A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
1 033
2 492
113
Egyrészről ugye vannak a vasúti hidak, másrészt a közútiak. A vasúti hidakat fixen saját lánctalpon is tudják használni, meg pőrekocsin is. Érdekes lenne, ha nem férne az űrszelvénybe, miközben rendre a T-72 és az Abrams is belefér. Linkeltem elsőre a V63 mozdonyt, nagyjából pőrekocsi hosszúságú, ugyanannyi tengelyre terhelődik a tömege, 116 tonna. Az M62 dízel-elektromos, hála a jó orosz szabványoknak, 116,5 tonna +-3%, tehát 122 is lehet szolgálati tömeggel és annak van az a jó tulajdonsága, hogy nemcsak a villamosított vonalakon, hanem mindenhol máshol is közlekedik. Megrakott vagonokkal is. Például laktanyák és ipartelepek felé szerte az országban, ahol 'nem bírják el a hidak'.

A közúti hidakra is éltek már a szállítmányozás során értelmes lépésekkel. Ugye egy adott hídszelvény terhelhetősége a lényeg, ilyen szempontból a talajnyomás lényegtelen ez esetben, mert a pár négyzetméter felfekvő lánctalpra nehezedő teljes súly a lényeg. A nehéz szállítmányok esetében ezt nagyobb hosszon sok kerékkel eloszlatott tömeggel oldják meg.

szalay3 nevű ember fényképe, Budaörs 2019, harckocsi szállító szerelvény:
26356277_0255c12e2d168d8a2fe657fb9f0d0646_xl.jpg


Egyrészt ugye a külön engedélyköteles tömegek táján van egyszer egy össztömegünk, illetve egy megengedett tengelyenkénti terhelhetőségünk, ami normál esetben 8 tonna. Ennél a szerelvénynél, ami ugye részben a terepre mászkálás miatt ilyen nagy kerekű, van 6 tengelyes tréler, ami önsúllyal együtt 48 tonna normál terhelhetőségű, illetve a vontató ami 3 tengellyel 26-33 tonna terhelhetőségű szokott lenni, szintén a saját tömeg figyelembe vételével.

A tengelyek ettől még sokkal többet bírnak, hogy ez a normál eseti megengedett terhelésük. Mivel láthatóan legalább egy normál kamion hosszúságú a jármű és a terhelés, akár 8 tonnás tengelyenkénti határon belül, akár kívül esik, ezen a legalább 18 méteren oszlik el a teljes súly, rakományostól. Tehát ha nem egy nagy hidat veszünk a közútiak közül, hanem egy kicsit, aminek az adott szelvénye a kisebb felületre levezetett tömeg miatt leszakadna a Leo 2 alatt, akkor sem fog ez megtörténni, mert több szelvényen, illetve egy adott szelvény sokkal nagyobb felületén oszlik el a súly, tehát adott pontot a teljes szerelvényössztömeg esetén sem terhel olyan tömeggel, mint egy Leo 2 önmagában.

Ez igen sok hídon lehetővé teszi az áthaladást és ez csak egy egyszerű tréler. Ha nagyon mozgatni kell olyan helyekre, ahol aztán már tényleg soha nem csináltak mást, csak fahidakat szekereknek, akkor egyszerűen ahogy idehozták őket, magánfuvarozók speciális szerelvényekkel, ott a lehetőségek végtelenek.
A Leopard 2-t a tömege miatt már csak hat tengelyes vasúti kocsi szállíthatja, ennek a típusnak a neve a MÁV-nál SAMMP.
Legutóbb, amikor Tatáról a gyakorlatra mentek nem volt elég mennyiség ilyen kocsikból, ezért Bundeswehr vagonokon szállították a Leókat. Kérdés, hogy fogunk-e venni több ekkora teherbírású vasúti kocsit.
Ez persze nem zárja ki, hogy tréler is kell a közúti szállításhoz. A Haditechnikában írták, hogy 2 fajta trélert vettek kipróbálásra, az egyik jobban bírja a terepet is, szerintem ez van itt a fotón. Kérdés persze, hogy vajon hány trélert és hány vasúti kocsit szerzünk be a szállításhoz.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken and Pogány
W

Wilson

Guest
miért akarnék onnan, de ha eljátszunk a gondolattal, hogy nő kapja meg a posztot,ott van mondjuk Pénzváltó Anna, 2014-ben A török–orosz kül-, biztonság- és védelempolitikai kapcsolatokat vizsgáló doktori értekezését 2014-ben diplomázott, 2020 őszén védte meg az NKE Hadtudományi Doktori Iskolájában. 2016 óta az NKE Stratégiai Védelmi Kutatóintézet kutató projektmunkatársa, majd külső munkatársa. Az elmúlt években óraadóként tevékenykedett az NKE mellett a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. 2020 februárjától a Migrációkutató Intézet kutatójaként elsősorban Törökországért felelős.

Ambrus Anna, szintén olvasom a tanulmányait..


ja, hogy te nem is hallottál róluk.. ??? miért nem lepődtem meg?

ez van...
Nem Pénzváltó Nikolettet akartál írni? Mert én is rendszeresen olvasom ezeket a tanulmányokat,elemzéseket de Pénzváltó Annával még nem találkoztam, de lehet, hogy tévedek...
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 207
67 092
113
A Leopard 2-t a tömege miatt már csak hat tengelyes vasúti kocsi szállíthatja, ennek a típusnak a neve a MÁV-nál SAMMP.
Legutóbb, amikor Tatáról a gyakorlatra mentek nem volt elég mennyiség ilyen kocsikból, ezért Bundeswehr vagonokon szállították a Leókat. Kérdés, hogy fogunk-e venni több ekkora teherbírású vasúti kocsit.
Ez persze nem zárja ki, hogy tréler is kell a közúti szállításhoz. A Haditechnikában írták, hogy 2 fajta trélert vettek kipróbálásra, az egyik jobban bírja a terepet is, szerintem ez van itt a fotón. Kérdés persze, hogy vajon hány trélert és hány vasúti kocsit szerzünk be a szállításhoz.
Persze, egyértelműen kell megfelelő szállítóeszköz, de ne hintse már kelepisti, hogy megóóódhatatlan. :D
 

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
2 541
14 306
113
Gyula bácsi elereszt facebookon pár olyan tüzérszakmai megszólalást, hogy @Filter meg @ijasz sír kínjában én meg azért könyögök a jóistennek hogy végre elvigyék a tüzérekhez valami bemutató túrára hogy végre képbe kerüljön.
Jáj.... o_O
Gyula bácsi jó volt....volt.
A mai szakfeladatokkal annyira van kb tisztában mint én a lótenyésztéssel.
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 708
4 262
113
Nem Pénzváltó Nikolettet akartál írni? Mert én is rendszeresen olvasom ezeket a tanulmányokat,elemzéseket de Pénzváltó Annával még nem találkoztam, de lehet, hogy tévedek...
köszönöm, fejben már előre jártam, és két névből raktam össze egyet...... természetesen Nikolettet akartam írni.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 906
8 212
113
A Leopard 2-t a tömege miatt már csak hat tengelyes vasúti kocsi szállíthatja, ennek a típusnak a neve a MÁV-nál SAMMP.
Legutóbb, amikor Tatáról a gyakorlatra mentek nem volt elég mennyiség ilyen kocsikból, ezért Bundeswehr vagonokon szállították a Leókat. Kérdés, hogy fogunk-e venni több ekkora teherbírású vasúti kocsit.
Ez persze nem zárja ki, hogy tréler is kell a közúti szállításhoz. A Haditechnikában írták, hogy 2 fajta trélert vettek kipróbálásra, az egyik jobban bírja a terepet is, szerintem ez van itt a fotón. Kérdés persze, hogy vajon hány trélert és hány vasúti kocsit szerzünk be a szállításhoz.
Sajnos téves info. A SAMMP csak a németeknek van, nekünk nincs. Nekünk 4 engelyes kocsijaink vannak. Ez Leo2A4-et még elvszi, az A7-et nem. Most alakult meg a MÁV Vagon nevű cég, talán lehetne gyártatni. Az ürszelvény dolog viszont problémás, mert több helyen ahol kvázi közel van valami a vasúthoz és egyébként meg szabány szerint kerül kiépítésre, nem biztos, hogy ott lehet vinni. A németek is több esetben (és más országok is) egy vegyesvállalattól bérelnek tankszállítókat, a bibi, hogy az ellenség nem biztos, hogy bevárja, mert tudtommal hetekkel előbb kell megrendelni. Nagyobb probléma, hogy alig van pőre kocsi, és ez általános dolog, kéne akár honvédségi, akár valami más vasúti vonalon de "nemzeti" kézben lenni megfelelő mennyiségnek és teherbírással rendelkezőknek. (egyébként Magyar teherszállítás nincs, a Rail-Cargo egy magyar-orszták vegyesvállalat. Magyarországon volt eset pld. a szómódon lerohadt M1-est polgári fuvarozó cég vitte be, mert nem volt katonai tréler.. és szemet hunytak némely hidak szabvány szerinti teherbírását illetően (a híd persze bírta, hiszen biztonsági tartalékkal rendelkezik mindegyik, de szabályosan nem lehetett volna átmenni rajta. A németeknél nem véletlenül vannak kinn sárga kis táblákkal, hogy a harckocsik hol haladhatnak. Akár pályán , akár hidaknál stb.
 

Matróz Kommandó

Well-Known Member
2017. március 21.
1 102
3 816
113
Sajnos téves info. A SAMMP csak a németeknek van, nekünk nincs. Nekünk 4 engelyes kocsijaink vannak. Ez Leo2A4-et még elvszi, az A7-et nem. Most alakult meg a MÁV Vagon nevű cég, talán lehetne gyártatni. Az ürszelvény dolog viszont problémás, mert több helyen ahol kvázi közel van valami a vasúthoz és egyébként meg szabány szerint kerül kiépítésre, nem biztos, hogy ott lehet vinni. A németek is több esetben (és más országok is) egy vegyesvállalattól bérelnek tankszállítókat, a bibi, hogy az ellenség nem biztos, hogy bevárja, mert tudtommal hetekkel előbb kell megrendelni. Nagyobb probléma, hogy alig van pőre kocsi, és ez általános dolog, kéne akár honvédségi, akár valami más vasúti vonalon de "nemzeti" kézben lenni megfelelő mennyiségnek és teherbírással rendelkezőknek. (egyébként Magyar teherszállítás nincs, a Rail-Cargo egy magyar-orszták vegyesvállalat. Magyarországon volt eset pld. a szómódon lerohadt M1-est polgári fuvarozó cég vitte be, mert nem volt katonai tréler.. és szemet hunytak némely hidak szabvány szerinti teherbírását illetően (a híd persze bírta, hiszen biztonsági tartalékkal rendelkezik mindegyik, de szabályosan nem lehetett volna átmenni rajta. A németeknél nem véletlenül vannak kinn sárga kis táblákkal, hogy a harckocsik hol haladhatnak. Akár pályán , akár hidaknál stb.
Ja nem kellett volna a MAV Cargot eladni :(
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 888
12 426
113
A Leo2A4 védettsége kritikán aluli volt, és egy elavult német páncélos (ami tény, hogy tűzvezetése miatt fölényben van akármelyik ország tankjaival szemben (kivéve Ausztria) itt geopolitikailag.
Attól még elavult. Nem fogjuk modernizálni. Ez tavaly karácsnyokor mondta nekem a beszerzésért felelős.. valaki... Sőt az A7HU se véglegese megoldás lesz... Mert ha kijön a Leo 3, vagy Euroleo akkor bizony arra terveznek és nem a 2A7-re.
Akkor majd 20-25 ev mulva atallunk a "vegleges" megoldasra. :p :D
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Fundin

Well-Known Member
2019. június 22.
718
2 716
93
Sajnos téves info. A SAMMP csak a németeknek van, nekünk nincs. Nekünk 4 engelyes kocsijaink vannak. Ez Leo2A4-et még elvszi, az A7-et nem. Most alakult meg a MÁV Vagon nevű cég, talán lehetne gyártatni. Az ürszelvény dolog viszont problémás, mert több helyen ahol kvázi közel van valami a vasúthoz és egyébként meg szabány szerint kerül kiépítésre, nem biztos, hogy ott lehet vinni. A németek is több esetben (és más országok is) egy vegyesvállalattól bérelnek tankszállítókat, a bibi, hogy az ellenség nem biztos, hogy bevárja, mert tudtommal hetekkel előbb kell megrendelni. Nagyobb probléma, hogy alig van pőre kocsi, és ez általános dolog, kéne akár honvédségi, akár valami más vasúti vonalon de "nemzeti" kézben lenni megfelelő mennyiségnek és teherbírással rendelkezőknek. (egyébként Magyar teherszállítás nincs, a Rail-Cargo egy magyar-orszták vegyesvállalat. Magyarországon volt eset pld. a szómódon lerohadt M1-est polgári fuvarozó cég vitte be, mert nem volt katonai tréler.. és szemet hunytak némely hidak szabvány szerinti teherbírását illetően (a híd persze bírta, hiszen biztonsági tartalékkal rendelkezik mindegyik, de szabályosan nem lehetett volna átmenni rajta. A németeknél nem véletlenül vannak kinn sárga kis táblákkal, hogy a harckocsik hol haladhatnak. Akár pályán , akár hidaknál stb.
Ő félve kérdem de ha itt az ellen akkor mér nem gurul a saját lánctalpán nem egy lomha dög szvsz lehet gyorsabb mint szállítani pláne vasúton.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 459
46 360
113
miért akarnék onnan, de ha eljátszunk a gondolattal, hogy nő kapja meg a posztot,ott van mondjuk Pénzváltó Anna, 2014-ben A török–orosz kül-, biztonság- és védelempolitikai kapcsolatokat vizsgáló doktori értekezését 2014-ben diplomázott, 2020 őszén védte meg az NKE Hadtudományi Doktori Iskolájában. 2016 óta az NKE Stratégiai Védelmi Kutatóintézet kutató projektmunkatársa, majd külső munkatársa. Az elmúlt években óraadóként tevékenykedett az NKE mellett a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. 2020 februárjától a Migrációkutató Intézet kutatójaként elsősorban Törökországért felelős.

Ambrus Anna, szintén olvasom a tanulmányait..


ja, hogy te nem is hallottál róluk.. ??? miért nem lepődtem meg?

ez van...
Ne legyél már megint hülye Zsoltikám!
A kollégák arról beszéltek, hogy kormányváltás esetén ki jöhetne szóba, mint honvédelmi miniszter, és ezzel kapcsolatban dobta be @SilvioD , hogy:
Sztem tuti vmi nőnek adnák a honvédelmi minisztériumot. Az annyira trendi lenne.
Tehát, azt gondolod, hogy kormányváltás esetén nem egy baloldali politikus lenne a honvédelmi miniszter? :rolleyes:
Ez teljesen észszerű is, amikor már az előválasztás kapcsán elkezdték leosztani a pozíciókat - pusztán taktikai okokból.
Egy baloldali győzelem esetén 5-6 párt arcai fognak nyüzsögni a pozíciók körül. Szerinted? :oops:

Nyilván szakértői kormányt fognak létrehozni. Már az előválasztás kapcsán emiatt beintettek Karácsonynak. Te milyen koalíciós tárgyalásokra vársz egy ilyen ötlet kapcsán. :cool:

Egy apró adalék:
Ha annyira olvasod Pénzváltó úrhölgy tanulmányait, és akkora rajongója vagy, akkor bizonyára elég kellemetlen körülmény, hogy nem tudod szerencsétlen nevét. Ugyanis a hölgyet Pénzváltó NIKOLETT-nek hívják. :oops:

Különben, ha ismered, akkor szólj neki, hogy örömmel látjuk itt a Fórumon, hogy emelje a fényét. Bár nem vagyok benne biztos, hogy ezek után szóba áll veled!
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 873
91 399
113
A Leopard 2-t a tömege miatt már csak hat tengelyes vasúti kocsi szállíthatja, ennek a típusnak a neve a MÁV-nál SAMMP.
Legutóbb, amikor Tatáról a gyakorlatra mentek nem volt elég mennyiség ilyen kocsikból, ezért Bundeswehr vagonokon szállították a Leókat. Kérdés, hogy fogunk-e venni több ekkora teherbírású vasúti kocsit.
Ez persze nem zárja ki, hogy tréler is kell a közúti szállításhoz. A Haditechnikában írták, hogy 2 fajta trélert vettek kipróbálásra, az egyik jobban bírja a terepet is, szerintem ez van itt a fotón. Kérdés persze, hogy vajon hány trélert és hány vasúti kocsit szerzünk be a szállításhoz.
Kecskeméten MAN TGS teherautón és hozzácsatolt traileren ott állt egy A4. Az már Honvédségi rendszám alatt futott.
Hogy ez a megrendelt 13 HX és TGS része vagy előzetesen jött az passz. De rendeltünk a Leopardokhoz logisztikai kiszolgáló járműveket is.

 

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
6 501
18 620
113
Ne legyél már megint hülye Zsoltikám!
A kollégák arról beszéltek, hogy kormányváltás esetén ki jöhetne szóba, mint honvédelmi miniszter, és ezzel kapcsolatban dobta be @SilvioD , hogy:

Tehát, azt gondolod, hogy kormányváltás esetén nem egy baloldali politikus lenne a honvédelmi miniszter? :rolleyes:
Ez teljesen észszerű is, amikor már az előválasztás kapcsán elkezdték leosztani a pozíciókat - pusztán taktikai okokból.
Egy baloldali győzelem esetén 5-6 párt arcai fognak nyüzsögni a pozíciók körül. Szerinted? :oops:

Nyilván szakértői kormányt fognak létrehozni. Már az előválasztás kapcsán emiatt beintettek Karácsonynak. Te milyen koalíciós tárgyalásokra vársz egy ilyen ötlet kapcsán. :cool:

Egy apró adalék:
Ha annyira olvasod Pénzváltó úrhölgy tanulmányait, és akkora rajongója vagy, akkor bizonyára elég kellemetlen körülmény, hogy nem tudod szerencsétlen nevét. Ugyanis a hölgyet Pénzváltó NIKOLETT-nek hívják. :oops:

Különben, ha ismered, akkor szólj neki, hogy örömmel látjuk itt a Fórumon, hogy emelje a fényét. Bár nem vagyok benne biztos, hogy ezek után szóba áll veled!
@Pogány szóba jön mint Honvédelmi Miniszter! Piackutatás indulhat a világon összes fellelhető eladó T-72 után! Fűrészesen szólva: Kezdődhet a játek!:D