A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 049
78 495
113
Akkor a könnyű dandár valami új alakulat lesz? Vagy nem volt hivatalosan arról szó,hogy könnyű,közepes,nehéz dandár,csak itt pörgünk erről olyan régen,hogy így emlékszek? Mert eddig én is azt gondoltam,hogy Szolnok a könnyű dandár.

Nem tudom honnan veszitek.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ha benne van a csomagban, amit vettünk, az jó, de külön kell megrendelni.

"The H225 can be equipped with a full de-icing system compliant with FAR/JAR 29 regulations, permitting flight in icing conditions"

"De-icing system (option) for flight in icing condition"


https://www.airbushelicoptersinc.com/images/products/H225/225_LP_18.101.01_E.pdf
A jégtelenítésben különböző kategóriák vannak.
A H225 alapból fel van szerelve jégtelenítővel, az opcióként rendelhető szerintem a FIKI minősítésű megerősített változatra vonatkozik.
A FIKI azt jelenti hogy a gép minden ismert jegesedési viszonyok között repülhet.
 

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 653
113

Ha már szóba került az amerikai Brutus, van ott Hummer-es változat is 105 mm űrméretben. Bár azóta már más a téma :D
 
  • Tetszik
Reactions: Celebra

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 218
4 478
113
Nézd meg tatán a lövészzászlóaljakat :D
Talán a modern technika jó felszerelés és a jó fizu (reméljük) vonzóbbá teszi a szakmát.
Jah és a legfontosabb a társadalmi elismerés, amire nagyon rá kéne szállni hogy visszaépüljön a Honvéd respektje. Ha beáll mellém egy katona érezzem azt hogy huu b+ ez igen. Elismerésem. Most talán erre futja majd.
 
  • Tetszik
Reactions: kaktusz

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 349
13 944
113
A repülőgépes üzemnél is különbséget kell tenni a de-icing és az anti-icing közt. A de-icing a már kialakult jég/hó eltávolitását szolgálja a repüléshez szükséges kritikus felületekről. (Ez lehet vegyszeres, mechanikus, vagy meleglevegős.) Az anti-icing pedig pedig azt a célt szolgálja, hogy pl. hóesésben ne alakuljon ki veszélyes szennyeződés a szárnyakon. (Én ebből csak vegyszeres módszerről hallottam.) Felszállás után a repülők önerőből oldják ezt meg. Repüles közbeni vegyszeres jégtelenítesről én csak a Diamond DA-42-es esetében hallottam. Egyéb módszerek még: pneumatikus (úgy képzeld el, mint egy üres virslis zacskót a belépőéleken, amit jegesedésben felfújnak és lerepeszti a jeget), elektromos (mint az autókban a hátsóablak fűtés), vagy megcsapolják a gázturbina meleg levegőjét és azzal fűtenek bizonyos részeket.
Helikoptereket nem ismerem annyira, de ez utóbbi kettőt tudom elképzelni.

Kis kiegészítés hozzátennék:.
Repülés közbeni vegyszeresnek veheted az alkoholosat - az összes régi MiG ezt használta annó... (talán ide lehet még sorolni a szélvédőre engedhető vízlepergető ablakmosót, bár az eső ellen van).
Anti-icing valóban elsősorban vegyszeres az elterjedt (Fluid I-IV, az eltérés a víz-vegyszer arányban van, más más hőfokra), de alkalmaznak forró levegős lefuvatást is.
A Fluid I-IV esetében a kezelés után van egy rendelkezésre állási idő - ezen belül fel kell szállni, mert lejár az idő és a réteg nem fejti ki a hatását. Ennek van egy alapértéket, de a csapadék intenzitása ezt csökkenti. Ha lejár (sokat várt a gép a felszállásra), a kezelést újra el kell végezni.

Heliknél nem tudom mi a módi, de légcsavaroknál a villamos a nyerő (és az is a belépőéleken).
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Repüles közbeni vegyszeres jégtelenítesről én csak a Diamond DA-42-es esetében hallottam.
Ez a TKS jégtelenítés.
A szárny és a vezérsíkok belébőélén egy vékony fémlemez van amin lézerrel nagyon apró lyukakat fúrnak. A lyukakon keresztül jégtelenítő folyadékot (glikol) préselnek ki ami leoldja a jeget
A legtöbb kisgéphez opcióként rendelhető
Heliknél nem tudom mi a módi, de légcsavaroknál a villamos a nyerő (és az is a belépőéleken).
A heliknél én eddig kizárólag elektromos jégtelenítő rendszerekről hallottam
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Talán a modern technika jó felszerelés és a jó fizu (reméljük) vonzóbbá teszi a szakmát.
Jah és a legfontosabb a társadalmi elismerés, amire nagyon rá kéne szállni hogy visszaépüljön a Honvéd respektje. Ha beáll mellém egy katona érezzem azt hogy huu b+ ez igen. Elismerésem. Most talán erre futja majd.
Hm.És itt az a pont,ahol bekavar a politika.Struktúrálisan kéne ahoz változnia a seregnek,hogy ne az iróasztalhuszár vizfej legyen a bérköltség fő fogyasztója.Anélkül a beszerzésre kerülő technika is a Gripen sorsára jut várhatóan.Potenciálisan jó képességű eszközök,de lehetőségeik kihasználásához több kell,mint rendszeresiteni.De a szervezeti rendszer megváltoztatása már politikai kérdés.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
508
1 397
93
Ez a TKS jégtelenítés.
A szárny és a vezérsíkok belébőélén egy vékony fémlemez van amin lézerrel nagyon apró lyukakat fúrnak. A lyukakon keresztül jégtelenítő folyadékot (glikol) préselnek ki ami leoldja a jeget
A legtöbb kisgéphez opcióként rendelhető
Ezeket csak hallomásból ismerem, mert én csak olyan kisgéppel találkoztam, amin pneumatikus jégtelenítés volt. Mondjuk azok kb. a 60-as évek technikáját képviselték.

Kis kiegészítés hozzátennék:.
Anti-icing valóban elsősorban vegyszeres az elterjedt (Fluid I-IV, az eltérés a víz-vegyszer arányban van, más más hőfokra), de alkalmaznak forró levegős lefuvatást is.
A Fluid I-IV esetében a kezelés után van egy rendelkezésre állási idő - ezen belül fel kell szállni, mert lejár az idő és a réteg nem fejti ki a hatását. Ennek van egy alapértéket, de a csapadék intenzitása ezt csökkenti. Ha lejár (sokat várt a gép a felszállásra), a kezelést újra el kell végezni.
Én meg ehhez fűznék kiegészítést: a Type I, II-IV folyadékok közt nem csak az arány a különbség. Mindegyikből lehet kérni többféle keveréket (25-75%,50-50, 75-25, vagy 100-0) hőmérséklettől függően. A Type I nem ad értékelhető rendelkezésre állási időt (Hold over Time) ezért csak akkor használják önmagában, ha a repülőről kell eltávolítani a havat, jeget, de egyébként nincsenek jegesedési körülmények (pl. sok üzemanyaggal száll le a gép és a hideg kerozin miatt jég alakul ki a szárnyon, vagy éjszaka havazott, de reggel, mikor menni kéne, süt a nap, de még ott a hó a gépen).
A kétlépcsős jégtelenítésnél első körben (de-icing) lefújják a gépről a havat, jeget Type I folyadék keverékével, majd a második körben (anti-icing) még egyszer lefújják, de akkor már Type II-IV folyadék megfelelő keverékével, amit a hőmérséklet, csapadék fajtája és a szükséges idő alapján állapítanak meg. (Legalábbis ezek a közforgalmi eljárások.)

Technikai érdekesség: a beszerzett A-319esek vezérsíkjain semmilyen jégtelenítés nincs.
 
  • Tetszik
Reactions: hendrick

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 226
11 065
113
és a lőszerek? Van egyáltalán még érdemi készlet? Amennyiben beszerzésre van szükség szerintem a nyíllövedéket hagyhatnánk is a fenébe, és a repesz illetve kisebb készlet HEAT gránát elég lenne.
Valaki itt írta, hogy "3 háborúra elég" lőszer van még 72-eshez.

Amúgy meg, Boldog karácsonyt mindenkinek! :)


Csak kérdezem, mert a repülő gépeknél vegyszert szórnak a gép szárnyára, a helikopternél ez hogy működik?

Mi-8-nál elektromos fűtőszállal.
 
  • Tetszik
Reactions: koppany

Crusader

Well-Known Member
2018. november 27.
755
2 041
93
Ugyebár erről a három dandáros tervről a Honvédelmi Minisztérium által kiadott Zrínyi 2026 tájékoztatta a plebsz-t.
Nagy divat, hogy tartalom nélkül is "hadseregcsoportokat" hozunk létre (KRD, Hk zászlóalj...), így meglepne ha a harmadik, azaz a könnyű dandár nem a szolnoki különleges lenne, de ha mégsem, ahogy itt egyes állítják, akkor várható egy új alakulat létrehozása is akár.
 
  • Tetszik
Reactions: hendrick

BiancoGasto

Well-Known Member
2018. november 14.
759
918
93
Legalább olyan jó a harcoló alakulatok lokációja mint a könnyűlövész koncepció volt...
Miért? Jó az,hogy egy dandár keleten van. Tata talán Bp. közelsége miatt van ott ahol van. És Dudi is elmondta már,hogy Szolnok egy fontos közlekedési hub.Ezzel se nagyon lehet vitatkozni. Ilyen kis méretű hadseregnél nincs túl sok opció. Valamelyik országrész így is úgy is kimaradna. Bár más országokban egy dandárhoz tartozó zászlóaljak több városban vannak szétszórva,lehet itt spórolás miatt van ez így megoldva.
 

Crusader

Well-Known Member
2018. november 27.
755
2 041
93
Miért? Jó az,hogy egy dandár keleten van. Tata talán Bp. közelsége miatt van ott ahol van. És Dudi is elmondta már,hogy Szolnok egy fontos közlekedési hub.Ezzel se nagyon lehet vitatkozni. Ilyen kis méretű hadseregnél nincs túl sok opció. Valamelyik országrész így is úgy is kimaradna. Bár más országokban egy dandárhoz tartozó zászlóaljak több városban vannak szétszórva,lehet itt spórolás miatt van ez így megoldva.
A katonák megtartása és toborzása miatt borzasztó.
Általában a valós hadsereglétszámok fele a tényleges végrehajtó állomány. Tehát a 39 ezres keretszámmal nyugodtan számolhatunk a 3 lövészdandár + Szolnok szervezeti egységekkel. Szolnokkal semmi gond szerintem. Azonban a 3 jövőbeni dandárt szétszórnám vagy 6 megyeszékhelyre minimum...
A megyeszékhelyek általában közlekedési csomópontok, ráadásul nagy, folyamatosan bővülő lakossággal, vasúthálózatra kapcsolva. Ha valaki a Dél-Dunántúlon, vagy Észak-Magyarországon lakik, megyéket kell arrébb költöznie, hogy szolgálhasson.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 049
78 495
113
Legalább olyan jó a harcoló alakulatok lokációja mint a könnyűlövész koncepció volt...

Hová raknád őket?Nyugaton éleképtelenek a laktanyák mert nem fizet eleget a cég(nem tud versenyezni egy Audival vagy más multival),Kecskeméten amikor odaköltözött a Merci a jól képzett repszerelő altiszteknek hirtelen annyi lett a bérük mint egy századosnak vagy őrnagynak csak,hogy ne menjen el mégtöbb közüllük.Debrecen is ki fog ürülni ha megnyit a BMW.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 405
7 938
113
Hová raknád őket?Nyugaton éleképtelenek a laktanyák mert nem fizet eleget a cég(nem tud versenyezni egy Audival vagy más multival),Kecskeméten amikor odaköltözött a Merci a jól képzett repszerelő altiszteknek hirtelen annyi lett a bérük mint egy századosnak vagy őrnagynak csak,hogy ne menjen el mégtöbb közüllük.Debrecen is ki fog ürülni ha megnyit a BMW.
Miskolc, esetleg nyíregy, pécs.
Egyébként személy szerint én a BMW gyárat Pécsre raktam volna. Dél dunántúlon alig van nagy multi. Ráadásul szerbiából, horvátból is tudtak volna toborozni embereket a sor mellé.
Szabolcsban is fosnak a nagy cégek a BMW től. Szívóhatása nagy lesz a maradék munkavállalok között.