A német harckocsi ászok Wittmann Carius, Staudegger és társai is mind nehéz HK val Tigris 1essel nyomultak és értek el több száz kilovest fejenként.... Szóval a sűrűjében voltak vegig és nem volt jelentéktelen a nehéz hk háborúra gyakorolt hatása...
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
A német harckocsi ászok Wittmann Carius, Staudegger és társai is mind nehéz HK val Tigris 1essel nyomultak és értek el több száz kilovest fejenként.... Szóval a sűrűjében voltak vegig és nem volt jelentéktelen a nehéz hk háborúra gyakorolt hatása...
Ha elfogadom - és miért ne tenném - hogy a német haderő jóval képzettebben indult a háborúba, jobb technikát vonultatott fel földön-vizen-levegőben ( mondjuk vizen nem igazán) , és ezt az előnyét fejlesztésekkel a háború végéig tartani tudta, valamint mesteri parancsnokok vezették kiváló taktikával, akkor csak egy oka lehetett, hogy mégis veszítettek; amit itt a viccben felidéztek, hogy Hitlernek mégsem volt földgömbje...
Az átlagos német harckocsi SOHA nem élvezett olyan védettséget, ami azonos lőtávolságban jobban védetté tette volna az ellenfél tömegesen használt harckocsijaival ÉS páncéltörő ágyúival szemben. Rajtad a szemem teljes Pz III és IV család.
Meglehetősen komplikált oka volt, hogy a német harcjárművek 91-es benzinnel üzemeltek: a tengeri flotta teljes egészében dízelüzemű volt, a légierőnek meg kellett a 95-ös és jobb oktánszámú benya, így abból gazdálkodtak ami maradt.
Bismarck elvesztése után végre rájöttek, hogy tengeren esélytelenek, de akkor már azzal kellett küzdeni ami volt, egyedül az Sdkfz 234-es család volt dízel üzemű, ironikus módon ezek még akkor is rótták a kilométereket, mikor a haderő többi része üres tankkal állt.
Erre azért kérnék forrást. Mert ez fizikai képtelenségek tűnik úgy, hogy 1942 végéig a csatatéren meg sem jelentek, de inkább 1943-ig. Akkor is kb. kerekítési hiba volt a mennyiségük. Az egy időben bevethető Tiger I száma minden fronton soha nem haladta meg a 400 darabot sem.
Tekintve, hogy csak 1941-ben a szovjetek 17 ezer hk-t vesztettek fogalmazzunk úgy, hogy pislogok. Ok, nem csak a hk-k lőttek ki hk-t, hanem a PaK, de akkor is.
A Shermanbol is a dizeleseket az oroszok kapták elsősorban.Maguknak a V8 benzin motoros volt a kiforrot változat.Az viszont a R-R Merlin motorbol lett kialakitva.Asszem csak a valami mai szemmel szar 60-70 oktános üzemanyag ment a tankokba, de ez akkor általános volt. Viszont az üzemanyaggyártás túlnyomó része szintetikus volt (a légierőé teljesen), és úgy tudom dieselt nem, vagy nem annyit tudtak volna előállítani. Ezért mentek a harckocsik benzinnel, amúgy kb. mindenkinél.
Sokan elfelejtik, hogy az oroszoknál tízezerszámra voltak T70 könnyű harckocsik illetve az arra épült nyitott Szu76 rohamlöveg, amik 42-43-ban még a legfontosabb páncélozott harceszközök voltak (az elveszett gyárak miatt nem tudtak gyártani nagyobbat). És ezek mind benzinesek voltak.
Maguk a diesel motorok sem voltak akkor még túl megbízhatók és ráadásul túl nagyok és nehezek voltak. A T-34 belső terének kb 2/3-a motortér... Az alu blokk maga nem okozott volna problémát (lásd összes német repülégépmotor), és azt hiszem a németeknek khhm nem okozott volna problémát a dieselmotor sem, mert egyrészt ők találták fel, náluk volt a technológia, másrészt rengeteg tapasztalatuk volt velük a tengók, gyorsnaszádok kapcsán, amúgy meg a Pantherek meg Tigerek HL 210-es (benzines) harcskocsimotorja szintén alublokkos volt, aztán (gondolom spórolásból, meg annyira nem számított 100 kiló) áttértek a vasöntvényre. Volt néhány dieseles német nehéz teherautó, de kb. ennyi.
A Sherman motorja az egy Continental csillagmotor volt (eredetileg Wright-repülőgépmotor), a RR Merlin meg soros motor volt, az USA-ban a Packard (is?) gyártotta licencben.A Shermanbol is a dizeleseket az oroszok kapták elsősorban.Maguknak a V8 benzin motoros volt a kiforrot változat.Az viszont a R-R Merlin motorbol lett kialakitva.
Benzinest könnyebb gyártani,karbantartani,és ha egyféle üzemanyaggal megy az egész ho,annak is megvannak az előnyei.
Háború végén a németek hk gázturbina fejlesztésbe keztek.Állitólag 1 kisérleti darab egy Parducba be is került
Asszem csak a valami mai szemmel szar 60-70 oktános üzemanyag ment a tankokba, de ez akkor általános volt. Viszont az üzemanyaggyártás túlnyomó része szintetikus volt (a légierőé teljesen), és úgy tudom dieselt nem, vagy nem annyit tudtak volna előállítani. Ezért mentek a harckocsik benzinnel, amúgy kb. mindenkinél.
Sokan elfelejtik, hogy az oroszoknál tízezerszámra voltak T70 könnyű harckocsik illetve az arra épült nyitott Szu76 rohamlöveg, amik 42-43-ban még a legfontosabb páncélozott harceszközök voltak (az elveszett gyárak miatt nem tudtak gyártani nagyobbat). És ezek mind benzinesek voltak.
Maguk a diesel motorok sem voltak akkor még túl megbízhatók és ráadásul túl nagyok és nehezek voltak. A T-34 belső terének kb 2/3-a motortér... Az alu blokk maga nem okozott volna problémát (lásd összes német repülégépmotor), és azt hiszem a németeknek khhm nem okozott volna problémát a dieselmotor sem, mert egyrészt ők találták fel, náluk volt a technológia, másrészt rengeteg tapasztalatuk volt velük a tengók, gyorsnaszádok kapcsán, amúgy meg a Pantherek meg Tigerek HL 210-es (benzines) harcskocsimotorja szintén alublokkos volt, aztán (gondolom spórolásból, meg annyira nem számított 100 kiló) áttértek a vasöntvényre. Volt néhány dieseles német nehéz teherautó, de kb. ennyi.
Kevesebb mint a fele volt a motortér cserébe 4-5x hatótávval és 2-3x mozgékonysággal terepen !
A Shermanbol is a dizeleseket az oroszok kapták elsősorban.Maguknak a V8 benzin motoros volt a kiforrot változat.Az viszont a R-R Merlin motorbol lett kialakitva.
Benzinest könnyebb gyártani,karbantartani,és ha egyféle üzemanyaggal megy az egész ho,annak is megvannak az előnyei.
Háború végén a németek hk gázturbina fejlesztésbe keztek.Állitólag 1 kisérleti darab egy Parducba be is került
Kevesebb mint a fele volt a motortér cserébe 4-5x hatótávval és 2-3x mozgékonysággal terepen !
Remélem érzitek annak a nyomorúságat*,hogy az érv egy harckocsi mellett egy másikkal szemben,hogy többet tudtak belőle gyártani mint amennyit ki tudott lőni az ellenség...
*Ez még véletlen sem az ervelő személyének szól!!!
A Sherman motorja az egy Continental csillagmotor volt (eredetileg Wright-repülőgépmotor), a RR Merlin meg soros motor volt, az USA-ban a Packard (is?) gyártotta licencben.
A kiforrott motor a Ford V8,ami a Merlin röviditett és masszivabb változata.Kevered a RR Meteorral, az volt Merlinekből csinálva (Cromwell, Comet, meg még talán a Centurion is ezt használta).
A Shermanekben volt egy rakás motor, volt egy Wright repülőgép csillagmotorból kialakított (ezért van olyan idétlen alakja, valahogy bele kellett tuszkolni), volt egy rémálom amit 6 db teherautó motorból eszkábáltak össze (Chrysler Multibank), volt egy diesel változat (ezt az oroszok és a Marines kapta) és volt végül egy jól sikerült változat, amire gondolsz, a Ford V8-as motorja, a későbbi változatokat ez hajtotta.
Igen. A Panther gázturbinásról nem tudtam.
Ebben az a legviccesebb,hogy kb a 80-as evek elejeig-közepéig vagy jobb vagy ugyan olyan jó harckocsijaik volt az oroszoknak mint a NATO-nak.Szóval elég nagy sztereotípia ez is.Ennél nagyobb már csak ez a védekező meg támadó harckocsis hülyeség.Miért védekező tank egy Leopard 2 es miért tamadó egy T-80U?Nem is veszem zokon, elvègre csak beszélgetünk és ebben az igen sokrétű témában nincs olyan, hogy egyik 100% téved, a màsiknak meg 100% igaza van.
Pedig ez egészen 1990 -ig szovjet doktrina volt, hogy a páncélos fogyóeszköz. Mert igy győzték le a németeket.Támadàs teljes gázzal, ha kilöttek egy harckocsit, jön helyette a következő.
A T-34 -ből 56400-at épitettek 1945-ig.
Megjegyzem, 45-ig az US is hasonlóan gondolkodott. A shermannból is kb 50000-et gyàrtottak ès tudták, hogy egy Tigrissel szemben több Shermann kell. És volt több Shermann. Tehát csak a Shermann és a T-34 modell összesen 100000 darabot èrt el és ezekbe legénységet is tudott biztositani.Az angolok még ezen felül jöttek. Ezzel szemben ca 6000 Panther és ca 1700 Tigris I+II.
Nem csoda, hogy a Hetzerre akartak a németek átszállni és csak 1945 évben ca25000 darabot terveztek gyártani. Persze az egész évre.
Valami màs: Ma olvastam, hogy egy hadieszközt mindig a felhasználó ország ( és nem az ellenfél) szemszögèből kell megitélni. Mert az eszköz azèrt olyan, mert az felel meg a katonai doktrinnak. A szovjetek ennek megfelelően támadó harckocsikat gyártottak, a nyugatiak támadó, késleltető és védekező harckocsikat. Az oroszok a T-90 modernizàlt vàltozatával és az Armatàval, vègleg felzárkóztak ill. csatlakoztak taktikailag a nyugathoz. A harckocsi immàron nem fogyóeszköz ott sem.
És ezt mire alapozod? Konkrét példák..?
Mert a brit 2 fontosoknak bizony komoly baja volt a sivatagban az 50 milis páncélzatú német közepes harckocsikkal szemben szemből (gyakorlatilag a háború legelején használt német harckocsikat leszámítva használhatatlanok), a 6 fontos pctá. pedig elég sokára jött, 1942 májusában kerülnek az első példányok a csapatokhoz, és kell némi idő amíg leváltják a 2 fontosokat. A harckocsik ugyanezeket használták a háború elején, illetve közepén.
A háború elején használt 45 milis orosz pct. és hk. ágyúk (gyakorlatilag a német 37mm kopogtató orosz másolatai) a 2 fontos szintjén de inkább az alatt vannak, közvetlen közelről is necces hogy hatásos a találat. Az egyetlen ami hatásos a 76,2 millis szovjet ezredágyú (ZIS 3), de ez amúgy egy alapvetően tüzérségi eszköz és az elsődleges feladata nem a harckocsik elleni harc (bár a szovjet doktrína szerint minden tüzérségi eszköznek fel kell készülnie a hk. elleni harcra), ezért jellemzően nem is az első vonalban van.
Az akkori (41-42 körülo) általános(an elégtelen) páncéltörő eszközökhöz (2 fontos, 45 milis) képest a sima német közepes harckocsik is gyakorlatilag Tigris szinten voltak, szemből 200 yardon belül várható hogy valami egyátalalán történik és nem csak felidigesíted a zajongással a pifkéket.
Ráadásul 42 közepétől a Pz III front páncélzata 70 mm, a Pz. IV-é 80 mm lett (a torony maradt 50 milis). Ezzel már végképp nem tud mit kezdeni az átlagos páncéltörő tüzérség, 50mm-is frontpáncéllal is szenvednek, a 80 milis páncéllal már szinte nem tudnak kezdeni.
Az oroszoknál annyi változik hogy 42-ben valamikor megjelenik a hosszabb csövő M42 45mm-s pct. á., de harmatgyenge teljesítménnyel. 100 méterről papír szerint 71 milis páncélt tud átütni, wolfrámmagos lőszerrel kb. ugyanez 500 méterről. Gyakorolatilag különleges lőszer nélkül közvetlen közelről nem tudja kilőni az átlag német harckocsikat. A szar ügy az egészben hogy az oroszoknak a háború végéig ez a szar marad az alapvető páncéltörő ágyúja, és csak kiegészíti az amúgy kiváló és kb. 500 méteren belül már hatásos 57 mm-es ZIS 2 (43 közepétől kerül hadrendbe).
A 76,2 milis Zis 3, és a hozzá hasonló ballisztikájú Sherman rövid 75 mm dettó ugyanez, a szovjet 76,2 ezredágyú papírforma szerint 90 fokos becsapódás mellett 100 méterről tud 81 mm-es páncélt átütni, de ha van 30 fokos oldalszög akkor már csak 67mm. A szöviknél az alap páncéltörő ágyú a háború közepétől a végéig 6 fontos illetve annak amcsi licence, az 57 milis, a hatékonyságát fentebb már láttuk.
Ehhez képest a németek az akkori, 1942 és későbbi harckocsiágyújaikkal és pct. ágyúkkal vidáman, bármikor kilőnek 1000+ méterről, szinte bármilyen harckocsiban is ülsz. 1943-ban megjelenik a Panther meg a Tiger, el lehet képzelni mit éreztek az oroszok, amikor közvetlen közelről meglőtted a Panthert és csak a röhögés hallatszott ki, ráadásul a Panther igen gyorsan, gyakorlatilag 44 elejére tömegesen bevetett alapharckocsi lett a Panzer IV mellett. És bizony 44 közepén Normadiában, vagy az orosz fronton már állandóan ez jött szembe.
Az utolsó bekezdéshez: Nem egészen reális csak arra koncentràlni, hogy frontálisan igen vagy nem tudták a Tigrist és a Panthert átlöni az ellenfelek. Oldalról és hátulról a német harckocsik is sebezhetőek voltak mindvégig. És ehhez alkalmazkodtak is az ellenfelek. Off.