A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 168
50 366
113
A románoknál se volt semmi több csak ígértek megrendelést és a gyár azóta sem gyártott semmit.
Így igaz. Nem azért éri meg oda vinni valahova a románokhoz/akár hozzánk, hogy ott gyártsanak 16,30, vagy 50 helikoptert, hanem azért mert nálunk olcsóbb a munkerő mint nyugaton. Pont ilyen megfontolásból települnek ide az autógyáraik is. Kapnak minenféle adó és egyéb kedvezényt ha elég embernek biztosítanak melót. Az Ő terméküket vesszük meg, nem a konkurensét adott esetben cserében, tehát piacot is vesznek egy ilyen művelettel.

Ha a románok nem rendelnek végül, mert ráülnek tövig az amerikai vonalra, mi meg a már megrendelt 20 Airbus könnyű heli mellé berendelünk akár további 20, a csehekkel együtt akár még több közepes helit szintén az Airbus vonaláról, soha nem lesz ettől jobb alkalmunk, hogy ide csábítsuk őket.
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 253
5 188
113
Így igaz. Nem azért éri meg oda vinni valahova a románokhoz/akár hozzánk, hogy ott gyártsanak 16,30, vagy 50 helikoptert, hanem azért mert nálunk olcsóbb a munkerő mint nyugaton. Pont ilyen megfontolásból települnek ide az autógyáraik is. Kapnak minenféle adó és egyéb kedvezényt ha elég embernek biztosítanak melót. Az Ő terméküket vesszük meg, nem a konkurensét adott esetben cserében, tehát piacot is vesznek egy ilyen művelettel.

Ha a románok nem rendelnek végül, mert ráülnek tövig az amerikai vonalra, mi meg a már megrendelt 20 Airbus könnyű heli mellé berendelünk akár további 20, a csehekkel együtt akár még több közepes helit szintén az Airbus vonaláról, soha nem lesz ettől jobb alkalmunk, hogy ide csábítsuk őket.
Még mindig nem érted hogy gazdaságilag nem éri meg 30 helikopter miatt egy komplett gyárat felhúzni??? Nincs az az olcsó munkaerő aki ezt a beruházást fedezi. Az autóipar más tészta, mert ott nem kell annyi szakképzett munkaerő, megy a Józsi, be van idomitva hogy mit mikor mennyire húzon meg és kész. Helikoptert meg nem Józsik gyártanak hanem mérnökök, azokat pedig itthon is meg kell fizetni...
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 149
130 383
113
Még mindig nem érted hogy gazdaságilag nem éri meg 30 helikopter miatt egy komplett gyárat felhúzni??? Nincs az az olcsó munkaerő aki ezt a beruházást fedezi. Az autóipar más tészta, mert ott nem kell annyi szakképzett munkaerő, megy a Józsi, be van idomitva hogy mit mikor mennyire húzon meg és kész. Helikoptert meg nem Józsik gyártanak hanem mérnökök, azokat pedig itthon is meg kell fizetni...
A sárkány csavarozgatását ott is Józsi végzi.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken and arcas

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 168
50 366
113
Még mindig nem érted hogy gazdaságilag nem éri meg 30 helikopter miatt egy komplett gyárat felhúzni??? Nincs az az olcsó munkaerő aki ezt a beruházást fedezi. Az autóipar más tészta, mert ott nem kell annyi szakképzett munkaerő, megy a Józsi, be van idomitva hogy mit mikor mennyire húzon meg és kész. Helikoptert meg nem Józsik gyártanak hanem mérnökök, azokat pedig itthon is meg kell fizetni...

TE mit nem értesz meg abból, hogy a román H225 ös gyárban is Klaus Jürgennek hívják a mérnököt aki a tényleges gyártást felügyeli/a komoly komplex problémát ha kell megtalálja és felderíti, meg ha nálunk lesz a gyár, akkor is Klaus Jürgen lesz a mérnök?

Annyi változik, hogy ott nicolae itt meg józsi van beidomítva egyes műveletekre ami kb. fizikai/betanított munkás, meg technikus szint. Repülőgép/helikopter szerelő végzettséggel nálunk is vannak ám emberek nem kevesen, meg jönnek is ki minden évben.

A pénzügyes, informatikus, logisztikus diplomás vezetők, tehát a kiegészítő/segéd területek értelmiségi fejesei szintén magyarok lesznek ha nálunk lesz az üzem.

Azt meg felejtsd el nyugodtan, hogy olyan szinten van a "híres" román repipar, hogy oda azért vitte volna az Airbus a gyártást, mert aztán annyi magasan képzett és a modern technikát önállóan gyártani képes mérnök van, aki hajlandó gombokért dolgozni, hogy oda aztán megéri kivinni.

Ha hozzájuk megérte volna nekik, akkor hozzánk is megérné, főleg úgy hogy mi meg még rendelünk is tőlük, a románok meg úgy néz ki hogy nem.
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 253
5 188
113
A sárkány csavarozgatását ott is Józsi végzi.
Ezt mondjuk kétlem, de legyen Béla..... aki szakképzett hegesztő/lakatos/fémipari szakember. Az autó gyártó soron dolgozik a péktől kezdve a bölcsészen át a jóisten tudja hány mindenttudó... elég ha tud olvasni és van 60 IQ ja hogy egy munkafolyamatot meg tudjon jegyezni.. ezt nevezzük Olcsó munkaerőnek. A repülőgép gyártásnál ez nem érvényesül ilyen mértékben... ha ennyire biznisz lenne miért nem csinál az Airbus minden országban gyárat aki 30 nál több gépet vesz tőlük?? Mert legyártják franciáknál, és szépen eladják. Köszönik szépen a megrendelést....
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 081
113
Ha jól rémlik +25 felett nem kötelező a sapkát hordani. A barettel én el voltam, igaz nem fekete volt. Összetekerve befért az oldalzsebbe vagy zubbonyhajtókába, aztán kb ennyi volt a dolga nagy részben. Igazoltatáskor, autóból kiszállás után meg feltettem. Mondjuk máig nem értem miért pont feketében rohasztják az ember fejét egyesek. Gyakorlatilag max a pc legénységnek engedném a fekete barettot. Világos zöldet a lövészeknek, barnát a spec csapatoknak aztán ennyi. Tartalékosnak minek barett könyörgöm?Oda pont jó volna a bocskai is. Meg a lérakosnak. Holnap meg már a takarító nő is citromsárga barettban pompázik.

Mi a szabály most: épületben le kell venni a sapkát/kalapot/barettet stb?
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 253
5 188
113
TE mit nem értesz meg abból, hogy a román H225 ös gyárban is Klaus Jürgennek hívják a mérnököt aki a tényleges gyártást felügyeli/a komoly komplex problémát ha kell megtalálja és felderíti, meg ha nálunk lesz a gyár, akkor is Klaus Jürgen lesz a mérnök?

Annyi változik, hogy ott nicolae itt meg józsi van beidomítva egyes műveletekre ami kb. fizikai/betanított munkás, meg technikus szint. Repülőgép/helikopter szerelő végzettséggel nálunk is vannak ám emberek nem kevesen, meg

Romániában van repipar és már gyártották a Pumát ami a H225 apukája... Nálunk mi van??? Sok Ha/Milenne/Dejovolna....
Ha még mindig meggyőzödésed hogy ide pénzügyileg megéri 30 gép miatt az Airbusnak gyárat épiteni, akkor te nem az az ember vagy akit ész érvekkel gondolkodásra lehet ösztönözni.... Nem értem ezen mi ennyire komplikált. Ez egy üzlet ami megéri/nemérimeg alapon működik. Itt nincs meg semmilyen szinten a feltétele egy ilyen fejlettségi szintű eszköz gyártásához, és nem is éri meg megteremteni. Lehet hogy fáj de ruméniába és a cseheknél megvan!! Ilyen egyszerű.....
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
Látszik mennyire érzitek ezt a témát... A BMW mindent hoz, és itt gyárt. Mondjuk inkább csak összeszerel, max a karosszéria elemeit fogják itt préselni minden más az eddigi beszállítoktól fog jönni. Ettől még nem lesz magyar a BMW és nem fog fele annyiba kerülni itthon mert itt gyártják.
Arról nem beszélve hogy a BMW nem 30 auto miatt épit gyárat hanem évi 150.000....
Van egy kis különbség a megtérülésben nem? Miért is ruházzon be az Airbus mindent saját zsebböl nálunk mindent nullárol felépitve? Mert talán le tud gyártani 30 helikoptert? És utána mi a f@szt kezd az itt beruházott gyártósorral??? Nézegeti hogy milyen szép lett?? Gondolkodjunk már egy kicsit ép ésszel.... arról inkább meg nem is beszélek ha mi akarnánk egy ilyenre beruházni mert az még nagyobb baromság lenne....

ne haragudj hogy ezt mondom , de ebből látszik hogy fogggggggalmad sincs bizonyos dolgokról vagy csak ködösen

1.) hadiipar ,béke időben, mikor fog neked 150.000 bármit is legyártani ami ekkora nagyságrendű, nyilván más az árazás a két technika között, itt nem 30 millió forintos kocsikról beszélünk hanem 30 millió EURÓS helikopterekről , vagy beszélhetnénk több millió EURÓS egyéb felszerelésekről ( IFV,MBT,stb)
2.) de pont ettől lesz rohadtul magyar a bmw amit itthon gyártunk , itteni magyarok kapnak egy német cégtől pénzt , itthon ruháznak be több milliárdot , itthoni beszállítókkal fognak dolgozni , de pont hogy ettől lesz magyar , az hogy a technológia nem a miénk ,ok ,a haderőnkben még a kicseszett H14-esek is kicseszettül MAN licensesek , akkor ennyi erővel az se magyar
3.)
Miért is ruházzon be az Airbus mindent saját zsebből nálunk mindent nullárol felépitve?
lehet adni nekik támogatást amúgy de ez mellékes, mondjuk azért ruházzon be itt az Airbus mert neki sokkal de sokkal jobban megéri egy biztos környezet ahol tud gyártani,főleg ha még van is megrendelés és itt jön a
4.)pont, mi a fenét vársz hogy induljon el itthon BÁRMI is BÁRMI ha nem kis léptékben indulunk? Azt hiszed hogy egy akkora cég mint az Airbus csak akkor épít gyárat valahol ha az adott ország lerendel 1000 darabot vmi? Békeidőben sokkal de sokkal jobban átértékelődnek azért a hadiipari megrendelések. Anno még olvastam hogy az USA a teljes F-16-os gyártósort odaígérte indiának ha az az F-16 mellett dönt ha jól emlékszem valami 120-150 gépről beszéltek , akkor ott most mi van? Gondolog hogy az USA-ban mindenki hülye hogy rongyos 150 gépért a TELJES gyártósort az indiaiaknak ígéri? nem , rohadtul nem, csak tudja hogy az USAF már F-35-re áll át de az f16 gyártósort amíg lehet és profitális addig nyitva kell hagynia
5.)
És utána mi a f@szt kezd az itt beruházott gyártósorral??? Nézegeti hogy milyen szép lett??
nem, de ha figyelmesen elolvastad volna az írásomat akkor abba benne van: nem csak itthoni igényeket lehetne vele kielégíteni , ha befut más rendelés, akkor azokat itthon is lelehet gyártani ,másik , karbantartáshoz bizony rohadt sok alkatrész kell, helyben lenne tehát az is, gondolj már bele ,ha a csehek is beszálnának itt lenne egy kb 60 gépes megrendelés amihez aztán még logisztikát és karbantartást is kéne biztosítani.
6.
Gondolkodjunk már egy kicsit ép ésszel.... arról inkább meg nem is beszélek ha mi akarnánk egy ilyenre beruházni mert az még nagyobb baromság lenne....
igazad van , végülis szarból lehet várat építeni nem ? nulláról aztán lehet egyből rakétát küldeni a holdra nem? KIS lépték, KEZDET , valami réginek az újáépítése, végülis a BREN-ek is csak úgy iderepültek maguktól nem? Amúgy is volt ott is egy világhírű magyar cég aki évszázadok óta gyárt fegyvert hát még szép hogy az gyártja majd a BRENeket is ..... JAAAAAA várj hogy az Arzenál nem egy FÉG meg Danuvia ,de érdekes mindenki úgy látja hogy kezdetnek tökéletes , miért ne lehetne a helikkel is eljátszani ugyanezt ?? Sokszor itt nem értitek meg hogy a nulláról csak felfele van akármilyen kicsi lépés is ,de szerintem egy itthon heli gyár de nemhogy gyár még karbantartó csarnok is óriási ugrás lenne a hazai iparnak.
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 253
5 188
113
ne haragudj hogy ezt mondom , de ebből látszik hogy fogggggggalmad sincs bizonyos dolgokról vagy csak ködösen

1.) hadiipar ,béke időben, mikor fog neked 150.000 bármit is legyártani ami ekkora nagyságrendű, nyilván más az árazás a két technika között, itt nem 30 millió forintos kocsikról beszélünk hanem 30 millió EURÓS helikopterekről , vagy beszélhetnénk több millió EURÓS egyéb felszerelésekről ( IFV,MBT,stb)
.

Össze vissza irogatsz, jól össze is zavartál!!!!
Tehát most egy karabély gyártását te egy szintre tetted a H225el.... értem.. biztos olyan rohadt egyszerű helikoptert gyártani csak én vagyok a hülye...
Nem azt mondtam hogy a magyar szakember nem képes rá, és persze itt is lehetne helikopter gyár, legyen a neve TURUl... ez is lehet, minden lehet, DE NEM ÉRI MEG!! A románoknak azért volt beígérve mert ott minimális ráfordítással ment volna a gyártás. Itt nincs erről szó. Ha fogadni kéne nem raknám rá az éves fizumat hogy itt valaha repülőgépet fogunk gyártani.
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 253
5 188
113
Inkább azt mondja meg valaki milyen red dottal szerelték a BREN2 ket??? Nem látom a képen rendesen de kiváncsi vagyok.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
Össze vissza irogatsz, jól össze is zavartál!!!!
Tehát most egy karabély gyártását te egy szintre tetted a H225el.... értem.. biztos olyan rohadt egyszerű helikoptert gyártani csak én vagyok a hülye...
Nem azt mondtam hogy a magyar szakember nem képes rá, és persze itt is lehetne helikopter gyár, legyen a neve TURUl... ez is lehet, minden lehet, DE NEM ÉRI MEG!! A románoknak azért volt beígérve mert ott minimális ráfordítással ment volna a gyártás. Itt nincs erről szó. Ha fogadni kéne nem raknám rá az éves fizumat hogy itt valaha repülőgépet fogunk gyártani.
1.)pont annyira emeltem egy szintre mint te az autógyártást és a helikopter gyártást.....
2.)nem érted még mindig látom , igen , képzeld az Airbus technolóliájával amit hoznának még itthon is képesek lennénk rá mert abban igazad van hogy a románoknak minimálisat kellet ráfordítani mert volt alapjuk amire építkezzenek de könyörgöm ha itthon nem teremtjük meg az alapot akkor arra mikor tudnánk építkezni??
3.)nem szeretek fogadni és lehet hogy igazad van mert akarat nincs meg rá , én egy jó lehetőséged vázoltam csak fel.
4.)nem nem írok össze-vissza ,igyekeztem csak rávilágítani hogy szerintem rosszul látod ezt a témát
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 550
8 365
113
Honvédelem .hu ról:
Az államtitkár hozzátette: a költségvetés 2019-ben is biztosítja azokat az elképzeléseket, amik a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Programban találhatóak. A jövő évi 513 milliárd forintos keret, 86 milliárd forintos emelkedést jelent az ideihez képest. Németh Szilárd kiemelte: a honvédelem fejlesztésének már most több eredménye van. Példaként említette a kedden bemutatott, magyar szakemberek által összeszerelt fegyvereket, valamint az eddig beszerzett repülőgépeket. Az államtitkár azt is elmondta, hogy a jövőben egy újabb A319-es Airbust és három szállítógép beszerzését tervezi a tárca.
A 3 db szállítóra kíváncsi leszek? KC-390? erre már nem tennék :) Inkább airbus vonal lesz az is jó esélyel.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
@tonyo
Honvédelem .hu ról:
Az államtitkár hozzátette: a költségvetés 2019-ben is biztosítja azokat az elképzeléseket, amik a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Programban találhatóak. A jövő évi 513 milliárd forintos keret, 86 milliárd forintos emelkedést jelent az ideihez képest. Németh Szilárd kiemelte: a honvédelem fejlesztésének már most több eredménye van. Példaként említette a kedden bemutatott, magyar szakemberek által összeszerelt fegyvereket, valamint az eddig beszerzett repülőgépeket. Az államtitkár azt is elmondta, hogy a jövőben egy újabb A319-es Airbust és három szállítógép beszerzését tervezi a tárca.
A 3 db szállítóra kíváncsi leszek? KC-390? erre már nem tennék :) Inkább airbus vonal lesz az is jó esélyel.

Üdvözlöm az emelést bár szerintem vérszegény de erről inkább nem mondok semmit , lényeg a lényeg, jó a több pénz!
a KC-390-re így hogy Airbusokat veszünk én sem nagyon tennék ,de ki tudja ha a csehek elhoznák európába a gyártást akkor bármi lehet,igaz szerintem ez nem jövőre fog tisztázódni szóval most sanszosabb az A400M szerintem,de ki tudja.
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 253
5 188
113
Már ne haragudj de TE példálóztál a BMW vel, azaz TE raktad egy szintre, és igen van némi rálátáson egy autó legyártásának összetettségére és hidd el az jóval közelebb van a helikopterhez mint egy karabély gyártása, amihez kell pár profi CNC maró és visszlát. Áruld már el miért ne nekünk megszakadni amiatt hogy helikoptereket gyárthassunk 2 évig?? Miért kellene nekünk mindent mindenáron gyártani? Olcsóbb nem lenne mert itt nem licensz gyártásról beszélünk, hanem kihelyezett összeszerelésröl... Akkormeg? Támaszd már alá kérlek hogy pénzügyileg nekünk vagy az Airbusnak miért érné ez meg? Nincs kapacitáshiányuk Fro.ban, majd ha lesz mert annyi H225 fogy esetleg elgondolkodnak rajta. Itt azt keveritek összevissza hogy a pl BMW mindenképen épített volna egy gyárat valahol, mert kapacitást BŐVÍTETT!!! Jól fogy a bajor csoda, viszik mint cukrot kell még egy gyár, legyen! A két szép boci szemedért nem fog az Airbus ide gyárat hozni, mert mégis MINEK? Le tudják termelni az igényelt mennyiséget, és kész. Magyarázd már el de tényleg hogy gazdaságilag miért építene ide egy gyárat? Milyen megtérüléssel számolhat a következő pl 15 évre?? Mekkora megrendelés állománnyal rendelkezik ami miatt gyártási kapacitást kell bőviteni? Ezek a számok egy BMW esetében már rendelkezésre állnak, azért ruház be
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 550
8 365
113
@tonyo


Üdvözlöm az emelést bár szerintem vérszegény de erről inkább nem mondok semmit , lényeg a lényeg, jó a több pénz!
a KC-390-re így hogy Airbusokat veszünk én sem nagyon tennék ,de ki tudja ha a csehek elhoznák európába a gyártást akkor bármi lehet,igaz szerintem ez nem jövőre fog tisztázódni szóval most sanszosabb az A400M szerintem,de ki tudja.
Szerintem az A400M felejtsük el. Drága és még mindig nincs elvileg kiforva.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 081
113
Brassóban 1975-ben kezdtek el Puma helikoptereket gyártani. Azóta több mint 360 helikoptert gyártottak. És persze modernizáltak és nagyjavítottak is. (pl. a brit Pumákat)

Romániának van kb. 60 db Puma helikoptere, amit még lehet modernizálni és nagyjavítani.

2018 november 6-án újabb 15 éves megállapodást kötött az Airbus és az IAR a Puma helikopterek gyártására, javítására, korszerűsítésére.

Az IAR fele az Airbus tulajdonában van.


https://www.airbushelicopters.ro/company.html

"SC AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA SA, which is a customer centre of AIRBUS HELICOPTERS, was officially created in 2002. Located in Brasov, the company has developed activities related to the civil, parapublic and military markets.

AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA is marketing and selling the full range of new AIRBUS HELICOPTERS products in Romania and in neighbouring countries as well as bringing a close technical support to the customers.

AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA is also the main industrial centre within AIRBUS HELICOPTERS to perform repair / overhaul and upgrading of PUMA regarding the worldwide market. Since the creation of the company, more than 100 PUMA from all the continents have been in its production hall for various works.

As for 2008, AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA has also launched SUPER PUMA activities, in Brasov, dealing with their maintenance and major overhauls and upgradings. Due to the PUMA competencies and experience existing within AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA this new stage has been reached in minimum time, giving the opportunity to AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA to quickly become a key industrial partner on the SUPER PUMA world wide market as it is the case already on the PUMA market.
"

Na, ezek után gondoljátok át újra a magyarországi gyártás esélyeit...
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 550
8 365
113
Brassóban 1975-ben kezdtek el Puma helikoptereket gyártani. Azóta több mint 360 helikoptert gyártottak. És persze modernizáltak és nagyjavítottak is. (pl. a brit Pumákat)

Romániának van kb. 60 db Puma helikoptere, amit még lehet modernizálni és nagyjavítani.

2018 november 6-án újabb 15 éves megállapodást kötött az Airbus és az IAR a Puma helikopterek gyártására, javítására, korszerűsítésére.

Az IAR fele az Airbus tulajdonában van.


https://www.airbushelicopters.ro/company.html

"SC AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA SA, which is a customer centre of AIRBUS HELICOPTERS, was officially created in 2002. Located in Brasov, the company has developed activities related to the civil, parapublic and military markets.

AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA is marketing and selling the full range of new AIRBUS HELICOPTERS products in Romania and in neighbouring countries as well as bringing a close technical support to the customers.

AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA is also the main industrial centre within AIRBUS HELICOPTERS to perform repair / overhaul and upgrading of PUMA regarding the worldwide market. Since the creation of the company, more than 100 PUMA from all the continents have been in its production hall for various works.

As for 2008, AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA has also launched SUPER PUMA activities, in Brasov, dealing with their maintenance and major overhauls and upgradings. Due to the PUMA competencies and experience existing within AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA this new stage has been reached in minimum time, giving the opportunity to AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA to quickly become a key industrial partner on the SUPER PUMA world wide market as it is the case already on the PUMA market.
"

Na, ezek után gondoljátok át újra a magyarországi gyártás esélyeit...
Esélytelen. Ha meg is szűnne kint a gyártás a megrendelések hiánya miatt,akkor is inkább a hazai francia/német/európai gyártást fogják támogatni.