[HUN] Embraer KC-390 Millennium


„Nem mindig lehet megtenni, amit kell, de mindig meg kell tenni, amit lehet”

Milyen további fontosabb feladatok, gyakorlatok várnak a kecskeméti állományra, illetve a bázison milyen fejlesztések, beruházások fejeződnek be az idén?

2025 májusának legvégén megérkezett az első három L–39 Skyfox kiképző és könnyű harci repülőgép, amelyből az őszre a tervek szerint már nyolc példány lesz rendszerben. Hazánk 12 darabot rendelt a típusból, nyolc kiképző és négy felderítő változatot; az utóbbiak 2028-ban érkeznek.

A tervek szerint részt veszünk az NFTE (NATO Flying Training in Europe) elnevezésű kezdeményezésben, amely az NFTC mintájára, de új tanterv szerint képez pilótákat. Várhatóan 2028-ra teremti meg a honvédség azokat a kondíciókat, melyeknek köszönhetően a magyar hallgatók mellett külföldieket is fogadhatunk.

...a jövő év első felében kapunk újabb négy, eddig még nem repült együléses Gripent...

készülünk a második KC–390-es érkezésére

Folyamatban vannak az oktatások, kiképzések, illetve az infrastrukturális, infokommunikációs fejlesztések is.

Július végén négy Gripen vadászrepülőgéppel települ ki a magyar kontingens Litvániába, a Siauliai légibázisra, és augusztus elsejétől november végéig vezető nemzetként hajtjuk végre a feladatot. Közel nyolcvan fős kontingens utazik, melynek csak egy része a hajózó állomány.

Most készítjük elő az infrastruktúrát az új képességek kialakításához, amit az L–39-es repülőgépek pilótáinak kiképző épülete, illetve a csúcstechnikát képviselő szimulátorrendszer átadása fémjelez.

Emellett mindenképp meg kell említenünk a bázis őrzés-védelmi fejlesztését is.

...
Az első a légiutántöltő-képesség, vagyis a KC–390-es képes arra, hogy repülőgépeinket a levegőben tankolja meg. A másik előnyös tulajdonsága, hogy a szállítási feladatok mellett alkalmas ejtőernyősök ugratására és teherdeszant dobásra. Ez a képesség még kialakítás alatt van: a rengeteg képzésen, felkészítésen túl be kell szerezni a kritériumoknak megfelelő ejtőernyőket, palettákat és egyéb felszereléseket.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken and Tumpek
Az első a légiutántöltő-képesség, vagyis a KC–390-es képes arra, hogy repülőgépeinket a levegőben tankolja meg.
Amíg a brazilok meg nem csinálják a KC-390 - Gripen típustanusítványt a saját gépeikkel vagy a gyártó a gyári KC-390-nel és a svéd C/D Gripenekkel, addig nincs miről beszélni, mert addig magyar gép hivatalosan a közelébe nem mehet... hacsak nem mi fizetjük ezeket a teszteket és jön ide egy svéd berepülő pilóta aki elvégzi a teszteket, meghatározza az eljárásokat és megtanítja pilótáinknak. (="közösen fejlesztünk")
 
Amíg a brazilok meg nem csinálják a KC-390 - Gripen típustanusítványt a saját gépeikkel vagy a gyártó a gyári KC-390-nel és a svéd C/D Gripenekkel, addig nincs miről beszélni, mert addig magyar gép hivatalosan a közelébe nem mehet... hacsak nem mi fizetjük ezeket a teszteket és jön ide egy svéd berepülő pilóta aki elvégzi a teszteket, meghatározza az eljárásokat és megtanítja pilótáinknak. (="közösen fejlesztünk")
Vagy akkor a csehek.
 
Vagy akkor a csehek.
A csehek a közös európai MRTT programban vannak benne. (Biztos emlékszel rá, mert nem rég így bukott ki hogy eddig a Gripent nem lehetett éjszaka utántölteni, csak most kapott meg ehhez valami módosítást a gép.) És már a +10 éves Gripen szerződésüket is csak erősen megvágva (kevesebb bérelt gépre és olcsóbban) írták alá, így elég valószínűnek tűnik hogy nem fognak erre is még költeni.
 
Nemtom ki fizeti, de a légi utántöltés kialakítását jövőre tervrzik.
Aero magazin aug
Ha őszre várják a második gépet, akkor nem kellett volna már hogy elvégezze az első repülését? (a csehek is őszre várták az első gépüket, de beszállítói problémák miatt a gyártó jelezte hogy kb. fél évet késni fog) Ha már márciusban elkezdték az elektromos rendszerek tesztelését a második magyar gépen, akkor már itt lenne az ideje az első repülésnek. Ha jól emlékszem, az első magyar gép az első repülése után két hónappal jött Magyarországra a NATO rádiók beszerelése miatt, majd utána még 5 hónap telt el az átadásig. Ha ugyanez az ütemterv, akkor ősszel maximum a rádiók beszerelése fog megtörténni, átadás meg valamikor 2026 tavaszán lehet.
 
Ha őszre várják a második gépet, akkor nem kellett volna már hogy elvégezze az első repülését? (a csehek is őszre várták az első gépüket, de beszállítói problémák miatt a gyártó jelezte hogy kb. fél évet késni fog) Ha már márciusban elkezdték az elektromos rendszerek tesztelését a második magyar gépen, akkor már itt lenne az ideje az első repülésnek. Ha jól emlékszem, az első magyar gép az első repülése után két hónappal jött Magyarországra a NATO rádiók beszerelése miatt, majd utána még 5 hónap telt el az átadásig. Ha ugyanez az ütemterv, akkor ősszel maximum a rádiók beszerelése fog megtörténni, átadás meg valamikor 2026 tavaszán lehet.
Nem baj hogy kesik, ez legyen elsore jol megcsinalva :)