A II. világháború (1939 - 1945)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
A falunkba Shermanokkal meg Jeep-el érkeztek a Vörös hadsereg katonái. Volt némi harc mert a környéken már minden Répce hidat felrobbantottak a visszavonulók, és ide még futottak be leszakadt alakulatok. De nem volt jelentős összetűzés kb 10-15 németet lőttek agyon akiket 2-3 helyen elástak,+2 VH katona halt meg. A németek egy része is visszavonuló leszakadt katona volt akik már máshol nem tudtak átkelni ilyen olyan okokból, míg a másik részük a falu másik végén némi harcot folytató de aztán lelépő katona volt. Magyarokról nem tudok de Nagyváradi leventék és vezérkari tisztek voltak beszállásolva korábban akiket a falubeli parasztok szállítottak nyugatra szekereken, így volt átmeneti usa fogságba dédapám is kb 2 hetet. Szóval így lett az egyik haveromnak itt Usa marmonkannája, nekem meg egy Sherman lőszer hüvelyem a padlásokról. Egy időben kicsit beleástam magam a környékeseményeibe a háború alatt.
Olvastad a "Gyári Angyal" c. könyvet? Kb erről szól. Igaz történet.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Hát, az a "mutatóba Spitfire" az több mint 1330 db volt, mellé majd 3000 Hurricane, több mint 2300 P-40, több mint 7000 Aircobra/Kingcobra, b ombázók közül majd 900 B-25 és majd 3000 A-20 Boston , hogy csak a nagyobb tételeket említsem, Szergej majd 18000 szövetséges harcigépet kapott segélyként. Ehhez összehasonlításul hozzá lehet tenni, hogy pl. a MiG-1/3-ból alig gyártottak többet 3100-nál, pedig az elején még béke-körülmények között gyárthatták. Másik mérőszám lehet, hogy a teljes LendLease repgépszállítás kitette a szovjet repülőgépgyártás 1942 évi gyártásának majd 10 havi mennyiségét. És azt ugye nyugodtan megjegyezhetjük hozzá, hogy 1 MiG-3 vagy Jak-1 az nem egyenlő 1 P-40-el , és a Lagg-3 se egyenlő az Aircobra-val, mint ahogy a szovjetek B-25 vagy a Boston szintjét is csak a háború végére érték el talán a Tu-2-vel. Ennél is beszédesebb, hogy a Balatonból kihúzott Il-2 maradványain a lemezek belső felületén amerikai MEO-pecsétet találtak, ami azt jelenti, hogy a készen kapott hengerelt durállemezek nélkül ki tudja mennyivel kevesebb "szovjet gyártmányú" harcigépet tudtak volna gyártani, szóval nem csak a kész repülőgépeket vehetjük számba mint segítséget.
+ 200 mozdonyt. Valószinűleg számolatlan vasúti sint.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
+ 200 mozdonyt. Valószinűleg számolatlan vasúti sint.
Lehagytál egy 0-t, 1977 gőzmozdony és 66 dízelmozdony volt a vasúti szállítmány - majd 10-ezer vasúti kocsival együtt!! Meg 12000 páncélozott jármű, ebből 7000 USA harckocsi, és több mint 5000 brit, 5000 páncéltörő ágyú (kellett a panzer-ek ellen!), meg 600 radar és szonár-készlet, a 15-millió pár csizmával együtt, plusz a benzin meg a kaja. Még mindig lehet folytatni, de persze akárki akármit mond, Szergej ezt vérrel fizette meg, nem is kevéssel.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 828
47 221
113
Hát, az a "mutatóba Spitfire" az több mint 1330 db volt, mellé majd 3000 Hurricane, több mint 2300 P-40, több mint 7000 Aircobra/Kingcobra, b ombázók közül majd 900 B-25 és majd 3000 A-20 Boston , hogy csak a nagyobb tételeket említsem, Szergej majd 18000 szövetséges harcigépet kapott segélyként. Ehhez összehasonlításul hozzá lehet tenni, hogy pl. a MiG-1/3-ból alig gyártottak többet 3100-nál, pedig az elején még béke-körülmények között gyárthatták. Másik mérőszám lehet, hogy a teljes LendLease repgépszállítás kitette a szovjet repülőgépgyártás 1942 évi gyártásának majd 10 havi mennyiségét. És azt ugye nyugodtan megjegyezhetjük hozzá, hogy 1 MiG-3 vagy Jak-1 az nem egyenlő 1 P-40-el , és a Lagg-3 se egyenlő az Aircobra-val, mint ahogy a szovjetek B-25 vagy a Boston szintjét is csak a háború végére érték el talán a Tu-2-vel. Ennél is beszédesebb, hogy a Balatonból kihúzott Il-2 maradványain a lemezek belső felületén amerikai MEO-pecsétet találtak, ami azt jelenti, hogy a készen kapott hengerelt durállemezek nélkül ki tudja mennyivel kevesebb "szovjet gyártmányú" harcigépet tudtak volna gyártani, szóval nem csak a kész repülőgépeket vehetjük számba mint segítséget.
A P40 el valóban nem egyenlő a Yak-1, lényegesen nagyobb harcértékű gép volt. Nézd meg a végsebesség/fordulókör/emelkedőképesség értékeit a két gépnek. A Mig-3 nagy magasságú elfogóvadásznak épült, bonyolult volt vezetni, és viszonylag könnyű volt a fegyverzete azoknak a példányoknak amelyekre nem szereltek gépágyút, csak géppuskát, viszont oda ahova azt szánták, azon a magasságon jobb gép volt mint a P40. Az Airacobra/Kingcobra típus már nagyobb sikereket ért el, de jellemzően pl. a Szovjetek tudták kihozni belőle a saját maguk harceljárásaival a legtöbbet, a gyártó ország nem sokra tartotta. Hozzáteszem, megint csak összehasonlítva a korabeli Szu gépekkel, La-5/Yak-9 vonal, pl. a P-63 sem jobb semmivel, sőt. A fejlettebb La-7, Yak-9U verziók már állva hagyták, minden fontos paraméterben. A Hurricane/Spitfire megint elmondható, hogy jó hogy volt, de azért mikor azt a verziót az adott gépekből amit a Britek nekik küldtek megkapták, gyengébb gép volt mint a korabeli BF-109 ek. Mert a Hurricane Mk.II még az BoB-ban elment az Emilek ellen, csak az Oroszok mire megkapták, már F4 meg G2-k repkedtek. Spitből ugyan az, mire megjött hozzájuk az egyébként a FW190 megjelenéséig kiválóan muzsikáló Spitfire Mk V., addigra az volt a PECH, hogy már pont FW190/és azzal egyenértékű Messzerek repkedtek szemben a keleti fronton is. Az angolszász gépek legnagyobb előnye két dologban rejlett: megbízható rádió volt bennük(ami kb. a La-5FN családig a SZU gépeknek nem volt), és viszonylag kényelmesek voltak, ergonómia+kabin fűtés. Ezek fontos dolgok, csak amikor élethalál harcot kell vívni, azért az emelkedőképesség, végsebesség, fordulókör egy picikét többet számít. Ezekben a mutatókban jellemzően a korabeli Lend Lease gépeknél a saját gyártású masináik jobbak voltak, kivétel talán a Lagg-3, ami tényleg gyenge konstrukció volt. Viszont a Yak-1 volt az első amivel egyáltalán a korabeli németekkel ha kis hátránnyal is, de már volt reális esély felvenni a harcot, a La-5FN/early Yak-9 egalizált, a La-7/kései Yak-9 verziók/Yak-3 meg egyértelműen nekik csinált már előnyt.

Nézzük a számokat, és hogy miért mondtam azt, hogy fontos volt a Lend Lease, de erős túlzás, hogy USA fegyverzettel nyerték meg a háborút, illetve hogy mutatóban volt Spit, amire írtad, hogy 1330-at kaptak.
Csak Yak családból gyártottak: Yak-1 kb. 8700 db-ot, Yak-7 ből 6400 db-ot, Yak-9 ből 17000 db-ot, yak-3 ből 4800 db-at, kb. összesen 37.000 db ot.

Akkor nézzük a LA családot: Lagg-3 kb. 6500 db, La-5 ből kb. 10000 db -ot, és La-7 ből kb. 6000db ot, összesen kb. 22.500 db ot.
Ehhez rakjuk még hozzá a kb. 3200 db Mig-1/3 at.

Összesen úgy hogy a tényleg nagyon elavult több mint 8000 db polikarpovot nem is számolom, azért csak volt majdnem 63.000 db saját gyártású vadászgépük.

Bombázó/támadó fronton meg teljesség igénye nélkül, csak annyit mondanék, ami szintén beszédes, CSAK IL-2 ből csináltak több mint 36.000 db-ot, és azért még a II. VH-ben bőven repült az utódja is, az IL-10-es, amiből szintén legyártottak jó pár ezret.

Ezeket a számokat NEM az USA vagy a Brit ipar dobta össze.

Ehhez képest kell nézni a jelentőségét az 1330 db Spitnek. Mutatóban voltak. Ez az igazság. A P-40 és a Hurricane jelentéktelen volt a harctéren, persze minden számított, mert pengeélen táncolt a két oldal 42-ben, de ne túlozzunk azért. Ahogy írtam én is, a P-39/63 volt jelentős. Az ászokat is csinált jó sokat, de ahogy írtam, a Szu hozta ki ezt a gépből, nem a gyártó ország, ill. 43 végére jobb gépeket csináltak már ők is mint a cobra család. A Lend Lease fő lényege a teherautókban/mozdonyokban, és az élelmiszerben volt, nem a hadifelszerelésekben
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 828
47 221
113
. És azt ugye nyugodtan megjegyezhetjük hozzá, hogy 1 MiG-3 vagy Jak-1 az nem egyenlő 1 P-40-el

Gondolom itt arra akarsz célozni, hogy a P-40 jobb gép mint a Yak-1, ugye? Csak így hirtelen a Wikipedia ezt dobja:

Yak-1b Max sebesség 592 km/h, a P-40E 580 km/h, emelkedő képességben megint a Yak-1b a nyerő 15.4 m/s -el, a P-40E tud hozzá 11 m/s -t(nagy hátrány), és én meg fejből tudom, hogy a két gép közt a legnagyobb különbség ráadásul ami itt fel sincs tüntetve, a fordulókörben volt. Ég és föld a kettő. A P-40 annyira semmire való gép volt, hogy ahol tudtak könnyítettek rajta azért, hogy egyáltalán egy pici esély legyen vele egy korabeli messzer ellen, úgy kezdték a Szu - nál, hogy a gyári 6 db géppuskából rögtön kivágtak 2-t általában, hogy egy picit könnyebb legyen a gép, és jobban tudjon emelkedeni/fordulni. Egy kalap szar volt, a Yak-1 hez képest, hogy finom legyek, és nőies...
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 303
68 428
113
Lehagytál egy 0-t, 1977 gőzmozdony és 66 dízelmozdony volt a vasúti szállítmány - majd 10-ezer vasúti kocsival együtt!! Meg 12000 páncélozott jármű, ebből 7000 USA harckocsi, és több mint 5000 brit, 5000 páncéltörő ágyú (kellett a panzer-ek ellen!), meg 600 radar és szonár-készlet, a 15-millió pár csizmával együtt, plusz a benzin meg a kaja. Még mindig lehet folytatni, de persze akárki akármit mond, Szergej ezt vérrel fizette meg, nem is kevéssel.
Azok a gőzmozdonyok nem voltak ám minőségi darabok. Hamar gyorsan készültek és nem voltak tartósra tervezve sem. Igazi háborús fogyóeszközök voltak.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 303
68 428
113
Azt hiszem megvan honnét koppintották:
arc170_2.jpg
1024px-Northrop_P-61_green_airborne.jpg
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Gondolom itt arra akarsz célozni, hogy a P-40 jobb gép mint a Yak-1, ugye? Csak így hirtelen a Wikipedia ezt dobja:

Yak-1b Max sebesség 592 km/h, a P-40E 580 km/h, emelkedő képességben megint a Yak-1b a nyerő 15.4 m/s -el, a P-40E tud hozzá 11 m/s -t(nagy hátrány), és én meg fejből tudom, hogy a két gép közt a legnagyobb különbség ráadásul ami itt fel sincs tüntetve, a fordulókörben volt. Ég és föld a kettő. A P-40 annyira semmire való gép volt, hogy ahol tudtak könnyítettek rajta azért, hogy egyáltalán egy pici esély legyen vele egy korabeli messzer ellen, úgy kezdték a Szu - nál, hogy a gyári 6 db géppuskából rögtön kivágtak 2-t általában, hogy egy picit könnyebb legyen a gép, és jobban tudjon emelkedeni/fordulni. Egy kalap szar volt, a Yak-1 hez képest, hogy finom legyek, és nőies...
Ha csak a teljesítményt nézzük akkor így igaz, csakhogy a Jakok faépítésűek voltak, és Jakovlev bácsi a saját visszaemlékezésében írta, hogy a frontról azt jelentették a Gazdának (Sztálinnak), hogy félnek a pilóták Jakkal felszállni, mert rohad a Jakok fa és vászon anyaga, elenged a ragasztó és a levegőben esnek szét a gépek! Nagyon be voltak gazolva, mert extra rövid határidőre adta ki nekik a javítási parancsot, egy "kiirtom az egész Jakovlev-csapatot" fenyegetés mellett. A P-40-nél ugye ez ritkán fordulhatott volna elő mert fémépítésű volt. Ez is számít egy harcigép megítélésében.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Azok a gőzmozdonyok nem voltak ám minőségi darabok. Hamar gyorsan készültek és nem voltak tartósra tervezve sem. Igazi háborús fogyóeszközök voltak.
Lehet hogy ezért fordulhatott elő, hogy gyerekkoromban én még utaztam olyan vonaton, amit egyik "Truman" húzott...?!! Azon a vonalon nem is egy járt... :)
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 828
47 221
113
Azok a gőzmozdonyok nem voltak ám minőségi darabok. Hamar gyorsan készültek és nem voltak tartósra tervezve sem. Igazi háborús fogyóeszközök voltak.
Sokkal nagyobb jelentősége volt mégis, mint a hadianyagoknak. Jól hangzik leírva ez a 7000 USA harckocsi, meg 5000 brit, de azért a tisztánlátás végett, oda a Shermanokon túl, pl. a Britek is a másod-harmadvonalas szarjaikat küldték. Ahogy levezettem a légierőnél, itt is kb. ugyan az a helyzet: NEM az átadott harci járművek harcértéke volt a jelentős a Lend Lease-ben, hanem a legfontosabb dolgok kb. sorrendben : Élelem, Nyersanyag, Ruházat, Logisztikát segítő teherautók, mozdonyok, gyógyszer és végül, legvégül a fegyverek. Ezért is mondtam, hogy ez az USA fegyverrel védték meg Moszkvát komment komolytalan. Valamint igen, vérrel fizették meg, mivel azt a Nyugat nem volt hajlandó megfizetni, még 42 ben egy front megnyitásával. Mikor a SZU megfizette a hatalmas véráldozatot, és eldöntötte a háborút, Ők akkor avatkoztak be, már sülve volt a gesztenye, csak partedlit kellett ölteni hozzá...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 828
47 221
113
Ha csak a teljesítményt nézzük akkor így igaz, csakhogy a Jakok faépítésűek voltak, és Jakovlev bácsi a saját visszaemlékezésében írta, hogy a frontról azt jelentették a Gazdának (Sztálinnak), hogy félnek a pilóták Jakkal felszállni, mert rohad a Jakok fa és vászon anyaga, elenged a ragasztó és a levegőben esnek szét a gépek! Nagyon be voltak gazolva, mert extra rövid határidőre adta ki nekik a javítási parancsot, egy "kiirtom az egész Jakovlev-csapatot" fenyegetés mellett. A P-40-nél ugye ez ritkán fordulhatott volna elő mert fémépítésű volt. Ez is számít egy harcigép megítélésében.
Tudom, egyébként ez a fa építésűek voltak, az megint túlzás/egyszerűsítése a valóságnak. "Polywood" volt a borítás, ami azért a fától igen messze van, laminált anyag, valóban fa eredetű. Ez a hullanak szét a jak-ok :D, hát na... Nem kellett velük 720km/h val nagyobb sebességgel tartósan zuhanni, és nem hullottak szét. Nézd, eléggé képben vagyok a II. vh-s berúgós tragacsokkal szerintem, a Yak-1 egy nagyon eltalált konstrukció volt, a kezdeti gyerekbetegségein túl, ebből fejlesztették kis módosítással azt a Yak-3 at pl, amire külön parancsot írt 44 ben a luftwaffe, hogy TILOS 5000m alatt harcérintkezésbe lépni vele a német hajózóknak. A P-40 ből meg vették kifelé amit csak tudtak, hogy lehessen valamire használni. Ez a két gép ha "fából volt" a Yak, ha fémből a P-40, ahogy sugalltad, valóban nem 1:1 ben felelt meg egymásnak harcértékben, csak ahogy sugalltad, annak pont a totál ellenkezője volt igaz.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 880
35 289
113
Ajánlom mindenkinek p h freyer halál a tengeren című könyvét. A tengeralatjarokrol szól de pontos adatok (leveltariak) vannak leírva hogy melyik útvonalon norveg-barents tengeren indiai óceánon (perzsa utvonal) és a csendesoceanon milyen és mennyi hatóanyag jutott szouba... igen jelentős mennyiség de szükség is volt rá mert az indiai oceanon elég sok hajó nem kötött ki többet sehol (aztán ezen az angol repülőgép radarok valtoztattak...)
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Azok a gőzmozdonyok nem voltak ám minőségi darabok. Hamar gyorsan készültek és nem voltak tartósra tervezve sem. Igazi háborús fogyóeszközök voltak.
Az S160-as jó mozdony lett egyszerűségéhez képest - összevetve a brit mozdonyokkal - nemcsak kevesebb hibája, de megbízhatóbb is volt,
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Nem igazán találok rá, ki írta?
Furcsa én sem találom. Nekem sincs meg. Rakéta regénytárban olvastam. Arról szól, hogy a visszavonuláskor felrobbantanak a németek egy hidat egy kisebb faluban....
nem tudom, ki írta, az internet meg nem ismeri.
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 572
15 537
113
Tudom, egyébként ez a fa építésűek voltak, az megint túlzás/egyszerűsítése a valóságnak. "Polywood" volt a borítás, ami azért a fától igen messze van, laminált anyag, valóban fa eredetű. Ez a hullanak szét a jak-ok :D, hát na... Nem kellett velük 720km/h val nagyobb sebességgel tartósan zuhanni, és nem hullottak szét. Nézd, eléggé képben vagyok a II. vh-s berúgós tragacsokkal szerintem, a Yak-1 egy nagyon eltalált konstrukció volt, a kezdeti gyerekbetegségein túl, ebből fejlesztették kis módosítással azt a Yak-3 at pl, amire külön parancsot írt 44 ben a luftwaffe, hogy TILOS 5000m alatt harcérintkezésbe lépni vele a német hajózóknak. A P-40 ből meg vették kifelé amit csak tudtak, hogy lehessen valamire használni. Ez a két gép ha "fából volt" a Yak, ha fémből a P-40, ahogy sugalltad, valóban nem 1:1 ben felelt meg egymásnak harcértékben, csak ahogy sugalltad, annak pont a totál ellenkezője volt igaz.

Hadd tegyem hozzá, hogy a P-40-es és a Jak-1 összevetése alapvetően hibás. Az oroszoknak ÉGETŐEN szükségük volt vadászokra a Luftwaffe ellen. Akármilyenre. A JAK 1-3-9 stb. pedig igen jó FRONTVADÁSZOK voltak. A humán faktort se becsüljük le. Az orosz pilóták - bocs a kivételektől - gyorstalpalón, pár hét alatt "bevethető" pilóták lettek. A JAK-ban eleinte nem volt rádió sem. A fegyverzete is majdnem elégtelen. De amire tervezték, hogy a Stukákat, Junkerseket és Heinkeleket nyugtalanítsa nagy tömegben, arra kiváló gép volt, bármiből is készült. A Messerekkel szemben csak nagy létszámfölényben volt hatékony, vagy a későbbi időkben, mikor a német pilótaképzés szintje már az orosz alá csökkent.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
M

molnibalage

Guest
Lehet hogy ezért fordulhatott elő, hogy gyerekkoromban én még utaztam olyan vonaton, amit egyik "Truman" húzott...?!! Azon a vonalon nem is egy járt... :)
Pont ezt akartam mondani. Azok a "nem tartós" mozodonyok még a háború után 10 évvel is működtek a keleti blokkban...
 

csibeszke

Well-Known Member
2015. február 12.
1 757
3 984
113
Pont ezt akartam mondani. Azok a "nem tartós" mozodonyok még a háború után 10 évvel is működtek a keleti blokkban...
Azért a keleti blokkban hosszú ideig tudott működni minden , amire nyugati szemmel azt mondanánk "csak pár évig bírja ki". Inkább azt mondanám, hogy a működtetők, szerelők hihetetlen kreativitása tartotta életben ezeket a gépeket.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Azért a keleti blokkban hosszú ideig tudott működni minden , amire nyugati szemmel azt mondanánk "csak pár évig bírja ki". Inkább azt mondanám, hogy a működtetők, szerelők hihetetlen kreativitása tartotta életben ezeket a gépeket.
Vagyis működtek azok, csak a szén belapátolásánál jobban érteni kellett hozzájuk. Remélem a szakértelmet és kreativitást nem hátrányként és elvetendőként említetted?!!