A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 458
23 929
113
Egy marginális észrevétel: Benkő ugyebár vezérezredes rendfokozattal "szerelt le" és lett miniszter, utódja ugyebár Korom lett, aki maradt altábornagy, így tulajdonképpen kihaltak a vezérezredesek a honvédségen belül? Korom Ferencet miért nem léptették elő?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 301
76 877
113
Egy marginális észrevétel: Benkő ugyebár vezérezredes rendfokozattal "szerelt le" és lett miniszter, utódja ugyebár Korom lett, aki maradt altábornagy, így tulajdonképpen kihaltak a vezérezredesek a honvédségen belül? Korom Ferencet miért nem léptették elő?

Nem halt ki csak nem léptették még elő.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Szerintem a JÁFI-ra, a Járműfejlesztési Intézetet-re gondolsz...
Itt írnak a Rába motorlicencről... Lehet, hogy voltak más tervek is, de 6 hengerest biztos csináltak és elvileg nem sikerült annyira jóra. (állítólag az eredeti Csepel motorból is létezett V8-as kísérleti példány)
https://omnibusz.blog.hu/2019/03/10/a_raba_d10_motor_tortenete
Szerintem 2156-os motorokhoz a turbófeltöltőt a KKK szállította... Itt is ír róla, hogy volt olyan változat, aminél rezonanciafeltöltéssel kombinálva a turbófeltöltőt még tudtak egy kis plusz teljesítményt csiholni... Nálunk ezzel a rezonanciafeltöltéssel agyaltak elvileg sokat. Legalábbis a BME-n sokat emlegette egy-két oktató ezt a fogalmat.
találtam is a turbós Rába motorról dokumentációt. Itt is KKK-nak írja a turbót.
https://www.agroinform.hu/data/forum/documents/agroinform_20180329074914_raba_man_2156.pdf
Szerintem egyszerűen annyi történt, hogy önerőből már nem birkóztunk meg egy a kor színvonalán álló dízelmotor létrehozásával... Hiába ment az erőlködés, nem akart jó lenni. Szóval a licenc volt az egyetlen elfogadható lehetőség.

A Ganznál meg, ha jól emlékszem az olvasmányaimra, a Jendrassik V16 motorja 1000LE-t tudott (ez van a púposban), de ezzel el is már a határait feszegette.
A 2000LE-s Kovácsházy motor szétesett a nyílt pályán, de az még az 50-es években volt talán.
A tervezett 18/19-es motoroknak meg nem lett volna akkora teljesítménye, mint amit elvártak... Motorkocsiba még elment volna, de akkoriban már ugye volt 2000LE-s mozdony a MÁV-nál kétféle is, és még nagyobb teljesítményigények is felmerültek (ez vezetett az M63-asokhoz).
A francia licenc meg nem csak azért kellett, mint egy falat kenyér, mert mert a kor színvonalának megfelelő erőforráshoz jutottunk („könnyű”, gyorsjáratú motorok korszerű anyagokból, nagy effektív középnyomással, nagy literteljesítménnyel, ill. 150LE/henger „fajlagos” értékkel, amit például a 18/19-es motor nem tudott megközelíteni), hanem mert a Pielstick adta a gyártáshoz a CNC technológiát is. Van egy olyan érzésem, hogy a modernnek számító gyártástechnológia megszerzése motiválta annyira az okosokat, hogy inkább veszni hagyják a kétes kimenetelűnek ígérkező saját fejlesztést... (ugye a döntéshozók annyit láttak, hogy az előző évtizedben két ambiciózus program, is kudarccal végződött. Ami pedig sikeres lett, annak a konstruktőre pedig disszidált, majd ezután nem sokkal el is hunyt: Jendrassik )

Szerény véleményem szerint pont ebben a két esetben a „a központi állami tervezés mindenható jóság”-a nélkül jobban rászabtunk volna, de lehet, hogy tévedek.
(ami az én szememben igazán nagy bűn volt, az a Dutra kinyírása és átjátszása a Rábának... és hát ezt is „Ede bácsi” vitte keresztül... )

Erről a Botond III-ról rajtad kívül még nem hallottam senkitől. Van erről valami elérhető dokumentumod?
Botond I/38M.Botond II/43M.Botond III/48M-lett volna,már 6hengeres motorral,összkerékhajtással.Álitólag készűlt belőle egy mintapéldány,és a kommunista hatalomátvétel előtt a sereg is azt szerette volna,de aztán sülyesztőbe került.
Ede bácsi érve is az volt,hogy a tervezett motorcsalád méd csak elgondolás,még rajzasztalon sincs.Legalább 5év,mire kifejlesztik,és semmi sem garantálja,hogy jó motor lesz a vége.Gyorsabb és biztonságosabb a licencvásárlás.Ebben alighanem igaza is volt.KGST szakositás után meg a buszgyártásra álltunk rá,Csepelből lényegében beszállitó lett az Ikarusznak.
Nem tudok V8 Csepel motorrol,csak 6hengeresröl.Pl a Zsuzsi buszokban az volt.
Haditechnikában többszr is foglalkoztak a hazai katonai jármgyártás trténetével
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 694
3 882
113
Botond I/38M.Botond II/43M.Botond III/48M-lett volna,már 6hengeres motorral,összkerékhajtással.Álitólag készűlt belőle egy mintapéldány,és a kommunista hatalomátvétel előtt a sereg is azt szerette volna,de aztán sülyesztőbe került.
...............................Haditechnikában többszr is foglalkoztak a hazai katonai jármgyártás trténetével
Jól értem, hogy azt szeretted volna mondani, hogy nincs semmi nyoma sem nyomtatott, sem elektronikus irodalomban?
Nem tudok V8 Csepel motorrol,csak 6hengeresröl.Pl a Zsuzsi buszokban az volt.
https://img.index.hu/imgfrm/7/7/6/0/IMG_0004667760.jpg
Most már tudsz róla...;)
Sokkal többet nem is nagyon lehet róla tudni, mert mint említettem prototípus volt...
Mindazonáltal Létezett abból 4 hengeres is, sőt 2 hengeres hajtotta a kis Dutrákat.
http://www.skuzzy.hu/doc/autoipari_troszt_gyartmanyok.pdf
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

Laci1970

Well-Known Member
2016. július 23.
1 781
3 235
113
I think, this is a beginning of a beautiful friendship! :rolleyes:
20191117_n%C3%A9met-deleg%C3%A1ci%C3%B3-6.jpg

Más: Jór érzem, hogy a jelenlegi köznapi a BW mintájára készült? :)
Bocs a kérdésért. de az a pici zászló a bal karon nem lehetett volna nagyobb?
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 907
4 744
113
Nem halt ki csak nem léptették még elő.
Benkő miniszter úr nem szerelt le, hanem állami vezetői tisztségre került kinevezésre. A vezérezredesek nem szoktak kihalni, pusztán az altábornagyoknak egy ideig várni kell a következő rendfokozatba történő kinevezésükre. Az említet személy altábornaggyá lett kinevezve. További előléptetése a miniszterelnökön, illetve a köztársasági elnökön múlik. Remélem ez érthető volt.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 907
4 744
113
Egy marginális észrevétel: Benkő ugyebár vezérezredes rendfokozattal "szerelt le" és lett miniszter, utódja ugyebár Korom lett, aki maradt altábornagy, így tulajdonképpen kihaltak a vezérezredesek a honvédségen belül? Korom Ferencet miért nem léptették elő?
Nem szerelt le.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 301
76 877
113
Benkő miniszter úr nem szerelt le, hanem állami vezetői tisztségre került kinevezésre. A vezérezredesek nem szoktak kihalni, pusztán az altábornagyoknak egy ideig várni kell a következő rendfokozatba történő kinevezésükre. Az említet személy altábornaggyá lett kinevezve. További előléptetése a miniszterelnökön, illetve a köztársasági elnökön múlik. Remélem ez érthető volt.

Én nem ugyan ezt írtam?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 376
46 172
113
Pedig nagyon úgy tűnik:
Benkő Tibor válaszában jelezte: a honvédség feletti civil kontrollt a kormány és az Országgyűlés gyakorolja, ő csupán egy tagja lesz a kormánynak, és abban a pillanatban, ahogy a bizottságok támogatják a kinevezését, kéri a felmentését a szolgálat alól, leszerel, és így már mint civil ül majd be a minisztériumba.
Forrás
Nekem ez derengett korábbról, de azért keresni kellett.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 907
4 744
113
Muszáj a szarban kukoricát keresni ?
Részedről lehet. Én csak egy véleményt fogalmaztam meg, amivel neked nem kötelező egyetértened. Ez a topik arról szól, hogy minél konkrétebb ismereteket osszunk meg. Ez az én véleményem, de ha te a szarban kívánsz turkálni, az a te dolgod, de nem az enyém.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 174
119 636
113
Technikailag mindkettőnek, mivel ha egy dandártábornokot kineveznek vezérőrnaggyá az rendfokozatban való előrelépés, illetve emiatt előléptetés. De ez az egész fejtegetés kissé a csomót a kákán jellegű.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD