A II. világháború (1939 - 1945)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 120
113
Ezt a kis történetet jobb híján ide rakom be:
"Részlet a wikipédiából: " 1944 decemberében a Fülöp-szigetek Lubang nevű szigetére vezényelték, ahol 250 katonával kellett megszerveznie a védelmet. Mivel tudta, hogy egy nyílt küzdelemben nem lenne esélye, fegyverraktárakat létesített a hegyekben, és szétszórta a katonáit a dzsungelben. A harcokban azonban nagy részük odaveszett, míg ők csupán kis veszteségeket okoztak az amerikaiaknak. Maradék erői azonban nem értesültek a két Japánra dobott atombombáról, és az ezeket követő kapitulációról, így folytatták a harcot a hegyekben, és csak élelmet lopni merészkedtek le a völgyekbe. Az amerikai légierő hamarosan röplapokat dobott le, és ezt követte egy japán tiszt felhívása megafonon keresztül, amelynek hatására a 40 fős egység többsége letette a fegyvert. 1946 áprilisában már csupán Onoda és három embere folytatta tovább a rejtőzködést. Onoda úgy érvelt, hogy a röplapok, és a háború végéről szóló hírek csupán az ellenség megtévesztései, amik arra irányulnak, hogy akkor árulja el hazáját, amikor annak legnagyobb szüksége van rá. Bár olvasott újságcikkeket az új japán kormányzatról, úgy gondolta, ez csupán egy amerikai bábkormány, ő pedig hasonló helyzetbe került, mint Charles de Gaulle a Vichy-kormánnyal. Az elkövetkező harminc évben nem tudta, tart-e még a háború, ám továbbra is kitartott, mivel el akarta kerülni a hadifogságba esés szégyenét.
1949-ben egyik embere, egy Akacu nevű kalapkészítő lemerészkedett a hegyekből, és megadta magát, így a csapat három főre zsugorodott. 1954-ben másik társa, Simada meghalt a helyi biztonsági erőkkel vívott tűzharcban, így már csupán Onoda és Kozuka tartott ki. Kozukát végül 1972-ben lőtték le a biztonsági erők, így Onoda egyedül maradt a hegyekben. Mivel utolsó társát is elvesztette, elég hamar kilátástalanná vált a helyezte, és egyre erőszakosabb lett.[4] 1974. február 20-án talált rá egy Szuzuki Norio nevű egyetemista, aki az ő felkutatására indult, és igen hamar összebarátkoztak. Onoda azonban kijelentette, hogy nem hajlandó addig letenni a fegyvert, amíg erre parancsot nem kap egyik felettesétől. Miután Norio hazatért, közölte ezt a japán hatóságokkal, akik megkeresték Onoda régi felettesét, Tanigucsi őrnagyot, és a szigetre küldték. Itt közölte Onodával, hogy a háború véget ért, és felolvasta neki a megadásra szólító parancsot, mire Onoda elsírta magát, majd 1974. március 9-én letette a fegyvert. Még több mint 500 tölténye és sok kézigránátja is volt, mikor lejött a hegyekből.[5] Hegyi tartózkodása alatt a helyiek szerint mintegy 50 embert ölt meg, ám Onoda tagadta azt, hogy ennyivel végzett volna. Elmondása szerint a falusiak minden rosszat rá fogtak, így jöhetett ki ez a szám. Mindenesetre Ferdinand Marcos, a Fülöp-szigetek elnöke kegyelemben részesítette az elkövetett cselekményeiért."

http://www.origo.hu/nagyvilag/20140117-meghalt-a-japan-katona-aki-nem-hitte-el-hogy-vege-a-haborunak.html?sec-3

Biztos sokan hallották már a sztorit, de aki még nem annak érdekes lehet!
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 919
72 997
113
antigonosz

Várom a beszámolót :)

Nah beszéltem vele, sokat nem mondott. Ők a fővárosban laktak és még kislány volt akkoriban, de emlékszik a hírre. Ott gyerekkorában azzal ijesztgették a szüleik őket hogy elviszik a japánok ha rosszak lesznek. Meg hogy rablónak tartották (ha jól fogalmazott) az emberek és féltek tőle. Az apja diplomata volt vagy ilyesmi a Marcos alatt, aztán mikor elkergették ők is külföldön maradtak ahogy én tudom.
 
  • Tetszik
Reactions: Hortator

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
70 éve véget ért az okinavai csata.
http://www.origo.hu/tudomany/tortenelem/20150621-masodik-vilaghaboru-okinava-csendes-ocean-japan-usa.html

74 éve meg Németország a Szovjetúniónak ment neki, ami utólag kiderült, hogy nem volt akkora ötlet.
http://www.origo.hu/tudomany/tortenelem/20150621-masodik-vilaghaboru-wehrrmacht-voros-hadsereg-barbarossa-hadmuvelet-hitler-sztalin.html
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 489
24 001
113
A kém neve Garbó:
http://index.hu/tudomany/til/2015/06/06/a_hadtortenelem_legnagyobb_hazugsaga/
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
http://www.pecsma.hu/hirzona/anyagi-tamogatast-kaphatnak-hadiozvegyek-es-hadiarvak/
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 489
24 001
113
Aki túlélte az atomcsapást, kétszer!

http://index.hu/tudomany/til/2015/07/11/atombomba_tulelo_hirosima_nagaszaki/
 
  • Tetszik
Reactions: enzo

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 802
17 603
113
<b>Hét pecsét alatt őrzik a rejtélyes Sikorski-dossziét</b>

Már több mint hetven éve, hogy a londoni emigráns kormány feje, Wladyslaw Sikorski tábornok és kísérete egy mindmáig tisztázatlan hátterű repülőgép-balesetben életét vesztette. A tábornokot a Katyn miatt roppant feszültté vált, nyílt szakítással fenyegető lengyel–szovjet diplomáciai konfliktus tetőpontján, 1943. július 4-én érte a baleset, akkor, amikor az angolszász szövetségesek számára is egyre kínosabbá kezdett válni az ügy.

http://www.origo.hu/tudomany/tortenelem/20150709-masodik-vilaghaboru-merenylet-sztalin-winston-churchill-sikorski-tabornok-londoni-emigrans.html
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 716
113
Fake-építészet: betonból kizsaluzott erdők és nyaralók, amelyek bunkerek

http://falanszter.blog.hu/2015/06/29/fake-epiteszet_betonbol_kizsaluzott_erdok_es_nyaralok_amelyek_bunkerek
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
http://mult-kor.hu/tiz-szivszorito-naplobejegyzes-a-2-vilaghaborubol-20150730?utm_source=social&utm_campaign=tiz-szivszorito-naplobejegyzes-a-2-vilaghaborubol-20150730&pIdx=1
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 684
7 996
113
Ha már törölték a youtube -ról a World War II: Loss of Life Visualized videót, de a vimeon fellelhető:

The Fallen of World War II
https://vimeo.com/128373915
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Anyagháború volt. Egyik fél sem volt képes olyan minőségi ugrást végrehajtani, amit a másik nem tudott volna valamilyen más módon kompenzálni.
 
  • Tetszik
Reactions: Karak95

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 050
113
A Luftwaffe ténylegesen 44-től (nyersanyag, és alkatrészhiányból adódóan) egyre romló műszaki színvonalon készített repülőgépeket. Nézzük meg pld. hogy voltak olyan Bf-109G-k ahol a függőleges vezérsík, vagy a törzshátsórész fából volt.
Ugyanakkor a sok lúd disznót győz elmélethez, tartozik, hogy a Jak-3, sőt La-7 is vegyes építési gép volt, a Jak-3M-nél cseréltek több fából készített alkatrészt, dúralumíniumra, akárcsak az LA-7FN-nél, ahol ha jól emlékszem erősebb aggregátot is kapott a vadász. Igaz, hogy az orosz gárdaezredekben az átlagosnál jobb képességű pilóták repültek, de ne felejtsük el a fő szempont, hogy 8-900 német vadásszal szemben (ennek kb. fele volt bevethető, ha éppen volt üzemanyag, lőszer és nem kellett a reptereket kiüríteni és nyugat felé visszavonulni) 10-12 ezer orosz vadászgéppel. Gyakorlatilag néhány géppárből álló századok harcoltak az égen, irgalmatlan mennyiségű orosz géppel. Ráadásul az oroszok is taktikát változattak. Alul repültek az IL-2/10-es gépek, felettük a JAK-3, asok és felettük a LA-7+ gépek.. néha még P-2, P-3, Tu-2 is színesítette a palettát, meg persze a Hurricane-k, Airacobra-k stb.
A németeknek oltalmazniuk kellett a saját csapatokat, nem repülhettek a free-jagd-ot, amellyel irthatták az ellenséges gépeket, Az oroszok pedig lekényszerítették akit tudtak 5000 alá, ahol fordulóharcban falkányi géppel kergették a markonyi Bf-109-est. (a keleti fronton a FW-190 inkább csatarepülőgépként funckionált.).
 
  • Tetszik
Reactions: Karak95

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 184
50 526
113
La-5 FN lesz az, nem La-7, olyan hogy La-7FN nem létezett. Abban, nincs köztünk vita, hogy a szövetségesek(de most vegyük csak külön a keleti frontot, a szovjetek is) nyomasztó mennyiségi fölényben voltak. Abban nem tudom teljesen kivenni, hogy most egyet értesz e velem, vagy sem, hogy bár a háború kezdetén, a német légierő nyomasztó MINŐSÉGI fölényben volt, az F4, G2 messzerekkel, a főleg I-16 ból álló(a mig-3 ak nagy részét a földön megsemmisítették, még 1941 június 22-én éjszaka, az OP. Barbarossa kezdetén) szovjet vadászokkal szemben. Egyébként már akkor is a mennyiségi fölény, ha szűken is, de a Szovjetnél volt. Ez később '42 környékére, a La-5 megjelenésével annyiban változott, hogy faragtak le a minőségi hátrányból a németekkel szemben. Amit fenttebb pici elírással írtál, a La-5 FN, tehát teljes könnyű fém szerkezetes, erősebb motoros változatánál kb. ki lett tolva a G-6 Bf-109 el egy szintre, de itt már kb. '43 at írunk. A mennyiséget hagyjuk, abban folyamatosan SZOVJET fölény volt, egyre inkább eldurvuló arányban, nem a németeknek. Amit én állítok, az az, hogy '44 re, mikor már Jak-3, és La-7 fickándozott a gárda ezredekben, természetesen a nyomasztó létszámfölényük mellett, bizony már nem hogy hátrányban nem voltak minőséget tekintve, hanem inkább előnyben. Mivel a Luftwaffe még mindig 99% ban az egy évvel régebbi, tehát a La-5, max annak FN változatával egy teljesítményű BF-109 G6, Fw-190 F8 volt a legelterjedtebb típus. Nyilván, volt előremutató Me-262, de olyan kifforratlan, hogy szinte annyi pilóta halt meg balesetben, mint ellenség által, valamint külön védő vadászok kellettek nekik, a fel-leszállás biztosítására, védtelenek voltak ilyenkor. A D sorozatos Fóka, meg a K-s BF109, amik bevethető állapotban voltak, azok maximum százas nagyságrendben voltak mérhetőek, ez semmi ahhoz képest, ami elkészült, és használva lett mondjuk G6 Bf-109 ből. Jellemzően egyébként, a későbbi G-14, egy ráncfelvarrt G-6, semmi csoda nem volt ott sem, csak más függőleges vezérsik, és picit nagyobb teljesítményű motor, új kabinető. Ettől még, meg mert a G14 sokkal jobban hangzik, mint a G6, nem volt messze akkora ugrás, mint mondjuk egy La-5, meg egy La-7 között, teljesítményben. A háború utolsó évére, bizony a Luftwaffe elavultabb, kevesebb géppel, és tapasztalatlan pilótákkal repült, általában.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 050
113
Tény, hogy 1944-45-ben a német légierő a keleti fronton is alárendelt szerepet játszott. Jóval kevesebb géppel és tapasztalatlan pilótákkal repültek, egy 10+ szoros fölényben lévő ellenség ellen. Az is igaz, hogy a G változatok között szinte minimális külömbség volt, mint a La-5 és La-7 között. Az is tény, hogy a német gépek legnagyobb része az orosz hadszintéren pusztult el (az egy másik téma, hogy nem elsősorban légiharcban). 44-ben már a pilótaképzés szinte nem létezett a Birodalomban, az oroszoknál viszont tömegével jelentkeztek. Sőt akik túlélték 1941-42-öt az orosz pilóták közül a beetéseket, azok tapasztaltabbak lettek. Ugyanakkor ha jól emlékszem és megnézzük az 1943-45-ös légiharcok eredeményeit, még mindig a németek felé dől a mérleg. persze az orosz utánpótlás kifogyhatatlan volt. Pld. IL-2 csatarepülő hátsó lővészei. ha jól emlékszem 18 ezret löttek le belőlük. A nyugati front más tészta, itt nem tartós volt minőségi fölény egyik oldalon sem. Fél évig egyik, fél évig a másik oldalnak volt jobb paraméterű vadásza. A Bf-109G is a nyugati front kettősége miatt született.
Az E jobb volt keleten, ahol könnyű vadászok kellettek (max az IL-2-öt volt nehéz lelőni a páncélozás miatt). De nyugaton, ha bombázót akarsz lelőni, akkor 3-5 gépágyús repülő tank kellett, amely rosszul repült. Ha a kísérővadászokat, akkor meg könnyű vadász. No itt volt a bibi, mert más-más feladatra kellettek gépek, de a nyugati viermotokat, vadászok kisérték, ha a vadászokat támaftak könnyű gépekkel, akkor a bombázók szétcseszték a nagyvárosokat, ha a bombázokat támadtak nehéz fegyverzetű gépekkel, azok mögé beültek a brit amcsi vadászok falkái és leszedték. Egy vegyes nagy kötelékek amit probáltak a németek, úgy nem jöttek be mitn Mallory BiG Wingje az angliai csatában.
egyetlen esély lehetett volna, ha Galland által összegyüjtött 2-3000 gép több napig támadta volna a szövetségeseket és 15-20% bombázóveszteséget okozott volna, ezzel talán el lehetett volna nyujtani az agoniát. De az igazság, hogya B-17 helyett akkor fél év mulva B-29 repült volna, és nukival és müchen és berlin lett volna a két japán város helyett a tűzáldozat.
 
  • Tetszik
Reactions: Karak95

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 184
50 526
113
Semmi esélyük nem lett volna, semmilyen taktikával, hogy akár addig elhúzzák, hogy B-29 kelljen oda, atommal. Ahogy elengedték a mustangokat, Thunderboltokat, Lightningeket, olyat pusztítottak a német vadászlégierőn, hogy nem találtak magukhoz, NY-on sem, soha többet. Próbáltak ők mindent, tényleg. Sok gépágyú gondolás, nehéz, nagy tűzerejű FW-190ek mentek ott a bombázókra, míg a könnyű, jól emelekedő, fordulékony BF-109 ek próbálták lekötni a szövetséges védővadászokat, az eredmény ismert. Mire elengedték őket a szövi stratégák a bombázók mellől, hogy a "nagy felmosást" megcsinálják, és kinullázzák a német védő vadász légierőt, az a helyzet, Keleten, kivérzett a luftwaffe színe - java. Ami még addig nem pusztult el, azt lezúzták a láncról elengedett mustangok hordái. A G Messzernél az E soha nem volt jobb. Szerintem te megint keversz valamit, azt gyanítom, az F-el az E-t. Igen, az F4, az sokáig szeretettebb volt, mint a G sorozat, hiába volt régebbi, mivel jóval könnyebb, jobban emelkedett, és főleg, fordulékonyabb volt. Erich Hartmann is, amíg tehette, F4 es Karaya -1 el repült. De az E-t ne keverjük ide, az a fasorban sem volt, egy F, vagy egy G teljesítményéhez képest, azt 40 ben használták kb. az angliai légicsata alatt, a legelső spitek, meg hurricane-ok ellen... Az IL-2 t meg, kurvára nem volt egyszerű lelőni, pont azért hívták azt "REPÜLŐ TANK"nak, na meg a tűzereje miatt... A hűtőt, a gép hásó részén alul, vagy a pilótát kellett kilőni, az meg azért annyira nem is egyszerű ám, ha a Yak-3/La-7 magasságában kell ezt megoldanod... A légiharcok típusonkénti lebontásához, olvastam valahol régebben, ha agyonvernek sem tudom megmondani hol, de a legmagasabb légiharc győzelem/légiharc veszteség aránya a II.VH alatt bizony a La-7 nek mint típusnak volt, NEM a Fw-190D nek, nem a Griffon motoros late Spitnek, nem a D Mustangnak, a La-7 nek, bizony... Ehhez persze az is BIZTOSAN hozzájárul, hogy ezt a típust szinte csak kizárólag elit gárda ezredek repülhették, tehát a legjobbak legjobbjai, de azért akkor is, na... Ne sajnáljuk már le a szovjet II.VH-s reptechnikát, szerintem. Sokan elfelejtik ám, lehet szépíteni, meg magyarázni, de a Hollywood-i filmekkel ellentétben, nem az USA nyerte meg egymagában a második világháborút, mert bizony messze a legnagyobb veszteséget a német hadigépzet, mind élőerőben, mind technikában, K-en szenvedte el. Ott meg nem volt más, csak az elején elavult, és iszonyat sok áldozatok árán épphogy az első pofontól talpon maradó, majd az idő múlásával egyre inkább a fejükre növő Sztálini vasszigorral tornyosuló Szovjetúnió, ami technikailag is bőven befogta a németeket, hatalmas hátrányt ledolgozva, szinte minden területen, elég csak végignézni akár a páncélosokon, IS-3 al, tüzérségi eszközökön, bármin.
 
  • Tetszik
Reactions: Karak95

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 241
81 133
113
"Talán nem mindenki tudja, de a második világháború után Ausztria is négy megszállási övezetre volt osztva, mint Németország, Bécs pedig - éppúgy, ahogy Berlin - szektorokra."

http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2016/01/22/ausztria_968