Hát, az a "mutatóba Spitfire" az több mint 1330 db volt, mellé majd 3000 Hurricane, több mint 2300 P-40, több mint 7000 Aircobra/Kingcobra, b ombázók közül majd 900 B-25 és majd 3000 A-20 Boston , hogy csak a nagyobb tételeket említsem, Szergej majd 18000 szövetséges harcigépet kapott segélyként. Ehhez összehasonlításul hozzá lehet tenni, hogy pl. a MiG-1/3-ból alig gyártottak többet 3100-nál, pedig az elején még béke-körülmények között gyárthatták. Másik mérőszám lehet, hogy a teljes LendLease repgépszállítás kitette a szovjet repülőgépgyártás 1942 évi gyártásának majd 10 havi mennyiségét. És azt ugye nyugodtan megjegyezhetjük hozzá, hogy 1 MiG-3 vagy Jak-1 az nem egyenlő 1 P-40-el , és a Lagg-3 se egyenlő az Aircobra-val, mint ahogy a szovjetek B-25 vagy a Boston szintjét is csak a háború végére érték el talán a Tu-2-vel. Ennél is beszédesebb, hogy a Balatonból kihúzott Il-2 maradványain a lemezek belső felületén amerikai MEO-pecsétet találtak, ami azt jelenti, hogy a készen kapott hengerelt durállemezek nélkül ki tudja mennyivel kevesebb "szovjet gyártmányú" harcigépet tudtak volna gyártani, szóval nem csak a kész repülőgépeket vehetjük számba mint segítséget.
A P40 el valóban nem egyenlő a Yak-1, lényegesen nagyobb harcértékű gép volt. Nézd meg a végsebesség/fordulókör/emelkedőképesség értékeit a két gépnek. A Mig-3 nagy magasságú elfogóvadásznak épült, bonyolult volt vezetni, és viszonylag könnyű volt a fegyverzete azoknak a példányoknak amelyekre nem szereltek gépágyút, csak géppuskát, viszont oda ahova azt szánták, azon a magasságon jobb gép volt mint a P40. Az Airacobra/Kingcobra típus már nagyobb sikereket ért el, de jellemzően pl. a Szovjetek tudták kihozni belőle a saját maguk harceljárásaival a legtöbbet, a gyártó ország nem sokra tartotta. Hozzáteszem, megint csak összehasonlítva a korabeli Szu gépekkel, La-5/Yak-9 vonal, pl. a P-63 sem jobb semmivel, sőt. A fejlettebb La-7, Yak-9U verziók már állva hagyták, minden fontos paraméterben. A Hurricane/Spitfire megint elmondható, hogy jó hogy volt, de azért mikor azt a verziót az adott gépekből amit a Britek nekik küldtek megkapták, gyengébb gép volt mint a korabeli BF-109 ek. Mert a Hurricane Mk.II még az BoB-ban elment az Emilek ellen, csak az Oroszok mire megkapták, már F4 meg G2-k repkedtek. Spitből ugyan az, mire megjött hozzájuk az egyébként a FW190 megjelenéséig kiválóan muzsikáló Spitfire Mk V., addigra az volt a PECH, hogy már pont FW190/és azzal egyenértékű Messzerek repkedtek szemben a keleti fronton is. Az angolszász gépek legnagyobb előnye két dologban rejlett: megbízható rádió volt bennük(ami kb. a La-5FN családig a SZU gépeknek nem volt), és viszonylag kényelmesek voltak, ergonómia+kabin fűtés. Ezek fontos dolgok, csak amikor élethalál harcot kell vívni, azért az emelkedőképesség, végsebesség, fordulókör egy picikét többet számít. Ezekben a mutatókban jellemzően a korabeli Lend Lease gépeknél a saját gyártású masináik jobbak voltak, kivétel talán a Lagg-3, ami tényleg gyenge konstrukció volt. Viszont a Yak-1 volt az első amivel egyáltalán a korabeli németekkel ha kis hátránnyal is, de már volt reális esély felvenni a harcot, a La-5FN/early Yak-9 egalizált, a La-7/kései Yak-9 verziók/Yak-3 meg egyértelműen nekik csinált már előnyt.
Nézzük a számokat, és hogy miért mondtam azt, hogy fontos volt a Lend Lease, de erős túlzás, hogy USA fegyverzettel nyerték meg a háborút, illetve hogy mutatóban volt Spit, amire írtad, hogy 1330-at kaptak.
Csak Yak családból gyártottak: Yak-1 kb. 8700 db-ot, Yak-7 ből 6400 db-ot, Yak-9 ből 17000 db-ot, yak-3 ből 4800 db-at, kb. összesen 37.000 db ot.
Akkor nézzük a LA családot: Lagg-3 kb. 6500 db, La-5 ből kb. 10000 db -ot, és La-7 ből kb. 6000db ot, összesen kb. 22.500 db ot.
Ehhez rakjuk még hozzá a kb. 3200 db Mig-1/3 at.
Összesen úgy hogy a tényleg nagyon elavult több mint 8000 db polikarpovot nem is számolom, azért csak volt majdnem 63.000 db saját gyártású vadászgépük.
Bombázó/támadó fronton meg teljesség igénye nélkül, csak annyit mondanék, ami szintén beszédes, CSAK IL-2 ből csináltak több mint 36.000 db-ot, és azért még a II. VH-ben bőven repült az utódja is, az IL-10-es, amiből szintén legyártottak jó pár ezret.
Ezeket a számokat NEM az USA vagy a Brit ipar dobta össze.
Ehhez képest kell nézni a jelentőségét az 1330 db Spitnek. Mutatóban voltak. Ez az igazság. A P-40 és a Hurricane jelentéktelen volt a harctéren, persze minden számított, mert pengeélen táncolt a két oldal 42-ben, de ne túlozzunk azért. Ahogy írtam én is, a P-39/63 volt jelentős. Az ászokat is csinált jó sokat, de ahogy írtam, a Szu hozta ki ezt a gépből, nem a gyártó ország, ill. 43 végére jobb gépeket csináltak már ők is mint a cobra család. A Lend Lease fő lényege a teherautókban/mozdonyokban, és az élelmiszerben volt, nem a hadifelszerelésekben