szu-25U és két megmaradt ex. szovjet alapváltozatú Szu-25-össel alapították meg az első századot. (Érdekes módon a grúz-izraeli Szu-25KM Scorpion korszerűsítést nem vásárolta meg Azerbajdzsán, ebből csak Grúzia és Türkmenisztán kapott néhány darabot.)

Második azeri Szu-25-ös század:

A 2008. augusztusi Grúz-Orosz Háború során az oroszok igyekeztek megsemmisíteni a grúz Szu-25-ös gyártó kapacitást. Mentve a menthetőt, Grúzia 2008 novemberében aláírt szerződés alapján, eladta a Szu-25-ös javítási jogait, dokumentációit és a szükséges műszereket/berendezéseket Azerbajdzsánnak. Valamint legalább 15 darab, még a gyárban maradt Szu-25BM/U repülőgép átadását is vállalták.

Időközben a kétezres évek végén, az Azeri Légierő leállította a kilencvenes években Ukrajnából beszerzett Szu-17M3/UM3 repülőgépeit, ezek helyett 2009 és 2010 között, öt ex szovjet Szu-25 és egy kétüléses UB repülőgépet vásároltak Belorusziától. A tízes évek elején, 2008-a grúz szerződés Szu-25BM támadó repülőgépei is elkezdtek beérkezni, így 2011-es Google Earth fotón már 22 darab Szu-25-ös volt látható az azeri Kjurdamir-i repülőtéren. Miután mindkét azeri Szu-25-ös század feltöltésre került, a régi szovjet Szu-24MR típust is kivonták.

Azeri-Su-25-BM-in-Turk.png

Azeri Szu-25BM törökországi gyakorlaton

A két század Szu-25-ös gépállományának mennyiségét nem könnyű megbecsülni napjainkra. Szent őrült, gyártási és oldalszámgyűjtők 38 darab azeri Szu-25-öst azonosítottak,melyek közül 2010-ben és 2011-ben egy-egy lezuhant. Ezt megerősíti, hogy 2018-as Google Earth fotón is ennyi Szu-25-ös látható a Kyurdamir-i repülőtéren. Saját esti, mindössze két órás fotó és max. másfél éves azeri videók átnézése után, és is 33 darab azeri Szu-25-ös oldalszámot találtam. (Csak a tízes években bevezetett új terepszínű repülőgépekről készült fotókon szereplő gépeket számítottam bele.)

Tehát kimondhatjuk, hogy a különböző sajtótermékekben megjelent egy századnyi (12 gépes) azeri Szu-25-ös adatok tévesek! Azerbajdzsán, két századnyi - közel negyven(!) - nagyrészt új gyártású/összeszerelésű Szu-25-össel ment neki a 2020-as konfliktusnak. Ezeken nemrég megjelent a belorusz Talisman ECM konténer is!

Azeri-Su-25-and-Turkish-F-4-E-in-2015.png

Egy különleges fotó 2015-ből: Azeri Szu-25-ös kötelékben török F-4E Phantom-mal. A két szövetséges, minden második évben szervezett eddig közös gyakorlatot repülőegységeiknek.






Amennyiben érdekelnek az Azeri Légierőről - a napi sajtó tévedéseinél - pontosabb adatok, kattints ide:

Azeri Mi-24-es harcihelikopterek 2020-ban:
https://forum.htka.hu/posts/754697/

Azeri Mig-29-esek gyáriszámai:
https://forum.htka.hu/posts/752247/

A kilencvenes évek elején Azerbajdzsánból kinont szovjet nagysebességű repülőalakulatok:
https://forum.htka.hu/posts/753823/

Azeri Szu-24-esek:
https://forum.htka.hu/posts/753765/
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Néhány pontosítás az azeri Szu-25-ösökről:

A grúzi TAM üzem, a kilencvenes évektől megkezdte a gyárban maradt Szu-25BM együléses változatok szállítását előbb a grúz, majd az ezredforduló után a türkmén és az azeri légierők számára. A teljes portfolióhoz, többek között kétüléses gépekre is szükség lett volna, amelyek gyártása a szovjet időkben nem a grúz üzemben folyt. Viszont, a grúziai gyárban maradt több, eredetileg Szu-25T tankvadász szerepkörű repülőgépsárkány, melyek alkalmasak voltak kétülésessé alakításra.

TAM-Su-25-T.jpg

Szu-25T repülőgépsárkány a grúz TAM gyártócsarnokban 2010-ben

Ezeket alakították át hivatalosan Szu-25U néven kétülésessé a TAM üzemében, a grúz, türkmén és az azeri légierő számára. A három ismert kétüléses azeri Szu-25-ös is, mind eredetileg Szu-25T tankvadásznak épült, majd különböző készültségi fokon maradt repülőgépeket a grúziai TAM üzemben építették át Szu-25U változatra. (Ha csak a gépágyú áthelyezését nézzük, nem volt kis munka)

Ismert Szu-25T tankvadász átalakítások Szu-25U kétülésessé:
  • Egy grúz légierő
  • Hat türmén légierő
  • Három azeri légierő

35522887-1070545509752751-475096032309411840-o.jpg

Azeri kétüléses Szu-25-ös




Mennyiégek:
Szerződések szerint Azerbajdzsán az ezredforduló után 12 ex. szovjet Szu-25-öst vett át Belorusziától, valamint 28 új összeszerelésű példányt a grúz TAM üzemétől. Valamint a 2000-es nemzetközi hagyományos fegyverzet ellenőrzés dokumentumai szerint legalább két alap változatú Szu-25-össel rendelkezett Azerbajdzsán a kliencvenes évekből.

A grúz TAM-al 1998-ban kötött szerződés alapján 13 új összeszerelésű:
  • 2002-ben hat Szu-25BM leszállítva
  • 2006-ban további hat Szu-25BM-et és egy U-t vettek át

Az ENSz fegyverzetellenörző bizottságának Belorusszia 12 használt Szu-25-ös átadását jelentette be:
  • 2009 öt Szu-25-ös
  • 2010 egy Szu-25UB
  • 2011 négy Szu-25-ös
  • 2012 egy Szu-25-ös
  • 2013 egy Szu-25-ös

2008-as, a grúz TAM-al kötött szerződés alapján 15 új összeszerelésű:
  • Szu-25BM és U változatok 2008 után

Sajnos - a MiG-29-esekkel és Mi-24-esekkel ellentétben - itt gyáriszámok nem állnak rendelkezésre. Saját kutatás során, eddig 35 darab azeri Szu-25-ös oldalszámot azonosítottam. Valamint 2000 után, egy együléses és egy kétüléses elvesztése vált ismerté 2010-ben és 2011-ben. Illetve legalább egy azeri Szu-25-öst leállítottak, földi oktatópéldány lett belőle.


28162107-1003056416501661-9193856218736138725-o.jpg
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 944
12 787
113
Néhány pontosítás az azeri Szu-25-ösökről:

A grúzi TAM üzem, a kilencvenes évektől megkezdte a gyárban maradt Szu-25BM együléses változatok szállítását előbb a grúz, majd az ezredforduló után a türkmén és az azeri légierők számára. A teljes portfolióhoz, többek között kétüléses gépekre is szükség lett volna, amelyek gyártása a szovjet időkben nem a grúz üzemben folyt. Viszont, a grúziai gyárban maradt több, eredetileg Szu-25T tankvadász szerepkörű repülőgépsárkány, melyek alkalmasak voltak kétülésessé alakításra.

TAM-Su-25-T.jpg

Szu-25T repülőgépsárkány a grúz TAM gyártócsarnokban 2010-ben

Ezeket alakították át hivatalosan Szu-25U néven kétülésessé a TAM üzemében, a grúz, türkmén és az azeri légierő számára. A három ismert kétüléses azeri Szu-25-ös is, mind eredetileg Szu-25T tankvadásznak épült, majd különböző készültségi fokon maradt repülőgépeket a grúziai TAM üzemben építették át Szu-25U változatra. (Ha csak a gépágyú áthelyezését nézzük, nem volt kis munka)

Ismert Szu-25T tankvadász átalakítások Szu-25U kétülésessé:
  • Egy grúz légierő
  • Hat türmén légierő
  • Három azeri légierő

35522887-1070545509752751-475096032309411840-o.jpg

Azeri kétüléses Szu-25-ös




Mennyiégek:
Szerződések szerint Azerbajdzsán az ezredforduló után 12 ex. szovjet Szu-25-öst vett át Belorusziától, valamint 28 új összeszerelésű példányt a grúz TAM üzemétől. Valamint a 2000-es nemzetközi hagyományos fegyverzet ellenőrzés dokumentumai szerint legalább két alap változatú Szu-25-össel rendelkezett Azerbajdzsán a kliencvenes évekből.

A grúz TAM-al 1998-ban kötött szerződés alapján 13 új összeszerelésű:
  • 2002-ben hat Szu-25BM leszállítva
  • 2006-ban további hat Szu-25BM-et és egy U-t vettek át

Az ENSz fegyverzetellenörző bizottságának Belorusszia 12 használt Szu-25-ös átadását jelentette be:
  • 2009 öt Szu-25-ös
  • 2010 egy Szu-25UB
  • 2011 négy Szu-25-ös
  • 2012 egy Szu-25-ös
  • 2013 egy Szu-25-ös

2008-as, a grúz TAM-al kötött szerződés alapján 15 új összeszerelésű:
  • Szu-25BM és U változatok 2008 után

Sajnos - a MiG-29-esekkel és Mi-24-esekkel ellentétben - itt gyáriszámok nem állnak rendelkezésre. Saját kutatás során, eddig 35 darab azeri Szu-25-ös oldalszámot azonosítottam. Valamint 2000 után, egy együléses és egy kétüléses elvesztése vált ismerté 2010-ben és 2011-ben. Illetve legalább egy azeri Szu-25-öst leállítottak, földi oktatópéldány lett belőle.


28162107-1003056416501661-9193856218736138725-o.jpg

Áhh, szuper!
Milyen jó lenne ebből egy olyan összefoglaló, mint az arab miG-23-asokról. ;)

Vagy, esetleg az azeri MiG-21-esekről lehet tudni valamit? Elvileg kb. 5 darab 21 MS-t vettek szintén Ukrajnától.


Az MR felderítő, nem?
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 477
58 934
113
Talán még nem volt, málházás, fel/leszállás, no meg bombázás.
No meg kib@alszott dzsangaság, minden rozsdás, horpadt, gorbult, olyan mintha egy roncsteleprol uzemelnének a békalábak, az a kézi daru, amivel kiemeli a bombát a csomagból, elég sárkányos nekem, tudom volt ember a szu-ban mindenre, de megérdemelt volna valami villanyos cuccot.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
Talán még nem volt, málházás, fel/leszállás, no meg bombázás.
No meg kib@alszott dzsangaság, minden rozsdás, horpadt, gorbult, olyan mintha egy roncsteleprol uzemelnének a békalábak, az a kézi daru, amivel kiemeli a bombát a csomagból, elég sárkányos nekem, tudom volt ember a szu-ban mindenre, de megérdemelt volna valami villanyos cuccot.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A villanyos cucchoz akku kell, ahhoz áram és akkutöltő, ami háborús körülmények között vagy van - de inkább nincs. A kézipumpás emelőt meg csak olajjal kell feltölteni és működik ...