A hajtóművek működéséről

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

KoviUbi

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
1 830
6 685
113
Várom a szakemberek véleményét.
FB-IMG-1565989393145.jpg

Néhány régebbi dolgozó visszacsempészi a korábbi dizájnt :D
 
  • Tetszik
Reactions: ghostface

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
Enyhen off de a kacsa vezersik memmyivel kompenzalja a gyenge hajtomuvet egy vadaszgepen? /ugy nagyjabol ... Gondolom emelkedesben nem kicsit segithet ra es ezert szeretik alkalmazni azokon a gepeken ahol viszonylag kis teljesitmenyu a hajtomu./ es meg valami azon kivul hogy komolyabb szamitasi kapacitast es tobb tervezest igenyel a kacsaszarny koncepcio mi hatranya van meg a hagyomanyos kialakitashoz kepest?./ es esetleg van e egyeb hasznos tulajonsaga? Vagy epp nem annyira hasznos?/
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Érdekes új fejlesztés - mini turboprop hajtómű drónokhoz
ADT-0819-p16_fig2.jpg

Gyártó: UAV Turbines
teljesítmény: kb. 20 LE
Előny: csendesebb, takarékosabb, jet vagy dízel üzemanyag állítható állásszögű légcsavar, full FADEC vezérlés és állítólag megbízhatóbb (ebben azért látok kockázatokat. Az impeller fordulatszáma pl. 197.000 RPM)
ADT-0819-p17_fig1.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Olvasgatok én itt össze-vissza, most épp a Kuznyecov NK-86-osokról. Ez volt a "Kozák Jumbo" Il-86-osok hajtóműve.
Szép nagy gép, négy jókora hajtóművel, amelyek úgy szóltak, mint egy bombázóé. Aki emlékszik még rájuk Ferihegyről, az tudja miről beszélek.
A hajtóműről készült képek inkább emlékeztettek a Tu-22M3-asok NK-25-öseire, de még a Tu-160-asok NK-32-eseire, mintsem egy "rendes" utasszállítógép hajtóművére.

Az is beszédes, hogy mikor elkészült az Il-96-os a konkurens PSz-90-esekkel, akkor az 3500km-es hatótáv valahogy egyből felkúszott 9500km-re. Úgy, hogy a sárkányon csak minimális változtatást eszközöltek.
Erre most olvasom, hogy anno a Kuznyecovnál javában nyakig benne voltak a Tu-22M hajtóművének fejlesztési munkájában, mikor is kaptak a minisztériumból egy visszautasíthatatlan felkérést a leendő Il-86-os hajtóművének záros határidőn belüli kifejlesztésére.
Hivatalosan jelezték, hogy erre se idő, se képesség nincs, de meg kellett csinálni a munkát.
Jobb nem lévén a nálunk is jól ismert NK-8-asokat és a fejlesztés alatt levő utánégetős NK-32-eseket alapul véve hozták létre az amúgy távolról sem kellően erőteljes, de annál sokkal többet fogyasztó, igencsak zajos NK-86-ost.
1979-ben, amikor a világ nyugatabbik felén ebben a kategóriában már olyan szerkezeteken dolgoztak, mint a P&W PW2000 (B757. C-17...stb), vagy épp odahaza a konkurens Szolovjov is a PSz-90-eset vetette papírra (ami a PW2000-es szovjet megfelelője), az 1.15-ös kétáramúsági fok önmagában anachronizmusnak számított.
A kezdeti 127kN-t fel tudták ugyan tornászni 130-ra, de az Il-86-os így is félelmetesen teljesítményszegény volt, gondoljunk csak a rettentő hosszú nekifutásigányre.
Kuznyecovék még megpróbálkoztak az NK-56-ossal és az NK-64-essel, de anélkül, hogy erre bármiféle állami megrendelés lett volna.
A hajtóművek elkészültek, de a fékpadi teszteken nem jutottak tovább, viszont szétszerelésre se kerültek. A soha ki nem próbált szerkezetek legutóbb akkor vették elő, mikor híre ment, hogy lesz PAK-DA projekt.
Senki egy szóval se mondta, hogy ennek a projektnek és a Kuznyecovnak bármi köze lesz egymáshoz, de a cég úgy marketingelte meg saját magát, hogy elővette az NK-56-ost a raktárból és berakta az egyik fékpadra, mintha aktív programról lenne szó.

http://www.leteckemotory.cz/motory/nk-56/index.php?en

A képek 2014-ben ekkor készültek.
Ha azt vesszük alapul, hogy az NK-56-os kortársa a jól ismert Szolovjov PSz-90-es, amelyet pont a Szolovjov PD-14-essel és annak további nagytestvéreivel akarnak majd leváltani, jól látható, hogy az immáron ősöreg, de soha meg nem rendelt és ki sem próbált NK-56-osnak semmiféle babér nem fog teremni.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 210
57 526
113
Már akartam kérdezni,hogy jellemzoen Mekkora a legnagyobb fordulatszáma egy modern hajtómunek?
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Am kerozin ide kerozin oda meg tudnátok mondani mi az elképzelés arról hogy mi lesz a kőolaj elfogyasztása után? Nem haltttatok valami forradalmi fejlesztést elképzelést amivel majd ki lehet váltani a kőolajat a nem túl távoli jövőben?
 
M

molnibalage

Guest
Am kerozin ide kerozin oda meg tudnátok mondani mi az elképzelés arról hogy mi lesz a kőolaj elfogyasztása után? Nem haltttatok valami forradalmi fejlesztést elképzelést amivel majd ki lehet váltani a kőolajat a nem túl távoli jövőben?
10+ éves HTKA hír, hogy szintetikus üzemanyag gyártása lehetséges. Pl. földgázból is. Hegyekben áll abból. A szénből dettó. Bármilyen szénhidrogén előállítható. A kérdés az ár.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Ez a kis modellhajtómű a házi készítésű utánéegtőjével kiválóan szemlélteti, hogy mennyire nem egyszerű az utánégetés művelete. Egy jól működő hajtómű mögé applikált utánégető gond és erőlködés nélkül vissza tudja fojtani a sugárhajtóművet annyira, hogy az akár le is álljon.
Sőt, a tüzelőanyag vezetéket is visszafojtja, amitől az ki tud gyulladni.
És ne felejtsük el, hogy itt még léghűtés sincs, ami pedig már a korai valódi forszázskamrákon is meg kellett, hogy legyen.

 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 210
57 526
113
A napokban írta valaki,hogy nem érti a radiál,meg az X henger elrendezésü motorok kenési rendszerét,ez ügyben kódorogtam a csövön,amikor belebotlottam ebbe a motorba,28 hengeres,4 sorban,spirál alakban van elrendezve a 4x7 henger,1944-ben építették,cirka 71.4 literes,4300 lóerő,és 18696 darabot készítettek el belőle,pöppet tárva maradt a szám.



Üzem közben



Így néz ki belül





Allesmor fórumtársat kérném közben a mikrofonhoz,mutasson már nekünk valami ábrát,hogy is van a kenése a radiál motoroknak,most már engem is érdekel,van pár videó a csövön,hogy,hogy működik a radiál motor,de az olajzásról nem esik szó egyikben sem.