A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 721
6 535
113
@tonyo
Honvédelem .hu ról:
Az államtitkár hozzátette: a költségvetés 2019-ben is biztosítja azokat az elképzeléseket, amik a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Programban találhatóak. A jövő évi 513 milliárd forintos keret, 86 milliárd forintos emelkedést jelent az ideihez képest. Németh Szilárd kiemelte: a honvédelem fejlesztésének már most több eredménye van. Példaként említette a kedden bemutatott, magyar szakemberek által összeszerelt fegyvereket, valamint az eddig beszerzett repülőgépeket. Az államtitkár azt is elmondta, hogy a jövőben egy újabb A319-es Airbust és három szállítógép beszerzését tervezi a tárca.
A 3 db szállítóra kíváncsi leszek? KC-390? erre már nem tennék :) Inkább airbus vonal lesz az is jó esélyel.

Üdvözlöm az emelést bár szerintem vérszegény de erről inkább nem mondok semmit , lényeg a lényeg, jó a több pénz!
a KC-390-re így hogy Airbusokat veszünk én sem nagyon tennék ,de ki tudja ha a csehek elhoznák európába a gyártást akkor bármi lehet,igaz szerintem ez nem jövőre fog tisztázódni szóval most sanszosabb az A400M szerintem,de ki tudja.
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 214
4 426
113
Már ne haragudj de TE példálóztál a BMW vel, azaz TE raktad egy szintre, és igen van némi rálátáson egy autó legyártásának összetettségére és hidd el az jóval közelebb van a helikopterhez mint egy karabély gyártása, amihez kell pár profi CNC maró és visszlát. Áruld már el miért ne nekünk megszakadni amiatt hogy helikoptereket gyárthassunk 2 évig?? Miért kellene nekünk mindent mindenáron gyártani? Olcsóbb nem lenne mert itt nem licensz gyártásról beszélünk, hanem kihelyezett összeszerelésröl... Akkormeg? Támaszd már alá kérlek hogy pénzügyileg nekünk vagy az Airbusnak miért érné ez meg? Nincs kapacitáshiányuk Fro.ban, majd ha lesz mert annyi H225 fogy esetleg elgondolkodnak rajta. Itt azt keveritek összevissza hogy a pl BMW mindenképen épített volna egy gyárat valahol, mert kapacitást BŐVÍTETT!!! Jól fogy a bajor csoda, viszik mint cukrot kell még egy gyár, legyen! A két szép boci szemedért nem fog az Airbus ide gyárat hozni, mert mégis MINEK? Le tudják termelni az igényelt mennyiséget, és kész. Magyarázd már el de tényleg hogy gazdaságilag miért építene ide egy gyárat? Milyen megtérüléssel számolhat a következő pl 15 évre?? Mekkora megrendelés állománnyal rendelkezik ami miatt gyártási kapacitást kell bőviteni? Ezek a számok egy BMW esetében már rendelkezésre állnak, azért ruház be
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 385
7 893
113
@tonyo


Üdvözlöm az emelést bár szerintem vérszegény de erről inkább nem mondok semmit , lényeg a lényeg, jó a több pénz!
a KC-390-re így hogy Airbusokat veszünk én sem nagyon tennék ,de ki tudja ha a csehek elhoznák európába a gyártást akkor bármi lehet,igaz szerintem ez nem jövőre fog tisztázódni szóval most sanszosabb az A400M szerintem,de ki tudja.
Szerintem az A400M felejtsük el. Drága és még mindig nincs elvileg kiforva.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 296
74 122
113
Brassóban 1975-ben kezdtek el Puma helikoptereket gyártani. Azóta több mint 360 helikoptert gyártottak. És persze modernizáltak és nagyjavítottak is. (pl. a brit Pumákat)

Romániának van kb. 60 db Puma helikoptere, amit még lehet modernizálni és nagyjavítani.

2018 november 6-án újabb 15 éves megállapodást kötött az Airbus és az IAR a Puma helikopterek gyártására, javítására, korszerűsítésére.

Az IAR fele az Airbus tulajdonában van.


https://www.airbushelicopters.ro/company.html

"SC AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA SA, which is a customer centre of AIRBUS HELICOPTERS, was officially created in 2002. Located in Brasov, the company has developed activities related to the civil, parapublic and military markets.

AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA is marketing and selling the full range of new AIRBUS HELICOPTERS products in Romania and in neighbouring countries as well as bringing a close technical support to the customers.

AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA is also the main industrial centre within AIRBUS HELICOPTERS to perform repair / overhaul and upgrading of PUMA regarding the worldwide market. Since the creation of the company, more than 100 PUMA from all the continents have been in its production hall for various works.

As for 2008, AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA has also launched SUPER PUMA activities, in Brasov, dealing with their maintenance and major overhauls and upgradings. Due to the PUMA competencies and experience existing within AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA this new stage has been reached in minimum time, giving the opportunity to AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA to quickly become a key industrial partner on the SUPER PUMA world wide market as it is the case already on the PUMA market.
"

Na, ezek után gondoljátok át újra a magyarországi gyártás esélyeit...
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 385
7 893
113
Brassóban 1975-ben kezdtek el Puma helikoptereket gyártani. Azóta több mint 360 helikoptert gyártottak. És persze modernizáltak és nagyjavítottak is. (pl. a brit Pumákat)

Romániának van kb. 60 db Puma helikoptere, amit még lehet modernizálni és nagyjavítani.

2018 november 6-án újabb 15 éves megállapodást kötött az Airbus és az IAR a Puma helikopterek gyártására, javítására, korszerűsítésére.

Az IAR fele az Airbus tulajdonában van.


https://www.airbushelicopters.ro/company.html

"SC AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA SA, which is a customer centre of AIRBUS HELICOPTERS, was officially created in 2002. Located in Brasov, the company has developed activities related to the civil, parapublic and military markets.

AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA is marketing and selling the full range of new AIRBUS HELICOPTERS products in Romania and in neighbouring countries as well as bringing a close technical support to the customers.

AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA is also the main industrial centre within AIRBUS HELICOPTERS to perform repair / overhaul and upgrading of PUMA regarding the worldwide market. Since the creation of the company, more than 100 PUMA from all the continents have been in its production hall for various works.

As for 2008, AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA has also launched SUPER PUMA activities, in Brasov, dealing with their maintenance and major overhauls and upgradings. Due to the PUMA competencies and experience existing within AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA this new stage has been reached in minimum time, giving the opportunity to AIRBUS HELICOPTERS ROMANIA to quickly become a key industrial partner on the SUPER PUMA world wide market as it is the case already on the PUMA market.
"

Na, ezek után gondoljátok át újra a magyarországi gyártás esélyeit...
Esélytelen. Ha meg is szűnne kint a gyártás a megrendelések hiánya miatt,akkor is inkább a hazai francia/német/európai gyártást fogják támogatni.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 385
7 893
113
Már korábban kivéseztük a szállító gépes topikban hogy vagy Spartan C-27 es vagy C-295 ös lenne a legnagyobb esély mint rámpás gépre. A KC-390 es mire ideérne ha feltéve ha az lenne. (de szép is lenne) Az is legalább 3-4 évbe is bele telne legjobb esetben.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 867
4 886
113
Látszik mennyire érzitek ezt a témát... A BMW mindent hoz, és itt gyárt. Mondjuk inkább csak összeszerel, max a karosszéria elemeit fogják itt préselni minden más az eddigi beszállítoktól fog jönni. Ettől még nem lesz magyar a BMW és nem fog fele annyiba kerülni itthon mert itt gyártják.
Arról nem beszélve hogy a BMW nem 30 auto miatt épit gyárat hanem évi 150.000....
Van egy kis különbség a megtérülésben nem? Miért is ruházzon be az Airbus mindent saját zsebböl nálunk mindent nullárol felépitve? Mert talán le tud gyártani 30 helikoptert? És utána mi a f@szt kezd az itt beruházott gyártósorral??? Nézegeti hogy milyen szép lett?? Gondolkodjunk már egy kicsit ép ésszel.... arról inkább meg nem is beszélek ha mi akarnánk egy ilyenre beruházni mert az még nagyobb baromság lenne....
A gyártás nem azt jelenti, hogy a gyártósoron legyártjuk az utolsó csavart is. A gyártás összeszerelést jelent: amelyik alkatrészt gazdaságosan tudjuk gyártani pl. Rábánál a futómű azt mi gyártjuk, a többi alkatrészt pedig megrendeljük. Abban igazad van, hogy néhány tucat helikopter legyártásának nincsen értelme, de pl. 550 BTR leváltásához hasonló nagyságrendű harcjárműre lesz szükség, amely mennyiség legyártása évekre leköti a gyártósort. Arról nem beszélve, hogy hazai fegyvergyártás megteremtése nemzetbiztonsági érdek, ráadásul a garanciális, alkatrész,szervízháttér is sokkal jobban megoldható, mint többezer kilométerről. Pontosan a hazai kézifegyvergyártás megteremtése mutatja, hogy milyen fontos a hazai hadiipar kiépítése/fejlesztése.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 296
74 122
113
@tonyo


Üdvözlöm az emelést bár szerintem vérszegény de erről inkább nem mondok semmit , lényeg a lényeg, jó a több pénz!
a KC-390-re így hogy Airbusokat veszünk én sem nagyon tennék ,de ki tudja ha a csehek elhoznák európába a gyártást akkor bármi lehet,igaz szerintem ez nem jövőre fog tisztázódni szóval most sanszosabb az A400M szerintem,de ki tudja.

Minél tovább húzzák az időt a döntéssel, annál esélyesebb a KC-390. Mert lassan csak elkészül és beindul a gyártása. Ha pedig már meg lett rendelve, akkor csak ki kell várni a késést. Kormányunk szeret kiforratlan típusokat venni. Vagy úgy átalakíttatni valamit, amilyen senkinek nincs.

Nincs hír arról hogy a KC-390-t Európában is akarják gyártani. A gyártósor Brazíliában van. Csehország csak beszállító. 2-3 gép rendeléséért cserébe gyárthatnak kisebb dolgokat a géphez. A cseheknek a saját repülőgépiparuk bevonása volt a fő cél. (Ha annyi megrendelés lenne, hogy kellene még egy gyártósor, akkor az inkább Portugáliában lesz).

Az Embraer-nek nagyratörő tervei vannak. Ez csak akkor jöhet össze, ha a nagyobb országok és az USAF vagy a US Marine is rendel. Illetve a civil szállító cégek is. A C-27 Spartan-tól is sokat vártak, aztán 20 év alatt 100 db-ot sikerült "csak" eladni belőle. A nagyobb országok tömeges rendeléseire lenne szükség ott is.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 296
74 122
113
Brittek jövöre elkezdig kivonni a C130Jket mert jön az A400. Bejelentkeznék 3 dbra. Nem öreg gépek és mindenre elég lenne nekünk.

A németek meg most rendeltek C-130-asokat az A400M-ek mellé.
Valószínűleg azért vonják ki őket, mert nagyjavításra lenne már szükségük (elég sokat repültek), de nem akarnak rá költeni.
Az A400M-eket meg át kell venni a szerződés miatt, ha tetszik, ha nem.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 653
113
Ha még C-295 is lenne, akkor is jól járnánk. Ahogy olvastam, hasznos terhelése majdnem tíz tonna az An-26 kicsivel több mint 5 tonna értékével szemben.
Ami a darabszám óta inkább foglalkoztat az az, hogy elég e a beharangozott három belőle. Jó, az Ancsa aktív idejében nem voltak airbusok még, de annyit hallottam róla hogy a felújított gépek kapacitása ki volt használva, repültek amíg tudtak.
Remélem lesz elég pilóta is használni majd a gépeket.
 

tindalos

Well-Known Member
2011. október 8.
1 616
5 384
113
@tonyo


Üdvözlöm az emelést bár szerintem vérszegény de erről inkább nem mondok semmit , lényeg a lényeg, jó a több pénz!
a KC-390-re így hogy Airbusokat veszünk én sem nagyon tennék ,de ki tudja ha a csehek elhoznák európába a gyártást akkor bármi lehet,igaz szerintem ez nem jövőre fog tisztázódni szóval most sanszosabb az A400M szerintem,de ki tudja.

Előbb lesz űrhajónk mint A400! Ne viccelj már bakker! Minek nekünk C-17 kategóriájú gép saját tulajdonba? Ráadásul Q drága de legalább sz@r...
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 323
4 506
113
Már ne haragudj de TE példálóztál a BMW vel, azaz TE raktad egy szintre, és igen van némi rálátáson egy autó legyártásának összetettségére és hidd el az jóval közelebb van a helikopterhez mint egy karabély gyártása, amihez kell pár profi CNC maró és visszlát. Áruld már el miért ne nekünk megszakadni amiatt hogy helikoptereket gyárthassunk 2 évig?? Miért kellene nekünk mindent mindenáron gyártani? Olcsóbb nem lenne mert itt nem licensz gyártásról beszélünk, hanem kihelyezett összeszerelésröl... Akkormeg? Támaszd már alá kérlek hogy pénzügyileg nekünk vagy az Airbusnak miért érné ez meg? Nincs kapacitáshiányuk Fro.ban, majd ha lesz mert annyi H225 fogy esetleg elgondolkodnak rajta. Itt azt keveritek összevissza hogy a pl BMW mindenképen épített volna egy gyárat valahol, mert kapacitást BŐVÍTETT!!! Jól fogy a bajor csoda, viszik mint cukrot kell még egy gyár, legyen! A két szép boci szemedért nem fog az Airbus ide gyárat hozni, mert mégis MINEK? Le tudják termelni az igényelt mennyiséget, és kész. Magyarázd már el de tényleg hogy gazdaságilag miért építene ide egy gyárat? Milyen megtérüléssel számolhat a következő pl 15 évre?? Mekkora megrendelés állománnyal rendelkezik ami miatt gyártási kapacitást kell bőviteni? Ezek a számok egy BMW esetében már rendelkezésre állnak, azért ruház be


Értem hogy mit mondasz csak szerintem azt nem veszed figyelembe hogy míg az autógyárak szimplán gazdasági döntéseket hoznak ez a hadiiparban nem így van. A világon a legtöbb pénz a hadiiparban meg az energetikában van és gyártásban is kb ezt lehet hasonlítani a hadiiparhoz ha már nagyon hasonlítgatni akarunk. Bizony itt nem csak gazdasági megfontolások döntenek hanem rohadtul benne van a politika (elég régóta dolgozom energetikában). Hogy mondjak 1 példát Irak 15 milliárd dollárért akar erőműveket építtetni a németek és az amcsik pályáztak de mivel a földgáz 40%-át Irak Irántól veszi az iráni lobbi hatására a németeknek adták az üzletet ennek híréra Trump szépen felhívta az Iraki miniszterelnököt és elmagyarázta neki miért egy amerikai cég fogja ezt a beruházást véghezvinni cserébe kaptak olajipari együtműnködést hogy önellátóak lehessenek földgázból meg kórházi berendezéseket. Hol volt itt szerepe a szimplán gazdasági megfontolásnak vagy akár csak annak kinek a terméke jobb? Ezután persze a németek kiadtak hogy nem a tistességes verseny döntött de ekkora összegeknél soha nem a tisztességes verseny dönt bakker...
Itt van erről 1 cikk:
https://www.dailysabah.com/energy/2...forego-15-billion-siemens-deal-for-ge-instead

Ezután a kitérő után vissza a román ügyre.
Az hogy honnan indult a gyár mindenki tudja románok 50 éve licence gyártást vettek a franciáktól és azóta megy a gyár. A bővítés ami azóta bekövetkezett bizony azért történt meg mivel kapacitás hiányuk volt .
https://www.flightglobal.com/news/a...s-powers-up-its-other-assets-in-roman-444086/

Airbus úgy számol hogy a következő 15 évben kb 1000 ilyen kategóriájú helikopterre lenne szükség a világon és ennek a 20%-át vagyis 200 db-ot szeretnének megnyerni. Ezt már nem találom hol olvastam de erős piacra számítanak:
https://quwa.org/2016/07/28/airbus-forecasting-strong-market-h215-super-puma/
Na most ezt mind romániában tervezték gyártani
Az a gyártósor amit oda terveznek 300 embernek adna munkát (ez azért nem egy tömeg) évi 15 db gép legyártására képes. Airbus legalább 16 gép megrendelését várta a románoktól mert úgy számolt hogy onnantól kezdve térül meg a beruházás. Ez a cikk sok mindent leír:
http://business-review.eu/business/...ke-clear-offer-to-purchase-helicopters-171239

Csak hát akadt egy kis probléma mégpedig az hogy az amik közbeszóltak és ugyan az a gyár ahol a Pumát akarta gyártani az Airbus, szerződést akar aláírni a Bell-el hogy Vipereket gyártson meg 21 UH-1Y Venom-ot. Na most ezen nyilván eléggé kiakadtak a franciák hogy ugyan abban a gyárban gyártanák a két típúst ráadásul még a beígért megrendelést is visszamondanák. Ha azt gondolod ezután ők gazdasági megfontolásokból ott fogják tartani a gyártást szerintem tévedsz. Ezért is jelentették be hogy elviszik a gyártósort ha a románok nem kötelezik el magukat. És innentől ez már politika hogy azt a gyártósort hova viszik... nyilván simán haza tudják vinni Franciaországba vagy egy esetleges nagyobb számú megrendelés esetén máshova mint gazdasági ellentételezés. Manapság a hadiiparban az üzlet része a gazdasági ellentételezés (elvileg Gripen-t is ezért vettünk F-16 helyett) a legtöbb országban vagy pedig ragaszkodnak minél nagyobb helyi gyártáshoz vagy legalább karbantartáshoz ami ugye stratégiai előny, de minimum munkahelyteremtéshez. De igazad van sok itt a ha és lehet nem lesz az egészből semmi, de tagadni a lehetőség létezését szerintem nem helyes. És a románokat sem hibáztathatja senki én is inkább vipert gyártanék mint pumát...na meg tudják ős is ha visszatérnek az oroszok az ő seggüket csak az amik képesek megvédeni nem pedig a franciák... ezért lett nekik Piranha 5 nem pedig boxer ezért lett nekik patriot és vesznek 3 tengeralatjárót meg 4 hajót és ezért lesz szerződes a Bell-el nem pedig az Airbus-al. Ez politika nem pedig gazdasági számítás szerintem...
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 721
6 535
113
@Ratamahata
jól van akkor gondolj amit akarsz, látom a logika és az ész érvek nem működnek nálad , elengedtem a dolgot
@tindalos
nyilván nem újakra gondoltam, de csak egy ötlet volt (+ tapasztalat és kellő logisztika már itt van hozzá) mivel valszeg maradunk európában azt kell mérlegelni hogy a KC vagy a C-295-ös lenne a megfelelő + ugye ott van az is hogy a csehek eltudják e hozni a gyártást ,minél később lesz bejelentve annál biztosabb. Az szerintem egy másik kérdés mi van ha arra játszanak hogy mondjuk a csehek átveszik az elsőt és mivel nekik van akkor már mindkét típus , esetleg megosztanak velünk idővel olyan tapasztalatokat amikből könnyen kiderül hogy melyik érné meg nekünk jobban.