A hajtóművek működéséről

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 426
63 739
113
Mindig bánom, hogy nem veszek fel beszélgetéseket :(

Kecskeméti nyugdíjas pilóta ismerősöm említette pár éve, hogy a MiG-ek hajtóművei laza illesztésűek voltak, csörögtek csattogtak, de cserébe riasztásnál elég jól tűrték, ha gyorsan rászúrták gázt - ha már egyszer elfogónak tervezték a gépet... /Ilyesmi említve volt egy Top Gun(?) cikkben is, amikor a Sky Hussars egy tagjának hajtóműve makacskodott, s úgy kotort a többiek után...
Az újabb - gondolom precízebben illesztett, jobb hatásfokú - generációk erre a "türelmetlenségre" finnyásabbak?

Nem feltétlen, lásd a mai blisk kompresszorokat, ahol az egész fokozat egyetlen darabból van kimarva. Ott nem a lapátok vannak a rotor tárcsába beillesztve, hanem az egész mindenség van a tengelyre felhúzva.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
http://img-fotki.yandex.ru/get/51/7218371.f/0_8e939_c92f81a_XL.jpg
0_8e939_c92f81a_XL.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
T

Törölt tag 1586

Guest
Talán a Jak-152-eshez való dízelmotor.
Igen ez a RED (Raikhlin Aircraft Engine Developments GmbH.) dízelmotorja.
Céges videó:
Mindenesetre érdekes hogy az egész Orosz kiképző gép és a drón program javát is egy Németországban fejlesztett és gyártott motorra alapozzák...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 828
30 887
113
Nem lenne okosabb az amerikai példát követni és Wankel motorokkal szerelni a drónokat? Ha már sugárhajtóművet nem akarnak valamiért (első körben), akkor egy Wankel sokkal kisebb lenne meg könnyebb, ami egy repülőnél fontos szempont.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 724
4 131
113
Mindenesetre érdekes hogy az egész Orosz kiképző gép és a drón program javát is egy Németországban fejlesztett és gyártott motorra alapozzák...
Hát néhány évtizeden keresztül a repülőiparuk harmadát-negyedét amerikai csillagmotorokra alapozták :D
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 813
305
83
Nem lenne okosabb az amerikai példát követni és Wankel motorokkal szerelni a drónokat? Ha már sugárhajtóművet nem akarnak valamiért (első körben), akkor egy Wankel sokkal kisebb lenne meg könnyebb, ami egy repülőnél fontos szempont.
Viszont a karbantartása költségesebb és gyakoribb.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Nem lenne okosabb az amerikai példát követni és Wankel motorokkal szerelni a drónokat? Ha már sugárhajtóművet nem akarnak valamiért (első körben), akkor egy Wankel sokkal kisebb lenne meg könnyebb, ami egy repülőnél fontos szempont.
Konkrétan milyen Wankel motorra gondolsz?
Én eddig úgy tudtam hogy a kisebb amerikai drónokban Rotax motorok vannak amik viszont nem Wankel rendszerűek.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 032
23 019
113
Nem lenne okosabb az amerikai példát követni és Wankel motorokkal szerelni a drónokat?
Az wankel motor egyedi egestere megneheziti a fejlesztest, kulonosen a feltoltok hasznalatat, ami nelkul ma mar nem johet szoba hatekony belso egesu motor. A formaja miatt jo otletnek tunik repulogepekbe tenni, de a megbizhatosaga, a tartossaga es a teljesitmenye elmarad a feltolteses motoroktol. Csak a feltoltes nelkuliekkel van versenyben. Ja, es a fogyasztasa is sokkal magasabb.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 828
30 887
113
Konkrétan milyen Wankel motorra gondolsz?
Én eddig úgy tudtam hogy a kisebb amerikai drónokban Rotax motorok vannak amik viszont nem Wankel rendszerűek.
Valamiért úgy emlékeztem valamelyik első példányba Wankelt raktak, de most én is csak Rotaxost találtam. Ettől függetlenűl nem tartom rossz ötletnek.

Az wankel motor egyedi egestere megneheziti a fejlesztest, kulonosen a feltoltok hasznalatat, ami nelkul ma mar nem johet szoba hatekony belso egesu motor. A formaja miatt jo otletnek tunik repulogepekbe tenni, de a megbizhatosaga, a tartossaga es a teljesitmenye elmarad a feltolteses motoroktol. Csak a feltoltes nelkuliekkel van versenyben. Ja, es a fogyasztasa is sokkal magasabb.
Úgy tudom ennél is lehet használni feltöltőket, nem is igazán látom miért ne lehetne. Forma, méret és teljesítmény szempontjából is előnyösebb lenne. A megbízhatóságával nincs baj az autósok világában, csak néha újjá kell építeni a motrot. Ha erre készülsz és X üzemóra után motrot cserélsz akkor nem kellene meglepetések érjenek. Autós világban nem marad el a teljesítménye még a feltöltésesekétől sem, sőt, viszont tényleg elég szomjas.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 828
30 887
113
Viszont a karbantartása költségesebb és gyakoribb.
Nem nagy tétel egy motorcsere vagy nagyszervíz. Pl néztem az RX-8-as Mazda motrához milyen újjáépítő kiteket árulnak, szinte anyag sincs benne, pár lapka, meg drótocska és tömítések. Persze 1500 euróba kerűl, de nem tűnik világmegváltó erőfeszítésnek azokat kicserélni.
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 813
305
83
Nem nagy tétel egy motorcsere vagy nagyszervíz. Pl néztem az RX-8-as Mazda motrához milyen újjáépítő kiteket árulnak, szinte anyag sincs benne, pár lapka, meg drótocska és tömítések. Persze 1500 euróba kerűl, de nem tűnik világmegváltó erőfeszítésnek azokat kicserélni.
Nem mondod! A tömítő görgők csak 1500 euróba kerülnének?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 828
30 887
113
Nem mondod! A tömítő görgők csak 1500 euróba kerülnének?
Ahoz az adott wankelhez annyi egy felújító szett. A "csak" most szarkazmus akart lenni vagy ennyire jól állsz? Azt, hogy nem nagy tétel a katonai gépekre értettem. Amúgyis nagyon karbantartásigényesek a repülők, nem tűnne fel annyira egy wankel karbantartásigénye vagy hogy cserélni kell az egész motrot. De az egész szett "pár" bizbaszból áll, a rotort meg nem egyértelmű, hogy szokták-e cserélni.
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 813
305
83
Ahoz az adott wankelhez annyi egy felújító szett. A "csak" most szarkazmus akart lenni vagy ennyire jól állsz? Azt, hogy nem nagy tétel a katonai gépekre értettem. Amúgyis nagyon karbantartásigényesek a repülők, nem tűnne fel annyira egy wankel karbantartásigénye vagy hogy cserélni kell az egész motrot. De az egész szett "pár" bizbaszból áll, a rotort meg nem egyértelmű, hogy szokták-e cserélni.
Gondolj bele, ha luping csúcsán megy el a tömítés? Inkább a Rotax!:D:D
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 828
30 887
113
Gondolj bele, ha luping csúcsán megy el a tömítés? Inkább a Rotax!:D:D
Én úgy tudom, hogy maga a motor megbízhatóságával meg a tömítéseivel nincs gond, csak a felépítéséből adódóan kevesebb üzemórára képes nagyjavításonként. Ez autónál zavaró lehet, mert a kocsid elmehetne motorcsere nélkül 3-400,000 km-t is ahelyett, hogy 160,000-nél legyen egy 1500-2000 eurós motorszervízed, de repülőknél amúgyis egyfolytában javítják őket, plusz egy jobban kopó de amúgy megbízható részegység lehet ha többet hozna a kis tömegével, méretével, kompakt formájával, nagy teljesítményével mint amennyit a gyakrabb nagyszervízzel és komolyabb olajfogyasztással vesztessz. A magas benzinfogyasztást pl nem teljesen értem, egy ugyanolyan teljesítményű hagyományos dugattyús benzinmotor sem fogyaszt keveset.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Valamiért úgy emlékeztem valamelyik első példányba Wankelt raktak, de most én is csak Rotaxost találtam. Ettől függetlenűl nem tartom rossz ötletnek...
Tudsz mondani olyan repülőgépet amit sorozatban Wankel motorral szereltek? (tehát nem csak átépített a tulaja Wankel motorosra!)
Én egy ilyet gépet tudok mondani de azt is csak azért mert ilyennel (is) szoktam röpködni. Nem egy főnyeremény...:(
A speciális olaj ami kell bele méreg drága és sokat fogyaszt belőle, bonyolult szervizelni amit viszont jóval gyakrabban kell mint a hagyományos dugattyús társait.
Egyetlen előnye hogy a mérete kisebb mint a többi dugattyús motor.
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 813
305
83
Én úgy tudom, hogy maga a motor megbízhatóságával meg a tömítéseivel nincs gond, csak a felépítéséből adódóan kevesebb üzemórára képes nagyjavításonként. Ez autónál zavaró lehet, mert a kocsid elmehetne motorcsere nélkül 3-400,000 km-t is ahelyett, hogy 160,000-nél legyen egy 1500-2000 eurós motorszervízed, de repülőknél amúgyis egyfolytában javítják őket, plusz egy jobban kopó de amúgy megbízható részegység lehet ha többet hozna a kis tömegével, méretével, kompakt formájával, nagy teljesítményével mint amennyit a gyakrabb nagyszervízzel és komolyabb olajfogyasztással vesztessz. A magas benzinfogyasztást pl nem teljesen értem, egy ugyanolyan teljesítményű hagyományos dugattyús benzinmotor sem fogyaszt keveset.
Ez mind igaz,amit írsz! Három, vagy négy "hengeres" wankel motornál az egy kiesett henger mellett még van üzemi tartalék, de a "nagyok" még lándzsát törtek felette... nem üzem biztos címszóval. Egy valós teljesítmény karakterisztika "megy"?
Sajnos Te meg én "kismisik" vagyunk!
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 813
305
83
Tudsz mondani olyan repülőgépet amit sorozatban Wankel motorral szereltek? (tehát nem csak átépített a tulaja Wankel motorosra!)
Én egy ilyet gépet tudok mondani de azt is csak azért mert ilyennel (is) szoktam röpködni. Nem egy főnyeremény...:(
A speciális olaj ami kell bele méreg drága és sokat fogyaszt belőle, bonyolult szervizelni amit viszont jóval gyakrabban kell mint a hagyományos dugattyús társait.
Egyetlen előnye hogy a mérete kisebb mint a többi dugattyús motor.
Wow!
Bővebben, mivel nincs MX8-om, és repülőm sincs!:confused: