Segítsetek nekem, mert kicsit elakadtam.
Bár sok más topicba illene a dolog (Gripen, légvédelem, NASAMS, stb.) de mégis az aktuális fejlesztésekhez és ezek irányában tapogatózom.
Nincs most nekem annyi energiám már erre, hogy többezer oldalt végigtúrjak, ezért segítsetek megfejetni a rakétáink és az ebből fakadó egyéb problémákat.
Szóval van a jelenlegi helyzet:
- Tudtommal a AIM-9L/M szériás rövid hatótávolságú IR légiharc rakétáinknak reszeltek, mert lejárt a "szavatosságuk". Ezidáig nem történt meg az élettartam meghosszabbításuk
- Nemsokára kezdődik a balti légi-rendőri feladat, és jelenleg korlátozott számú AMRAAM és a fedélzeti ágyúk állnak a rendelkezésünkre (akarom mondani ezekkel most baj volt ugye, de szerintem ez elhárítható addig). Szerintem óriási para nincs abból, hogy mondjuk nincs AIM-9, mert akár kölcsön is kérhetjük ezeket (pénzért persze), és bár ez hülyén hangzik, lehet, hogy logikus lenne. De ha nincs más maradhatnak az AMRAAM-ok is a pilonokon...
- Jelenleg gőzerővel folyik az utolsó simítgatás a NASAMS rendszer beszerzése körül. Ez elvileg amerikai üzlet is a felhasznált AMRAAMok miatt, és kívülállóként nem tudom, hogy az amerikaiak húzódoznak, vagy mi kéretjük magunkat, a lényeg az, hogy még mindig nincs bejelentve, holott mi az amerikaiaknak szabad kezet adtunk
- Tudtommal megszületett (2017) a szerződés a Gripenek MS20-as szoftverfrissítésére, bár nem tudom, hogy ezek rendszeresítése lement-e már.
- Ugyebár ez az MS20 teszi lehetővé - többek között - hogy az IRIS-T-t, és a METEOR-t hordozhassák a gépeink. Az IRIS-T német, a METEOR viszont eu koprodukció, benne az AIRBUS-szal. Honnan is rémlik most ennek a cégnek a neve? Hja hogy lassan minden repképes eszközünk tőlük fog származni.
- És a legfontosabb. Az amerikaiak rakétái (AIM-9, AMRAAM) lényegesen drágábbak, mint az európai megfelelőik. (Wikis árak lesznek, de más forrásokból is hasonlókat találtam)
- AIM-9: US$603,817[2] (AIM-9X Blk II FY15)
- AMRAAM: $3,250,000(FY2018) for 120D
- METEOR: GBP 2,000,000 (as of 2008) (még ha kompenzálom a devizát, és a dátumot, akkor is jó ár)
- IRIS-T: €0.38m[1] (~US$455,000)
- Ugyebár az európaiak nem csak olcsóbbak, de korszerűbbek és egyértelműen jobbak is.
- És akkor itt a csavar: Bár tudom, hogy még nincs, de szerintem 110%, hogy a nagyon közeli jövőben ki fog jönni a METEOR NASAMS kompatibilis verziója.
Szóval egyáltalán nem értem, hogy miért szarakodunk még a Reytheon rakétáival. Bár korábban itt - talán egy másik fórumban - volt egy olyan ötlet kifejtve, hogy a NASAMS-hoz az elején csak a legszükségesebb mennyiséget rendeljük be és az európai rakéták Gripenre történő rendszeresítése után, az alap AMRAAM-okat átpasszoljuk a NASAMS-nak. Közben pedig azon dolgozunk, hogy az AMRAAM-ok üzemidejének lejárta után már METEOR kerüljön a NASAMS indítóira.
És akkor az AIM-9-ek újraélesztését még el is felejtettem. Mert ha ott is kaptunk egy új ár 50%-a magasságú ajánlatot, akkor érthetően nem akarunk annyit rá költeni, mert azt a pénzt az IRIS-T-be is pakolhatnánk.
Ezeknek mondjuk politikai következményei is lehetnek, de nekem a mostani csikicsuki az amerikaiakkal a 2026-os vadászgép dilemmát is előhozza.
Ugyebár előkerült (lehet, hogy csak nyomásgyakorlás minden félre), hogy esetleg a 2026-ban lejáró Gripen szerződésekkel együtt elköszönünk tőlük, de ez valahogy nagyon nem áll össze.
Ha tényleg nem fogunk direkte AH-t beszerezni (maradunk a H145M+H-Force megoldásnál), akkor logikus lenne a 14 Gripen-es flotta bővítése. De ott is több megoldás lehetne. Szerintem jelenleg és 10 éven belül nem igazán lesz alternatíva számunkra a Gripen-F35A párosnak. Minimum ennyi kell még az európai közös 5. generációs géphez (de a 15-20 éven sem lennék meglepve). A Rafale-lal és bármelyik másik elérhetőbb géppel nem lennénk előrébb.
A most futó gépeink (JAS-39 EBS HU) tulajdonképpen A/B használt gépek C/D szintre (és egyedi igényekre alakítva). Tehát ezekbe a sárkányokba már nem csak mi tettünk repülési órákat, hanem még A/B-ként a svédek is. Ennek ellenére, szerintem óriási pazarlás lenne ezeket a gépeket elengedni ellenszolgáltatás nélkül.
Ami biztos jelenleg az E/F széria ára olyan magasra van pozicionálva, hogy nagyon nagy fasírtban kellene lennünk az amerikaiakkal, ha nem az F35-öt választanánk kettejük közül. Ha a mostani gépeinket viszont vagy valamilyen konstrukcióban beszámítatnák, vagy tovább reszeltetnénk, akkor kihúzhatnánk a közös EU gépig. Ennek alternatívái lehetnének:
- a mostani gépet elektronikailag (radar, szoftver, vezérlés, stb.) az E/F szintjére hoznánk. Tudom nehéz lenne beszuszakolni az AESA lokátort, de szerintem egy új orrkúp legyártása filléres és viszonylag gyors megoldás lenne. Mondjuk itt elkerülhetetlen egy alapos szét, és összeszerelés is az öreg sárkány miatt.
Az E/F többi fejlesztése nem biztos, hogy kellene, mert a mostani feladatokra a kisebb hatótáv is elég, mint ahogy 3-4 rakétával több sem kell, hogy kötelékben repüljenek balfasz utasszállítókkal. Ugyanakkor jóval drágábbak, és szerintem a szélesebb géptörzs miatt nagyobb a radarkeresztmetszet, és a IR rakétáknak is nagyobb célpont az erősebb hajtómű.
- a mostani gépeinket beveszik a svédek (majd valami akcióban elpasszolják olyan országnak, akik még Mig-eket használnak ), és elhozzuk tőlük a most rendszerből kikerülő eredetileg is C/D-nek épített gépeket, akár E/F elektronikai korszerűsítéssel, akár anélkül. Itt sem kellene a gép többi részéhez hozzányúlni.
- Beszámítják a mostaniakat és E/F-re cserélünk. Ez szerintem csak akkor lehet bugi nekünk, ha drasztikusan csökkentenek az áron a svédek.
Az első 2 esetben simán el tudnám képzelni, a 3.-ban nehezen, de az az opció is járható lenne, ha a második 14 gépet F-35A formában realizálnánk. Bár itt kétségtelen hátránya lenne a logisztikának, ugyanakkor az F-35 fejlettsége erősen versenyképes lehetne a tenderen. A típusok változatossá tételével pedig a feladatokat is hatékonyabban tudnánk leosztani (készenlétre nem kellene F-35, az biztos). Ugyanakkor ha 28 Gripenünk lenne, akkor nem lenne szükség csak 2 régebbi kétülésesre, mert a kiképzési feladatokat annyin is el lehet végezni. Az együlésesekkel pedig pénz takarítunk meg. Egy légi-rendőr feladatot a mostani technikai háttérrel (1-2. eset) is meg lehetne oldani. Ha meg missziós repülést vállalunk, akkor meg mehetnének a korszerűbb Gripen E-k/F-35A-k.
Szóval most már a rakéták kapcsán is ügyesen kell lavírozni, ha nem akarjuk bezárni magunk előtt a többféle választás lehetőségét, mert azzal anyagilag is rosszabbul járunk.
Biztos sok dolog felett elsiklottam (hiányos ismereteim miatt), ezeket légyszi javítsátok, hogy tisztuljon a kép!
Esetleg, ha a mostani Gripenek szerződéséről többet tudtok azt is osszátok meg , mert a szaksajtóban megjelent részletekkel is max 60%-os a kép.