A II. világháború (1939 - 1945)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
19 544
26 542
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
343
1 750
93
Egy kis érdekesség japán második világháborús irányított rakétafegyver illetve bomba terveiről.

I-Go

A Japán Hadsereg levegő föld (ASM, anti surface missile) programja 1943-ban indult, és az I-Go szériával valósult meg - már amennyire.

I-Go-1-A

Az I-go első változatát, az I-Go-1-A-t a Mitsubishi tervezte. Más néven Mitsubishi Ki-147 I-go type1 Ko. Részben fából és fémből épült, elrendezésében az egyszerűségre törekedtek a mérnökök. A meghajtást egy rakétahajtómű biztosította, amely 75 másodpercig képes volt 529 font tolóerőt leadni. Az orrban egy 1764 font (800kg) súlyú robbanófej volt. Az I-Go-1-A-t rádión keresztül irányították az indítő repülőgép fedélzetéről ami egy Mitsubishi Ki-67-es volt.

Mind az I-Go-1-A, mind az I-Go-1-B indítási eljárása hasonló volt. Az indítő repülőgép az I-Go-t 1500m magasságból és a célponttól körülbelül 10km-es távolságból indította. Az I-Go 30-150m közötti magasságra süllyedt, 5 km a célponttól az előre beállított magasságra állította magát az Igo. Az I-Go-t az indító repülőgép rádión keresztül irányította a célponthoz. A kezelőnek nem ált rendelkezésre semmilyen optikai segédeszköz, a rakétát sem látták el fáklyákkal vagy füstgenerátorokkal, hogy megkönnyítsék a kezelő munkáját. Az éjszakai műveletekhez azonban az I-Go-t felszerelték egy faroklámpával. A kezelőnek az éles látására és a tiszta körülményekre kellett hagyatkoznia hogy a rakétát sikeresen célba tudja vezetni. Amikor a rakéta éppen a célpont fölé ért a kezelő zuhanórepülésbe irányította az I-Go-t és optimális esetben bekövetkezett a találat.

A tesztek azt mutatták, hogy az I-Go önmagában jól működött, de ahogy azt sejteni lehetett a problémák a tesztcélok eltalálásánál voltak. A kezelők egész egyszerűen nem tudták megfelelően megítélni a céltól való távolságot, és a tesztindítások során sok esetben a rakéták 100-300 méterrel eltévesztették a célt. Ha optikai célzóberendezést és esetleg navigációs segédeszközöket építettek volna be ez a hiányosság javítható lett volna. Kissé érthetetlen is, mert ha valami, akkor a japán optika az csúcskategóriás volt abban az időben. Lehet hogy idő/hely/pénzhiány volt az ok.

Hossz: 5.77m
Fesztávolság: 3.6m
Súly: 1400kg

Ki-67 I-Go-A rakétával

file.php


I-Go-1-B

Az I-Go-1-A rakétát a nagyobb hasznos teherbírásával nagy célpontok, például csatahajók és repülőgép-hordozók ellen tervezték, míg az I-Go-1-B-t kisebb hajók ellen lett volna haszálva, melyet a Kawasaki készített volna (Kawasaki Ki-148 I-Go type1 Otsu).
Végül az I-Go-1-B-t az I-Go-1-A javára hagyták el mert annak nagyobb volt a hasznos terhelése, és mert kevésbé volt hajlamos az elektromos rendszer problémáira. Összesen csak 15 I-Go-1-A és 180 I-Go-1-B rakétát építettek (itt mondjuk ellentmondást látok, de ezt az adatot találtam), de harcban egyiket sem vetették.

Hossz: 4.09m
Fesztávolság: 2.6m
Súly: 680kg
Robbanófej: 300kg

nevington-ki-148-i-go-type-1b-3_orig.jpg


Kawasaki Ki-48-IIb I-Go-B rakétával:

file.php


I-Go-1-C

Az utolsó és egyben legérdekesebb I-Go típus, az I-Go-1-C volt. Az I-Go-1-C-t a Tokiói Császári Egyetem Repüléskutató Intézete tervezte, és az előző két modelltől jelentősen eltérő irányítási módszerrel rendelkezett volna. Ahelyett hogy az I-Go-1-C-t rádión keresztül irányították volna a célhoz, ez a változat a hadihajók légvédelmi ágyúinak, gépágyúinak tüzelése által keltett lökéshullámok (!!) alapján vezette volna célra önmagát. Ötletes nem? A tesztelés 1945 tavaszán kezdődött, és bár az elképzelés ígéretesnek bizonyult a gyártás már nem indulhatott el.

Hossz: 3.5m (11ft 6in)
Átmérő: 500mm (1ft 8in)

Funryu (Raging Dragon)

A Japán Császári Haditengerészet (IJN) a Funryuval haladt előre az irányított rakétafegyver programban. Négy változat volt a tervezőasztalon.

A Funryu 1 egy hajóelhárító célokra szánt ASM lett volna, amelyet rádión irányítottak a célhoz. A tervezést még azelőtt elvetették, hogy bármilyen tényleges munka megkezdődött volna rajta. Ez a változat lett volna az egyetlen ASM a Funryu családban. Mivel bombázókban nagyobb fenyegetést láttak mint a hajókban, a légvédelmi rakéták felé fordult a mérnökök figyelme.
Így lett (volna) a Funryu 2 egy légvédelmi rakéta. A girostabilizált rakétát egy szilárd hajtóanyagú rakétahajtóművel tervezték ellátni. Abban az időben a flotta háromféle ilyen hajtóművel rendelkezett: Ro-Tsu, Ro-Sa és Ro-Ta, de a légvédelmi rakétákhoz kifejlesztett egy speciális szilárd hajtóanyagot, a "Cordit ST 44" nevezetűt, amely 3,5 másodperc alatt 2400 kgf (kilopond) tolóerőt fejlejtett ki.
A hengeres test közepén keresztben négy szárny volt rögzítve, a fúvókán pedig négy stabilizátor. A rakétát szélcsatornában tesztelték, ahol különböző repülési fázisokat szimuláltak, de a teszteléseket abbahagyták még mielőtt a tapasztalt aerodinamikai hiányosságak kiküszöbölték volna. Az első és egyetlen indítása meglehetősen rossz kezelhetőséget mutatott. Azt gyanították hogy ennek oka a vezérlőfelületek rossz helyen történő elhelyezése volt.
A rakéta orra duralumíniumból készült. Ebben volt elhelyezve az 50 kg súlyú robbanófej, a vezérlőberendezés, a parancsvevő, dekódoló eszköz, két giroszkóp, egy száraz akkumulátor és a kormánymotorok. Az orrész hátulsó részét egy acélfedéllel zárták le, amely egyben a hajtómű elülső fedele is volt. A hajótest farokrészét egy szilárd tüzelőanyaggal működő motor foglalta el, amelyben 18 lőporszűrő és egy gyújtószerkezet volt elhelyezve. A motorház és a fúvóka acélból készült.
Nem sok munkát végeztek ezen a modellen ahogy a Funryu 3-on sem, amely alapvetően megegyezett a Funryu 2-vel, de a szilárd üzemanyaggal működő rakétát folyékony üzemanyaggal működő rakétahajtóműre cserélték.

A Funryu 4 fejlesztése jutott a legmesszebb. Egy Toko Ro.2 (KR10, majd KR20) rakétahajtóművel volt szerelve, amely 1500 kgf (3300 lb) tolóerőt produkált.Mivel ez kevesebb volt, mint az 1900 kg (4200 lb) indulótömeg, feltételezhető, hogy a gyorsítórakétával indult volna útjára.
Ugyanezt a motort használták a J8M rakétahajtású elfogóvadászban is, amit ugye a Me-163-ason alapult.
A Funryu 4 hatómagassága 15000 m (49 212 láb), hatótávolsága pedig 30 km (18,6 mérföld) volt
A célba irányítás két radarállomásról történt volna, az egyik a rakétát a másik a célt követte volna. Egy egyszerű számítógép szolgáltatta volna a telemetriai adatokat, irányinformációkat és a kormányparancsokat a rakéta részére. A Funryu 4 prototípusának építését elkezdték, de a háború vége félbeszakította.

Hossz: 3.96m (13ft)
Fesztávolság: 1.67m (5ft 5in)
Átmérő: 61cm (24in)
Sebesség: 1100km/h (683mph)
Robbanófej: 200kg (440Ib)

Funryu 2 és Funryu 4 rakéta

file.php


Ke-Go

Egy másik érdekes fejlesztés, a Ke-Go "hőkereső" önirányítású bomba volt, amelyet a "Yokosuka Naval Air Technical Arsenal" tervezett.

A bombát a felszíni hajók elleni éjszakai támadásokra tervezték, ahol a hajók sugárzó hője jobban kiemelkedik a környezetéből, és amikor az egyébb hőforrások például a napfény nem hat a bombára. A program meglehetősen döcögősen indult, mivel az első nyolc prototípus kudarcot vallott. Azonban a szakemberek úgy vélték hogy az utolsó variánsban a Mark IX-esben sikerül végre kiküszöbölni a hibákat, de ez már nem készülhetett el hiszen a háború vége itt is közbeszólt.

A bomba egyetlen tényleges tesztelése a Mark VII-es modellel történt 1945 elején. A hőérzékelő szenzor nagyon jól vizsgázott, az előzetes tesztek során állítólag képes volt 100 méterről "bemérni" egy ember arcából sugárzó hőt.
Viszont amíg az érzékelő szenzor megfelelő volt, a célba juttatási módszer már kevésbé. A Mark VII-es bombákból hatvan darabot dobtak le a tesztek során 3000 méteres magasságról. A célpont egy 20 x 10 méteres tutaj volt, amelyet a Hamanako-tó közepén horgonyoztak le. A tutaj közepén egy körülbelül 4x4 méteres máglyát raktak. A tesztek során ledobot 60 darab bombából kevesebb mint tíz százalék találta el a célt. Ezt a pontatlanságot a rossz irányításnak tulajdonították.

A bomba 5,4 méter hosszú volt, 0,5 átmérőjű, és 454 kg-ot nyomott, amelyből változattől függően 200-300 kg-ot tett ki a robbanófej. A fő "szárnykészleten" lévő kis fékszárnyakon keresztül egy giroszkóp biztosította a stabilizációt. A bomba hátsó részén egy légfékrendszer volt, amely lelassította a bombákat 150 m/s egyenletes sebességre. A légfék arra szolgált, hogy elegendő időt hagyjon az irányvezérlésnek hogy az kifejthesse hatását.
A küldetés profilja szerint a bombát nagy magasságból kellett volna a célpont felett útjára engedni, majd 2000 méter magasságban a bomba irányítószervei lépnek működésbe, amelyek képesek a bombát a célpontra pozícionálni, ezalatt körülbelül 600 métert volt képes "bejárni" a szabadesése során. A Mark IX-es bombának a gyújtója becsapódákor indította a detonációt, de ha nem találja el a hajót akkor egy késleltetett gyújtó robbantotta volna fel a bombát.

1280px-Kego-IR-Guided-Bomb.svg.png


(érdekes a hasonlóság közte és az orosz Lancet "loitering ammunition" között)

Beszkennelt amerikai jelentés a japán infravörös eszközökről, irányított bombáról:

Report of Japanese guided missiles

Report of Japanese infrared devices
 

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
19 544
26 542
113
Egy kis érdekesség japán második világháborús irányított rakétafegyver illetve bomba terveiről.

I-Go

A Japán Hadsereg levegő föld (ASM, anti surface missile) programja 1943-ban indult, és az I-Go szériával valósult meg - már amennyire.

I-Go-1-A

Az I-go első változatát, az I-Go-1-A-t a Mitsubishi tervezte. Más néven Mitsubishi Ki-147 I-go type1 Ko. Részben fából és fémből épült, elrendezésében az egyszerűségre törekedtek a mérnökök. A meghajtást egy rakétahajtómű biztosította, amely 75 másodpercig képes volt 529 font tolóerőt leadni. Az orrban egy 1764 font (800kg) súlyú robbanófej volt. Az I-Go-1-A-t rádión keresztül irányították az indítő repülőgép fedélzetéről ami egy Mitsubishi Ki-67-es volt.

Mind az I-Go-1-A, mind az I-Go-1-B indítási eljárása hasonló volt. Az indítő repülőgép az I-Go-t 1500m magasságból és a célponttól körülbelül 10km-es távolságból indította. Az I-Go 30-150m közötti magasságra süllyedt, 5 km a célponttól az előre beállított magasságra állította magát az Igo. Az I-Go-t az indító repülőgép rádión keresztül irányította a célponthoz. A kezelőnek nem ált rendelkezésre semmilyen optikai segédeszköz, a rakétát sem látták el fáklyákkal vagy füstgenerátorokkal, hogy megkönnyítsék a kezelő munkáját. Az éjszakai műveletekhez azonban az I-Go-t felszerelték egy faroklámpával. A kezelőnek az éles látására és a tiszta körülményekre kellett hagyatkoznia hogy a rakétát sikeresen célba tudja vezetni. Amikor a rakéta éppen a célpont fölé ért a kezelő zuhanórepülésbe irányította az I-Go-t és optimális esetben bekövetkezett a találat.

A tesztek azt mutatták, hogy az I-Go önmagában jól működött, de ahogy azt sejteni lehetett a problémák a tesztcélok eltalálásánál voltak. A kezelők egész egyszerűen nem tudták megfelelően megítélni a céltól való távolságot, és a tesztindítások során sok esetben a rakéták 100-300 méterrel eltévesztették a célt. Ha optikai célzóberendezést és esetleg navigációs segédeszközöket építettek volna be ez a hiányosság javítható lett volna. Kissé érthetetlen is, mert ha valami, akkor a japán optika az csúcskategóriás volt abban az időben. Lehet hogy idő/hely/pénzhiány volt az ok.

Hossz: 5.77m
Fesztávolság: 3.6m
Súly: 1400kg

Ki-67 I-Go-A rakétával



I-Go-1-B

Az I-Go-1-A rakétát a nagyobb hasznos teherbírásával nagy célpontok, például csatahajók és repülőgép-hordozók ellen tervezték, míg az I-Go-1-B-t kisebb hajók ellen lett volna haszálva, melyet a Kawasaki készített volna (Kawasaki Ki-148 I-Go type1 Otsu).
Végül az I-Go-1-B-t az I-Go-1-A javára hagyták el mert annak nagyobb volt a hasznos terhelése, és mert kevésbé volt hajlamos az elektromos rendszer problémáira. Összesen csak 15 I-Go-1-A és 180 I-Go-1-B rakétát építettek (itt mondjuk ellentmondást látok, de ezt az adatot találtam), de harcban egyiket sem vetették.

Hossz: 4.09m
Fesztávolság: 2.6m
Súly: 680kg
Robbanófej: 300kg



Kawasaki Ki-48-IIb I-Go-B rakétával:



I-Go-1-C

Az utolsó és egyben legérdekesebb I-Go típus, az I-Go-1-C volt. Az I-Go-1-C-t a Tokiói Császári Egyetem Repüléskutató Intézete tervezte, és az előző két modelltől jelentősen eltérő irányítási módszerrel rendelkezett volna. Ahelyett hogy az I-Go-1-C-t rádión keresztül irányították volna a célhoz, ez a változat a hadihajók légvédelmi ágyúinak, gépágyúinak tüzelése által keltett lökéshullámok (!!) alapján vezette volna célra önmagát. Ötletes nem? A tesztelés 1945 tavaszán kezdődött, és bár az elképzelés ígéretesnek bizonyult a gyártás már nem indulhatott el.

Hossz: 3.5m (11ft 6in)
Átmérő: 500mm (1ft 8in)

Funryu (Raging Dragon)

A Japán Császári Haditengerészet (IJN) a Funryuval haladt előre az irányított rakétafegyver programban. Négy változat volt a tervezőasztalon.

A Funryu 1 egy hajóelhárító célokra szánt ASM lett volna, amelyet rádión irányítottak a célhoz. A tervezést még azelőtt elvetették, hogy bármilyen tényleges munka megkezdődött volna rajta. Ez a változat lett volna az egyetlen ASM a Funryu családban. Mivel bombázókban nagyobb fenyegetést láttak mint a hajókban, a légvédelmi rakéták felé fordult a mérnökök figyelme.
Így lett (volna) a Funryu 2 egy légvédelmi rakéta. A girostabilizált rakétát egy szilárd hajtóanyagú rakétahajtóművel tervezték ellátni. Abban az időben a flotta háromféle ilyen hajtóművel rendelkezett: Ro-Tsu, Ro-Sa és Ro-Ta, de a légvédelmi rakétákhoz kifejlesztett egy speciális szilárd hajtóanyagot, a "Cordit ST 44" nevezetűt, amely 3,5 másodperc alatt 2400 kgf (kilopond) tolóerőt fejlejtett ki.
A hengeres test közepén keresztben négy szárny volt rögzítve, a fúvókán pedig négy stabilizátor. A rakétát szélcsatornában tesztelték, ahol különböző repülési fázisokat szimuláltak, de a teszteléseket abbahagyták még mielőtt a tapasztalt aerodinamikai hiányosságak kiküszöbölték volna. Az első és egyetlen indítása meglehetősen rossz kezelhetőséget mutatott. Azt gyanították hogy ennek oka a vezérlőfelületek rossz helyen történő elhelyezése volt.
A rakéta orra duralumíniumból készült. Ebben volt elhelyezve az 50 kg súlyú robbanófej, a vezérlőberendezés, a parancsvevő, dekódoló eszköz, két giroszkóp, egy száraz akkumulátor és a kormánymotorok. Az orrész hátulsó részét egy acélfedéllel zárták le, amely egyben a hajtómű elülső fedele is volt. A hajótest farokrészét egy szilárd tüzelőanyaggal működő motor foglalta el, amelyben 18 lőporszűrő és egy gyújtószerkezet volt elhelyezve. A motorház és a fúvóka acélból készült.
Nem sok munkát végeztek ezen a modellen ahogy a Funryu 3-on sem, amely alapvetően megegyezett a Funryu 2-vel, de a szilárd üzemanyaggal működő rakétát folyékony üzemanyaggal működő rakétahajtóműre cserélték.

A Funryu 4 fejlesztése jutott a legmesszebb. Egy Toko Ro.2 (KR10, majd KR20) rakétahajtóművel volt szerelve, amely 1500 kgf (3300 lb) tolóerőt produkált.Mivel ez kevesebb volt, mint az 1900 kg (4200 lb) indulótömeg, feltételezhető, hogy a gyorsítórakétával indult volna útjára.
Ugyanezt a motort használták a J8M rakétahajtású elfogóvadászban is, amit ugye a Me-163-ason alapult.
A Funryu 4 hatómagassága 15000 m (49 212 láb), hatótávolsága pedig 30 km (18,6 mérföld) volt
A célba irányítás két radarállomásról történt volna, az egyik a rakétát a másik a célt követte volna. Egy egyszerű számítógép szolgáltatta volna a telemetriai adatokat, irányinformációkat és a kormányparancsokat a rakéta részére. A Funryu 4 prototípusának építését elkezdték, de a háború vége félbeszakította.

Hossz: 3.96m (13ft)
Fesztávolság: 1.67m (5ft 5in)
Átmérő: 61cm (24in)
Sebesség: 1100km/h (683mph)
Robbanófej: 200kg (440Ib)

Funryu 2 és Funryu 4 rakéta



Ke-Go

Egy másik érdekes fejlesztés, a Ke-Go "hőkereső" önirányítású bomba volt, amelyet a "Yokosuka Naval Air Technical Arsenal" tervezett.

A bombát a felszíni hajók elleni éjszakai támadásokra tervezték, ahol a hajók sugárzó hője jobban kiemelkedik a környezetéből, és amikor az egyébb hőforrások például a napfény nem hat a bombára. A program meglehetősen döcögősen indult, mivel az első nyolc prototípus kudarcot vallott. Azonban a szakemberek úgy vélték hogy az utolsó variánsban a Mark IX-esben sikerül végre kiküszöbölni a hibákat, de ez már nem készülhetett el hiszen a háború vége itt is közbeszólt.

A bomba egyetlen tényleges tesztelése a Mark VII-es modellel történt 1945 elején. A hőérzékelő szenzor nagyon jól vizsgázott, az előzetes tesztek során állítólag képes volt 100 méterről "bemérni" egy ember arcából sugárzó hőt.
Viszont amíg az érzékelő szenzor megfelelő volt, a célba juttatási módszer már kevésbé. A Mark VII-es bombákból hatvan darabot dobtak le a tesztek során 3000 méteres magasságról. A célpont egy 20 x 10 méteres tutaj volt, amelyet a Hamanako-tó közepén horgonyoztak le. A tutaj közepén egy körülbelül 4x4 méteres máglyát raktak. A tesztek során ledobot 60 darab bombából kevesebb mint tíz százalék találta el a célt. Ezt a pontatlanságot a rossz irányításnak tulajdonították.

A bomba 5,4 méter hosszú volt, 0,5 átmérőjű, és 454 kg-ot nyomott, amelyből változattől függően 200-300 kg-ot tett ki a robbanófej. A fő "szárnykészleten" lévő kis fékszárnyakon keresztül egy giroszkóp biztosította a stabilizációt. A bomba hátsó részén egy légfékrendszer volt, amely lelassította a bombákat 150 m/s egyenletes sebességre. A légfék arra szolgált, hogy elegendő időt hagyjon az irányvezérlésnek hogy az kifejthesse hatását.
A küldetés profilja szerint a bombát nagy magasságból kellett volna a célpont felett útjára engedni, majd 2000 méter magasságban a bomba irányítószervei lépnek működésbe, amelyek képesek a bombát a célpontra pozícionálni, ezalatt körülbelül 600 métert volt képes "bejárni" a szabadesése során. A Mark IX-es bombának a gyújtója becsapódákor indította a detonációt, de ha nem találja el a hajót akkor egy késleltetett gyújtó robbantotta volna fel a bombát.



(érdekes a hasonlóság közte és az orosz Lancet "loitering ammunition" között)

Beszkennelt amerikai jelentés a japán infravörös eszközökről, irányított bombáról:

Report of Japanese guided missiles

Report of Japanese infrared devices
Érdekes.
Egyébként én úgy tudtam, hogy pont optikai cuccokban nem voltak annyira ott a szeren -akkor még.
Ezért kellett Zeiss gyártmányokat szerezniük. Ha jól rémlik még azokkal a nem túl sikeres óriás tengókkal
is azt /is/ vittek Japán felé.
 

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
343
1 750
93
Érdekes.
Egyébként én úgy tudtam, hogy pont optikai cuccokban nem voltak annyira ott a szeren -akkor még.
Ezért kellett Zeiss gyártmányokat szerezniük. Ha jól rémlik még azokkal a nem túl sikeres óriás tengókkal
is azt /is/ vittek Japán felé.
Ez bizony tévhit.
Nehéz konkretizálni mert sok minden tartozik ebbe a kategóriába (több féle feladatú távcső, távmérő, fényképezőgép lencse, mikroszkóp stb.) de általánosságban elmondható hogy kb 20-as évek végére elérte az optikák minősége az etalon németekét, bizonyos esetekben fel is múlta azt. Pl a japán éjjeli távcső/optika a legjobb volt a háborúban. Pl 1942-ben Savo-nál a japán hajók előbb észlelték a radarral ellátott amerikai hajókat, mint azok őket.
Persze ezt az előzte meg hogy 1921-ben 8 német mérnök utazott Japánba és 5 évig dolgoztak az ottani szakemberekkel. Ezen időszakban születtek meg a ma ismert márkák (vagy elődei) mint Nikon, Canon, Pentax, Minolta, Fuji, Olympus.
A második világháborúvan az amcsik másoltak bizonyos elfogott japán optikákat, de olvastam olyat is hogy a háború utáni brit haditengerészet távcsövei is japán változatokon alapult.

A tengeralattjárón (pl készülve a szövetségesek partraszállásra) lehettek akár páncélos optikák is, ez a terület sokadlagos volt akkoriban ott.
 

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
19 544
26 542
113
Ez bizony tévhit.
Nehéz konkretizálni mert sok minden tartozik ebbe a kategóriába (több féle feladatú távcső, távmérő, fényképezőgép lencse, mikroszkóp stb.) de általánosságban elmondható hogy kb 20-as évek végére elérte az optikák minősége az etalon németekét, bizonyos esetekben fel is múlta azt. Pl a japán éjjeli távcső/optika a legjobb volt a háborúban.
Persze ezt az előzte meg hogy 1921-ben 8 német mérnök utazott Japánba és 5 évig dolgoztak az ottani szakemberekkel. Ezen időszakban születtek meg a ma ismert márkák (vagy elődei) mint Nikon, Canon, Pentax, Minolta, Fuji, Olympus.
A második világháborúvan az amcsik másoltak bizonyos elfogott japán optikákat, de olvastam olyat is hogy a háború utáni brit haditengerészet távcsövei is japán változatokon alapult.

A tengeralattjárón (pl készülve a szövetségesek partraszállásra) lehettek akár páncélos optikák is, ez a terület sokadlagos volt akkoriban ott.
Na, ez érdekes. Nem tudtam.
Köszi.
De a német know-how azért kezdő lökésnek valsz. megvolt :)
 

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
19 544
26 542
113
Nnnahát!
Ez ma az újdonságok napja. Ti tudtátok?
Teljesen abban a hitben voltam, hogy lengyel, brit csapatok voltak ott. De, hogy brazilok :eek:

edit: nyilván összekevertem Cassino-val :D
Ettől függetlenül nem tudtam, hogy Olaszországban voltak brazilok. Ráadásul ennyien.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Kíváncsi vagyok, hogy a NATO többet tud-e, mint amit mi el tudunk képzelni. Kezdem azt hinni, hogy ez olyan, mint a második világháború, amikor a szövetségesek feltörték az Enigmát, és olyan szinten működtek, ami a németek számára elképzelhetetlen volt.
Egy kommentelő meglátása valahonnét:
Ez az Enigma ügy túl van spilázva.
Láttál te egyetlen filmet, sorozatot, leleplező cikket, bármit arról, hogy eközben mit csináltak a németek? Vagy komolyan hiszed, hogy ők nem csinálták ugyanezt? Nem törték fel az angol titkosításokat? Nem volt számítógépük? Aztán 48ban a semmiből feltalálták a tranzisztort?
És ugyanez radarban.
 
  • Hűha
Reactions: LMzek 2.0

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 691
37 229
113
Kíváncsi vagyok, hogy a NATO többet tud-e, mint amit mi el tudunk képzelni. Kezdem azt hinni, hogy ez olyan, mint a második világháború, amikor a szövetségesek feltörték az Enigmát, és olyan szinten működtek, ami a németek számára elképzelhetetlen volt.

Ez az Enigma ügy túl van spilázva.
Láttál te egyetlen filmet, sorozatot, leleplező cikket, bármit arról, hogy eközben mit csináltak a németek? Vagy komolyan hiszed, hogy ők nem csinálták ugyanezt? Nem törték fel az angol titkosításokat? Nem volt számítógépük? Aztán 48ban a semmiből feltalálták a tranzisztort?
És ugyanez radarban.

Volt számítógépük, a Zuse Z3, relékből.

Fejtettek meg szövi kódokat, az is ismert. De pl. az Overlordot benézték, máshol várták, illetve nem tudták kideríteni, hol lesz.

A tranzisztort nem ők találták fel tudtommal, nem tudni róla, hogy Shockley-ék német eredményeket használtak volna. Az első tranzisztorok nem is terjedtek el széles körben eleinte, az 50-es években még elektroncsöveket használtak szinte mindenütt, 1954-ben jelent meg az első tranzisztoros rádió a piacon. Az első tranzisztoros (katonai) számítógép is csak hónapokkal előzte meg. 1956-ban kaptak Shockley-ék Nobel-díjat.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Volt számítógépük, a Zuse Z3, relékből.

Fejtettek meg szövi kódokat, az is ismert. De pl. az Overlordot benézték, máshol várták, illetve nem tudták kideríteni, hol lesz.

A tranzisztort nem ők találták fel tudtommal, nem tudni róla, hogy Shockley-ék német eredményeket használtak volna. Az első tranzisztorok nem is terjedtek el széles körben eleinte, az 50-es években még elektroncsöveket használtak szinte mindenütt, 1954-ben jelent meg az első tranzisztoros rádió a piacon. Az első tranzisztoros (katonai) számítógép is csak hónapokkal előzte meg. 1956-ban kaptak Shockley-ék Nobel-díjat.
Az angolok meg benézték az ardeneki offenzívát. Nem bizonyít semmit. Azért amerikai szabadalom a tranzisztor, mert a tudományos cikkük egy hónappal előbb jelent meg, mint a németeké. A németek ugyanúgy megfejtettek mindent. Ezért nem esik egy szó se róla.
 

Ashtar

Well-Known Member
2022. március 13.
697
2 409
93
Kíváncsi vagyok, hogy a NATO többet tud-e, mint amit mi el tudunk képzelni. Kezdem azt hinni, hogy ez olyan, mint a második világháború, amikor a szövetségesek feltörték az Enigmát, és olyan szinten működtek, ami a németek számára elképzelhetetlen volt.

Ez az Enigma ügy túl van spilázva.
Láttál te egyetlen filmet, sorozatot, leleplező cikket, bármit arról, hogy eközben mit csináltak a németek? Vagy komolyan hiszed, hogy ők nem csinálták ugyanezt? Nem törték fel az angol titkosításokat? Nem volt számítógépük? Aztán 48ban a semmiből feltalálták a tranzisztort?
És ugyanez radarban.
Az enigmát, lehetetlen volt valós időben feltörni ! Szerintem is túltolták a dolgot!
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 757
113
Ez bizony tévhit.
Nehéz konkretizálni mert sok minden tartozik ebbe a kategóriába (több féle feladatú távcső, távmérő, fényképezőgép lencse, mikroszkóp stb.) de általánosságban elmondható hogy kb 20-as évek végére elérte az optikák minősége az etalon németekét, bizonyos esetekben fel is múlta azt. Pl a japán éjjeli távcső/optika a legjobb volt a háborúban. Pl 1942-ben Savo-nál a japán hajók előbb észlelték a radarral ellátott amerikai hajókat, mint azok őket. Persze ezt az előzte meg hogy 1921-ben 8 német mérnök utazott Japánba és 5 évig dolgoztak az ottani szakemberekkel. Ezen időszakban születtek meg a ma ismert márkák (vagy elődei) mint Nikon, Canon, Pentax, Minolta, Fuji, Olympus.
A második világháborúvan az amcsik másoltak bizonyos elfogott japán optikákat, de olvastam olyat is hogy a háború utáni brit haditengerészet távcsövei is japán változatokon alapult.

A tengeralattjárón (pl készülve a szövetségesek partraszállásra) lehettek akár páncélos optikák is, ez a terület sokadlagos volt akkoriban ott.

Optikailag biztos csináltak jó cuccokat a japánok, de a németeknek velük és mindenki mással szemben óriási előnyük volt, hogy a Zeiss közvetlenül a háború előtt, 1935-ben elsőként kezdett el fényáteresztő optikai bevonatokat alkalmazni a távcsövein, céltávcsövein, amit T*-al jelöltek. Egyébként egy Zeissnél dolgozó ukrán optikus, Olexander Smakula dolgozta ki.


Ennek műszakilag óriási jelentősége volt, szigorú katonai titok volt, az addigi víztiszta üvegek gyenge fényáteresztése a bevonatokkal 50%-al javult, magyarán összehasonlíthatatlanul több fény jött át, alkonyatban, szürkületben, nagy nagyításokból a Zeiss távcsövek ezért sokkal többet tudtak, mint bármi más. A szövetséges harckocsizók pl. ezt kifejezetten ki is emelték, hogy szürkületkor ők sz*rt se látnak, a német optikákon viszont simán lehet látni olyankor is.

Ezt nem hiszem, hogy csak úgy adták volna a japánoknak, azok így hiába tudtak (tudnak) kiváló "üveget" csiszolni, a megfelelő bevonatok hiányában biztosan nem voltak olyan jók katonai optikáik sem.

A Zeiss akkoriban abszolút világelső volt optikában, ezzel alapozta meg a hírnevét, amiből kis rosszindulattal mai napig igen jól megél. Van pár régi vintage Zeiss, Hensoldt (a Zeiss leányvállalata) optikám, eszméletlenül jó, tartós cuccok, a mai középkategóriával még simán felveszik a kesztyűt koruk ellenére.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 217
33 674
113
A Mannerheim vonal áttörése, szovjet dokumentumfilm.
 

SirHiggins

Well-Known Member
2018. november 13.
19 544
26 542
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Zeze

Well-Known Member
2020. június 7.
92
314
53
Nnnahát!
Ez ma az újdonságok napja. Ti tudtátok?
Teljesen abban a hitben voltam, hogy lengyel, brit csapatok voltak ott. De, hogy brazilok :eek:

edit: nyilván összekevertem Cassino-val :D
Ettől függetlenül nem tudtam, hogy Olaszországban voltak brazilok. Ráadásul ennyien.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 865
61 588
113
Az az érdekes, hogy erről nem nagyon lehet hallani. Viszont filmek, könyvek készültek arról, hogyan vonulnak be az amcsiik Rómába.