A Gripen AESA radarját tesztelték a svájciak

Miről is szól ez a vita? Van-e a Selexnek működőképes AESA radarja? A válasz : VAN! Beépítették már repülőbe? Nem! Miért? Mert nem rendelték meg az Európai államok! De ettől még létezik és működőképes kár tovább ragozni!
Ha valaki lefikázza vagy feldícséri az azt se tudja miről beszél csak a kompetenciáját akarja világgá kürtőlni,mivel ezek a legsúlyosabb ipari titkok hogy mik a valós képességei!
Lehet hogy jobb mint az amcsiéké lehet hogy nem de ettől még VAN és igény szerint beépíthető a Gripen NG-be!
 
Chimera ! Mint már említettem egy fegyver vagy fegyverrendszer próbája a háború. Majd beszélhetünk a Selex AESA radarjáról miután valós harci körülmények közt levizsgázott , ott hozta az elvárt paramétereket és minden képessége be is bizonyosodott. De addig erről felesleges beszélni. És most lényegtelen az hogy miért nem tudtak eladni belőle, a lényeg hogy nem tudtak.
 
egyébként kövezzetek meg ha nem így van, de én úgy tudom hogy az orosz protok is nyugati gyártmányú adóvevő egységekkel (az említett gallium arzenid alapú egységek) készültek és Ők maguk nyilatkozták hogy később hazai gyártásúakkal tervezik gyártani a sorozatpéldányokat.
 
"Mert nem rendelték meg az Európai államok" Vajon miért nem rendelték meg? Mert a gyártó nem képes szállítani. A fejlesztés befejezése nem jelenti azt, hogy az eszköz azonnal gyártásra kész. Ehhez egy sor egyéb munkára van szükség, hallottál már gyártásszervezésről? Ez egy külön szakma.
Ne etessél már azzal, hogy olcsóbb a Typhoon-t megrendelni a régi Captor-al, aztán egy-két év múlva meg kifizetni hozzájuk az AESA radart. Ha lehetne, már most is ezzel rendelnék. Ha egy kicsit részletesebben foglalkoztál volna a dologgal, akkor tudnád, hogy egy éve még az sem volt eldöntve, hogy fix, vagy mozgó antennával tervezzék a Typhoon AESA radarját. Ez pedig a tervezés és a szoftverek egyik alapja.
 
molni, azért nem igazán fair, amikor az AESA radart hajtóművekkel hasonlítod össze... :)
Értem én, hogy valójában az ipari kultúrára célzol, ez akkori is almát a körtével esete.
Gépészként tisztában vagy az anyagszerkezettan részleteivel (mivel nyilván szigorlatoztál belőle), erre megpróbálod csőbe húzni a szegény informatikusokat?! Ejnye-bejnye... :))
 
duckdodgers, természetesen az amerikai technológiának van a legtöbb harci tapasztalata, ezt akartad hallani?
Ne is menjünk bele, hogy ez miért van így, helye-e, hogy így van és így kell-e lennie, mert csak politikai szócséplés következne.
 
Batka el vagy tévedve, én nagyon nem vagyok USAb..i, sőőt...
De amiről itt szó van az konkrétan a Selex AESA radarja ami elvileg elkészült csak éppen még egy "csapatpróbán" sem esett át nemhogy harci bevetésen. Szerintem volt már példa rá, hogy egy fegyver nem az elvárt paramétereket hozta. Elég megnézni, hogy egy viszonylag egyszerűnek tűnő fegyver vagy alrendszer integrációja milyen nem várt buktatókat és ebből adódó késéseket jelent.
 
<i>Chimera ! Mint már említettem egy fegyver vagy fegyverrendszer próbája a háború. Majd beszélhetünk a Selex AESA radarjáról miután valós harci körülmények közt levizsgázott , ott hozta az elvárt paramétereket és minden képessége be is bizonyosodott. De addig erről felesleges beszélni. És most lényegtelen az hogy miért nem tudtak eladni belőle, a lényeg hogy nem tudtak.</i>

Ez a hozzállás is téves. Ennyi erővel akkor az F-22 és minden más újdonság egy darab szar, amíg élesben nem vetik be...?

A műszaki dolgokban az szép, hogy mérhető paraméterek vannak. Egy SAR radar békebeli kétméteres felbontása egy teszten mitől rosszabb, mimt háborúban...? Nagyon sok képesség tesztelhető háború nélkül is. Le kellene már szokni erről a véleményem szerint idióta szemléletről...
 
<i>molni, azért nem igazán fair, amikor az AESA radart hajtóművekkel hasonlítod össze… :)</i>

Az lehet. De pl. egy rádió is rendelkezhet bármilyen csodálatos szofveres adatszűréssel, hogy tuti minőség legyen - megintcsak egy fals példa - ha nincs antennája. Sokan már tényleg nagyon csak az informatika bűvkörében élnek, azt elfelejtik, hogy a repülőgépek minden eleme anyagból van, amihez gyártástechnológia kötődik...


<i>Gépészként tisztában vagy az anyagszerkezettan részleteivel (mivel nyilván szigorlatoztál belőle), erre megpróbálod csőbe húzni a szegény informatikusokat?! Ejnye-bejnye… :))</i>

Matematika és mechanika szigorlata volt a gépészneknek az én időmben és előtte is emberemlékezet óta. Anyagszerkezettan és a fémtech az csak 1-1 félévs alaptárgy volt, bár elég méretes mindkettő. Én spec. midkettőt utáltam, nagyon szárazon adták elő és sajnos túl sok volt az elavult része a tananyagnak véleményem szerint.
 
aerophyl: a CAESAR már 2006-tól létezik fix és mozgatható antennával egyaránt. A többi merő spekuláció, az Euroradar már többször felajánlotta, a készülő Typhoonokba és ajánlották Japánnak is továbbá Anglia belement volna az AESA-s megrendelésbe (biztos azért mert nem is létezik még) de sajnos az európai üzemeltetők és a gyárak közti szerződések miatt (mindent át kell írni, újraelosztani a részesedéseket, lemondani már megrendelt részegységeket stb) nem jött még össze.
 
duckdodgers: az oroszoknak már van félvezetőgyártásuk erre a célra. A franciák (Thales) az aki amerikai alkatrészekből rakott össze egy AESA-t.
 
Nem azt mondtam hogy egy újdonság szar hanem azt hogy majd kiderül mit tud. Amire gondoltam az az, hogy a valós képesség akkor derül ki ha majd élesben harci bevetésen esetleg aktív rádióelektronikai ellentevékenység mellett is hozza azt amit kell. Mert nyilván sok mindent lehet tesztelni és kiértzékelni, de a valóságban az is vagy bejön vagy nem.
Például nem hiszem hogy az R-27es rakéták harci teljesítményét ilyen brilliánsra tervezték volna, de az F-117 vagy éppen az RQ-170 elvesztése sem hiszem hogy egyáltalán elképzelhető lett volna.
 
<i>de az F-117 vagy éppen az RQ-170 elvesztése sem hiszem hogy egyáltalán elképzelhető lett volna.</i>

De, nagyonis, legalábbis az első. Nem véletlenül van az, hogy nem csak úgy "összevissza" repkedtek az F-117 gépek a Sivatagi Vihar alatt és a lazaság után az AF alatt. Az sem lelőlhetetlen, egy NATO-VSZ összcsapásban a nagy számok törvénye alapján lett volna rá esély, hogy vesztettek volna gépet.
 
duckdogers: akkor az F35 és F22 radarja egy rakás szemét, mivel egyikük nem esett át harci bevetésen a másik még csapatpróbán sem.
 
Ha a Typhoon-ra tért a szó, tallking véleményét osztom. Kövezzetek meg, de a kezdetek óta nem értem, miért csináltak egy egyfeladatos repülőgépet, amihez később ajánlották a többi képességet (gondolom horror áron) azokban az időkben, amikor már javában repkedtek a mindenre használható F-16-ok. Valahol a lokátor választásnál is ezt látom.
 
Az EF multirole gépnek készült, csak mivel először potens vadász kellett, ezért a csapásérő-képesség kialakítását későbbre halasztották. A pénzhiány és a fogadó oldal igényeinek változása miatt lett az, amit látsz.
 
Aerophil

Az europoai államok a megrendelt eurokacsákat sem tudják és akarják átvenni mert nincs rá pénzük (lásd spanyolország pl),se Captorral sem AESA-val,kivétel talán az angolok de ők is árolják a már meglévő régebbi változatú gépeiket is.Na meg Europa környékén nincs számottevő légi ellenség ami fenyegetés meg van ahhoz elég a meglévő géppark és a felszerelése!
A sokat és unalomig hallgatott tézis szerint az oroszokkal nemhogy pariban lennének hanem jelentős fölényben is vannak az Eu és NATO államok technikai értelemben.