Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 379
24 796
113
Nem, csak magára a "rádióvevőre" ami belezuhanz a tányérba.
Összességbem ez nagy baj, mivel nincs helyettesítő / de most már több jóval nagyobb teljesítménnyel van kiváltó / és a környékben voltak látogatók, akik nem csak az adományaikkal, hanem eszmei vonalon is gondolkodtak a csillagászat irányában,

elősegítve a haladást/ gondolkozást.

/Nem csak leírom, hogy most így látom. :)/

Ezt nagyon fontosnak tartom. :)
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Eléggé az orosz vonalat követik, gondolom mert főleg onnan fértek hozzá technológiához, viszont mintha itt ott javítgattak volna az eredeti terveken. A Szojuz másolata is mintha egy számmal nagyobb lenne az eredetinél.

Kényszerből a szovjet-orosz vonalat követték, noha eredetileg az amerikai vonalon indultak el, lévén kínai űrprogram atyja Csien Hszüe-Sen (Qián Xuésēn) onnan hozta a tudását.

Csien Kínában született 1911-ben, majd átköltözött az Egyesült Államokba, ahol mérnökként Kármán Tódor alatt tanult. Olyan szinten elismert tudás birtoklója volt, hogy a II. világháború vége felé ő hallgatta ki von Braunékat az elért eredményeikről, és részt vett a németországi aerodinamikai és rakétakutatások eredményeinek kvázi elrablásában.

sg09_07_01.jpg

Csien (középen) és Kármán Tódor (jobbra) 1944-ben, amerikai katonai egyenruhában

Csien azonban csak ekkoriban, 1949-ben szerzi meg az amerikai állampolgárságot, egy évvel később azonban nagy bajba kerül: az FBI a kommunistaellenes üldözés során megtalálja, mivel az 1930-as években belépett az Amerikai Kommunista Pártba. Munkahelyéről elbocsátják, és esélye sincs arra, hogy tudományos munkáját folytatni tudja, mikor pedig vissza szeretne menni Kínába, házi őrizet alá helyezik, mivel félnek attól, hogy tudása rossz kezekbe kerülhet. 1955-ben egy Koreában lelőtt amerikai pilótáért cserébe végül mégis átengedték.

Az 5 elvesztegetett év viszont súlyos csapás a tudására, így az akkor még élő Szovjet-Kínai barátság jegyében a szovjet rakétaprogram alapjait megkapja Kína - az első generációs R-1 és R-2 rakéták képében, amelyek a V-2 másolatai, tehát az 1950-es évek második felében már elavultnak tekinthetőek. A Szovjet-Kínai szakítás után az esélye is elveszik, hogy modernebb technológia kerüljön a kezébe, ráadásul a Kulturális Forradalom a tudósokra és mérnökökre is csapást jelent (legalább egy, de feltehetően sokkal több kínai rakétatudóst és mérnököt vernek agyon Mao-Ce Tung pribékjei). Így nem csoda, hogy a Hosszú Menetelés-1 és -2 alapvetően az 1950-es évek "csúcsát" képviselő Hidrazin hajtóanyagra épít, nem pedig kerozinra vagy hidrogénre. Az emberes űrprogram az 1960-as évek végén elkezdődik Mao-Ce Tung jóváhagyásával, hogy Kína felzárkózzon az USA és Szovjetunió mellé az űrversenyben, és Csien a Gemini űrprogramot veszi alapul, lévén ez a legkisebb és legpraktikusabb terv, amire építkezni lehet.

sg09_07_05.jpg

Sajnos elég rossz minőségű kép a 714-es program űrhajótervéről​

A program viszont konkrétan szinte semmiféle anyagi vagy javi támogatást nem kap, és hiába indul meg a tervezés és az űrhajósképzés, Mao-Ce Tung 1972-ben kiböki, hogy először a Földi javakat kell biztosítani a Kínai nép számára az űr várhat még egy kicsit. Az 1980-as évekig kell várni, hogy újra felfele szárnyaljon az űrprogram, addig alapvetően a Zenyit kémműholdhoz hasonló, de kúpos kialakítású FSW kémműholdak képviselik az űrprogram csúcsát. Az 1980-as évek új űrversenye miatt Kína megint kacérkodik az emberes űrprogrammal, és alapvetően a legtöbb elképzelés az amerikai űrrepülőgépet, vagy annak valamelyik korai fázisát veszi alapul (eddigre már több, egymással konkuráló tervezőirodát is létrehoznak). A hat koncepcióból egy a Szojuz másolatáról szólt a Hosszú Menetelés-2 orrán.

sg09_07_09.jpg

Az 1988-as kínai elképzelések, az ötödik a későbbi Szen-Csou elképzelés
Egy szakértői csoport vizsgálata után végül 1989-ben azt a megoldást javasolták, hogy párhuzamosan kezdjék meg a Szojuz-szerű kapszula-űrhajó fejlesztését, és a háttérben pedig egy előremutató, kifutópályáról induló és oda vissza is térő űrrepülőgépen is dolgozzanak, amely később leválthatja a kapszula kialakítású űrhajót. Ez azonban nem elégítette ki a kínai nép vezetőjét, Teng Hsziao-Pinget, mivel úgy vélte, életében egyik megoldás sem valósul meg. Ettől kezdve Kína hivatalosan nem mutatott érdeklődést az emberes űrrepülés iránt. Egy ideig.

1991-ben Zsen Hszia Min, a kínai űrprogram akkori vezetője találkozott Li Peng miniszterelnökkel, és felvázolt neki egy viszonylag vállalható emberes űrhajó-tervet, amely a Hosszú Menetelés-2 hordozórakéta családra épülne, és kapszula megoldású lenne. Ennek terén már bizonyos tapasztalatokkal rendelkeztek, hiszen a korábbi kínai kémműholdak kapszulákban küldték vissza a filmet már az 1970-es évek óta. Li Peng jóváhagyta a programot, majd 1992-ben az elé tárt tervekre áldását és támogatását adta. A program három fő lépcsőt állapított meg:

1. lépcső: két, személyzet nélküli űrrepülés, majd 2002-ben az első kínai űrhajós feljuttatása.
2. lépcső: további személyzettel ellátott űrrepülések, űrdokkolás, űrséta és egy 8 tonnás űrállomással alapvető tapasztalatok gyűjtése. Ez a lépcső 2002-2007 között tartana.
3. lépcső: Egy 20 tonnás, tartósan lakott űrállomás feljuttatása 2010-2015 között.

A programot 921-es számmal jelölték, és azonnal nekiálltak a szükséges infrastruktúra kiépítésének. Ide tartozott nemcsak az űrhajók építéséhez és összeszereléséhez szükséges épületek, de egy új követő- és kommunikációs bázis felépítése, új követő- és kommunikációs hajók megépítése illetve a régebbiek felújítása. Szintén a nulláról kellett felépíteni egy űrhajós kiképző központot, noha korábban már kétszer felállították - és szét is verték őket. A program költségei 2,3 milliárd dollárnak feleltek meg, ebből körülbelül 1 milliárd volt az infrastruktúra kiépítése.

A programban az orosz tapasztalatokat nagy mértékben felhasználták. Többek között 1995-ben aláírtak egy szerződést az orosz űrtechnológiai bizonyos elemeinek átadásáról, majd 1996-ban két kínai tiszt részt vett a Jurij Gagarin Űrhajós Kiképző Intézetben egy teljes űrhajós-felkészítésen. Később ők ketten felügyelték a kínai űrhajósok felkészítését.

A Szen-Csou ugyan alapvetően hasonlít a Szojuzra, mégis részleteiben igencsak különbözik tőle, a kínai mérnökök gyakorlatilag továbbfejlesztették azt. Ugyanúgy egy műszaki modulból, egy visszatérő parancsnoki modulból és egy orbitális modulból épül fel, ám méretei nagyobbak, tömege pedig csaknem 600 kg-mal több.​

sg09_07_12.jpg

Ha az orbitális modul szögletességét nem nézzük, akár Szojuz is lehetne
A Szojuzhoz hasonlóan a műszaki modul a hajtóműveket és az elektromos rendszer akkumulátorait, valamint a két nagy méretű, összesen 24,48 négyzetméteres napelemszárnyat tartalmazza. A nagy méretű napelemek egyben megnövelt energiatermelést is jelentenek: átlagos teljesítményük 1,45 kW, ami háromszor akkora, mint a Szojuz napelemeié, ráadásul szemben a Szojuzéval, ezeket a Nap felé lehet forgatni, hogy növeljék a hatékonyságukat.
sg09_07_13.jpg

A SzenCsou trükkábrája
A visszatérő modul 2,52 méter átmérőjű és 2,5 méter magas. Alakja megegyezik a Szojuzéval, és visszatérési technikája is azonos.

sg09_07_14.jpg

A visszatérő modul belseje - a felülről betüremkedő két rész a fő és a tartalékernyő tárolórekesze

A három űrhajós egymás mellett ül, le- és felszálláskor a Szojuz Szokol űrruhájához hasonlító szkafandert viselnek. A belső tér túlnyomásos része mintegy hat köbméteres. Két 30 centiméter ármérőjű ablakon keresztül láthatnak ki, illetve egy orosz Vzor optikai egység áll rendelkezésükre, mely a visszatérési pozicionálásnál segít. A fedélzeti rendszerek sok téren emlékeztetnek a Szojuzéra, de mind kínai fejlesztésű és Kínában gyártott elemekből épül fel.

A kezelőpult két nagy méretű színes LCD kijelző képernyőn nyújt információkat. A rendszer a Szojuzhoz hasonlóan teljesen automatikusan is képes működni, de természetesen szükség esetén kézi irányítás is rendelkezésre áll.

A kínai űrprogram innentől nagyjából a Szovjet űrprogram 1970-es évek béli útját követi, kis méretű űrállomásukkal az emberes űrrepülés alapjait viszik végig.

140_china-nextgen-csc.jpg

Állítólag így néz ki a következő kínai űrhajó 14 és 20 tonnás változata,
gyakorlatilag a korábbi amerikai Orion űrhajó terveket látjuk viszont (a kép 2016-ból származik)

Ha pedig már... Kína még évekkel ezelőtt megkezdte a Shenzhou űrhajó utódjának kifejlesztését. Az űrhajó 4-6 űrhajóst vihet magával hosszabb utakra (olvasd: például a Holdra), és két verziója lenne, egy 14 és egy 20 tonnás. A tervekről hivatalos kép nem nagyon került ki, egy méretarányos tesztjárművet indítottak 2016-ban, és a hírek szerint egy személyzet nélküli tesztváltozat fog majd a közeli jövőben egy CZ-5 rakétával indulni. A fenti kép alapján az Apollo / Orion / Starliner / Orel űrhajókhoz hasonlóan egy kúpos visszatérő modulból és egy hengeres műszaki modulból áll majd. Vagyis az Orion / Starliner / Orel mellé még egy Apollo-hoz hasonló elrendezésű űrhajó kerül építésre (a Dragon v2 némileg eltér ugyebár ettől).
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 003
113
Összességbem ez nagy baj, mivel nincs helyettesítő / de most már több jóval nagyobb teljesítménnyel van kiváltó /
Ez sem teljesen igaz, mert valóban van nagyobb tányérral rendelkező "vevő", de kategóriájában egyedüliként az Aeribo nem csak passzív jelvevő volt, hanem hosszú alapvonalú interferométer, és erős mikrohullámú transmitter is volt. (mint a tengeralattjárón az aktív szonár) A kínai 500méteres "csak" vevő-antenna pl.

Ezen technikával készültek az első felvételek a Földközeli aszteroidákról.
PIA22185_hires.jpg

https://www.jpl.nasa.gov/spaceimages/details.php?id=PIA22185
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 003
113
Román Kozmológiai és Repüléstechnikai Társaság, más néven ARCAspace bemutatta tervezett EcoRocket-et, a világ legköltséghatékonyabb orbitális hordozórakétáját, amelynek költsége várhatóan 390 000 USD
ecorocket-marker-lg.jpg

Az újrafelhasználható EcoRocket 10 kg-os képességgel rendelkezik az alacsony földi pályára, és ez az ARCA válasza az Európai Bizottság 10 millió eurós nyereményére, amelynek célja, hogy ösztönözze az Európai Unió kis hordozórakéták fejlesztését.

Az EcoRocket a nano-mikro műholdak piacára akar betörni, aminek mérete a 2020-as 2,8 milliárd dollárról 2025-re várhatóan 7,1 milliárd dollárra nő.

A rakéta egy teljesen ökológiai, vízalapú első fokozatot használ, amelyet az ARCA által kifejlesztett és tesztelt Launch Assist System technológia köré építettek.
Tervezett első start 2021 június.
https://www.spacedaily.com/m/reports/EcoRocket_to_Compete_for_a_10_million_Euros_Prize_999.html


Az Arca eddigi dolgairól Szott Manley összefoglalója. Nem meglepően eléggé szkeptikus a vízzel való meghajtást illetően.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 289
13 716
113
Kényszerből a szovjet-orosz vonalat követték, noha eredetileg az amerikai vonalon indultak el, lévén kínai űrprogram atyja Csien Hszüe-Sen (Qián Xuésēn) onnan hozta a tudását.
Valamikor régen linkeltem is a filmet az életéről.
A Szen-Csou ugyan alapvetően hasonlít a Szojuzra, mégis részleteiben igencsak különbözik tőle, a kínai mérnökök gyakorlatilag továbbfejlesztették azt.
Igen, nem egy az egybeni másolat. Inkább abból kiindúlt továbbfejlesztést. A vicc, hogy most az oroszok szeretnék továbbfejleszteni a Szojuzukat és kb úgy néz ki mint a kínai Szen-Csou.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 379
24 796
113
Ez sem teljesen igaz, mert valóban van nagyobb tányérral rendelkező "vevő", de kategóriájában egyedüliként az Aeribo nem csak passzív jelvevő volt, hanem hosszú alapvonalú interferométer, és erős mikrohullámú transmitter is volt. (mint a tengeralattjárón az aktív szonár) A kínai 500méteres "csak" vevő-antenna pl.

Ezen technikával készültek az első felvételek a Földközeli aszteroidákról.
PIA22185_hires.jpg

https://www.jpl.nasa.gov/spaceimages/details.php?id=PIA22185

https://www.origo.hu/tudomany/20201202-teljesen-osszeomlott-az-ikonikus-areciboi-oriasteleszkop.html

Interferométer

https://www.origo.hu/tudomany/20201...alatt-az-askap-ausztral-teleszkophalozat.html

Ja és nem igaz amit írtam és beszéljünk el egymás mellett. :D

20190909fivehundredmeter-aperture-spherical-radio-telescope.jpg


https://www.origo.hu/tudomany/20190...-eszlelt-az-urbol-a-kinai-oriasteleszkop.html

Japánok is interferométereznek, de most hirtelen nem találom a cikket. :(
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 003
113
Látom direkt nem akarod megérteni amit írtam, mondjuk nem ez az első eset, tegnap is okoskodni próbáltál csak rosszúl sült el.
Gratulálok kiérdemelted nálam a megtisztelő első személy titulusát akit ignore-ra rakok.
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 379
24 796
113
  • Tetszik
Reactions: gacsat and fishbed

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 983
14 003
113
Ismételten egy csokor kishír amik önállóan talán nem nagy a hír értékük, de így egyben jól mutatja, hogy az elsővonalas szereplők árnyékában sokan próbálkoznak az űrszektorban.

Space Perspective bejelentette, hogy lekötött egy 7 millió dolláros finanszírozást a Neptunusz űrhajó fejlesztésére és repülésére az űr szélére. Ezzel a tőkével a társadág egy lépéssel közelebb kerül ahhoz, hogy alapvetően megváltoztassák az emberek számára a kutatási és turisztikai térhez való hozzáférést.
SP_FlightSummary.png


https://thespaceperspective.com/for-immediate-release/seedfinancing/

Az Axiom Space 2024re tervezi megépíteni a világ első kereskedelmi űrállomását - az Axiom Station-t amit laboratóriumi mikrogravitációs kísérletekhez, kritikus űr-környezeti anyagvizsgálatokhoz terveznek, magán- és hivatásos űrhajósokkal egyaránt. Az állomás az ISShez kapcsolva épül fel.
1-8.jpeg




A Rentoni központú Radian Aerospace évek óta dolgozik a rakétaprojekten melyek most napvilágot kerültek. A tervevekkel 20 milliót kívánnak összekalapozni a befektetőktől egy sínről indított űrrepülőgéphez, amely az utasokat és terhet is tudna szállítani.
201201-radian3-1260x695.jpg

201201-radian4.jpg

https://www.geekwire.com/2020/radian-aerospace-pursues-stealthy-unorthodox-plan-orbital-space-plane/


A NewRocket, az innovatív NewSpace startup vállalat új rakétamotor generációt dob piacra. A rakétamotorokat új fejlesztésű gél üzemanyag hajtja ami egyesíti a szilárd és a folyékony üzemanyagok előnyeit: erőteljes - a régi hidrazin alapú két hajtóanyagokhoz hasonló teljesítményű - teljesen szabályozható és környezetbarát. Ennek megfelelően a gél hajtógáz biztonságos és nem mérgező, ezáltal drámai módon csökken az üzemanyag, a tárolás és a földi kiszolgálás költségei.
https://www.spacedaily.com/m/reports/NewRocket_introduces_a_New_Generation_of_Space_Engines_999.html


Az ESA 86 millió eurós szerződést ír alá a svájci start-up cég, a ClearSpace SA vezetésével, egy egyedülálló szolgáltatás megvásárlására: űrszemét pályáról való eltávolítására. Ennek eredményeként 2025-ben a ClearSpace SA elindítja az első aktív törmelékeltávolítási missziót, a ClearSpace-1-t, amely egy 112 kilogrammos Vespa teheradaptert tervez befogni és visszahozni.
3750.jpg

https://www.spacedaily.com/m/report..._worlds_first_debris_removal_mission_999.html