Azt azért tudni kell hogy a Boeing fel akarja vásárolni az Embraer-t, így végül ez sem lenne amerikafüggettlen megoldás.
Zord már régen hajtogatja a KC-390-est (de ez szerintem nem jelent semmit, a helikoptereknél is sok típust emlegetett és mi lett belőle... Mi-17 felújítás).
Gondolom a Honvédség megkapta az utasítást, hogy meg kell teremteni mindenre a képességet, ők meg kihozták legjobb típusnak a KC-390-t, mert univerzális.
Ugyanakkor 2017 nyarán a gyártó a típussal csinált egy európai bemutató körutat a potenciális vevőknél, de hozzánk nem jöttek el.
Lehet, hogy mi érdeklődünk, ők meg el akarják adni, de nem tűnik egyenlőre túl komolynak a dolog. (A Gripennél is felsorolnak mindig vagy 5-10 potenciális új vevőt. Marketing trükk: sokan akarnak venni, vegyél te is.)
És azt a következő kb. 5 évet valahogy át kellene még hidalni valamivel, mire kapunk a típusból. Az An-26 már nem sokáig repülhet.
Kérdés, hogy tényleg van-e szükségünk ekkora gépre. Az A319-esek mellett. Vagy helyett?
Tényleg szükségünk van saját légi utántöltő képességre és arra hogy 1-2 járművet vigyünk légi úton valahová?
Persze lehet hogy az van az égész hátterében, hogy inkább ilyen képességet ajánljunk fel a közös haderőbe, minthogy bombázni kelljen menni. Ez mégis csak biztonságosabb és békésebb.
Ha már összeesküvéselméletek.... a svédeknek a C-130-asaik helyett ajánlják a típust. Itt a fórumon meg felmerült egyszer valamilyen svéd-magyar katonai egyeztetés miatt hogy svéd használt C-130-asokat akarunk rendszeresíteni. (amelyek szintén univerzálisak)
Nekem ezek jutottak eszembe hirtelen az KC-390-ről.